En amatør prøver seg
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Det er bare et tips. Hiver du en klunk med bensin nedi der så renner det rett inn i sylindrene. Har du tenning så hører du det fort.
Re: En amatør prøver seg
Nei, jeg har ikke helt forstått hvor jeg faktisk skal spraye det, så jeg har ikke gått til innkjøp av det.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Samme sted som jeg mener du bare kan slumpe nedi noe bensin.
Re: En amatør prøver seg
Da blir det nok en test med startgass før jeg demonterer videre. Jeg må vel koble på bensintanken igjen, så regner med det er greit å montere på plass mesteparten av airboxen (norsk?) igjen før jeg tester? Ikke topp-dekselet da selvfølgelig, så jeg faktisk får spraya nedi de fire hullene.
For the record testet jeg VELDIG forsiktig å åpne litt på bensinkranen da jeg tok av tanken for å se at det kom noe ut i det hele tatt, og det gjorde det. Sikkert ikke en sannsynlig feilkilde, men tenkte you never know
For the record testet jeg VELDIG forsiktig å åpne litt på bensinkranen da jeg tok av tanken for å se at det kom noe ut i det hele tatt, og det gjorde det. Sikkert ikke en sannsynlig feilkilde, men tenkte you never know

- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: En amatør prøver seg
Ulempen med å helle bensin nedi forgasserne er at det kan renne bensin i væskeform inn i sylinderne. En væske lar seg ikke komprimere, og du kan skade motoren når stemplet kommer opp i kompresjonsslaget. Dette er visstnok den viktigste grunnen til at man har bensinkran på en motorsykkel. I tillegg til at man kan få bensin i olja.
Disclaimer: Dette er info jeg leste på et forum tidligere i vinter. Men det høres fornuftig ut.
Disclaimer: Dette er info jeg leste på et forum tidligere i vinter. Men det høres fornuftig ut.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Jeg gjentar meg selv igjen, men du gjør ingenting feil ved å klunke litt bensin rett ned i traktene. 0,2-0,3dl bare.. Bare så sykkelen får seg en smak. Så sparer du de penga.
Det er vel en grei tanke. Ja, væske er inkompressibel, men du skal ikke fylle sylinderene til det renner over med bensin akkurat.. Dette er helt uproblematisk.
Jeg kjøpte en sykkel en gang som ikke gikk. Det tok et kvarter å få den til å fyre med disse enkle grep:
Ut med plugger, ser de ok ut? Visuell inspeksjon av ledninger og hetter.
Klunk noe bensin i sylindrene
Sett i pluggene.
Prøv å starte
Tenner den? Hvis ja, sjekk bensintilførsel fra tank til gassere og gasserne i seg selv. Ta de opp å rens de hvis du ikke finner noe feil mot tanken.
Tenner den ikke, så kan du ta ut en plugg å sjekke gnist. Så tar du det derfra.
For min del så tok jeg ut én plugg og sjekka gnist først(det er viktig å jorde alle utganger på enkelte coiler), så lot derfor de tre andre sitte i under den testen.
Tok så alle ut og inspiserte, deretter en klunk med bensin. Og den tente med en gang. Sjekka bensintrykket på fuel-railen ved å koble fra slangen. OK. Byttet bensin da jeg fant vann i tanken.
Man må være systematisk og ha en plan. I tillegg må man vite det ønskede resultatet av det du tester. Ingen vits i å pelle ut gassere og slikt om den ikke tenner. Hive noe bensin i traktene og trykke på start tar 10 sekunder å gjøre.
Det er vel en grei tanke. Ja, væske er inkompressibel, men du skal ikke fylle sylinderene til det renner over med bensin akkurat.. Dette er helt uproblematisk.
Jeg kjøpte en sykkel en gang som ikke gikk. Det tok et kvarter å få den til å fyre med disse enkle grep:
Ut med plugger, ser de ok ut? Visuell inspeksjon av ledninger og hetter.
Klunk noe bensin i sylindrene
Sett i pluggene.
Prøv å starte
Tenner den? Hvis ja, sjekk bensintilførsel fra tank til gassere og gasserne i seg selv. Ta de opp å rens de hvis du ikke finner noe feil mot tanken.
Tenner den ikke, så kan du ta ut en plugg å sjekke gnist. Så tar du det derfra.
For min del så tok jeg ut én plugg og sjekka gnist først(det er viktig å jorde alle utganger på enkelte coiler), så lot derfor de tre andre sitte i under den testen.
Tok så alle ut og inspiserte, deretter en klunk med bensin. Og den tente med en gang. Sjekka bensintrykket på fuel-railen ved å koble fra slangen. OK. Byttet bensin da jeg fant vann i tanken.
Man må være systematisk og ha en plan. I tillegg må man vite det ønskede resultatet av det du tester. Ingen vits i å pelle ut gassere og slikt om den ikke tenner. Hive noe bensin i traktene og trykke på start tar 10 sekunder å gjøre.
Re: En amatør prøver seg
Takk for mange tips, til tross for mange oppfølgingsspørsmål. Hadde helt på all bensin jeg hadde i kanna, men fikk tak i startgass så prøvde det uten tanken som et alternativ til "klunk med bensin" testen du foreslår. Den brummet faktisk litt til, men døde selvfølgelig med en gang igjen. Så da blir neste test med bensintanken på for å se om den holder seg på. Det var i hvert fall hyggelig å høre en ny lyd fra den 

Re: En amatør prøver seg
Okei, nye tester utført med både startgass og den lille dråpen med bensin som var igjen i kannen. Samme lyd begge gangene, og helt likt som uten bensintanken koblet til.
Motoren brummer litt, men dør før den kommer igang. Det vil kanskje si at det har med bensintilførselen å gjøre?
Tok en video av den beste gangen, for evt interesserte.
https://youtu.be/6Wl47Jf7faY
Motoren brummer litt, men dør før den kommer igang. Det vil kanskje si at det har med bensintilførselen å gjøre?
Tok en video av den beste gangen, for evt interesserte.
https://youtu.be/6Wl47Jf7faY
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: En amatør prøver seg
Tenner den på startgass har du gnist, da er bensin neste på listen
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: En amatør prøver seg
Prøv å henge opp ei flaske med bensin koblet direkte på forgasserne. Starter den da er problemet mellom tanken og forgasserne. Har du byttet filter?
Re: En amatør prøver seg
Hørtes litt avansert ut med direkte bensin for min del. Ikke byttet bensinfilter, nei. Føler meg litt stuck mellom min egen evne til å fikse dette og mulighet til å få fraktet den til et verksted, merker jeg :)Domino skrev: 08 apr 2021, 22:05 Prøv å henge opp ei flaske med bensin koblet direkte på forgasserne. Starter den da er problemet mellom tanken og forgasserne. Har du byttet filter?
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Forskjellen på å henge opp en flaske og å bruke tanken som du allerede har sjekket at det renner ut av med åpen kran er vel særdeles liten?
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: En amatør prøver seg
Bytte filter og slanger er jo ikke hverken stor kostnad eller stor jobb. Hvis du ikke har noen formstøpte svindyre slanger, da.
Re: En amatør prøver seg
Etter bensintilførsel ble hovedmistenkt fikk jeg en liten nedtur og ringte det lokale verkstedet for å høre litt priser. Da jeg sa hva jeg kjøpte sykkelen for ble samtalen fort "Hva kan jeg sjekke ut selv" og ikke "Hva kan dere fikse for meg", hehe.
Tenkte å se på bensinfilter osv som neste, men da de sa jeg heller burde ta en titt på bensinpumpa gikk jeg enda mer ned i kjelleren. Frem til jeg undersøkte litt etterpå! Den skal vel lage lyd når jeg skrur på sykkelen? Ingen lyd. Titta på pumpa og fulgte en ledning som nærmest gravd bak batteriet viste seg å henge i løse luften! AHA! Fikk satt denne inn i sukkerbiten det virket som den skulle være i, en liten spray med startgass OG BAM, endelig startet motoren!
Da jeg rev og sleit for å få ut batteriet som satt veldig hardt må jeg ha dratt ut denne ledningen som ligger rett ved og bensinpumpa var derfor helt dau.
Så en kjempe-takk til alle som har giddet å svare meg på alle mine små spørsmål de siste dagene. Hadde gitt opp om dere ikke hadde holdt meg gående tror jeg
Et lite issue som gjenstår (bortsett fra å montere alt igjen, selvfølgelig) er at den lille clipsen som holder denne ledningen på plass er knekt av. Noen med et godt forslag på hvordan jeg kan holde denne på plass? Elektrisk teip?
Den hvite har denne intakt (rød pil), mens den svarte mangler denne lille biten slik at de blir holdt sammen (blå pil).
Tenkte å se på bensinfilter osv som neste, men da de sa jeg heller burde ta en titt på bensinpumpa gikk jeg enda mer ned i kjelleren. Frem til jeg undersøkte litt etterpå! Den skal vel lage lyd når jeg skrur på sykkelen? Ingen lyd. Titta på pumpa og fulgte en ledning som nærmest gravd bak batteriet viste seg å henge i løse luften! AHA! Fikk satt denne inn i sukkerbiten det virket som den skulle være i, en liten spray med startgass OG BAM, endelig startet motoren!
Da jeg rev og sleit for å få ut batteriet som satt veldig hardt må jeg ha dratt ut denne ledningen som ligger rett ved og bensinpumpa var derfor helt dau.
Så en kjempe-takk til alle som har giddet å svare meg på alle mine små spørsmål de siste dagene. Hadde gitt opp om dere ikke hadde holdt meg gående tror jeg

Et lite issue som gjenstår (bortsett fra å montere alt igjen, selvfølgelig) er at den lille clipsen som holder denne ledningen på plass er knekt av. Noen med et godt forslag på hvordan jeg kan holde denne på plass? Elektrisk teip?
Den hvite har denne intakt (rød pil), mens den svarte mangler denne lille biten slik at de blir holdt sammen (blå pil).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: En amatør prøver seg
Kult at du ikke ga deg og fikk det til til slutt! Jeg hadde vurdert tape ja.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En amatør prøver seg
Den skal vel normalt sett holde seg sammen selv om klipset er røket tror jeg, men hvis du ikke vil bytte den, så kans kanskje en bitteliten dert med superlim være greit? En bitteliten dråpe er mer enn nok.
Biltema har slik superlim og aktivator i en pakke. Har brukt denne en del og den fungerer utmerket.
Men selvsagt kan du også bruke elektriker teip (ikke elektrisk teip) :)
Biltema har slik superlim og aktivator i en pakke. Har brukt denne en del og den fungerer utmerket.
Men selvsagt kan du også bruke elektriker teip (ikke elektrisk teip) :)
Re: En amatør prøver seg
Ja, selvfølgelig ikke elektrisk teip, hehe. Jeg skulle gjerne brukt superlim, men jeg har ikke lenger den lille biten som er knekt av. Kunne byttet den, men hva i all verden heter disse delene her da...?
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En amatør prøver seg
Jeg tenkte ikke å lime fast biten som mangler, men lime fast selve kontaktene i hverandre. En bitteliten dråpe er mer enn nok. Det er bare å for å forhindre at dem vibrerer fra hverandre. Men tipper dem sitter godt nok uansett og elektriker teip er nok det enkleste :)PWL skrev: 09 apr 2021, 15:17 Ja, selvfølgelig ikke elektrisk teip, hehe. Jeg skulle gjerne brukt superlim, men jeg har ikke lenger den lille biten som er knekt av. Kunne byttet den, men hva i all verden heter disse delene her da...?
Det er nok trolig slike kontakter du har?
https://www.kjell.com//no/produkter/ele ... lsrc=aw.ds
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: En amatør prøver seg
Tror han mente at du skulle lime sammen de to delene av kontakten med bittelitt superlim.PWL skrev: 09 apr 2021, 15:17 Ja, selvfølgelig ikke elektrisk teip, hehe. Jeg skulle gjerne brukt superlim, men jeg har ikke lenger den lille biten som er knekt av. Kunne byttet den, men hva i all verden heter disse delene her da...?
Et annet alternativ er å bruke krympestrømpe rundt hele kontakten.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En amatør prøver seg
Hvis du ønsker å bytte kontaktene så anbefaler jeg "DT kontakt" eller "Superseal kontakter". Førstnevnte får du på Jula, og sistnevnte på Biltema. Dette er kontakter som er vanntette og mer robuste enn dem du har der.
Ikke nødvendig selvsagt, men hvis du føler for å gjøre ting litt bedre så anbefaler jeg disse. Begge disse kontaktene som jeg snakker om har også klips som holder dem sammen og dem er beregnet for bruk i motorrom etc. Dem tåler også høyere spenning og mer strøm.
Ikke nødvendig selvsagt, men hvis du føler for å gjøre ting litt bedre så anbefaler jeg disse. Begge disse kontaktene som jeg snakker om har også klips som holder dem sammen og dem er beregnet for bruk i motorrom etc. Dem tåler også høyere spenning og mer strøm.
Re: En amatør prøver seg
Ah. Skjønner. Ledningen fra bensinpumpa er akkurat lang nok, så den bør festes på noe vis. Regner med den detter ut igjen ganske raskt uten. Prøver meg på en liten dråpe superlim først, så kan jeg evt bytte om ikke det funker. Heldigvis er denne koblingen synlig rett under setet, så slipper å demontere halve sykkelen for å bytte ut senere om ikke limet skulle holde.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: En amatør prøver seg
3 små strips funker greit, en strips rundt ledningen litt løst, men så stramt at den ikke går over kontakten, gjør sånn på hver side, å så en strips som holder de to delene i lag
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En amatør prøver seg
Som nevnt ingen grunn til å bytte kontaktene, hvis du ikke har lyst selvsagt.
Elektriker teip eller en dert superlim holder disse kontaktene sammen trolig resten av levetiden :)
Elektriker teip eller en dert superlim holder disse kontaktene sammen trolig resten av levetiden :)
Re: En amatør prøver seg
Takk for forslagene
Det er noe med levetiden som må regnes inn her ja. Ser hva jeg har tilgang på og får fikset det før jeg monterer sammen :)
Tenkte å ta olje og oljefilter snart også, men siden sidekåpene var litt styrete å demontere tror jeg at jeg prøver å få kjørt en liten tur før jeg tar oljefilteret. Fristet litt nå som den startet igjen

Tenkte å ta olje og oljefilter snart også, men siden sidekåpene var litt styrete å demontere tror jeg at jeg prøver å få kjørt en liten tur før jeg tar oljefilteret. Fristet litt nå som den startet igjen

Re: En amatør prøver seg
Ooooog der stoppa den igjen. Good times!
Prøvde meg på en kort oppvarming på området, men kom vel ikke mer enn 3-400 meter før det begynte å fuske og motoren døde igjen.
Vrei nøkkelen av og på, ingen lyd fra bensinpumpa. La spesielt merke til tidligere i dag når den var i orden at den laget en "drrrr" lyd hver gang jeg slo på tenninga, men nå var den borte. Av og på førti ganger med den kontakten jeg hadde limet, men ingen lyd fra bensinpumpa. Hvordan kan jeg best teste om den får strøm eller om bensinpumpa i seg selv har tatt kvelden? Er det bare å måle spenning i den kontakten som kommer fra batteriet og hvis det er noe der så kan det fortsatt være problemet med strømtilførsel?
Edit (som vanlig): Lurte på om jeg hadde fått for mye lim på og at dette hadde havnet på selve kontakten, men begge deler så rene ut på selve metallet inni der. Limet var bare en liten dråpe på plast-delen etter hva jeg kunne se.
Prøvde meg på en kort oppvarming på området, men kom vel ikke mer enn 3-400 meter før det begynte å fuske og motoren døde igjen.
Vrei nøkkelen av og på, ingen lyd fra bensinpumpa. La spesielt merke til tidligere i dag når den var i orden at den laget en "drrrr" lyd hver gang jeg slo på tenninga, men nå var den borte. Av og på førti ganger med den kontakten jeg hadde limet, men ingen lyd fra bensinpumpa. Hvordan kan jeg best teste om den får strøm eller om bensinpumpa i seg selv har tatt kvelden? Er det bare å måle spenning i den kontakten som kommer fra batteriet og hvis det er noe der så kan det fortsatt være problemet med strømtilførsel?
Edit (som vanlig): Lurte på om jeg hadde fått for mye lim på og at dette hadde havnet på selve kontakten, men begge deler så rene ut på selve metallet inni der. Limet var bare en liten dråpe på plast-delen etter hva jeg kunne se.