Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Buck-omformere kan støye ja. Derfor man ikke bruker slikt når man driver med forsterkere blant annet. Da var 7812 og 7805 perfekt til å drive småtteri rundt selve effektforsterkeren man gjerne kjørte uregulert.
De regulatorene man her snakker om kalles som regel shunt-regulatorer. Da de shunter ned spenningen.
De regulatorene man her snakker om kalles som regel shunt-regulatorer. Da de shunter ned spenningen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Har du målt forskjellen i støyen i hjemmelagede kretser? Jeg tok en liten "test" av dette for litt siden, og min konklusjon var at selve støyen isolert sett sikkert er mindre i en krets laget av en proff, men i kretsene jeg lager klarer jeg ikke se den store forskjellen. Altså målt med oscilloscop.FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 23:04 Buck-omformere kan støye ja. Derfor man ikke bruker slikt når man driver med forsterkere blant annet. Da var 7812 og 7805 perfekt til å drive småtteri rundt selve effektforsterkeren man gjerne kjørte uregulert.
De regulatorene man her snakker om kalles som regel shunt-regulatorer. Da de shunter ned spenningen.
Men nå driver ikke jeg med lyd etc. da.
Men bortsett fra at 78xx regulatorene evt.mlager mindre støy, så ser jeg bare bakdeler med disse. Dem er som nevnt lite effektive, blir veldig varme selv ved kun 500ish mA last og er kun beregnet for interne kretser i så måte. Dessuten krever en 78xx regulator 2-3 kondensatorer for å virke slik den skal i følge spec sheet.
De buck converterene jeg bruker er justerbare, er ikke noe fysisk større enn 78xx komponetene og takler uten problemer 2 ampere. Opp til 3-4 ampere peak.
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Den A6 GSM900 modulen jeg bruker drar max 2A @ 5v i følge dokumentasjonen.oivindg skrev: 08 apr 2021, 17:49Mener å huske at den bruker rundt 100mA når den er på nett. 400mA ved samtaler. Trekker 2-3A i pulser når den kobler mot et nytt tårn. Kan ofte settes i standby på 10-20mA.FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 17:35 Hvor mye bruker en sånn GSM-modul da? Har powret mange slike på nødstrøm før, men da et kommersielt produkt.
Merker at om man kjører den på en for veik strømforsyning så blir bla RX/TX kommunikasjonen bare støy/uleselig.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Arduino sin egen GSM module krever en 1 ampere strømforsyning og å bruke batterier på noe slikt blir vel nesten bare slitsomt. I så fall må man bygge inn en egen ladekrets som gjør at batterier kan lades enkelt via USB etc.
Arduinoen jeg snakker om krever også 5V. Det vil si at feks. 10 stk 18650 batterier koblet i kombinasjon 2 serie/5 parallel vil gi 7.2V og 17.000mA (17 amp) kapasitet. Det betyr at man har strøm nok i teorien til å drive denne i ca. 17 timer.
Så jeg hadde helt klart stemt for og drive denne med nettstrøm.
Her har du forresten en som har gjort noe lignende:
https://youtu.be/cZ2rHqBXO1s
Arduinoen jeg snakker om krever også 5V. Det vil si at feks. 10 stk 18650 batterier koblet i kombinasjon 2 serie/5 parallel vil gi 7.2V og 17.000mA (17 amp) kapasitet. Det betyr at man har strøm nok i teorien til å drive denne i ca. 17 timer.
Så jeg hadde helt klart stemt for og drive denne med nettstrøm.
Her har du forresten en som har gjort noe lignende:
https://youtu.be/cZ2rHqBXO1s
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
I går kjøpte jeg forøvrig en adapter til hengeren på Biltema som gjør at man kan koble en 7-polet hengerkontakt til en 13-polet kontakt på bilen og samtidig slippe de problemene som oppstår når man kobler LED lys på hengeren.
Dette er hva Biltema selv skriver om produktet:
Derfor så ser jeg ikke for meg at denne inneholder noe annet enn motstander. Det som derimot forundret meg var at i følge mine regnestykker så kreves det motstander på rundt 24W og 6 ohm.. En motstand for hver pære. Disse er jo ganske store og jeg lurer veldig på hvordan dette har blitt gjort inne i denne adapteren.
Derfor så skal jeg sprette opp denne i helgen og se hva som skjuler seg der.
Dette er hva Biltema selv skriver om produktet:
Denne skal altså fikse all problemer bortsett fra at man ikke får noe varsel i dashbordet hvis en pære skulle slutte og virke på hengeren. Dette er ikke en veldig brukanes funksjojn uansett når man bruker LED da disse normalt sett vil vare livet ut.Biltema skrev:Til strømtilkobling for tilhenger med LED-lys. Innebygget effektmotstand for tilpasning til biler med CANBUS-lysovervåkning. For tilkobling mellom bil med 13-polet kontakt for overgang til 7-polet på tilhengeren.Adapteren løser problemer som oppstår dersom tilhengerens baklys, blinklys eller bremselys har LED-pærer. Problemet elimineres ved at adapteren simulerer egenskapene til en glødepære. Selv om det er montert en LED-pære (som bruker lite strøm og/eller som tennes ved lav spenning) på tilhengere, kommer den til å oppføre seg som en glødepære, og bilen kommer også til å registrere den som det.Problem som adapteren kan løse: LED-pære på tilhengeren tennes/blinker fordi bilen sender ut kontrollsignaler til tilhengeren. Bilen indikerer feil funksjonsforstyrrelse på tilhengeren fordi bilen ikke registrerer den lave strømmengden som LED-pæren på tilhengeren bruker.OBS!
Ved bruk av adapteren tilsidesettes bilens eventuelle kontrollfunksjoner av tilhengerens baklys, blinklys og bremselys. Hvis noen av disse lysene blir ødelagt, vil ikke bilen registrere det.OBS!
Passer ikke på biler med pulsstyrt elsystem.
Derfor så ser jeg ikke for meg at denne inneholder noe annet enn motstander. Det som derimot forundret meg var at i følge mine regnestykker så kreves det motstander på rundt 24W og 6 ohm.. En motstand for hver pære. Disse er jo ganske store og jeg lurer veldig på hvordan dette har blitt gjort inne i denne adapteren.
Derfor så skal jeg sprette opp denne i helgen og se hva som skjuler seg der.

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Sprette opp en kinavare for å se hvordan den er laget..? Det er vel en kineser som har sprettet opp en sånn som har vært produsert et annet sted i verden og kopiert den før også.
Kontraspionasje
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Kontraspionasje

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Hehe, ja, dette skjer nok over alt. For oss forbrukere og hobbyfolk så er jo dette helt supert og man sparer i tillegg en drøss penger på og slippe og finne opp kruttet på nytt samt rekonstruere og lage sine egne versjoner av produktet :)kjellv skrev: 09 apr 2021, 07:44 Sprette opp en kinavare for å se hvordan den er laget..? Det er vel en kineser som har sprettet opp en sånn som har vært produsert et annet sted i verden og kopiert den før også.
Kontraspionasje
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Tror du vil oppdaget at billige LED-pærer ikke nødvendigvis varer veldig lenge. Det er veldig mye skrot ute og går. Dårlige driverkretser og dårlig kvalitet på lodding o.l.Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 06:13 Denne skal altså fikse all problemer bortsett fra at man ikke får noe varsel i dashbordet hvis en pære skulle slutte og virke på hengeren. Dette er ikke en veldig brukanes funksjojn uansett når man bruker LED da disse normalt sett vil vare livet ut.
Husk at adapteren fra Biltema ikke takler PWM-styring av lys også.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
I følge noen søk jeg gjorde så er det bare noen få biler som har PWM styring. Opel er en av dem. Vertfall ut fra hva jeg har lest.oivindg skrev: 09 apr 2021, 13:48Tror du vil oppdaget at billige LED-pærer ikke nødvendigvis varer veldig lenge. Det er veldig mye skrot ute og går. Dårlige driverkretser og dårlig kvalitet på lodding o.l.Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 06:13 Denne skal altså fikse all problemer bortsett fra at man ikke får noe varsel i dashbordet hvis en pære skulle slutte og virke på hengeren. Dette er ikke en veldig brukanes funksjojn uansett når man bruker LED da disse normalt sett vil vare livet ut.
Husk at adapteren fra Biltema ikke takler PWM-styring av lys også.
Slike LED lamper er uansett såpass billige og lette og bytte at det ikke er noe problem uansett. Dessuten er dem helstøpte, noe som trolig gjør dem mer egnet med tanke på vanninntregning.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Da har jeg fått åpnet denne kontakten fra Biltema som jeg nevnte tidligere.
Det ser ut til at det er koblet fem slike motstander i parallel. En motstand til Blinklys høyre, Ent til Blinklys Venstre, en til baklys høyre og en til baklys venstre samt en til bremselys. (Ikke tåkelyset)
Greit nok... men her er det brukt trolig en 1-2W motstand og verdien er 150 ohm.
Blir jo ikke mye effekt gjennom denne motstanden når den er på 150 ohm og 1-2W holder nok, men da lurer jeg på hvorfor de aller fleste youtube videoer forteller meg at det bør være minst en 24W 6 ohm motstand til hvert lys. De fleste bruker 50W motstand 6 ohm.
Med så mye motstand som 150 ohm så vil jo ikke hver LED pære få mer enn rundt 3V. Hvis disse lampene er beregnet for å motta 12V, så lurer jeg litt på hvordan disse kan lyse opp....
Kan noen her (fredrik24 feks) forklare meg hvordan man kommer unna med 1-2W motstand 150 ohm når absolutt alle videoer jeg har sett anbefaler en 50W 6 ohm motstand.?
Det ser ut til at det er koblet fem slike motstander i parallel. En motstand til Blinklys høyre, Ent til Blinklys Venstre, en til baklys høyre og en til baklys venstre samt en til bremselys. (Ikke tåkelyset)
Greit nok... men her er det brukt trolig en 1-2W motstand og verdien er 150 ohm.
Blir jo ikke mye effekt gjennom denne motstanden når den er på 150 ohm og 1-2W holder nok, men da lurer jeg på hvorfor de aller fleste youtube videoer forteller meg at det bør være minst en 24W 6 ohm motstand til hvert lys. De fleste bruker 50W motstand 6 ohm.
Med så mye motstand som 150 ohm så vil jo ikke hver LED pære få mer enn rundt 3V. Hvis disse lampene er beregnet for å motta 12V, så lurer jeg litt på hvordan disse kan lyse opp....
Kan noen her (fredrik24 feks) forklare meg hvordan man kommer unna med 1-2W motstand 150 ohm når absolutt alle videoer jeg har sett anbefaler en 50W 6 ohm motstand.?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Best om du forsøker å tegne det opp. Blir enklere å se!
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Såre enkelt.
fem motstander i parallel som går mellom jordpluggen i kontakten til de utgangene jeg nevnte over. En motstand til hver plugg. :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Ikke værre enn at det sendes en liten spenning i gjennom for å se om det er brudd"infinity" eller at det er "last" på kretsen..
Ser at LED blinklys på mc kan gi et dim lys på 4-5 volt og 20-30mah fra ecu.dette knekker jeg på Indianern min med en 1.2watt pære i paralell.
Discussion Starter • #1 • Oct 5, 2019
The ignition key- all the blinkers turn on in a very low light? (Not blinking)
The oem blinkers are led & so the new ones.
When i switch off the bike the blinkers still on for the next 3 minutes & then turn off.
(The new blinkers are high quality ones.)
Do i need a resistors?
Discussion Starter • #1 • 4 mo ago
I just put on a new tidy tail which required new indicators.
I chose sequential LED indicators and everything seemed to go smoothly.
They light up as they should, however even when the blinker is turned off the first LED in the turn signal blinks rather lightly. Worse even with the ignition all the way off and key out it still lightly blinks. (both)
#4 • 4 mo ago
With Canbus bikes anomalies can occur very easily as Canbus is a two way street. The controller will send out a signal and expect a signal return. If you change the resistive value of any given circuit for example replace indicators for those of a different value the return signal will not be correct.
Ser at LED blinklys på mc kan gi et dim lys på 4-5 volt og 20-30mah fra ecu.dette knekker jeg på Indianern min med en 1.2watt pære i paralell.
Discussion Starter • #1 • Oct 5, 2019
The ignition key- all the blinkers turn on in a very low light? (Not blinking)
The oem blinkers are led & so the new ones.
When i switch off the bike the blinkers still on for the next 3 minutes & then turn off.
(The new blinkers are high quality ones.)
Do i need a resistors?
Discussion Starter • #1 • 4 mo ago
I just put on a new tidy tail which required new indicators.
I chose sequential LED indicators and everything seemed to go smoothly.
They light up as they should, however even when the blinker is turned off the first LED in the turn signal blinks rather lightly. Worse even with the ignition all the way off and key out it still lightly blinks. (both)
#4 • 4 mo ago
With Canbus bikes anomalies can occur very easily as Canbus is a two way street. The controller will send out a signal and expect a signal return. If you change the resistive value of any given circuit for example replace indicators for those of a different value the return signal will not be correct.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Ja, da laster du kretsen med de.Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 19:01Såre enkelt.
fem motstander i parallel som går mellom jordpluggen i kontakten til de utgangene jeg nevnte over. En motstand til hver plugg. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Joda, men hvorfor anbefaler alle andre en 50w 6ohm motstand når man kan bruke en liten 2W 150ohm motstand?
https://www.veconline.co.uk/load-resist ... hm-12-volt
https://www.veconline.co.uk/load-resist ... hm-12-volt
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Er ganske stor forskjell på 6ohm og 150ohm
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Ja... det er nettopp derfor jeg lurer.....

- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Det kan ganske klart forklares ved en utledning av ohms lov. P= U^2/R
Høyere motstand, jo lavere effekt ved samme spenning.
Uten å ha tenkt meg nøye om, men slenger nå ut det i første omgang.
Høyere motstand, jo lavere effekt ved samme spenning.
Uten å ha tenkt meg nøye om, men slenger nå ut det i første omgang.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Det er ikke snakk om å lage like stor last som glødepærer men rett og slett legge en liten last som gjør at systemet registrerer gjennomgang/ ikke brudd
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Joda, jeg skjønner det folkens, men jeg forstår ikke hvorfor ALLE anbefaler 50W 6ohm resistor. Det virker som om dette er en slags standard til slikt. Ikke ett eneste sted finner jeg noen som nevner at dette lett kan gjøres med noen billige 2w motstander...
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Kan jo tegne opp kjapt, hive på alle dataene du vet og regne ut hvilken motstand du ville satt i paralell.
Jeg kan ikke gjøre det nå, da jeg er på farten.
Jeg kan ikke gjøre det nå, da jeg er på farten.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Dataene er jo kjente?
12V går fra hengerkontakten til de respektive lysene som tennes. Ser ingen grunn til noen tegning her?
Det jeg derimot ikke vet er hvordan LED lyktene er koblet inni, men jeg vet dem tåler og få 12V. Så vet at en 21W glødepære drar omtrent 2 ampere.
Jeg sier ikke at 150ohm motstand på 2W er "feil". Jeg synes bare at det er rart at alle anbefaler feite 50w motstander med heatsink som må skrus fast i rammen på hengeren grunnet potensiell høy varme. I steden kan man da altså heller bruke en veldig liten 2W motstand på ledningen som knapt tar plass i det hele tatt.
12V går fra hengerkontakten til de respektive lysene som tennes. Ser ingen grunn til noen tegning her?
Det jeg derimot ikke vet er hvordan LED lyktene er koblet inni, men jeg vet dem tåler og få 12V. Så vet at en 21W glødepære drar omtrent 2 ampere.
Jeg sier ikke at 150ohm motstand på 2W er "feil". Jeg synes bare at det er rart at alle anbefaler feite 50w motstander med heatsink som må skrus fast i rammen på hengeren grunnet potensiell høy varme. I steden kan man da altså heller bruke en veldig liten 2W motstand på ledningen som knapt tar plass i det hele tatt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Her er for eksempel en motstand for motorsykler:
https://www.amazon.com/Motorcycle-Resis ... B00RURAH3G
25W 8ohm... why....?
Her er en til:
https://www.webbikeworld.com/led-load-r ... w-can-bus/
https://www.amazon.com/Motorcycle-Resis ... B00RURAH3G
25W 8ohm... why....?
Her er en til:
https://www.webbikeworld.com/led-load-r ... w-can-bus/
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Dette er for å gi last til gamle typer blinkrelee som er rett og slett en bimetall fjær som blir varm av lasten på ca 45w 21+21+5...og når den bryter kjøler den seg og slår inn igjen og blir oppvarmet igjen osv osv.( de har en funksjon som øker hastigheten ved pærebrudd eller montasje av led med lavere last)de nye elektroniske trenger ikke denne lasten og funker fra 0.02w og opp til 100w med samme fart.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!
Okay, men denne lasten anbefales jo også på nye biler/motorsykler?mekkern skrev: 09 apr 2021, 22:14 Dette er for å gi last til gamle typer blinkrelee som er rett og slett en bimetall fjær som blir varm av lasten på ca 45w 21+21+5...og når den bryter kjøler den seg og slår inn igjen og blir oppvarmet igjen osv osv.( de har en funksjon som øker hastigheten ved pærebrudd eller montasje av led med lavere last)de nye elektroniske trenger ikke denne lasten og funker fra 0.02w og opp til 100w med samme fart.