
En liten time langs fine svingete sideveier her

Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
hva var forskjellen da?Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur...![]()
En liten time langs fine svingete sideveier her
Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
Hurtigere og bedre respons pluss jevnere tomgang og enklere/raskere start.Erling skrev:hva var forskjellen da?Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur...![]()
En liten time langs fine svingete sideveier her
Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
Jøss, det var sensasjonelt nytt Dexter.Dexter skrev:Hurtigere og bedre respons pluss jevnere tomgang og enklere/raskere start.Erling skrev:hva var forskjellen da?Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur...![]()
En liten time langs fine svingete sideveier her
Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
Det må være noe i det gamle slagordet til Esso:Dexter skrev:
Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
Hvorfor skulle dette være så sensasjonelt? Satte fra meg sykkelen med full tank i fjor høst. Thats it. Ingen problemer verken med start eller kjøring, men jeg merket bra forskjell da jeg fylte ny bensinErling skrev:Jøss, det var sensasjonelt nytt Dexter.Dexter skrev:Hurtigere og bedre respons pluss jevnere tomgang og enklere/raskere start.Erling skrev:hva var forskjellen da?Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur...![]()
En liten time langs fine svingete sideveier her
Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
Hvor gammel var bensin du hadde før på biken da?
Og var tanken tom, før du fyllte..
Kilde: Keddel & BommenVanlig bensin fra bensinstasjoner er et produkt som inneholder en mengde kjemiske stoffer, og innholder kan variere fra gang til gang når du fyller bensin. Stort sett består bensin av hydrogen og karbon i forening, det vi i dagligtale kaller hydrokarboner. For å selges som drivstoff må bensinen tilfredstille visse verdier og ha kokepunkt innen visse grenser. Utover dette spiller det ingen stor rolle hva bensinen nøyaktig inneholder.
Pumpebensin vil vanligvis inneholde ca 200 forskjellige hydrokarboner, men det eksisterer over 1000 forskjellige hydrokarboner som kan finnes i bensinen.
Hva bensinen inneholder avgjøres av hvor i verden, og fra hvilken kilde, råoljen som bensinen er laget av kommer fra. Raffineriet som har raffinert bensinen, samt hvilke andre produkter dette raffineriet produserer, påvirker også bensinens innhold.
Økonomi styrer også hva som er i bensinen. For å tjene mest mulig vil oljeselskapene ofte benytte tyngre hydrokarboner som er billige, og knuse disse store molekylene (cracking) til mange mindre lettere molekyler som har egenskaper som ligger innenfor kravene til handelsbensin.
Ulempen med bensin som er cracked er at de molekylene som dannes har en eller flere frie koblinger og har lett for å binde seg til andre molekyler og dermed danne andre stoffer. Den crackete bensinen er altså reaktiv og vil forandre seg over tid. Dette gjør at vanlig handelsbensin ikke er lagringsbestandig og ødelegges ved lagring. Handelsbensin er altså ”ferskvare” og bør brukes opp i løpet av kort tid.
Krav til lav bensinpris gjør at oljeselskapene lager en bensin som tilfredstiller de krav som stilles i henhold til norm, men det er ikke et optimalt produkt.
Racing bensin, er noe helt annet. Her er kvaliteten, og særlig det at kvaliteten skal være helt jevn fra batch til batch overordnet hensynet til pris.
En vanlig bilmotor kan ikke justeres optimalt, fordi bensinkvaliteten varierer. Man må ha en sikkerhetsmargin som gjør at motoren fungerer uansett. Med racing bensin kan vi redusere denne sikkerhetsmarginen til et minimum, og få bedre effekt og dreiemoment. Det er også derfor at det finnes et større utvalg av racingbensin tilpasset ulike motorer.
Følgende motorkarakteristika påvirker kravene til bensinen: Kompresjon, volum, turtallsområde, turbo/kompressor, 2- eller 4 takt, forgasser/innsprøytning, stempelfasong og materialvalg i motordeler.
k3nt_ skrev:Litt fakta om Bensin:
(Relevant informasjon til saken er i bold)
Kilde: Keddel & BommenDette gjør at vanlig handelsbensin ikke er lagringsbestandig og ødelegges ved lagring. Handelsbensin er altså ”ferskvare” og bør brukes opp i løpet av kort tid.
Jeg fyller full tank for å slippe "kondensslag" når temperaturen skifter. Å kjøre tom en tank er jo relativt kjappt gjortGammelgutt skrev:Jeg fylte tanken før vinterlagringen og varsellampen FI blunket stadig vekk inntil jeg fylte på mer (ny) bensin etter 33 mil. Etterpå har ikke lampen lyst. Kanskje det er bedre å sette bort sykkelen med lite bensin og fylle ny med en gang på våren?.
Dexter skrev:Jeg fyller full tank for å slippe "kondensslag" når temperaturen skifter. Å kjøre tom en tank er jo relativt kjappt gjortGammelgutt skrev:Jeg fylte tanken før vinterlagringen og varsellampen FI blunket stadig vekk inntil jeg fylte på mer (ny) bensin etter 33 mil. Etterpå har ikke lampen lyst. Kanskje det er bedre å sette bort sykkelen med lite bensin og fylle ny med en gang på våren?.