Firmaet jeg lurer på å bruke skriver følgende:
Langtidsvirkende lakkbeskyttelse som gir en keramisk glass-hard overflate, som er vann og smuss avvisende. Gir en god dybde i lakken og den beskytter også mot UV-stråler og andre forurensninger.
Langtidsvirkende lakkbeskyttelse som gir en keramisk glass-hard overflate, som er vann og smuss avvisende. Gir en god dybde i lakken og den beskytter også mot UV-stråler og andre forurensninger.
Det vil en god coating gi deg. Aldri prøvd ipo ultimate, så den kan jeg ikke uttale meg om :)KawaKjetil skrev: 23 okt 2018, 09:37 Ser veldig bra ut
Akkurat slik jeg ønsker, enkelt å vaske av og stort sett alltid ren sykkel.
Fikk tilbud på min ZZR 1400. Kr 4000 ferdig vasket, polert og coating i 3 lag.
Produktet heter ipo ultimate.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:07 Jeg er nok en av de få som ikke er like begeistret for coating. Vertfall ikke på en motorsykkel hvor man uansett vil få riper der hvor man har beina mot tanken etc.
Jeg har alltid vert skeptisk mot coating. Ikke fordi det er dårlig, men fordi jeg ikke ser nytten i forhold til å legge en god sealer som er langt tryggere og enklere og kan gjøres av hvem som helst uten noen form for spesiell kunnskap.
Dessuten har en motorsykkel så få lakkerte flater at det neppe tar mer enn sekunder og påføre samt buffe av. Å betale 4-5 laken for dette ser jeg på som ran på høylys dag.
Jeg ville mye heller betalt for en skikkelig polering av alle lakkerte flater slik at grunnlaget ble lagt. Så ville jeg fulgt opp med voks og eller sealer selv. Collinite 845 er en god sealer til under 300 kroner og den flasken har du resten av livet hvis du bruker den på motorsykkelen.
Jeg er også skeptisk til alle bilder som blir vist på nett som skal vise hvor blank sykkelen er. Min sykkel ser minst like blank ut som den med coating. Jeg vil annta at den også gjør det i virkeligheten. Beskyttelsen er hardere med coating ja, men, man vil uansett få riper og da ser jeg ikke poenget. Spesielt ikke på en mototrsykkel.
Hvis man setter en glassrute utenfor en annen glassrute. Vil det være lettere og se gjennom ruten da? Min mening er at man får ikke noe blankere resultat av å tillføre flere lag. Poleringen er det som gjør lakken glatt og blank. Det man legger oppå tilfører i utgangspunktet ikke noe som helst annet enn beskyttelse. Dette har jeg testet utallige ganger selv og jeg klarer ikke å se forskjell verken med lommelykt eller lupe.
Enkelte tillfeller vil man se nyenseforskjeller, men det har med stor sannsynliget med lysbrytning å gjøre.
Men overbevis meg gjerne. Jeg er innteressert i dette teamet og jeg tar også i mot besøk for å bevise mine påstander. Blir jeg overbevist i motsatt fall, ja, så er jeg en erfaring rikere og jeg skal være den første til å krype til korset :)
Det er ikke slik at jeg "ikke liker" coating. Men jeg ser bare ikke poenget med å fyre av opp mot 10 lapper for dette. Det er jo helt sykt hvor lite man får igjen for de lappene (annet enn at man trolig får det godt med seg selv).overlay skrev: 24 okt 2018, 08:51Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:07 Jeg er nok en av de få som ikke er like begeistret for coating. Vertfall ikke på en motorsykkel hvor man uansett vil få riper der hvor man har beina mot tanken etc.
Jeg har alltid vert skeptisk mot coating. Ikke fordi det er dårlig, men fordi jeg ikke ser nytten i forhold til å legge en god sealer som er langt tryggere og enklere og kan gjøres av hvem som helst uten noen form for spesiell kunnskap.
Dessuten har en motorsykkel så få lakkerte flater at det neppe tar mer enn sekunder og påføre samt buffe av. Å betale 4-5 laken for dette ser jeg på som ran på høylys dag.
Jeg ville mye heller betalt for en skikkelig polering av alle lakkerte flater slik at grunnlaget ble lagt. Så ville jeg fulgt opp med voks og eller sealer selv. Collinite 845 er en god sealer til under 300 kroner og den flasken har du resten av livet hvis du bruker den på motorsykkelen.
Jeg er også skeptisk til alle bilder som blir vist på nett som skal vise hvor blank sykkelen er. Min sykkel ser minst like blank ut som den med coating. Jeg vil annta at den også gjør det i virkeligheten. Beskyttelsen er hardere med coating ja, men, man vil uansett få riper og da ser jeg ikke poenget. Spesielt ikke på en mototrsykkel.
Hvis man setter en glassrute utenfor en annen glassrute. Vil det være lettere og se gjennom ruten da? Min mening er at man får ikke noe blankere resultat av å tillføre flere lag. Poleringen er det som gjør lakken glatt og blank. Det man legger oppå tilfører i utgangspunktet ikke noe som helst annet enn beskyttelse. Dette har jeg testet utallige ganger selv og jeg klarer ikke å se forskjell verken med lommelykt eller lupe.
Enkelte tillfeller vil man se nyenseforskjeller, men det har med stor sannsynliget med lysbrytning å gjøre.
Men overbevis meg gjerne. Jeg er innteressert i dette teamet og jeg tar også i mot besøk for å bevise mine påstander. Blir jeg overbevist i motsatt fall, ja, så er jeg en erfaring rikere og jeg skal være den første til å krype til korset :)
Helt greit at du ikke liker coating, venta litt på det![]()
Jeg er også imot at folk reklamerer med "smør på dette så blir bilen blank", derfor presisterte jeg også at grunnarbeidet er det viktigste. Ville heller investert i en god poleringsjobb enn en shady coating jobb, anyday. Men for polering og coating av alle lakkerte overflater pluss coating i alle kriker og kroker på en MC, svingarm, motor, skjermer, felger etc, så er 4k veldig lav pris i mitt hode. Ville heller tenkt en pris nord for 10k, det er selvfølgelig avhengig av detaljnivå på jobb og forventing til kunde![]()
Materialkostnaden i seg selv bikker godt over 1000-lappen. Du vet selv at det lar det ikke være mange timer igjen til polering og coating etter en grundig forvask og vask. Essensielt uansett hva planen med lakken er.
En grunn til at jeg gikk for coating var at den coatingen kunne legges på alt, har noe av det beste innen hydrofobisk overflate og varer minst 2-3 år. Eneste som har slitasje på min sykkel er tanken, men mesteparten av slitasjeområdet er dekt av tankpad. Det lille som er igjen av tanken kan jeg polere opp med Ibriden igjen for å legge nytt lag. Det er veldig mange typer overflater på en MC, man dundrer ikke løs med #845 på ulakkert plast for å si det slik, også skeptisk til grovstruktur på chassi deler. Kan nesten bli som å vokse på ruglefelt på båtdekk. Det er det så sabla mange kriker og kroker man kan få voksrester liggende igjen i. Det samme er det om man har noen kriker man ikke har fått det 100% rent, så drasser man med seg det videre i applicatoren.Mer givende å gjøre dette 100% en gang, også vedlikehold senere. Også super enkelt når sykkelen er ny.
Etter at sykkelen hadde vært på 1 årsservice fikk jeg bedskjed av mekanikeren at flere på verkstedet hadde anmerket at sykkelen så bedre ut enn hva de som sto i showrommet gjorde![]()
HeiSolo-rider skrev: 16 apr 2021, 11:36 Helt greit at du ikke liker coating, venta litt på det![]()
Jeg er også imot at folk reklamerer med "smør på dette så blir bilen blank", derfor presisterte jeg også at grunnarbeidet er det viktigste. Ville heller investert i en god poleringsjobb enn en shady coating jobb, anyday. Men for polering og coating av alle lakkerte overflater pluss coating i alle kriker og kroker på en MC, svingarm, motor, skjermer, felger etc, så er 4k veldig lav pris i mitt hode. Ville heller tenkt en pris nord for 10k, det er selvfølgelig avhengig av detaljnivå på jobb og forventing til kunde![]()
Materialkostnaden i seg selv bikker godt over 1000-lappen. Du vet selv at det lar det ikke være mange timer igjen til polering og coating etter en grundig forvask og vask. Essensielt uansett hva planen med lakken er.
En grunn til at jeg gikk for coating var at den coatingen kunne legges på alt, har noe av det beste innen hydrofobisk overflate og varer minst 2-3 år. Eneste som har slitasje på min sykkel er tanken, men mesteparten av slitasjeområdet er dekt av tankpad. Det lille som er igjen av tanken kan jeg polere opp med Ibriden igjen for å legge nytt lag. Det er veldig mange typer overflater på en MC, man dundrer ikke løs med #845 på ulakkert plast for å si det slik, også skeptisk til grovstruktur på chassi deler. Kan nesten bli som å vokse på ruglefelt på båtdekk. Det er det så sabla mange kriker og kroker man kan få voksrester liggende igjen i. Det samme er det om man har noen kriker man ikke har fått det 100% rent, så drasser man med seg det videre i applicatoren.Mer givende å gjøre dette 100% en gang, også vedlikehold senere. Også super enkelt når sykkelen er ny.
Etter at sykkelen hadde vært på 1 årsservice fikk jeg bedskjed av mekanikeren at flere på verkstedet hadde anmerket at sykkelen så bedre ut enn hva de som sto i showrommet gjorde![]()
Tror du missforsto meg litt :)Solo-rider skrev: 17 apr 2021, 14:56 Bjerknez
Ja jeg er klar over at jeg må vaske sykkelen selv om den blir lakkbehandlet. Men som sagt så bruker jeg ikke mye tide på å vaske sykkelen.
Vasket sist sesong max 4 ganger på kjørte rundt 10000km..Tenker som så at med en god lakk behandling at en dritten /støvet ikke setter seg så på sykkelen.
Ps har iår vasket sykkelen 2 ganger på kjørte 1100km !! Dvs at jeg vasket onsdag og syntes at jeg måtte ta en runde til torsdag etter at måkene hadde forelsket seg i sykkelen deb dagen![]()