

Tilbake til temaet. Er det noen flere her som har erfaring med Ceramic Coating ?
Coating har noe for seg ja. Den varer lenger enn voks, men er som oftest vanskeligere å legge og koster mer.FredrikE24 skrev: 17 apr 2021, 16:39 Coating har noe for seg, og varer lenger enn en voks. Det er det ingen tvil om. Jeg gidder ikke å vokse en gang i måneden.
For å holde sykkelen pen. Hold den unna sola når den ikke er i bruk, parker under tak eller i garasjen i skygge og uten direkte eksponert fra vann fra oven.
Jeg kan godt demonstrere hvordan denne virker på din MC, men å kjøre en "demo" på HELE sykkelen din overlater jeg til deg. :)Solo-rider skrev: 18 apr 2021, 09:21 Ceramic Coating koster endel det er sikkert.![]()
Under kommer tilbudet jeg fikk på fredag:
On Friday, April 16, 2021, 10:04:25 ..............kepler.no> wrote:
Hei
Vi kan tilby lakkforsegling på MC ja, vi holder til på Sem, Andebuveien 63.
Evershine ultima – 8990.- - keramisk lakkforsegling.
Kepler lakkforsegling 1990.- - voksbasert lakkforsegling.
Skal vi avtale tid ?
Googlet litt på Fusso 99.
Denne testen kom opp: https://bjerknez.no/test-soft99-fusso-c ... kte-13190/![]()
Kanskje vedkommende savner mc pusling etterhvert og forbarmer seg med en liten demo på mcen min når Coviden tar ferie.![]()
På hvilken måte gir coating beskyttelse mot riper?Voodoodoo skrev: 18 apr 2021, 13:56 Det er lett å legge coating, før måtte man ha ir lamper osv. når man la det. dagens coating er både billig og lett og legge. Liker fusso99 sjøl, den fungerer godt på mc men på bil som brukes i den saltlake vi har om vinteren opplever jeg at den forsvinner raskt.
Man får en god coating til 3-400kr for et kit og den varer i 2-3år på en mc. En coating gir også litt beskyttelse mot riper....
Det er vesentlig forskjell på glansen på coating og fusso..
Ja, men man vil vel også få riper i selve coatingen? Utseendemessig vil jo ikke det endre noe som helst. I praksis klarer jeg ikke å se nytteverdien, sett opp mot hva det koster. TS kan vel hellakkere sykkelen for den summen dem skulle ta for jobben? Det er rett og slett ikke verdt det spør du meg.xavi0n skrev: 18 apr 2021, 16:17 Fordi mange coatings inneholder bla silica som legger seg som en "hinne" utpå lakken, dermed er også en coating et tykkere beskyttelseslag enn voks.
Vasker du bilen med grus redder ikke en coating deg, børster du snø av panseret med snøkosten kan nok coating redde deg fra riper
Hvis hovedformålet er å beskytte tanken (og ikke å få den til å se blankest mulig ut) så er folie bra greier. Eller hva man ønsker å bruke av trekk. Hvis blankest mulig tank vil oppnås på enklest mulig måte, så er polering eneste veien å gå.xavi0n skrev: 18 apr 2021, 16:32 en coating kan fjernes å legges på nytt billigere enn man kan lakkere en bil.
Selv har jeg akkurat fått foliert tanken på min egen sykkel med blank folie for å beskytte den, regner med det må gjøres på nytt om et år eller to, men veldig mye billigere enn å lakkere, og ca like mye jobb som å polere
Ja, hvis ikke grunnlaget (poleringen) er gjort skikkelig...xavi0n skrev: 18 apr 2021, 16:57 En voks vil i tillegg til å beskytte også fylle igjen mye vaskeriper så¨det ser ut som de er borte (i alle fall fram til første vask)
Ja, nettopp :)xavi0n skrev: 18 apr 2021, 17:25 Å av akkurat den grunn vokser hvermansen bilen i stedet for å polere, får et godt resultat der og da, billig, lite tidkrevende og lite til inget utstyr eller kunnskaper som kreves