Glans kan måles, man får egen duppeditt som gjør dette. Det som gjør keramisk coating overlegent tradisjonell voks er hardheten på laget man legger utenpå. I motsetning til trad voks gir den "litt" beskyttelse mot riper.. Nå har jeg en bil med en lakk som er berømt for hvor dårlig den er. uten coating blir det riper av alt utenom kiling med ballehår fra angorakanin. Med coating kan man faktisk fysisk berøre lakken uten at det blir riper i klarlakken.. Når det gjelder glans så tar du faktisk feil. ja det er absolutt forarbeidet som er det viktigste. selv brukte jeg menzerna 3800 til finish for å få overflaten optimal før coating. men coating gir lakken en dybde som er nesten på nivå med det beste av carnauba voks. Lakken ser "våt" ut.Bjerknez skrev: 18 apr 2021, 14:30På hvilken måte gir coating beskyttelse mot riper?Voodoodoo skrev: 18 apr 2021, 13:56 Det er lett å legge coating, før måtte man ha ir lamper osv. når man la det. dagens coating er både billig og lett og legge. Liker fusso99 sjøl, den fungerer godt på mc men på bil som brukes i den saltlake vi har om vinteren opplever jeg at den forsvinner raskt.
Man får en god coating til 3-400kr for et kit og den varer i 2-3år på en mc. En coating gir også litt beskyttelse mot riper....
Det er vesentlig forskjell på glansen på coating og fusso..
En voks eller coating gir ikke noe glans. Det er poleringen og forbehandling som gir glans. Den eneste gangen voks eller coating gir økt glans er når underlaget er ubehandlet. De som opplever at en voks gir glans er dem som ikke har polert skikkelig først.
Jeg kan bevise når som helst at en voks ikke gir mer glans til en polert overflate. Det man oppelever som glans er endring i fargen fordi lysbrytningen blir noe annerledes siden det er et lag til utenpå lakken. Enn noe mørkere farge gir en illusjon av en liten forskjell som mange mener betyr blankere. Slik jeg ser det.
Fusso99 er forresten kjent for at den gir tap av glans men er en enkel voks å legge. fungerer veldig bra på mc osv. men forsvinner fort om man kjører i salt osv. Den "gamle" formelen med fusso var forresten veldig mye bedre men formelen har blitt endret pga ymse kjemi som ikke lenger er tillatt. Fikk tak i min første boks med fusso på slutten av nittitallet, da var det "snabelstoff" i forhold til det de andre harrytassene holdt på med.
Når man så får kjøpt god coating som er lett å legge for 3-400nok så er det en nobrainer ift å legge voks 2-3 ganger i året. forarbeidet er det samme uansett.