Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
-
- Innlegg: 70
- Registrert: 30 des 2019, 21:59
- Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
- Bosted: Sandnes
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er også min erfaring. Siden jeg bare har benyttet Metzeler og Bridgestone er det gjerne på tide å utvide horisonten. Husker du prisen på et par Terra Force-R?
Skal imidlertid nevnes at jeg har greid å få 22 000 km ut av et Tourance Next-sett. Men da var de nærmest firkantede, etter det har jeg skiftet ved maksimalt 16 000 kjørte kilometer.
Skal imidlertid nevnes at jeg har greid å få 22 000 km ut av et Tourance Next-sett. Men da var de nærmest firkantede, etter det har jeg skiftet ved maksimalt 16 000 kjørte kilometer.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Så vidt jeg husker var det noe over 4000,- sist gang. Hva det er nå vet jeg ikke enda.
Dekk må jeg jo ha uansett og prisen er ikke avskrekkende så dette er ikke noe jeg ber spesifikt om når nye dekk bestilles. Det jeg derimot forsikrer meg om er at montering er inkludert i prisen. Noe den er der jeg kjøper og får montert dekkene, hos Hadeland MC og Fritid.
Her innlegget om hva jeg betalt for et par år siden:
viewtopic.php?p=368191#p368191
Prisen har nok gått opp en del siden da.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
XL700 og 22000 km var da voldsomt, hvor lang tid har det gått siden dekkene var montert nye ?Erlend Kveinen skrev: 01 mai 2021, 20:30 Det er også min erfaring. Siden jeg bare har benyttet Metzeler og Bridgestone er det gjerne på tide å utvide horisonten. Husker du prisen på et par Terra Force-R?
Skal imidlertid nevnes at jeg har greid å få 22 000 km ut av et Tourance Next-sett. Men da var de nærmest firkantede, etter det har jeg skiftet ved maksimalt 16 000 kjørte kilometer.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 70
- Registrert: 30 des 2019, 21:59
- Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
- Bosted: Sandnes
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kjører nå på dekksett nummer åtte siden sykkelen var ny, gjennomsnittlig blir dekkene skiftet hvert halvannet år. Dagens Tourance Next ble satt på i november 2020 og har siden rullet 5500 km. Fin fasong og godt med mønster ennå, regner ikke med å skifte før i mars neste år. Det skal sies at jeg alltid kjører solo, er relativt lett og har en lugn kjørestil, hvilket hjelper på levetiden til dekkene. Takk for tips, neste gang prøver jeg ut Terra Force-R.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ble Michelin Road 5 på Rudskogen i går, var meldt veldig kaldt så håpet dekkene ikke ville bli for varme og at uansett ikke ville klare å få nok varme i Cup 2 dekkene for at de skulle virke optimalt. Og har enda ikke ekstra felgsett for banekjøring, i tenkeboksen om skal ha dette, så bal å bytte frem og tilbake, ikke gratis heller (kan bytte selv men vil ikke ripe opp de nye fine felgene).pingvin skrev: 09 apr 2021, 20:11Ja, er jo det de er til, 90% bane. Bare nysgjerrig på om touring dekk er blitt så bra at funker bra på bane og Road 5 går jo for å grense mot sportsdekk.mekkern skrev: 09 apr 2021, 19:22tror jeg ville brukt power cup dekka-er jo en fin anledning til å få varmet de skikkeleigpingvin skrev: 09 apr 2021, 19:05 Skal på Rudskogen 6. mai (SeniorMC) og har altså Michelin Road 5 på 890en nå.
Noen som har prøvd Road 5 på bane, vil det fungere OK eller vil de fungere dårlig og blir tygd i fillebiter? Kjører i rask gruppe men antar ikke er tullevarmt og siden første banedag i år og ny sykkel så vil jeg ta det litt halvpent. Og 121 ikke 200hk tross alt.
Har originaldekkene Michelin Power Cup 2 liggende ubrukte og har jo gylden mulighet til å legge de på da likevel skal ha sykkelen til 1000km hos Spinnin Wheel dagen før. Så heller jo mot det, synd å mose fine Road 5 dekk og enda mer synd om dårlig grep får uheldige konsekvenser...![]()
Og det funket HELT gull, kjørte i rask gruppe, riktignok langt fra raskest i rask gruppe men heller ikke tregest (i svingene, rett frem har de fleste mye mer hk enn meg). Veldig fin slitasje, fikk bra varme i bakdekket men bare slik halvvarme foran, og siste passet i 7.5gr glemte jeg nesten at kjørte på touring dekk i kaldt vær. Mer sportslige dekk ville nok svingt litt lettere men på annen siden så er 890en veldig lettstyrt så ikke noe problem. Veldig imponert men når over 20gr og kjører fortere vil jeg tro Road 5 dekka får mer juling og antagelig mister grep.
Men tilliten til Michelin Road 5 har ikke blitt mindre etter gårsdagen


2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Fint slitt dekk på høyre side. Hvordan så det ut på venstre? Venstre side er mye kaldere på Rudskogen, og grepet kan være særlig utfordrende i T5, der venstre side er på det kaldeste.pingvin skrev: 07 mai 2021, 08:27Ble Michelin Road 5 på Rudskogen i går, var meldt veldig kaldt så håpet dekkene ikke ville bli for varme og at uansett ikke ville klare å få nok varme i Cup 2 dekkene for at de skulle virke optimalt. Og har enda ikke ekstra felgsett for banekjøring, i tenkeboksen om skal ha dette, så bal å bytte frem og tilbake, ikke gratis heller (kan bytte selv men vil ikke ripe opp de nye fine felgene).pingvin skrev: 09 apr 2021, 20:11Ja, er jo det de er til, 90% bane. Bare nysgjerrig på om touring dekk er blitt så bra at funker bra på bane og Road 5 går jo for å grense mot sportsdekk.mekkern skrev: 09 apr 2021, 19:22tror jeg ville brukt power cup dekka-er jo en fin anledning til å få varmet de skikkeleigpingvin skrev: 09 apr 2021, 19:05 Skal på Rudskogen 6. mai (SeniorMC) og har altså Michelin Road 5 på 890en nå.
Noen som har prøvd Road 5 på bane, vil det fungere OK eller vil de fungere dårlig og blir tygd i fillebiter? Kjører i rask gruppe men antar ikke er tullevarmt og siden første banedag i år og ny sykkel så vil jeg ta det litt halvpent. Og 121 ikke 200hk tross alt.
Har originaldekkene Michelin Power Cup 2 liggende ubrukte og har jo gylden mulighet til å legge de på da likevel skal ha sykkelen til 1000km hos Spinnin Wheel dagen før. Så heller jo mot det, synd å mose fine Road 5 dekk og enda mer synd om dårlig grep får uheldige konsekvenser...![]()
Og det funket HELT gull, kjørte i rask gruppe, riktignok langt fra raskest i rask gruppe men heller ikke tregest (i svingene, rett frem har de fleste mye mer hk enn meg). Veldig fin slitasje, fikk bra varme i bakdekket men bare slik halvvarme foran, og siste passet i 7.5gr glemte jeg nesten at kjørte på touring dekk i kaldt vær. Mer sportslige dekk ville nok svingt litt lettere men på annen siden så er 890en veldig lettstyrt så ikke noe problem. Veldig imponert men når over 20gr og kjører fortere vil jeg tro Road 5 dekka får mer juling og antagelig mister grep.
Men tilliten til Michelin Road 5 har ikke blitt mindre etter gårsdagen![]()
![]()
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har vært veldig imponert med Road 5-dekkene. Ekstremt gode på alt slags føre, men siden jeg nå ikke kjører så veldig mye lenger valgte jeg å gå over til Power 5.
Som alltid virker sykkelen helt annerledes med nye dekk. Hittill virker det som Power 5-dekkene klistrer seg bedre på veien enn Road 5. Stolte med en gang på de.
Gleder meg til å prøve de på bane :)
Som alltid virker sykkelen helt annerledes med nye dekk. Hittill virker det som Power 5-dekkene klistrer seg bedre på veien enn Road 5. Stolte med en gang på de.
Gleder meg til å prøve de på bane :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Litt mindre slitt på venstresiden, ja. Kjørte ikke så på grensen og hadde ingen antydninger til slipp så merket slik sett ikke noe i venstresvingene men særlig i karusellen holdt jeg en del igjen da den også dosert litt feil. Hang på kar med Multistrada 1260 og med også noe touring greier, kanskje til og med 90/10 dekk og så han fikk slipp i T2 men jeg merket ikke noe.cannon skrev: 07 mai 2021, 08:51 Fint slitt dekk på høyre side. Hvordan så det ut på venstre? Venstre side er mye kaldere på Rudskogen, og grepet kan være særlig utfordrende i T5, der venstre side er på det kaldeste.
Kjøpte jo absolutt ikke Road 5 for banebruk, dette er vår/høst dekk når kaldt. Men artig å prøve på bane og teorien ifht kaldt vær holdt jo stikkkgjersda skrev: 07 mai 2021, 10:26 Har vært veldig imponert med Road 5-dekkene. Ekstremt gode på alt slags føre, men siden jeg nå ikke kjører så veldig mye lenger valgte jeg å gå over til Power 5.
Som alltid virker sykkelen helt annerledes med nye dekk. Hittill virker det som Power 5-dekkene klistrer seg bedre på veien enn Road 5. Stolte med en gang på de.
Gleder meg til å prøve de på bane :)

Men ligger S22 dekk hos ViaNor klare for henting, planen er litt at de sommer/bane dekkene, hørt mye bra om de til banebruk så blir spennende å etter hvert prøve dette i litt mer sommerlige temperaturer. Om det funker så slipper jeg å ha 2 felgsett og er litt enklere selv om går kjapt å bytte komplette hjul.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kan dere kjenne småvibrasjoner på grunn av seipingen i fordekket på Road 5? Jeg synes jeg kjenner dette på noen typer asfalt. Kjente ikke noe med Metzelerdekkene jeg hadde før, men de var vel helt glatte midt på fordekket.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ikke noe tenkt på...men så kjører jeg en del med knastedekk så da er jo alt annet "smooth"oivindg skrev: 07 mai 2021, 12:24 Kan dere kjenne småvibrasjoner på grunn av seipingen i fordekket på Road 5? Jeg synes jeg kjenner dette på noen typer asfalt. Kjente ikke noe med Metzelerdekkene jeg hadde før, men de var vel helt glatte midt på fordekket.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Nå er jeg ganske blank på MC dekk, men bør ha et nytt bakdekk ser jeg, er det helt tullete å bare kjøpe nytt bakdekk, eller går det greit?
Framdekket er i mye bedre stand, mens bakdekket er bra flatt på midten
Framdekket er i mye bedre stand, mens bakdekket er bra flatt på midten
If you gonna be dumb you gotta be tough
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
En del kjører 2 dekk foran på 3 dekk bak. Jeg bytter stort sett alltid samtidig foran og bak, de gangene ventet med fordekket så har det ikke gått så lang tid før måtte bytte det uansett så enklest å bare bytte begge. Synes jeg da :)xavi0n skrev: 07 mai 2021, 14:47 Nå er jeg ganske blank på MC dekk, men bør ha et nytt bakdekk ser jeg, er det helt tullete å bare kjøpe nytt bakdekk, eller går det greit?
Framdekket er i mye bedre stand, mens bakdekket er bra flatt på midten
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hadde samme fenomenet på Michelin PR3. Aldri hatt noe antydning til dette på Metzeler Roadtec Z8 og 01.oivindg skrev: 07 mai 2021, 12:24 Kan dere kjenne småvibrasjoner på grunn av seipingen i fordekket på Road 5? Jeg synes jeg kjenner dette på noen typer asfalt. Kjente ikke noe med Metzelerdekkene jeg hadde før, men de var vel helt glatte midt på fordekket.
Denne Telelever-forstillingen er gull, men slike ting kjennes i styret. Nå har jeg også kjent vibrasjoner i styret av sliten kardanglager også. Er tørt lager på din sykkel og dette kan gå bra lenge helt til lageret er helt ferdig med bare litt vibrasjoner å snakke om i forkant.
Dekk slites jevnt på min. Har jeg synlig cord forran, så har jeg det også bak.
Dekk er ikke noe å spare på. Begynn på et friskt sett dekk.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Vibrasjonene plager meg ikke. Det som plager meg er at jeg ikke er sikker på om det skal være sånn eller ikke. Men tilbakemeldingene tyder på at dette er normalt, så da koser jeg meg med nye dekk. :)FredrikE24 skrev: 07 mai 2021, 15:09 Hadde samme fenomenet på Michelin PR3. Aldri hatt noe antydning til dette på Metzeler Roadtec Z8 og 01.
Denne Telelever-forstillingen er gull, men slike ting kjennes i styret. Nå har jeg også kjent vibrasjoner i styret av sliten kardanglager også. Er tørt lager på din sykkel og dette kan gå bra lenge helt til lageret er helt ferdig med bare litt vibrasjoner å snakke om i forkant.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bestilte dekksett for en kompis i dag. Skal skifte og balansere for han nå de kommer.
Pirelli Angel GT2.
Motorsykkeldekk.com: 3.510,-. ink mva og frakt.
Hans egen BMW forhandler: 6.100,- inkludert 30% rabatt, "bare hvis du bestiller i dag".
Pirelli Angel GT2.
Motorsykkeldekk.com: 3.510,-. ink mva og frakt.
Hans egen BMW forhandler: 6.100,- inkludert 30% rabatt, "bare hvis du bestiller i dag".