Vekter til felgkant brukes ikke på mc. Kan kanskje brukes på stålfelger, men ikke på støpte felger. Limvekter er det som stort sett brukes, selv om det finnes noen klipsvekter til falsen i sentrum av noen felgtyper. Vekter med klips skader gjerne lakken på felgene.Gammelsmurfen skrev: 17 mai 2021, 20:21 Er det den typen til å klemme på felgkanten du tenker på da eller limvekter?
De jeg har (fra Biltema) er delbare og har inndeling i både 5 og 10 gram, men selges vel bare i hele kartonger (men da har du noen år)
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000043256
viktighet med avbalansering
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: viktighet med avbalansering
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Ja det er vel det limvekter eller de til å klemme på eikene om man har eikefelg, men poenget mitt (siden de var tomme for den ene hos Domino) var egentlig at dersom de har den pakken jeg linket til på lager så får man både 5 og 10 gram på samme remsecannon skrev: 17 mai 2021, 20:28Vekter til felgkant brukes ikke på mc. Kan kanskje brukes på stålfelger, men ikke på støpte felger. Limvekter er det som stort sett brukes, selv om det finnes noen klipsvekter til falsen i sentrum av noen felgtyper. Vekter med klips skader gjerne lakken på felgene.Gammelsmurfen skrev: 17 mai 2021, 20:21 Er det den typen til å klemme på felgkanten du tenker på da eller limvekter?
De jeg har (fra Biltema) er delbare og har inndeling i både 5 og 10 gram, men selges vel bare i hele kartonger (men da har du noen år)
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000043256

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Skal vel godt gjøres å balansere bort et høydekast eller sidekast i en felg. Skaff ny eller få den retta..
Når det gjelder avbalansering så kjøpte jeg en eske med vekter fra Biltema og bruker den statiske dingsen deres. Fungerer fint.
Jeg har imidlertid også skifta mange dekk uten å avbalansere uten å merke noe som helst..
Når det gjelder avbalansering så kjøpte jeg en eske med vekter fra Biltema og bruker den statiske dingsen deres. Fungerer fint.
Jeg har imidlertid også skifta mange dekk uten å avbalansere uten å merke noe som helst..
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Satser på limvekter. De selger pakker på 8 stk til 16,90, det er nok overkommelig.
Edit: De pakkene med både 5 og 10 gram er også utsolgt.
Edit: De pakkene med både 5 og 10 gram er også utsolgt.
Sist redigert av Domino den 17 mai 2021, 21:26, redigert 1 gang totalt.
- Domino
Da jeg rengjorde og polerte felgene tok jeg av alle gamle vekter, så jeg velger å tro at ny balansering er på sin plass.FredrikE24 skrev: 17 mai 2021, 21:16 Jeg har imidlertid også skifta mange dekk uten å avbalansere uten å merke noe som helst..
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Ja, det er ikke så lurt om man har planer om å hoppe over den biten. Har brukt å sjekke felgen uten dekk med gamle vekter for å sjekke ståa. Har vært akseptabelt. Så har man satt dekket på med rød prikk på ventilen, så sjekket igjen. Har egentlig i mange tilfeller ikke gjort noe mer med det.
- Domino
Felgene var så stygge at jeg var nødt til å gi dem en makeover. Og som en ekstra bonus får jeg sjansen til å lære noe nytt!
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Sykkelen min rister ofte, men ikke alltid når jeg kjører fra ca. 40-100 km/t. Når den ikke rister går den helt smooth. I dag har jeg kjørt en del motorvei og når jeg kommer opp i 100 km/t og over så begynner sykkelen å riste så mye at jeg tenker at det må være noe galt. Det er ikke turbulens-risting. Det rister helt uavhengig om det er noen andre biler i nærheten eller ikke og også uavhengig om jeg kjører med eller uten toppboks/sidevesker.
Det eneste jeg kan komme på er at dekkene må være i ubalanse. Synes for så vidt det er litt rart, da sykkelen er helt ny. Kan det være noe annet som er galt?
Det eneste jeg kan komme på er at dekkene må være i ubalanse. Synes for så vidt det er litt rart, da sykkelen er helt ny. Kan det være noe annet som er galt?
Det kan være balanselodd som har falt av eller turbulens, begge deler er selv erfart. Turbulens er veldig spesielt og ubehagelig, noe så enkelt som bekledning påvirker det. Har du hatt lim lodd vil du se hvor lodd mangler.BC45 skrev: 13 apr 2025, 16:58 Sykkelen min rister ofte, men ikke alltid når jeg kjører fra ca. 40-100 km/t. Når den ikke rister går den helt smooth. I dag har jeg kjørt en del motorvei og når jeg kommer opp i 100 km/t og over så begynner sykkelen å riste så mye at jeg tenker at det må være noe galt. Det er ikke turbulens-risting. Det rister helt uavhengig om det er noen andre biler i nærheten eller ikke og også uavhengig om jeg kjører med eller uten toppboks/sidevesker.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- BC45
Det er tilsammen 6 lodd på bakfelgen, men kan ikke se at det har falt av noen. På fremfelgen er det ingen lodd i det hele tatt. Kan ikke se at det har vært noen lodd der heller. Må vel få sjekket hjulene der jeg kjøpte sykkelen. Ikke noe særlig med en sykkel som risterdypen skrev: 13 apr 2025, 17:05 Det kan være balanselodd som har falt av eller turbulens, begge deler er selv erfart. Turbulens er veldig spesielt og ubehagelig, noe så enkelt som bekledning påvirker det. Har du hatt lim lodd vil du se hvor lodd mangler.

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Eller som wobbler og som i verste fall går over til tankslapping. kommer ikke på noen gode norske ord i farten, men kjennetegn på begge fenomenene er at styret på sykkelen vil bevege seg fram og tilbake om du slipper styret helt under kjøring.
Tankslapping er neste kritiske fase på denne pendlingen som forplanter seg til tanken og dermed mer av sykkelen i pendelbevegelse, som forsterkes til et punkt hvor sykkelen kommer helt ut av kontroll.
Kan være at det er slik wobling du opplever. Og da bør sykkelen absolutt inn på verkstedet for sjekk og, mest sannsynlig, utbedring. Som f.eks. balansering av framhjulet. Og evt. tilstramming av styrelager.
Et spørsmål. Skjer risting med eller uten sidevesker og/eller toppboks? Begge samtidig, sidevesker uten toppboks og toppboks alene?

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Bare å balansere begge hjula igjen …BC45 skrev: 13 apr 2025, 16:58 Det rister helt uavhengig om det er noen andre biler i nærheten eller ikke og også uavhengig om jeg kjører med eller uten toppboks/sidevesker.
Det eneste jeg kan komme på er at dekkene må være i ubalanse. Synes for så vidt det er litt rart, da sykkelen er helt ny.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"

- BC45
Ja, det kan være en form for wobling. Det er jo noe som kan skje etter akselerasjon og hjulløft, men det kan sikkert også skje hvis ikke forhjulet er i balanse. Det føles i hvertfall ikke helt trygt når jeg kjører i over 100 km/t. Må få sjekket det hos forhandler.AJ skrev: 13 apr 2025, 17:45
Eller som wobbler og som i verste fall går over til tankslapping. kommer ikke på noen gode norske ord i farten, men kjennetegn på begge fenomenene er at styret på sykkelen vil pendle fra side til side om du slipper styret helt under kjøring.
Tankslapping er neste kritiske fase på denne pendlingen som forplanter seg til tanken og dermed mer av sykkelen i pendelbevegelse, som forsterkes til et punkt hvor sykkelen kommer helt ut av kontroll.
Kan være at det er slik wobling du opplever. Og da bør sykkelen absolutt inn på verkstedet for sjekk og, mest sannsynlig, utbedring. Som f.eks. balansering av framhjulet.
Et spørsmål. Skjer risting med eller uten sidevesker og/eller toppboks? Begge samtidig, sidevesker uten toppboks og toppboks alene?
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Det er ikke en form for/snev av wobble?
Som igjen kan ha mange årsaker.
Har hjulene vært av og dempere foran ikke vært komprimert og "alignet" før boltene nede ved akslingen har vært skrudd til på rett måte.
Siden sykkelen er ny, så kan man vel utelukke lhjullager, men kan være styrelager.
Enten feil balansert hjul eller montert feil tenker jeg. Sjekk også om for og bakhjul er på linje, selv om da skal det nok være ganske ille før du merker det på den måten. Ville nok vært mest på slitasjen.
Som igjen kan ha mange årsaker.
Har hjulene vært av og dempere foran ikke vært komprimert og "alignet" før boltene nede ved akslingen har vært skrudd til på rett måte.
Siden sykkelen er ny, så kan man vel utelukke lhjullager, men kan være styrelager.
Enten feil balansert hjul eller montert feil tenker jeg. Sjekk også om for og bakhjul er på linje, selv om da skal det nok være ganske ille før du merker det på den måten. Ville nok vært mest på slitasjen.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Toppboksen på din sykkel er jo rimelig høyt plassert, ikke helt ulikt Triumph Tiger'n jeg selv var eier av i sin tid.
Og jeg merket tydelig forskjell på sykkelens stabilitet under kjøring med og uten toppboks. Derimot ikke samme opplevelse med kun sidevesker.
Det er med bakgrunn i denne erfaringen jeg lurte på om du merker forskjell på sykkelen med og uten...
Og jeg merket tydelig forskjell på sykkelens stabilitet under kjøring med og uten toppboks. Derimot ikke samme opplevelse med kun sidevesker.
Det er med bakgrunn i denne erfaringen jeg lurte på om du merker forskjell på sykkelen med og uten...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.