Lot ikke vente lenge på seg gitt, ble en litt sen og kanskje litt for lang kveldstur i kveld siden været bedret og stabiliserte seg utpå kvelden.
På vei utover så jeg to elger, men de var begge godt synlig å sto i ro og beitet på ferske kornplanter.
De sto på de samme stedene da jeg kom tilbake også etter å ha snudd et stykke lenger ned, et vanlig syn og helt udramatisk men man tenker ikke noe mindre på elg da man kjører i solnedgang/skumring.
MEN.... en stund senere etter noen mil, var det et fareskilt hvor det sto oljesøl. Dette var i et område med 60-sone (tror jeg) svingete vei og ganske tett vegetasjon på begge sider, veien var også delvis fuktig grunnet litt regn tidligere på kvelden, så jeg tok det med ro.
Sikten var ikke best heller grunnet motlys av sol på god tur ned, plutselig så jeg noe bevegelser på høyre side og "klakk" sa det da en elg-okse hoppet ned fra en fjell-kant i en mørk sving og dæljet klovene rett i asfalten ca. 20 meter foran meg

Har ikke ABS på sykkelen heller, så det var bra jeg holdt rundt 60 grunnet nevnte årsaker og slapp å dra på full nødbremsing.
Har opplevd liknende flere ganger i bil, men ikke så tett på med mc som i kveld.
Man gjør seg noen tanker rett etter en sådan opplevelse og jeg kommer neppe til å skanne veikantene noe mindre nå etter dette