Domino(b)loggen
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Domino(b)loggen
Jeg har med stor interesse lest flere av (b)loggene her inne, og det er vel på tide å komme med et lite bidrag.
Først noen ord om meg selv: Jeg er 61 år gammel og kommer fra Bardufoss og bor i Lyngen. Jobber som systemansvarlig på en videregående skole etter å ha jobbet mange år som engelsklærer før jeg havnet på IT.
Jeg kjørte opp til tung motorsykkel i 1984, og kjøpte meg en 1973 (tror jeg) Honda 500 Four etter å ha prøvekjørt bl.a. Kawasaki 500 totakter (litt mopedfølelse), Yamaha RD 350 LC (likte ikke å kjøre liggende) og Benelli 750 (her satt man som en konge!). Etter et par år med Hondaen ble det en foreløpig slutt på MC-tilværelsen. Det har senere blitt sporadiske turer på lånte sykler fra 400 til 1100 ccm. Men det er nok 15 år siden sist. Den lånte sykkelen som huskes best er nok Yamaha FJ1100.
I fjor vår og sommer begynte jeg å se på MC-annonser på Finn, spesielt på FJ1100 og FJ1200. En dag jeg så på sykler i hjemfylket så jeg en 1992 Kawasaki X-6 men festet meg ikke noe videre med den. Neste gang jeg tittet på den oppdaget jeg at jeg kjenner selgeren! Jeg har drevet med pistolskyting i over 30 år og så at det var en skytterkompis/-konkurrent som solgte den. Da ble det plutselig litt mer interessant! Jeg visste at det kunne bli vanskelig for han å få solgt den, da det ikke er så mange som vil ha en 600-kubikk som er registrert som tung motorsykkel. Det ser ut til at de fleste som kjøper denne størrelsen sykkel har A2-lappen. Og de som har lappen for tung sykkel vil helst ha 750 eller større. Jeg fikk med meg en kompis (en annen skytter med MC-erfaring) og så på den. Den så stort sett grei ut, og sittestillingen føltes ikke så ille. Men han fikk ikke start på den…
Han kuttet prisen med 1/3, men like lite respons på Finn. Nytt batteri kjøpte han også.
Etter en tid ringte han meg og kuttet prisen med nok 1/3 av opprinnelig pris. Da måtte jeg si som sant var at etter å ha byttet vannpumpe, registerrem og bærearmer på bilen nylig hadde jeg lite kontanter. Men han kunne få et antall tomhylser og ammunisjon i bytte. Han måtte tenke på det til neste dag, sa han. En halvtime senere ringte han meg å sa det var greit hvis han fikk litt mer ammo enn jeg hadde tilbudt han. Da hadde vi en deal!
Et par dager senere lånte jeg meg en tilhenger og kjørte til Tromsø og hentet sykkelen. Jeg fikk også med en ekstra vindskjerm, et ekstra sett plugger og rep-sett til forgasserne, samt en Clymer reparasjonshåndbok og et regntrekk.
Fortsettelse følger!
Først noen ord om meg selv: Jeg er 61 år gammel og kommer fra Bardufoss og bor i Lyngen. Jobber som systemansvarlig på en videregående skole etter å ha jobbet mange år som engelsklærer før jeg havnet på IT.
Jeg kjørte opp til tung motorsykkel i 1984, og kjøpte meg en 1973 (tror jeg) Honda 500 Four etter å ha prøvekjørt bl.a. Kawasaki 500 totakter (litt mopedfølelse), Yamaha RD 350 LC (likte ikke å kjøre liggende) og Benelli 750 (her satt man som en konge!). Etter et par år med Hondaen ble det en foreløpig slutt på MC-tilværelsen. Det har senere blitt sporadiske turer på lånte sykler fra 400 til 1100 ccm. Men det er nok 15 år siden sist. Den lånte sykkelen som huskes best er nok Yamaha FJ1100.
I fjor vår og sommer begynte jeg å se på MC-annonser på Finn, spesielt på FJ1100 og FJ1200. En dag jeg så på sykler i hjemfylket så jeg en 1992 Kawasaki X-6 men festet meg ikke noe videre med den. Neste gang jeg tittet på den oppdaget jeg at jeg kjenner selgeren! Jeg har drevet med pistolskyting i over 30 år og så at det var en skytterkompis/-konkurrent som solgte den. Da ble det plutselig litt mer interessant! Jeg visste at det kunne bli vanskelig for han å få solgt den, da det ikke er så mange som vil ha en 600-kubikk som er registrert som tung motorsykkel. Det ser ut til at de fleste som kjøper denne størrelsen sykkel har A2-lappen. Og de som har lappen for tung sykkel vil helst ha 750 eller større. Jeg fikk med meg en kompis (en annen skytter med MC-erfaring) og så på den. Den så stort sett grei ut, og sittestillingen føltes ikke så ille. Men han fikk ikke start på den…
Han kuttet prisen med 1/3, men like lite respons på Finn. Nytt batteri kjøpte han også.
Etter en tid ringte han meg og kuttet prisen med nok 1/3 av opprinnelig pris. Da måtte jeg si som sant var at etter å ha byttet vannpumpe, registerrem og bærearmer på bilen nylig hadde jeg lite kontanter. Men han kunne få et antall tomhylser og ammunisjon i bytte. Han måtte tenke på det til neste dag, sa han. En halvtime senere ringte han meg å sa det var greit hvis han fikk litt mer ammo enn jeg hadde tilbudt han. Da hadde vi en deal!
Et par dager senere lånte jeg meg en tilhenger og kjørte til Tromsø og hentet sykkelen. Jeg fikk også med en ekstra vindskjerm, et ekstra sett plugger og rep-sett til forgasserne, samt en Clymer reparasjonshåndbok og et regntrekk.
Fortsettelse følger!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Domino(b)loggen
Velkommen som MCsiden loggfører
!
Fin intro og en artig og ganske uvanlig restart på MC-livet, tør jeg påstå
.

Fin intro og en artig og ganske uvanlig restart på MC-livet, tør jeg påstå

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Domino(b)loggen
Artig med flere blogger!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Domino(b)loggen
Velkommen som blogger
Her inne kan man blogge uten å pådra seg tittelen "Influenser"
Jeg gleder meg til å følge denne, og håper du får oppdatert den med turer i din del av landet. Nettopp det kan ha stor interesse for mange her inne.


Jeg gleder meg til å følge denne, og håper du får oppdatert den med turer i din del av landet. Nettopp det kan ha stor interesse for mange her inne.
Re: Domino(b)loggen
Første gang hørt noen betalt MC med ammo
Den Kawazakien er faktisk en veldig pen sykkel og uten altfor glorete grafikk/dekaler. Første MCen hadde var en 1992 Suzuki GSX600F (turkis med glorete dekaler) så var vel litt konkurrent, lignende kubikk og effekt. Men din ser mer classy ut.

Den Kawazakien er faktisk en veldig pen sykkel og uten altfor glorete grafikk/dekaler. Første MCen hadde var en 1992 Suzuki GSX600F (turkis med glorete dekaler) så var vel litt konkurrent, lignende kubikk og effekt. Men din ser mer classy ut.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Ja, jeg er fornøyd med linjene på sykkelen. No Fear klistremerket kommer jeg nok til å fjerne etter hvert. Og hver gang jeg er innom forumet tenker jeg at nå må jeg få ut fingeren og skrive litt mer. Det kommer plutselig!
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7118
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Domino(b)loggen
Hei hei. Med mc interesse og erfaring ble det umulig å si nei her, de fleste hadde vel ropt go allerede etter 1/3 pris avslag. Lykke til det er snart sommer :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
På tide å skrive litt mer.
Det gikk etter hvert opp for meg at det jeg trodde skulle bli et sommerprosjekt kom til å bli et vinterprosjekt. Jeg fikk start på sykkelen (de fleste gangene) men den ville ikke gå uten choke. Så når det blir litt varmere i været blir det endel feilsøking. Selger har byttet til ny bensin og har hatt av nedre del av forgasserne der det så overraskende bra ut. Han har også byttet alt av vakuumslanger. Jeg har kjøpt en "auxiliary fuel tank" som skal fylles med fersk 98 oktan bensin og kobles direkte mot forgasserne. Dersom det funker fint, bytter jeg filter. Jeg skal også sjekke tilstanden til bensinkranen og silen i tanken. Det er litt rust i tanken, men ikke ekstremt mye. Jeg skal gjerne rusten og bytte tanklokk (allerede innkjøpt) i tilfelle det tetter dårlig mot regn og annen fuktighet.
Ellers har jeg kjøpt et par Öhlins progressive gaffelfjærer som skal erstatte de originale. Gaffelolje byttet jeg i fjor, så der blir det bare å dobbeltsjekke nivå. Bremsevæske skal byttes. Stålomspunne bremseslanger kommer etter hvert, muligens til neste sesong. Blinklysene bak skal byttes med LED-blinklys (allerede innkjøpt). USB uttak (allerede innkjøpt) skal monteres i kåpa og jeg må finne en fornuftig måte å montere bryteren til varmeholkene. Dersom de viser seg å ikke funke, kjøper jeg nok Oxford sine som har bryter som ikke skal monteres på styret. Denne sykkelen har jo ikke plass til noe som helst som skal monteres på styret.
Jeg har også kjøpt ei brukt lita tankveske og Jofama-bagen til Jompa. Samt en vanntett pose til telt og sovepose. Så selv om jeg opprinnelig ikke så for meg å dra på verken treff eller campingtur med sykkelen har jeg allerede begynt å glede meg til dette. I den forbindelse har jeg også kjøpt meg titan-kokekar for å spare noen gram... Og en knallrød ryggsekk på Black Friday salget til XL Moto.
Dekkene viste seg å være fra 2004, så de skal byttes ut så snart jeg får rengjort og polert opp framfelgen. Bakhjulet er allerede shinet opp. Nye dekk (Metzeler) er innkjøpt. Ventilene skal byttes ut med røde 90-graders ventiler i aluminium (ja, jeg liker litt bling...). Kjede og drev er i god stand.
I dag har jeg montert mobilholder. Kule er montert i hullet i styrekrona. Hullet var litt mindre enn jeg trode (selv om jeg hadde målt...) så den innkjøpte kula måtte dreies ned litt. Kjekt å jobbe på skole med mekaniske fag! De byttet også lagrene i bakhjulet for meg.
Kula på plass:
Holderen på plass: Jeg må sette den litt til venstre så jeg kommer til tenningsnøkkelen. Jeg vet ikke om jeg kommer til å snakke så mye i mobil mens jeg kjører, men det er greit å kunne bruke navigasjon samt sjekke speedometer mot GPS-målt hastighet.
Ellers, så solgte jeg den gamle skinndressen min for noen uker siden og i innerlomma fant jeg registreringsbeviset til Hondaen jeg hadde. Jeg husket feil, det var en 1975-modell. Jeg fant også en Hondanøkkel, så dersom det er noen der ute som har en 1975 Honda 500 Four som har kommet fra Sverige via Flesberg er det bare å ta kontakt på PM så kan jeg hive nøkkelen i posten dersom chassisnummeret stemmer!
Det gikk etter hvert opp for meg at det jeg trodde skulle bli et sommerprosjekt kom til å bli et vinterprosjekt. Jeg fikk start på sykkelen (de fleste gangene) men den ville ikke gå uten choke. Så når det blir litt varmere i været blir det endel feilsøking. Selger har byttet til ny bensin og har hatt av nedre del av forgasserne der det så overraskende bra ut. Han har også byttet alt av vakuumslanger. Jeg har kjøpt en "auxiliary fuel tank" som skal fylles med fersk 98 oktan bensin og kobles direkte mot forgasserne. Dersom det funker fint, bytter jeg filter. Jeg skal også sjekke tilstanden til bensinkranen og silen i tanken. Det er litt rust i tanken, men ikke ekstremt mye. Jeg skal gjerne rusten og bytte tanklokk (allerede innkjøpt) i tilfelle det tetter dårlig mot regn og annen fuktighet.
Ellers har jeg kjøpt et par Öhlins progressive gaffelfjærer som skal erstatte de originale. Gaffelolje byttet jeg i fjor, så der blir det bare å dobbeltsjekke nivå. Bremsevæske skal byttes. Stålomspunne bremseslanger kommer etter hvert, muligens til neste sesong. Blinklysene bak skal byttes med LED-blinklys (allerede innkjøpt). USB uttak (allerede innkjøpt) skal monteres i kåpa og jeg må finne en fornuftig måte å montere bryteren til varmeholkene. Dersom de viser seg å ikke funke, kjøper jeg nok Oxford sine som har bryter som ikke skal monteres på styret. Denne sykkelen har jo ikke plass til noe som helst som skal monteres på styret.
Jeg har også kjøpt ei brukt lita tankveske og Jofama-bagen til Jompa. Samt en vanntett pose til telt og sovepose. Så selv om jeg opprinnelig ikke så for meg å dra på verken treff eller campingtur med sykkelen har jeg allerede begynt å glede meg til dette. I den forbindelse har jeg også kjøpt meg titan-kokekar for å spare noen gram... Og en knallrød ryggsekk på Black Friday salget til XL Moto.
Dekkene viste seg å være fra 2004, så de skal byttes ut så snart jeg får rengjort og polert opp framfelgen. Bakhjulet er allerede shinet opp. Nye dekk (Metzeler) er innkjøpt. Ventilene skal byttes ut med røde 90-graders ventiler i aluminium (ja, jeg liker litt bling...). Kjede og drev er i god stand.
I dag har jeg montert mobilholder. Kule er montert i hullet i styrekrona. Hullet var litt mindre enn jeg trode (selv om jeg hadde målt...) så den innkjøpte kula måtte dreies ned litt. Kjekt å jobbe på skole med mekaniske fag! De byttet også lagrene i bakhjulet for meg.
Kula på plass:
Holderen på plass: Jeg må sette den litt til venstre så jeg kommer til tenningsnøkkelen. Jeg vet ikke om jeg kommer til å snakke så mye i mobil mens jeg kjører, men det er greit å kunne bruke navigasjon samt sjekke speedometer mot GPS-målt hastighet.
Ellers, så solgte jeg den gamle skinndressen min for noen uker siden og i innerlomma fant jeg registreringsbeviset til Hondaen jeg hadde. Jeg husket feil, det var en 1975-modell. Jeg fant også en Hondanøkkel, så dersom det er noen der ute som har en 1975 Honda 500 Four som har kommet fra Sverige via Flesberg er det bare å ta kontakt på PM så kan jeg hive nøkkelen i posten dersom chassisnummeret stemmer!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
I mitt forrige (kortvarige) MC-liv kjørte jeg alltid med fotokromatiske solbriller. De beskytter øynene når man må kjøre med åpent visir, og de tilpasser seg lysmengden.
Hjelmen jeg kjøpte i fjor har mindre åpning enn min gamle Kiwi-hjelm, så mine nyinnjkøpte solbriller var tilnærmet umulige å få på plass med hjelmen på. Og den gamle hjelmen har gått i containeren da den var 36 år gammel.
Da må man bygge om litt! Og man har da avbiter, fil og lim!
Brillene i original utførelse:
Og brillene etter "ombygging":
De er fortsatt litt plundrete å få på plass, men nå er det gjennomførbart. Og de holdes godt på plass mellom hodet og hjelmen.
Hjelmen jeg kjøpte i fjor har mindre åpning enn min gamle Kiwi-hjelm, så mine nyinnjkøpte solbriller var tilnærmet umulige å få på plass med hjelmen på. Og den gamle hjelmen har gått i containeren da den var 36 år gammel.
Da må man bygge om litt! Og man har da avbiter, fil og lim!
Brillene i original utførelse:
Og brillene etter "ombygging":
De er fortsatt litt plundrete å få på plass, men nå er det gjennomførbart. Og de holdes godt på plass mellom hodet og hjelmen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
I dag har jeg omsider tatt av framhjulet så jeg kan shine felgen og få på nytt framdekk. Det gamle dekket er fra 2006 og er dessuten satt på feil vei! Jeg skulle egentlig feilsøke litt på bilen for å finne ut hva som tapper batteriet. Men så vil ikke multimeteret måle Ampere. Da er det greit å ha flere kjøretøy å skru på.
Hjulet endelig av:
Felgen er noe matt og full av asfalt:
Oppussing underveis:
Greit å ha noe å pusle med siden påskeværet ikke kom som bestilt.
Hjulet endelig av:
Felgen er noe matt og full av asfalt:
Oppussing underveis:
Greit å ha noe å pusle med siden påskeværet ikke kom som bestilt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Domino(b)loggen
Sjekk glassikringen inni instrumentet om du husket å flytte måleledningen.
Sikringen er der for de som glemmer å flytte måleledning fra A til V når man skal måle spenning etter å ha målt strøm. Kan smelle bra om du måler på noe stort.
Ellers ser jeg det er fra Biltema, sørg i det minste for friskt og nytt batteri i den, jeg stoler imidlertid ikke på målingene fra «billig-instrument». Bare et tips altså! Det er OK sålenge man er obs på det.
Når det gjelder feilsøking virker det som du har en plan og det er bra! Sjekk alt selv om forrige eier kan mene at enkelte detaljer er OK.
Jeg kjøpte en sykkel en gang som hadde feite verkstedregninger og konklusjoner om kaputt innsprøytningssystem. Fant vann i bensinen og etter et drøyt kvarter gikk den som en klokke. Defekt pakning på tanklokk var her synderen.
Fint med litt fler logger å lese på. Jeg liker det potensielle tekniske aspektet ved det fremfor kjøreturslogging!
Sikringen er der for de som glemmer å flytte måleledning fra A til V når man skal måle spenning etter å ha målt strøm. Kan smelle bra om du måler på noe stort.
Ellers ser jeg det er fra Biltema, sørg i det minste for friskt og nytt batteri i den, jeg stoler imidlertid ikke på målingene fra «billig-instrument». Bare et tips altså! Det er OK sålenge man er obs på det.
Når det gjelder feilsøking virker det som du har en plan og det er bra! Sjekk alt selv om forrige eier kan mene at enkelte detaljer er OK.
Jeg kjøpte en sykkel en gang som hadde feite verkstedregninger og konklusjoner om kaputt innsprøytningssystem. Fant vann i bensinen og etter et drøyt kvarter gikk den som en klokke. Defekt pakning på tanklokk var her synderen.
Fint med litt fler logger å lese på. Jeg liker det potensielle tekniske aspektet ved det fremfor kjøreturslogging!
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Sikringen i instrumentet var et godt forslag, jeg har nok prøvd å måle før det gikk opp for meg at ledningen skulle flyttes. Batteriet tappes ikke når minuspolen er koblet fra, så det blir feilsøking via sikringsboksen når jeg har fungerende amperemeter.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Jepp, det ser ut som begge sikringene er gått. Får ikke byttet dem før tirsdag, så det får bli feilsøking da. Lader batteriet litt i morgen for sikkerhets skyld og kobler på minuspolen igjen tirsdag morgen før jeg kjører på jobb. For sikkerhets skyld kan jeg låne med meg et multimeter fra jobb som en backup.
Samtidig som ting er demontert skal jeg også avfette, vaske og polere framskjermen og nedre del av kåpa. Gaffelbeina skal også få seg en liten vårrengjøring.
Samtidig som ting er demontert skal jeg også avfette, vaske og polere framskjermen og nedre del av kåpa. Gaffelbeina skal også få seg en liten vårrengjøring.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Jeg trodde det var reléet til ekstralysene som var synderen, da strømforbruket gikk ned da jeg koblet det fra. Men i dag målte jeg batterispenninga og den var ca 12,2V. Jeg prøvde å feilsøke litt uten å finne noe. Koblet amperemeter mellom minuskabel og minuspol og nappet ut alle sikringer en om gangen. Ingen reaksjon. Jeg koblet fra styrestrømmen til dynamoen uten reaksjon. Tidligere har jeg prøvd å koble fra den tykke plusskabelen til dynamoen uten at det utgjorde noen forskjell.
I vinter begynte ladelampa å lyse av og til ved start av motoren. Men den sluknet så snart jeg ga litt gass. Så jeg er tilbøyelig til å legge skylda på dynamoen, men det er jo en sjanse å ta å bytte dynamo bare på mistanke. Men 370 000 km er nok ikke så langt unna forventet levetid for en dynamo, har jeg blitt fortalt.
Når det gjelder tohjulingen står den nå uten hjul, satser på å få byttet dekk i løpet av uka som kommer. Det neste blir vel da å ta av tanken og sjekke tilstanden til silen samt fjerne litt rust på innsida. Og bytte tanklokk.
I vinter begynte ladelampa å lyse av og til ved start av motoren. Men den sluknet så snart jeg ga litt gass. Så jeg er tilbøyelig til å legge skylda på dynamoen, men det er jo en sjanse å ta å bytte dynamo bare på mistanke. Men 370 000 km er nok ikke så langt unna forventet levetid for en dynamo, har jeg blitt fortalt.
Når det gjelder tohjulingen står den nå uten hjul, satser på å få byttet dekk i løpet av uka som kommer. Det neste blir vel da å ta av tanken og sjekke tilstanden til silen samt fjerne litt rust på innsida. Og bytte tanklokk.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Endelig er det bittelitt framgang å spore. Dekkomleggeren har blitt forsinka pga feil på omleggingsmaskinen med påfølgende feillevering av deler til maskinen. Når korrekte deler var i hus, havnet han på sykehus. Men her om dagen var endelig mannen friskmeldt og hjulene ferdig. Og etter litt knoting fikk jeg på hjulene i dag. Knotingen skyldtes dels en løs bremsekloss bak (den ytre klossen "henger" bare på to tapper) og dels at festet til kaliperen ikke sto rett i forhold til hullet i baksvingen. Men til slutt fikk jeg alt i linje og akslingen på plass.
Ny ventil er en liten fargeklatt, men jeg skulle selvfølgelig ha fokusert på ventilen og ikke kjedejusteringa...
Foran skulle jeg bytte unbrakoskruene som holder akslingen fast, og oppdaget at det mangler ei skive på den ene. Så tirsdag må jeg på jakt etter ei skive. Inntil da er framhjulet på plass men ingenting er skrudd til. Kalipre og framskjerm må også skrues på.
Det siste jeg gjorde var å ta av tanken. Jeg var så heldig å få kjøpt sykkelen med nesten full tank, så det tar tid å tømme den... Men jeg har iallfall konstatert at prime-knappen på bensinkranen fungerer, når jeg holder den inne strømmer bensinen fritt. Jeg koblet også en slange på vakumtilkoblingen og prøvde å suge. Da strømmet også bensinen fritt. Så jeg får se om repsettet jeg har kjøpt får ligge i hylla til det blir vinter igjen. Men det er vel like greit å ta det mens kranen er skrudd av tanken likevel? Søndagsmiddagen var ferdig før tanken var tom, så jeg tømmer resten i morgen.
Når tanken er tom skal den få en omgang med sitronsyre for å fjerne litt rust. Så da må jo uansett bensinkran og bryter for varsellampe tas av.
Tanklokket ser litt slitent ut, så det skal byttes i samme slengen.
Det er for øvrig ikke bare MC som trenger drivstoff. For første gang har jeg kjøpt ei flaske rom uten at den skal blandes med Cola, og den var slett ikke dum!
Så er det bare å satse på at det også i morgen blir for mye vind til å rake plenen...
Ny ventil er en liten fargeklatt, men jeg skulle selvfølgelig ha fokusert på ventilen og ikke kjedejusteringa...
Foran skulle jeg bytte unbrakoskruene som holder akslingen fast, og oppdaget at det mangler ei skive på den ene. Så tirsdag må jeg på jakt etter ei skive. Inntil da er framhjulet på plass men ingenting er skrudd til. Kalipre og framskjerm må også skrues på.
Det siste jeg gjorde var å ta av tanken. Jeg var så heldig å få kjøpt sykkelen med nesten full tank, så det tar tid å tømme den... Men jeg har iallfall konstatert at prime-knappen på bensinkranen fungerer, når jeg holder den inne strømmer bensinen fritt. Jeg koblet også en slange på vakumtilkoblingen og prøvde å suge. Da strømmet også bensinen fritt. Så jeg får se om repsettet jeg har kjøpt får ligge i hylla til det blir vinter igjen. Men det er vel like greit å ta det mens kranen er skrudd av tanken likevel? Søndagsmiddagen var ferdig før tanken var tom, så jeg tømmer resten i morgen.
Når tanken er tom skal den få en omgang med sitronsyre for å fjerne litt rust. Så da må jo uansett bensinkran og bryter for varsellampe tas av.
Tanklokket ser litt slitent ut, så det skal byttes i samme slengen.
Det er for øvrig ikke bare MC som trenger drivstoff. For første gang har jeg kjøpt ei flaske rom uten at den skal blandes med Cola, og den var slett ikke dum!
Så er det bare å satse på at det også i morgen blir for mye vind til å rake plenen...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Domino(b)loggen
Jeg har benytta kaldværet de siste dagene til raking, så kan jeg heller gjøre noe «fornuftig» når det blir litt varmere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 21 jul 2020, 00:11
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
Re: Domino(b)loggen
Ron Zacapa fra Guatemala er noe av det ypperste jeg kan drikke. Helt nydelig! Så med det kjøpet har du i alle fall truffet innertier!
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Ja, den var god. Så det blir nok ikke siste flaska. Men det blir nok ei og anna flaske Bacardi eller Havana Club også kjenner jeg meg sjøl rett.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
I dag har jeg for første gang skrevet ut på 3D-printer noe jeg har tegnet selv. Jeg fant ut at jeg trenger ei hylse på hvert blinklys så ikke stammen på blinklyset skal ta borti bakskjermen da de nye brakettene gir litt mindre avstand til skjermen enn de originale. Pluss at LED-blinklysene tar større plass på innsida enn de originale.
Jeg fant en instruksjonsvideo på nett og startet opp Fusion 360. Videoen var laget på en eldre versjon av programmet, men jeg kom i mål likevel.
Her er printen ferdig. Jeg vet ikke hvorfor printeren plasserte den helt på kanten, men det gikk greit.
Den indre diameteren ble litt mindre enn spesifisert, men litt jobbing med ei rundfil fiksa det.
Her er alt prøvemontert på braketten.
Her ser man hylsa bedre.
Brakettene skal grunnes og lakkes silkematt svart etter at jeg har fjernet litt maskineringsmerker.
Jeg fant en instruksjonsvideo på nett og startet opp Fusion 360. Videoen var laget på en eldre versjon av programmet, men jeg kom i mål likevel.
Her er printen ferdig. Jeg vet ikke hvorfor printeren plasserte den helt på kanten, men det gikk greit.
Den indre diameteren ble litt mindre enn spesifisert, men litt jobbing med ei rundfil fiksa det.
Her er alt prøvemontert på braketten.
Her ser man hylsa bedre.
Brakettene skal grunnes og lakkes silkematt svart etter at jeg har fjernet litt maskineringsmerker.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Ja, det har gått 2 mnd siden siste oppdatering. Og litt har det da skjedd på denne tida.
Blinklys er montert og koblet. Rusten i tanken er fjernet og bensinkranen er overhalt med ny membran, fjær og o-ring.
Jeg startet sykkelen og fant ut at den bare gikk på tre sylindre. Eksosrør nr 1 var kaldt. Forgasserne ble tatt av og gitt en kjapp service. Forgasserrens og trykkluft, samt en tynn gitarstreng gjennom tomgangsdysene. Det endret ikke antall fungerende sylindre.
Deretter sjekket jeg plugghettene. Tre av dem hadde riktig motstand, ca 5 k ohm. Hetta på sylinder nr 1 hadde varierende motstand, som lå mellom 15 og 20 k ohm. Lokal forhandler hadde ikke plugghette, og siden den tetter mot toppdekselet ville jeg ikke kjøpe uoriginal. Så da ble det handlet på Ebay fra Frankrike. I mellomtida byttet jeg ut de 29 år gamle pluggledningene.
Ny plugghette ankom og ble montert. Og alle eksosrør ble varme. Da ble forsikring tegnet og skilt bestilt.
Første prøvetur ble unnagjort, og bilde ble behørig tatt:
Men turen gikk ikke problemfritt. Motoren stoppet etter et par km, men jeg fikk den i gang igjen og kom meg heim. Først mistenkte jeg at det var drivstoffrelatert. Disse syklene har ikke bensinfilter på slangen originalt, så jeg la opp en ny slange uten filter. Det hjalp ikke. Samtidig sjekket jeg at bensinkranen funker som den skal, og at det blir vakuum i slangen som skal åpne kranen.
Men jeg tenker å opprette en ny tråd i Verksted-forumet for å innhente gode forslag fra forumets medlemmer. Så får vi se hva som skal til.
Blinklys er montert og koblet. Rusten i tanken er fjernet og bensinkranen er overhalt med ny membran, fjær og o-ring.
Jeg startet sykkelen og fant ut at den bare gikk på tre sylindre. Eksosrør nr 1 var kaldt. Forgasserne ble tatt av og gitt en kjapp service. Forgasserrens og trykkluft, samt en tynn gitarstreng gjennom tomgangsdysene. Det endret ikke antall fungerende sylindre.
Deretter sjekket jeg plugghettene. Tre av dem hadde riktig motstand, ca 5 k ohm. Hetta på sylinder nr 1 hadde varierende motstand, som lå mellom 15 og 20 k ohm. Lokal forhandler hadde ikke plugghette, og siden den tetter mot toppdekselet ville jeg ikke kjøpe uoriginal. Så da ble det handlet på Ebay fra Frankrike. I mellomtida byttet jeg ut de 29 år gamle pluggledningene.
Ny plugghette ankom og ble montert. Og alle eksosrør ble varme. Da ble forsikring tegnet og skilt bestilt.
Første prøvetur ble unnagjort, og bilde ble behørig tatt:
Men turen gikk ikke problemfritt. Motoren stoppet etter et par km, men jeg fikk den i gang igjen og kom meg heim. Først mistenkte jeg at det var drivstoffrelatert. Disse syklene har ikke bensinfilter på slangen originalt, så jeg la opp en ny slange uten filter. Det hjalp ikke. Samtidig sjekket jeg at bensinkranen funker som den skal, og at det blir vakuum i slangen som skal åpne kranen.
Men jeg tenker å opprette en ny tråd i Verksted-forumet for å innhente gode forslag fra forumets medlemmer. Så får vi se hva som skal til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Ny plusskabel er montert. Takk til Xavi0n for den!
Dette hjalp betraktelig, men sykkelen fusker fortsatt. Men nå skjer det sjeldnere, og oftest før motoren blir skikkelig varm. Og jeg får den alltid i gang igjen før jeg mister all fart. Som regel kommer den seg hvis jeg "jokker" litt med gassen (i mangel av et bedre ord...). Så det får meg til å tro at "restproblemet" må være drivstoffrelatert, for ikke å si forgasserrelatert. Men hva er neste steg? Forgasserjustering og -synkronisering? Ultralydbad? Sjekke membranene? Jeg håper noen med mer kompetanse enn meg kan bidra med noen gode tips.
Men nå er det iallfall såpass at jeg kan kjøre kortere turer. Forleden dag kjørte jeg 40 km og i dag satte jeg pers med 48 km. Men jeg tar fortsatt ikke sjansen på å kjøre lenger enn at det i verste fall går greit å hente sykkelen på henger. Selv om det frister å kjøre på jobb en dag neste uke (76 km hver vei).
For å runde av med noe positivt, slik ble blinklysene ferdig montert med lakkerte braketter:
https://youtu.be/h776P3j6utU
Dette hjalp betraktelig, men sykkelen fusker fortsatt. Men nå skjer det sjeldnere, og oftest før motoren blir skikkelig varm. Og jeg får den alltid i gang igjen før jeg mister all fart. Som regel kommer den seg hvis jeg "jokker" litt med gassen (i mangel av et bedre ord...). Så det får meg til å tro at "restproblemet" må være drivstoffrelatert, for ikke å si forgasserrelatert. Men hva er neste steg? Forgasserjustering og -synkronisering? Ultralydbad? Sjekke membranene? Jeg håper noen med mer kompetanse enn meg kan bidra med noen gode tips.
Men nå er det iallfall såpass at jeg kan kjøre kortere turer. Forleden dag kjørte jeg 40 km og i dag satte jeg pers med 48 km. Men jeg tar fortsatt ikke sjansen på å kjøre lenger enn at det i verste fall går greit å hente sykkelen på henger. Selv om det frister å kjøre på jobb en dag neste uke (76 km hver vei).
For å runde av med noe positivt, slik ble blinklysene ferdig montert med lakkerte braketter:
https://youtu.be/h776P3j6utU
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Kan det være feil flottørnivå? Jeg famler litt i blinde her.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Jeg var på feltskytestevne på lørdag, for første gang på ca ett år. Der snakket jeg med en bekjent/konkurrent som er mekaniker og tidligere motorsyklist. Jeg beskrev symptomene for han, samt hva jeg har gjort hittil. Han mente det kan være for mager blanding på lave turtall og at jeg bør prøve å stille blandingsskruene ei kvart omdreining for å få litt fetere blanding. Så da har jeg en ny plan.
Søndagen ble det ikke skyting på meg, da ble det ferskeste barnebarnet døpt.
Søndagen ble det ikke skyting på meg, da ble det ferskeste barnebarnet døpt.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Mens man venter på at sesongen skal starte, er det viktig å kose seg! Jeg tilbringer helga i foreldreheimen i Indre Troms og har fyrt opp i bålpanna. Flott utsikt!
Med en sigar og litt vodka russian i glasset (tom for gin) er det ikke vanskelig å kose seg!
Jeg ser jo at enkelte her har starta sesongen, men jeg får ikke henta skiltet før på tirsdag. Og i tillegg skal jeg skifte olje og filter, samt litt annet vedlikehold. Og vask og polering, så klart! Jeg har kjøpt Autosol aluminium polish i dag for å gå over felgene. Jeg vurderer også å gi lydpottene en omgang med vanlig Autosol for å øke blingfaktoren litt.
Med en sigar og litt vodka russian i glasset (tom for gin) er det ikke vanskelig å kose seg!
Jeg ser jo at enkelte her har starta sesongen, men jeg får ikke henta skiltet før på tirsdag. Og i tillegg skal jeg skifte olje og filter, samt litt annet vedlikehold. Og vask og polering, så klart! Jeg har kjøpt Autosol aluminium polish i dag for å gå over felgene. Jeg vurderer også å gi lydpottene en omgang med vanlig Autosol for å øke blingfaktoren litt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Våren nærmer seg definitivt! I helga satte jeg inn skiene, tok ut tråsyklene og "avduket" motorsykkelen. Jeg skrudde også på skiltet.
Mulig jeg har et snev av OCD, jeg brukte skyvelære for å være sikker på at skiltet sto midt på.
I dag har jeg endelig bytta til sommerdekk. I fjor bytta jeg i månedsskiftet april/mai. Jeg tok også spaden ut av bagasjerommet, her lever vi farlig!
I helga skal jeg vaske begge bilene, men jeg håper å få gjort unna olje- og filterskift på veteranen også. Og da må jeg jo først sette inn batteriet og kjøre motoren varm. Da bør årets første tur ikke være langt unna!
Mulig jeg har et snev av OCD, jeg brukte skyvelære for å være sikker på at skiltet sto midt på.

I dag har jeg endelig bytta til sommerdekk. I fjor bytta jeg i månedsskiftet april/mai. Jeg tok også spaden ut av bagasjerommet, her lever vi farlig!
I helga skal jeg vaske begge bilene, men jeg håper å få gjort unna olje- og filterskift på veteranen også. Og da må jeg jo først sette inn batteriet og kjøre motoren varm. Da bør årets første tur ikke være langt unna!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.