Sattphalat skrev: 31 mai 2021, 17:19
cannon skrev:Regler? Jeg antar at lanesplitting er forbudt, ikke som et eksplisitt forbud, men ved at det i teorien skaper farlige situasjoner med 3 kjøretøyer i bredden på 2-felts kjørebane. Kanskje det er eksplisitt beskrevet også?
Praksis? Det foregår hele tiden, og jeg tror politiet aksepterer det så lenge man gjør det med forsiktighet og i harmoni med andre kjørende. Jeg bruker aldri blink, nødblink, horn eller motor-rusing. Gjør som Fredrik skriver. Jeg har flere ganger lanesplittet forbi uniformert politibil i saktegående kø, og de har flere ganger gjort plass til meg.
Bruk av nødblink eller horn er direkte provoserende, og det er helt feil bruk av disse signalene. Like "dumt" som å kjøre konstant med fjernlys.
Å anta at det er forbudt er å snu hele diskusjonen på hodet. Jeg antar at det er lovlig så lenge jeg ikke bryter noen trafikkregler.
Er alt som ikke er nevnt som lovlig forbudt?
Det er vel bare her i nisseluelandet at det å hjelpe frem trafikken som kommer i høyere hastighet bakfra blir sett på som noe rart.
Mitt felt liksom, du skal faen meg ikke forbi. Ser det ofte med biler som ligger stødig i 73 km/t i Venstre felt der det er 80 sone.
Det er vel bare her i landet at det kun er den som kjører forbi som har eneansvar for at forbikjøringen er vellykket. De fleste andre steder er regelen samspill mellom forbikjørende og den som blir forbikjørt.
Horn- hvis det var meg du refererte til så bruker jeg noen ganger lyshornet. Et kjapt blink med langlyset for å lage en refleks i speilet. Såpass bør de tåle synes jeg.
Bruker det også når jeg kjører bil :-) å noen ligger å trykker i venstrefeltet. Å kjøre forbi på høyre side er slik jeg forstår det forbudt.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Lanesplitting handler ikke om sinker i venstre kjørebane, men om saktegående eller stillestående dobbe/trippel kø, og det å kjøre mellom køene.
Jeg antok at det å lage sitt eget 3. felt på 2 felts vei er forbudt, uten at det nødvendigvis står eksplisitt om lanesplitting i vegtrafikkloven. Jeg snur ingen diskusjon på hodet, og jeg praktiserer alltid lanesplitting når det er saktegådene dobbel kø. Nisseluelandet Tyskland har forbud mot lanesplitting.
Fra en tidligere artikkel i Aftenposten. Her konkluderes det med at lanesplitting ikke er forbudt, og at den som kommer bakfra og kjører forbi har ansvaret ved eventuelt uhell.
"
— Det fremgår ikke klart av vegtrafikkreglene om dette er lovlig. Tradisjonelt har man sagt at ett kjørefelt skal være bredt nok til en vognrekke, og en tolkning kan være at motorsykkelen på en måte lager sitt eget kjørefelt mellom kjøretøyene der det er plass, sier Leif N. Olsen.
Den tidligere UP-sjefen og sjef for Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund er i dag jurist hos Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.
Han mener denne regelen bare kan benyttes dersom bilene står i ro. Dersom det er bevegelse i køen er situasjonen en helt annen.
— Motorsykkelen må benytte seg av kjørefeltene ved køkjøring. Så lenge det er bevegelse i køen må de innrette seg etter køen, og en forbikjøring må skje på en skikkelig måte, sier Olsen.
- En forbikjøring mellom kjørefeltene vil være stor risiko og i strid med reglene, sier Olsen.
Motorsyklistens ansvar
Dette mener Norsk Motorsykkelunion er helt feil.
— Det står ikke noe i loven om det er lov eller ikke, og en motorsyklist som kjører forbi mellom feltene gjør ikke noe ulovlig, sier politisk sekretær Morten Holm i Norsk Motorcykkel Union.
- Dersom bilisten «dulter borti» motorsyklisten, hvem vil da få skylden?
— Dersom det ikke er noen andre brudd på vegtrafikkloven, er det helt klart motorsyklisten som har ansvaret. Det er kjøretøyet som kommer bakfra og kjører forbi, som har ansvaret sier Holm.
Ingen regler
- Det er vanskelig å si om det er ulovlig eller ikke å tråkle seg gjennom køen, sier politiførstebetjent Tore Johnsen ved Utrykningspolitiet.
UP fastholder at det ikke er noen regler som sier om det er lov eller ikke å kjøre mellom bilene i køen.
- Men så sant man ikke bryter andre trafikkregler så er det ikke ulovlig, sier Johnsen.
UP understreker at motorsyklistene må ferdes aktpågivende, som det heter i vegtrafikkloven.
- Vil UP reagere dersom de blir forbikjørt av en motorsykkel mens de stamper i kø?
— Det er umulig å svare på. Det kommer helt an på omstendighetene og det er opp til den enkelte patrulje, sier Johnsen og understreker at det er motorsyklistenes plikt å ikke komme overraskende på bilistene.
"
Jeg refererte ikke til deg, jeg har ingen anelse om din kjøreadferd. Sinker i venstre felt er en annen diskusjon enn lanesplitting, og jeg er helt enig i bruk av lyshorn etc. for å vekke sinkene.
Om spørsmålet ditt "Er alt som ikke er nevnt som lovlig forbudt?". Lurer du fortsatt på det? Svaret er nei, og her er det du som snur greia på hodet. Veitrafikkloven handler generelt ikke om å ramse opp "alt som er lovlig", men heller å beskrive hvilke avgrensninger og forbud som gjelder, og noen ganger med spesifisering av unntak fra forbudsbestemmelser.