Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Hei! Jeg skal snart oppgradere fra A2 til A og ser for tiden etter en tungsykkel. Jeg har funnet en veldig rimelig KTM 790 Duke 2018 modell med bare 5,000km. Sykkelen er beskrevet som strøken, og skal ifølge forrige eier ha tatt service nylig. Det som bekymrer meg er at han mangler serviceheftet og selger sykkelen etter å bare ha eid den i 1mnd, med 3 eiere før han. Kan være jeg overtenker men burde jeg være bekymret over at sykkelen har gått såpass lite og allerede gått gjennom 4 eiere, i tillegg til at den mangler serviceheftet? Spurte også hvordan dekkene var og ble besvart med "Hallo mc har gått 500 mil stått inne alt er som nytt". Dekk som har gått 5000km er vel ikke som nye?
Nygarantien er også oppbrukt, men den har 2 år igjen med reklamasjonsrett.
Virker dette som et rødt flagg for noen av dere eller er det bare jeg som er for forsiktig?
Nygarantien er også oppbrukt, men den har 2 år igjen med reklamasjonsrett.
Virker dette som et rødt flagg for noen av dere eller er det bare jeg som er for forsiktig?
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Sted: Oslo
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Kan bare være at han fant ut at sykkelen ikke er noe for han.
Ser sykkelen bra ut og går bra, så har det i følge min erfaring gått bra.
Angående det han skrev om dekka, kan det ha vært en skrivefeil, ellers er han på bærtur ja
Ta og prøvekjør den, kjør den hardt og test med skikkelig bremsing osv. Kjør den i 20 min.
Lar han deg ikke prøvekjøre den, ikke kjøp.
Ser sykkelen bra ut og går bra, så har det i følge min erfaring gått bra.
Angående det han skrev om dekka, kan det ha vært en skrivefeil, ellers er han på bærtur ja
Ta og prøvekjør den, kjør den hardt og test med skikkelig bremsing osv. Kjør den i 20 min.
Lar han deg ikke prøvekjøre den, ikke kjøp.
- MGR1
- Innlegg: 497
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
- Sted: Norge
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Ta med deg en mc-kyndig person, helst en som kjenner KTM'er. Det bør være mulig å se om den har gått vesentlig lenger enn det selger påstår, eller om den har vært skadet og/eller skrudd på. Hør hvilken forhandler som har tatt service, og sjekk med denne forhandleren. Sjekk også datokoden på dekkene.
https://www.kwik-fit.com/tyres/informat ... nufacture.
https://www.kwik-fit.com/tyres/informat ... nufacture.
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Hei ... Er selv skeptisk til det motsatte er bevist. Eierhistorikk sjekker du selv med registreringsnummer ved å logge inn på vegvesen.no med din BankID, da får du opp navn på alle eiere sammen med sykkel sin info og VIN nummer som du trenger for å sjekke service historikk. Link:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2 ... plysninger
Dette er også veldig lett å sjekke service historikk, KTM har en side som du kan sjekke servicehistorikk på men her må du ha VIN sammen med DELIVERY CERTIFICATE NUMBER som eier har på sitt KTM Delivery Certificate som skal følge sykkel (kan få kopi fra forhandler. Link:
https://www.ktm.com/en-dk/service/Servi ... check.html
Lykke til
.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2 ... plysninger
Dette er også veldig lett å sjekke service historikk, KTM har en side som du kan sjekke servicehistorikk på men her må du ha VIN sammen med DELIVERY CERTIFICATE NUMBER som eier har på sitt KTM Delivery Certificate som skal følge sykkel (kan få kopi fra forhandler. Link:
https://www.ktm.com/en-dk/service/Servi ... check.html
Lykke til
.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Erik_B70
- Innlegg: 189
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Sted: Radøy , Vestland
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Litt skepsis er nok alltid bra, men er ikke sikkert det er noe muffens. Finnes det overhode servicehefte for MC nå for tiden ?
På bil er det i alle fall borte i mange tilfeller, der går alt digitalt og skal være lagret hos forhandler. Men det bør kunne dokumenteres av selger med kvittering på arbeidet.
Jeg ser sykkelen er registrert på en trafikkskole, så jeg tipper den har blitt innkjøpt med tanke på opplæring, men at planene evt. har endret seg.
En god sjekk og prøvekjøring er nok lurt uansett.
På bil er det i alle fall borte i mange tilfeller, der går alt digitalt og skal være lagret hos forhandler. Men det bør kunne dokumenteres av selger med kvittering på arbeidet.
Jeg ser sykkelen er registrert på en trafikkskole, så jeg tipper den har blitt innkjøpt med tanke på opplæring, men at planene evt. har endret seg.
En god sjekk og prøvekjøring er nok lurt uansett.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Ha i bakhodet at det er mange som hevder de har tatt service, men i realiteten har byttet olje og oljefilter selv og brukt det billigste de fant. Service er veldig mye mer enn det.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- Erik_B70
- Innlegg: 189
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Sted: Radøy , Vestland
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Veldig enig i det.
Skriver man i en annonse at sykkelen har hatt service, forventer jeg at det kan dokumenteres at det er service utført ihht. fabrikkens retningslinjer og av kvalifisert verksted. Ikke oljeskift hjemme i garasjen.
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
At en sykkel har fulgt årsservice er viktig i forhold til garanti de første 5 åra. Da må de ikke ha vært noe hobbymekking. Her får jeg ha et lite forbehold, men det er nok registret i et system/register slik at man ikke må trenge komme viftende med det lille serviceheftet om en får problem etter 4-5 år og noe må fikses på garanti...(sikkert noen som kan avkrefte/bekrefte) Etter utløpt garanti er vel servicehefte så som så verdi om man på annen måte kan vise til at sykkel har fått det stell/service den må ha. Det er nok ikke så reint få som klarer å rote dette bort etter noen år.
Har ikke en 2018 fabrikkgaranti igjen? 5 år er vel det vanlige. Importsykkel kanskje. 5000 km på 3 år er ikke mye men heller ikke helt uvanlig. Mange som ikke har særlig tid til å kjøre (jeg kjøpte nylig en større adventure sykkel reg i 2016 med under 6000km). Flere eiere på MC er heller ikke uvanlig da det koster så lite å omregistrere så en kan f.eks gjøre et godt kjøp, ha den kort tid og så selge igjen. Ser mange som skifter sykkel ofte (og med flere eiere øker sjansen for at en av de roter bort noen papir eller en nøkkel for den del)
Har ikke en 2018 fabrikkgaranti igjen? 5 år er vel det vanlige. Importsykkel kanskje. 5000 km på 3 år er ikke mye men heller ikke helt uvanlig. Mange som ikke har særlig tid til å kjøre (jeg kjøpte nylig en større adventure sykkel reg i 2016 med under 6000km). Flere eiere på MC er heller ikke uvanlig da det koster så lite å omregistrere så en kan f.eks gjøre et godt kjøp, ha den kort tid og så selge igjen. Ser mange som skifter sykkel ofte (og med flere eiere øker sjansen for at en av de roter bort noen papir eller en nøkkel for den del)
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Les mitt første innlegg ... Servicelogg er elektronisk og kan vises på nett. KTM har bare 2 år garanti men selvfølgelig 5 år reklamasjonsrett som alle andre.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Hei.
Har selv ikke servicehefte på min. Dvs, jeg har et hefte, men ikke utfylt. Alt ligger i en database som jeg forstår BMW forhandlere har tilgang til.
Det med mange eiere ser jeg ofte. Mange prøver seg fram og bytter sykler i vildensky (meg inkludert) og det trenger ikke bety det er noe galt.
Hvis nåværende eier har hatt den bare en mnd. vil jeg tror han hadde reklamert mot tidligere eier om det var noe galt.
PS: Det er mulig å be om nr. til tidligere eier å snakke med han.
Har selv ikke servicehefte på min. Dvs, jeg har et hefte, men ikke utfylt. Alt ligger i en database som jeg forstår BMW forhandlere har tilgang til.
Det med mange eiere ser jeg ofte. Mange prøver seg fram og bytter sykler i vildensky (meg inkludert) og det trenger ikke bety det er noe galt.
Hvis nåværende eier har hatt den bare en mnd. vil jeg tror han hadde reklamert mot tidligere eier om det var noe galt.
PS: Det er mulig å be om nr. til tidligere eier å snakke med han.
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Hvis du ikke får god dialog med selger og forespurt info da er det enkelt, gå til neste mc du kan tenke deg :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Det med mange eiere sier egentlig lite om sykkelen, mer om eierne. Og hyppige eier skifter kan brukes på en annen måte - jeg brukte det motsatt . Med ingen erfaring med mc så skulle jeg ha sykkel - nesten på øyeblikket - da så jeg meg rundt etter sykkel med lang levetid hos siste eier - for meg betyr det at man er fornøyd med det man har. Og for meg var det et lykketreff og jeg fant på en måte en ny kjærlighet til både land og vei gjennom sykkelen. Gammel sykkel medfører kostnader - ja det må man ta med i kjøpet. Mange deler kan koste mye penger og hadde jeg hatt min nåværende kunnskap da jeg kjøpte sykkel så hadde jeg overhodet ikke vært i tvil.
Et tips som er gitt - å snakke med tidligere eier- er meget godt - denne har lite å kjene på å ikke være ærlig... så prøv det --
Men jeg tror jeg hadde betakket meg for å handle med en som lirte av seg et så nedlatende svar om dekk - 5000k er halvgått om ikke mer - men betyr kanskje ikke så mye for en som ikke "bruker" sykkelen.
Et tips som er gitt - å snakke med tidligere eier- er meget godt - denne har lite å kjene på å ikke være ærlig... så prøv det --
Men jeg tror jeg hadde betakket meg for å handle med en som lirte av seg et så nedlatende svar om dekk - 5000k er halvgått om ikke mer - men betyr kanskje ikke så mye for en som ikke "bruker" sykkelen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Jeg tenker i utgangspunktet at ikke bør ringe noen varsellslamper. Sykler skal i utgangspunktet ta årsservicer, men så lenge hovedsservicene følges så er dette nokk får veldig mange. Og de har intervaller på 10.000km på disse sykklene om jeg ikke tar feil. Kjøper du dog sykkelen kan det være greit og få bytta oljen om det ikke er gjort.
KTM Duke 790 er kjent for å ha en del feil, ville tatt en skikkelig test med sykkelen for å sjekke at alt er på stell før du kjøper den. Kjøpte faktisk en "strøken" KTM Duke 790 selv med bare 4.000km på telleren for en måned siden. Etter andre tur ser jeg det lekker litt oljen fra topp-pakningen. Ikke at det er skikkelig krise, men poenget mitt er; gjør en skikkelig besiktigelse først.
Avslutningsvis vil jeg si at Duke 790 er en fantastisk sykkel å kjøre, lett og håndtere, mye low end power og den sitter helt fantastisk tight i svingene. Har ikke kjørt en bedre sykkel i dette segmentet før! Går du får sykkelen tror jeg du kommer til å kose deg, hehe
KTM Duke 790 er kjent for å ha en del feil, ville tatt en skikkelig test med sykkelen for å sjekke at alt er på stell før du kjøper den. Kjøpte faktisk en "strøken" KTM Duke 790 selv med bare 4.000km på telleren for en måned siden. Etter andre tur ser jeg det lekker litt oljen fra topp-pakningen. Ikke at det er skikkelig krise, men poenget mitt er; gjør en skikkelig besiktigelse først.
Avslutningsvis vil jeg si at Duke 790 er en fantastisk sykkel å kjøre, lett og håndtere, mye low end power og den sitter helt fantastisk tight i svingene. Har ikke kjørt en bedre sykkel i dette segmentet før! Går du får sykkelen tror jeg du kommer til å kose deg, hehe
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Du må være mer presis. Det er stor forskjell på toppdekselpakning og toppakning.zarni skrev: ↑04 jun 2021, 14:55 KTM Duke 790 er kjent for å ha en del feil, ville tatt en skikkelig test med sykkelen for å sjekke at alt er på stell før du kjøper den. Kjøpte faktisk en "strøken" KTM Duke 790 selv med bare 4.000km på telleren for en måned siden. Etter andre tur ser jeg det lekker litt oljen fra topp-pakningen. Ikke at det er skikkelig krise, men poenget mitt er; gjør en skikkelig besiktigelse først.
Toppdekselpakninger er i gummi, og kan brukes flere ganger. Du må derimot ha på litt pakningssilikon, ellers har den lett for å lekke. Lekker toppakningen snakker vi major jobb, som ryker på mange laken.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?
Du har helt sikkert rett. Har ikke full kontroll på fagbrepene. Når jeg handler deler bruker jeg produktnummer av en grunnGeiroe skrev: ↑04 jun 2021, 17:04Du må være mer presis. Det er stor forskjell på toppdekselpakning og toppakning.zarni skrev: ↑04 jun 2021, 14:55 KTM Duke 790 er kjent for å ha en del feil, ville tatt en skikkelig test med sykkelen for å sjekke at alt er på stell før du kjøper den. Kjøpte faktisk en "strøken" KTM Duke 790 selv med bare 4.000km på telleren for en måned siden. Etter andre tur ser jeg det lekker litt oljen fra topp-pakningen. Ikke at det er skikkelig krise, men poenget mitt er; gjør en skikkelig besiktigelse først.
Toppdekselpakninger er i gummi, og kan brukes flere ganger. Du må derimot ha på litt pakningssilikon, ellers har den lett for å lekke. Lekker toppakningen snakker vi major jobb, som ryker på mange laken.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390