Jeg er total nybegynner, og var også litt forvirret i starten. På min kjøreskole ble det snakket om å "styre feil vei", og det tror jeg bare er egnet å forvirre. Hvis man skal skjønne dette, så er vel det grunnleggende at en sykkel med 90 grader (rett opp) styrerør ikke vil svinge hvis du legger den over. Kjøreskoler bør sveise seg en slik tråsykkel og demonstrere. Som nevnt av flere, det er geometri i ramme/ styrerør som gjør at gaffelen legger seg over og sykkelen svinger. Så var det det å få den til å legge seg over da. Slik jeg ser det , igjen som
total nybegynner, er kontrastyring noe man gjør over en viss hastighet for å "miste balansen", rett og slett. Det er fysikkens lover om treghet og masse som spiller inn her. Sykkelen (massen) vil rett frem, men hjulbasen/linjen er bittelitt "off center", og da legger den seg over til siden (tyngdekraften, you know.. ). Så vil gaffelen følge etter, på grunn av nevnte geometri, og sykkelen svinge. Og ja, en lettere sykkel vil man kunne styre mer med kroppsvekt, i moderate hastigheter. Bare å prøve tråsykkelen, det, men du kan også kontrastyre om du vil . Har ikke alle her sykla uten hender på styret, i svinger, over 30 km/t ?!! Se på landeveisrytterne. De syklene veier for øvrig 7-8 kg. Poenget er at man med en motorsykkel, som er relativt tung, ikke har noe valg over en viss fart. Jeg vil tro at det er mange ulike "manøvre" som kan fungere i lav fart, men det er altså ikke nødvendig med kontrastyring slik jeg har forstått dette. Det kan f.eks funke i boksen, men akkurat for
kjeglene tror jeg det er best å
holde balansen. Du skal andre veien også, og da er det for lite bevegelse til at det vil funke med kontrastyring tilbake.
Btw, det holder ikke at man har vært instruktør i X antall år, hvis man ikke kan forklare fysikken. Den typen argumentasjon minner meg om jaktlaget mitt. Mange eksperter der, som har jaktet i maaange (40+) år, men i siste opphetede diskusjon (en sen kveld) var det ingen av dem som visste utgangshastighet på ammunisjonen sin, eller kulevekt de bruker, og langt mindre hva ballistisk koeffisient er. Kjedelig fysikk, men viktig av og til. Det er forskjell på jeger og skytter, og sikkert også mc-instruktør og fysiker.
Uten at jeg har noe peiling på det, så tror jeg Tom har mest rett hittil i tråden ..