taulen skrev: 14 jun 2021, 09:31
AJ skrev: 13 jun 2021, 20:41
Imponerende!
På en 2006 mod. GS 1200?
På disse var det vel såkalte vedlikeholdsfrie kardanger, om jeg ikke husker feil. Dvs. kardangløsning uten påfylling for olje. Stemmer dette? I så fall ingen vedlikeholdsutgifter i løpet av 165K?
En løsning BMW gikk bort fra rimelig kjapt... Ingen en detalj jeg mener å ha lest om for en del år siden.
Selve kardangene er jo relativt vedlikeholdsfrie, litt feitt har de nok godt av.
Bak på "final drive", så er det olje.
Og de sa vel at det kun skulle bytte etter 1000km elns, og ikke etterpå.
Men som du sier, så gikk de tilbake på det, og det er forholdsvis enkelt å bytte på de og, så det har nok vert lurt at det har vert gjort oppigjennom.
Hvor ofte det har blitt bytta på denne før eg ble eier er vanskelig å sei sikkert.
Fin "bruksanvisning" :
https://motorcycleinfo.co.uk/bmw-r1200g ... indexfb82/
Been there done that!
Men da på en K100RS16V. Helt uten forvarsel kom det noen fine dunk, bremsa ned til gangfart, reiv inn clutchen og bakhjulet gikk helt i lås.
Den hadde gått 130 000km da det skjedde.
Som et minimum bør man ta en titt hvert andre år. Finner man nåler i kardangtunnelen så må det ringe en bjelle.
Kjede VS Kardang er jo en evig diskusjon. Jeg er ikke sikker på om det er kostnadsdrivende at jeg ønsker kardangsykkel vil jeg ikke si. Det er dag til dag vedlikeholdet jeg liker å slippe å tenke på. Og hver høst er det å tappe av 250ml olje og fylle på ny.
Så følger smøring av splines og sjekk av universalleddene andre vedlikeholdspunkter og reparasjoner. Har pr. Nå 120 000km på min Kardang. Bytta lager på rundt 62 000km grunnet en ørliten kjennbar slakk. Ingen slakk i nåværende oppsett, men her er nok syntetisk og riktig olje viktig med preventive og hyppige skift.
Splines og universalledd fortsatt strøkent.
Nå havarerte kardangklokka på fatters K1300GT på rundt 80 000km. Som på din R1200GS går lageret her tørt. Det er kun vinkeldrevet som bader i olje. I dette tilfellet var det vanninntrengning som var skylden i lagerraset.
Deler og arbeid ble dekka av BMW uten å blunke på en 12 år gammel sykkel, men valgte å ta arbeidet selv, da man ikke stoler et døyt på verksteder.
At man ser BMWer med kjede og reim i større grad idag handler om drivverkstap og kostnader ved produksjon.
Kardang er vedlikeholdsfritt i det daglige, men må inspiseres og vedlikeholdes minst hvert 2. år allikevel.
Kostnaden for å skifte lager og tetninger ved 60 000km kom på rett under tusenlappen(originaldeler). Så ligger en oljeskvett på 50-lappen hvert år. Så regner man 50 000kr på kjede og drev med litt kjedesmøring på boks, litt vask etc. Så ligger man sikkert ganske likt gitt at man gjør alle arbeidene selv.