mye av det du skriver er korrekt, men du tar feil på ett vesentlig punkt:kaiu skrev: 18 jun 2021, 21:08 Litt skummelt at folk sier at ryggskinne hindrer alvorlige ryggskader.
Dette har jo vært diskutert før og jeg bruker ryggskinne selv.
Hvis du treffer en mindre sten når du treffer veien f.eks så vil en ryggskinne hjelpe ved å fordele trykker fra denne på en større flate og hindre en potensiell skade direkte på ryggraden.
Hvis du treffer f.eks ett autovern,tre,fjell eller ett annet objekt som er større med kroppen hjelper ryggskinnen lite desverre ettersom man treffer ett større objekt og det ikke kan fordeles utover en større flate og selve ryggskinnen ikke kan hindre vridninger i overkroppen som gir store skader.
En enkel test er jo bare å ta snu ryggskinnen du har og ta tak i hver ende av den, så sette kne ditt på midten og se hvor mye kraft som skal til før den bøyer seg . Din kropp på X kg med en fart av X km/t utløser store G krefter. Dette øker voldsomt med farten.
Dette er fra en EU rapport og omhandler mer biler og fotgjengere, men viser hvor stor forskjell der er på disse kreftene på kroppen med bare moderat fartsøkning. Så man bør tenke på det når man bøyer litt på plastikken man har på ryggen.
“The energy of a crash is related to the square of the velocity, so small increases in speed produce major increases in the risk of injury. The human tolerance to injury of a pedestrian hit by even the best-designed car will be exceeded if the vehicle is travelling at over 30km/h [145]. Studies show that pedestrians have a 90% chance of surviving a car crash at 30km/h or below, but less than a 50% chance of surviving an impact at 45 km/h”
https://ec.europa.eu/transport/road_saf ... an_body_en
Ellers er det noe forsking, om en begrenset på dette, som ikke indikere noen særlig fordel med ryggskinne. Så kanskje ikke #2 på listen av sikkerhets utstyr. Bare å google litt.
Som sagt bruker dette selv og det gjør absolutt ingen skade, men man må ha ett realistisk forhold til hva den hjelper mot.
-Det er INGENTING som gir en mc fører 100% beskyttelse mot absolutt alt som kan inntreffe! Men det er mye som kan gjøre alvorlige og livstruende skader veldig lite sannsynlig i de aller fleste scenarier. (Skulle vi først kreve en sånn sikring, kunne vi like godt først som sist droppe hele mc-kjøringa.) Noen ting er helt sjølforklarende, som hjelmen. Sjøl om den heller ikke kan garantere 100% sikkerhet mot ethvert tenkelig uhell! Som sagt er ryggskinna for meg nr. to, hvis vi ser på skadepotensiale foran skadefrekvens som en annen helt korrekt påpeker. Men så er det stor forskjell på ei skinne i L1 og ei i L2, og ei L2 skinne kan i svært mange tilfeller forhindre brudd på ryggsøyla.
-Og så er det sånn at å legge ei skinne over kneet og bøye med baksida ned er en grei test for L1-skinner og eldre L2, men de nyere L2 har en annen konstruksjon; HELE skinna blir helt stiv, men bare ved et svært kraftig og plutselig press på ett punkt. Så altså om du treffer en spiss stein, eller om autovernet treffer bare ei stripe av skinna på tvers stivner HELE skinna på ett tusendel sekund. Men om du gjør "knetesten" vil den bøye seg; det er hele hensikten med den nyere teknologien.
Som sagt, skal du være 100% sikra må du sitte hjemme i godstolen hele livet. Skjønt da kan du jo få hjerteinfarkt...