Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Kate90
Innlegg: 3
Registrert: 27 jun 2021, 21:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Kate90 »

Hei!
Hvor «fort» skal man egentlig kjøre angående kjeglekjøringen?
Har hørt fra 3-5 km til 3-7 km?

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av BjørnSover »

Tror 3-5 er fint. Mener det er ‘gå’-fart

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel ingen fasit, men er nok saktere enn det sykkelen går på tomgang i 1. gir. Man skal vise at man behersker clutch, brems og balanse. Jeg fikk beskjed om at det gikk for sakte. Så er ikke «bra» det heller.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av xavi0n »

Det jeg fikk beskjed av sensor i sommer når jeg tok er at farten ikke er så nøye, men clutch skal aldri være fullt innkoblet. Jeg kjørte i 5-8km/t
En fot neddi på garasjeøvelsen hadde jeg å. Men sensor bemerket det ikke engang
If you gonna be dumb you gotta be tough

kaLARSnikov
Innlegg: 375
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av kaLARSnikov »

xavi0n skrev: 28 jun 2021, 10:18 Det jeg fikk beskjed av sensor i sommer når jeg tok er at farten ikke er så nøye, men clutch skal aldri være fullt innkoblet. Jeg kjørte i 5-8km/t
En fot neddi på garasjeøvelsen hadde jeg å. Men sensor bemerket det ikke engang
Interessant - og litt skremmende - hvor mye forskjell det er på sensorer og kjørerlærere rundt omkring. Jeg lærte å ta krypen med clutchen inne nesten hele tiden. Litt gass for å komme i gang, så i bunn og grunn bare trille med litt bakbrems for å holde farten nede. Litt gass dersom balansen begynner å avta samt før alle svinger. Kom meg gjennom begge forsøk uten problem og sensor var strålende fornøyd.

:scratch

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1196
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Domino »

Kanskje ikke så skremmende likevel? Ut fra min forståelse av det norske språket (som er mitt morsmål) så er vel "clutchen aldri fullt innkoblet" og "clutchen inne nesten hele tiden" så å si det samme?

Innkoblet betyr for meg at clutchen er ute og i fullt inngrep.

kaLARSnikov
Innlegg: 375
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av kaLARSnikov »

Godt mulig! Jeg kan ikke nok om detaljene i hvordan en clutch fungerer, så om en clutch er "av"/"på"/"utkoblet"/"innkoblet" blir noe diffuse begreper for meg når jeg faktisk tenker meg om. I farten var nok tanken at "innkoblet" = "inn".

For oss som ikke kan stort om hva som befinner seg inni motor og girkasse så blir det nok gjerne slik at når man drar clutchhendelen inn så er clutchen "på" og da er motorkraften av, men det er kanskje mer korrekt å si at clutchen er "på" til enhver tid under normal kjøring og at hendel (ev. pedal) "skrur den av"?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av oivindg »

Jeg tenker at "inn" er når du drar inn spaken, det vil si at du kobler ut clutchen. Innkoblet clutch er når man "slipper ut clutchen", dvs. slippe ut clutchspaken.

Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av xavi0n »

Definisjonen her er snakk om hva cluch gjør, ikke nødvendigvis hendel.
Innkoblet clutch=hendel ute
If you gonna be dumb you gotta be tough

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av cannon »

oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av mekkern »

eller for å si det litt mekanisk:
-når hendel er helt ute så se clutchen i fullt inngrep.
-helt inntrekt hendel så er clutchen helt frikoblet.
-i mellom dette så slurer vi på clutchen.

Litt av greia her er bruken av clutch til å justere fart og turtall for å vise førers kontroll og balanse av MC ved krypkjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av oivindg »

cannon skrev:
oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Geiroe »

Du har høyest på sjette gir.
På eldre biler med firetrinns girkasse går fjerde giret direkte ut, når du da girer ned (setter den i et lavere gir), bruker du ulike drev i ulike gir, for å få utgående aksel til å gå saktere rundt. Derav, jo lavere gir jo lavere hastighet på utgående aksling.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av mekkern »

Gearbokser:
Høy/stor nedgearing-stort forhold mellom rask innaksel og treg utgående aksling.oppgis normalt eksempelvis 25:1 eller 3.75:1 for nedgearing og motsatt for oppgearing: 0,5:1 eller 1:2.5 1:1250

kjøretøy:
Høy utveksling=lavt gear
Høyt gear=lav utveksling eller overdrive.

men i tillegg har du sluttutveksling_kjede/drev eller sluttveksel(kardangaksel)

Dette gir en totalutveksling for hvert gear.

og så er det rulleomkretsen på hjulet som bestemmer hvor langt en runde på motor flytter kjøretøyet.

så kommer dreimoment i motor inn...
en forbrenningsmotor på max 150nm ved 12000rpm kontra en med max 200nm ved 2000rpm..
ved hjelp av gearkassene så kan vi utnytte arbeidet maks ved begge motorene, men hvilken gir da mest skyv? :P
Sist redigert av mekkern den 28 jun 2021, 19:51, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av cannon »

oivindg skrev: 28 jun 2021, 18:20
cannon skrev:
oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?
På 6.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av xavi0n »

cannon skrev: 28 jun 2021, 19:50
oivindg skrev: 28 jun 2021, 18:20
cannon skrev:
oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?
På 6.
Dette stemmer ikke, du vil ha høyest utveksling på 1 gir.
La oss si at det er 6 gir (ja dette blir en rar gearkasse, men bare for eksemplets skyld)
1 gir 7:1
2 gir 5:1
3 gir 2,5:1
4 gir 2:1
5 gir 1:1
6 gir 0,75:1
Du har her høy utveksling i første girene for å få momentet du trenger for å gå kjøretøyet i gang.
5 gir er direkte mens 6 gir er per def "overdrive"

Så du har høy utveksling på lave gir å lav utveksling på høye gir.

Så kommer evt differensial/ kjededrift(evt navreduksjon) i mellom hjulene og motoren. Så man vil aldri ende opp med 1:1 utveksling mellom motor og hjul
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av FredrikE24 »

mekkern skrev: 28 jun 2021, 19:41 Gearbokser:
Høy/stor nedgearing-stort forhold mellom rask innaksel og treg utgående aksling.oppgis normalt eksempelvis 25:1 eller 3.75:1 for nedgearing og motsatt for oppgearing: 0,5:1 eller 1:2.5 1:1250

kjøretøy:
Høy utveksling=lavt gear
Høyt gear=lav utveksling eller overdrive.

men i tillegg har du sluttutveksling_kjede/drev eller sluttveksel(kardangaksel)

Dette gir en totalutveksling for hvert gear.

og så er det rulleomkretsen på hjulet som bestemmer hvor langt en runde på motor flytter kjøretøyet.

så kommer dreimoment i motor inn...
en forbrenningsmotor på max 150nm ved 12000rpm kontra en med max 200nm ved 2000rpm..
ved hjelp av gearkassene så kan vi utnytte arbeidet maks ved begge motorene, men hvilken gir da mest skyv? :P
Det du sier her er riktig.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av AJ »

Interessant diskusjon.
Men... den nye MCsiden brukeren ble kanskje i overkant "skremt" av denne meningsutvekslingen om høy- og lavgir... :-k .
Såpass skremt at hun skygga banen for godt, muligens... :scratch.

Så veldig fint hvis man kan holde seg mest mulig til det trådstarter spør om eller lurer på.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av cannon »

Feilpost

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1196
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Domino »

Ja, definisjonen på utveksling er vel inngående turtall delt på utgående turtall.

Jeg har vært utvekslingsstudent, så dette vet jeg! :lol

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Snikendeugle »

Kate90 skrev: 27 jun 2021, 21:24 Hei!
Hvor «fort» skal man egentlig kjøre angående kjeglekjøringen?
Har hørt fra 3-5 km til 3-7 km?
Sakte/raskt og jevnt nok til at du fremvise beherskelse på øvelsen uten "uforventede" handlinger som å måtte tråkke nedi eller redde seg med raskere hastighet, synes jeg er en god oppsummering.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av cannon »

xavi0n skrev: 28 jun 2021, 20:03
cannon skrev: 28 jun 2021, 19:50
oivindg skrev: 28 jun 2021, 18:20
cannon skrev:
oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?
På 6.
Dette stemmer ikke, du vil ha høyest utveksling på 1 gir.
La oss si at det er 6 gir (ja dette blir en rar gearkasse, men bare for eksemplets skyld)
1 gir 7:1
2 gir 5:1
3 gir 2,5:1
4 gir 2:1
5 gir 1:1
6 gir 0,75:1
Du har her høy utveksling i første girene for å få momentet du trenger for å gå kjøretøyet i gang.
5 gir er direkte mens 6 gir er per def "overdrive"

Så du har høy utveksling på lave gir å lav utveksling på høye gir.

Så kommer evt differensial/ kjededrift(evt navreduksjon) i mellom hjulene og motoren. Så man vil aldri ende opp med 1:1 utveksling mellom motor og hjul
Jeg bøyer meg i støvet, du har helt rett:) Godt det er ferie om få dager.....

2smoke
Innlegg: 3
Registrert: 28 mai 2022, 10:19
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2021

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av 2smoke »

Jeg har et annet spørsmål angående krypkjøring; hvor mye gass skal man ha?

Skolesykkelen går fort nok på tomgang, og er sterk nok til å bare slure på clutchen for å krypkjøre.
Kjørelærer mener jeg bør ruse litt, for dette liker sensorene...:-k
Jeg får til krypkjøringa ganske bra etter å ha øvd endel privat, men om jeg skal gasse/ruse i tillegg så går ikke øvelsen like bra syns jeg.
Hva skal jeg øve på, med eller uten rusing av motor? :)

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Jajo82 »

Jeg personlig hadde nok brukt gassen, i tillegg til clutch. Sykkelen holder seg rettere med litt gass, og så bruker du clutch til å regulere hastighet

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av BjørnSover »

Tror det viktigste er at du behersker mc rundt kjeglene. Fir min del likte jeg å ha litt høyere turtall enn tomgang.

Svar