Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Hei!
Hvor «fort» skal man egentlig kjøre angående kjeglekjøringen?
Har hørt fra 3-5 km til 3-7 km?
Hvor «fort» skal man egentlig kjøre angående kjeglekjøringen?
Har hørt fra 3-5 km til 3-7 km?
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Tror 3-5 er fint. Mener det er ‘gå’-fart
- FredrikE24
- Innlegg: 5036
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Er vel ingen fasit, men er nok saktere enn det sykkelen går på tomgang i 1. gir. Man skal vise at man behersker clutch, brems og balanse. Jeg fikk beskjed om at det gikk for sakte. Så er ikke «bra» det heller.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Det jeg fikk beskjed av sensor i sommer når jeg tok er at farten ikke er så nøye, men clutch skal aldri være fullt innkoblet. Jeg kjørte i 5-8km/t
En fot neddi på garasjeøvelsen hadde jeg å. Men sensor bemerket det ikke engang
En fot neddi på garasjeøvelsen hadde jeg å. Men sensor bemerket det ikke engang
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 375
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Interessant - og litt skremmende - hvor mye forskjell det er på sensorer og kjørerlærere rundt omkring. Jeg lærte å ta krypen med clutchen inne nesten hele tiden. Litt gass for å komme i gang, så i bunn og grunn bare trille med litt bakbrems for å holde farten nede. Litt gass dersom balansen begynner å avta samt før alle svinger. Kom meg gjennom begge forsøk uten problem og sensor var strålende fornøyd.xavi0n skrev: 28 jun 2021, 10:18 Det jeg fikk beskjed av sensor i sommer når jeg tok er at farten ikke er så nøye, men clutch skal aldri være fullt innkoblet. Jeg kjørte i 5-8km/t
En fot neddi på garasjeøvelsen hadde jeg å. Men sensor bemerket det ikke engang

- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Kanskje ikke så skremmende likevel? Ut fra min forståelse av det norske språket (som er mitt morsmål) så er vel "clutchen aldri fullt innkoblet" og "clutchen inne nesten hele tiden" så å si det samme?
Innkoblet betyr for meg at clutchen er ute og i fullt inngrep.
Innkoblet betyr for meg at clutchen er ute og i fullt inngrep.
-
- Innlegg: 375
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Godt mulig! Jeg kan ikke nok om detaljene i hvordan en clutch fungerer, så om en clutch er "av"/"på"/"utkoblet"/"innkoblet" blir noe diffuse begreper for meg når jeg faktisk tenker meg om. I farten var nok tanken at "innkoblet" = "inn".
For oss som ikke kan stort om hva som befinner seg inni motor og girkasse så blir det nok gjerne slik at når man drar clutchhendelen inn så er clutchen "på" og da er motorkraften av, men det er kanskje mer korrekt å si at clutchen er "på" til enhver tid under normal kjøring og at hendel (ev. pedal) "skrur den av"?
For oss som ikke kan stort om hva som befinner seg inni motor og girkasse så blir det nok gjerne slik at når man drar clutchhendelen inn så er clutchen "på" og da er motorkraften av, men det er kanskje mer korrekt å si at clutchen er "på" til enhver tid under normal kjøring og at hendel (ev. pedal) "skrur den av"?
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Jeg tenker at "inn" er når du drar inn spaken, det vil si at du kobler ut clutchen. Innkoblet clutch er når man "slipper ut clutchen", dvs. slippe ut clutchspaken.
Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Definisjonen her er snakk om hva cluch gjør, ikke nødvendigvis hendel.
Innkoblet clutch=hendel ute
Innkoblet clutch=hendel ute
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
eller for å si det litt mekanisk:
-når hendel er helt ute så se clutchen i fullt inngrep.
-helt inntrekt hendel så er clutchen helt frikoblet.
-i mellom dette så slurer vi på clutchen.
Litt av greia her er bruken av clutch til å justere fart og turtall for å vise førers kontroll og balanse av MC ved krypkjøring.
-når hendel er helt ute så se clutchen i fullt inngrep.
-helt inntrekt hendel så er clutchen helt frikoblet.
-i mellom dette så slurer vi på clutchen.
Litt av greia her er bruken av clutch til å justere fart og turtall for å vise førers kontroll og balanse av MC ved krypkjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?cannon skrev:Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Du har høyest på sjette gir.
På eldre biler med firetrinns girkasse går fjerde giret direkte ut, når du da girer ned (setter den i et lavere gir), bruker du ulike drev i ulike gir, for å få utgående aksel til å gå saktere rundt. Derav, jo lavere gir jo lavere hastighet på utgående aksling.
På eldre biler med firetrinns girkasse går fjerde giret direkte ut, når du da girer ned (setter den i et lavere gir), bruker du ulike drev i ulike gir, for å få utgående aksel til å gå saktere rundt. Derav, jo lavere gir jo lavere hastighet på utgående aksling.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Gearbokser:
Høy/stor nedgearing-stort forhold mellom rask innaksel og treg utgående aksling.oppgis normalt eksempelvis 25:1 eller 3.75:1 for nedgearing og motsatt for oppgearing: 0,5:1 eller 1:2.5 1:1250
kjøretøy:
Høy utveksling=lavt gear
Høyt gear=lav utveksling eller overdrive.
men i tillegg har du sluttutveksling_kjede/drev eller sluttveksel(kardangaksel)
Dette gir en totalutveksling for hvert gear.
og så er det rulleomkretsen på hjulet som bestemmer hvor langt en runde på motor flytter kjøretøyet.
så kommer dreimoment i motor inn...
en forbrenningsmotor på max 150nm ved 12000rpm kontra en med max 200nm ved 2000rpm..
ved hjelp av gearkassene så kan vi utnytte arbeidet maks ved begge motorene, men hvilken gir da mest skyv?
Høy/stor nedgearing-stort forhold mellom rask innaksel og treg utgående aksling.oppgis normalt eksempelvis 25:1 eller 3.75:1 for nedgearing og motsatt for oppgearing: 0,5:1 eller 1:2.5 1:1250
kjøretøy:
Høy utveksling=lavt gear
Høyt gear=lav utveksling eller overdrive.
men i tillegg har du sluttutveksling_kjede/drev eller sluttveksel(kardangaksel)
Dette gir en totalutveksling for hvert gear.
og så er det rulleomkretsen på hjulet som bestemmer hvor langt en runde på motor flytter kjøretøyet.
så kommer dreimoment i motor inn...
en forbrenningsmotor på max 150nm ved 12000rpm kontra en med max 200nm ved 2000rpm..
ved hjelp av gearkassene så kan vi utnytte arbeidet maks ved begge motorene, men hvilken gir da mest skyv?

Sist redigert av mekkern den 28 jun 2021, 19:51, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
På 6.oivindg skrev: 28 jun 2021, 18:20Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?cannon skrev:Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Dette stemmer ikke, du vil ha høyest utveksling på 1 gir.cannon skrev: 28 jun 2021, 19:50På 6.oivindg skrev: 28 jun 2021, 18:20Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?cannon skrev:Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
La oss si at det er 6 gir (ja dette blir en rar gearkasse, men bare for eksemplets skyld)
1 gir 7:1
2 gir 5:1
3 gir 2,5:1
4 gir 2:1
5 gir 1:1
6 gir 0,75:1
Du har her høy utveksling i første girene for å få momentet du trenger for å gå kjøretøyet i gang.
5 gir er direkte mens 6 gir er per def "overdrive"
Så du har høy utveksling på lave gir å lav utveksling på høye gir.
Så kommer evt differensial/ kjededrift(evt navreduksjon) i mellom hjulene og motoren. Så man vil aldri ende opp med 1:1 utveksling mellom motor og hjul
If you gonna be dumb you gotta be tough
- FredrikE24
- Innlegg: 5036
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Det du sier her er riktig.mekkern skrev: 28 jun 2021, 19:41 Gearbokser:
Høy/stor nedgearing-stort forhold mellom rask innaksel og treg utgående aksling.oppgis normalt eksempelvis 25:1 eller 3.75:1 for nedgearing og motsatt for oppgearing: 0,5:1 eller 1:2.5 1:1250
kjøretøy:
Høy utveksling=lavt gear
Høyt gear=lav utveksling eller overdrive.
men i tillegg har du sluttutveksling_kjede/drev eller sluttveksel(kardangaksel)
Dette gir en totalutveksling for hvert gear.
og så er det rulleomkretsen på hjulet som bestemmer hvor langt en runde på motor flytter kjøretøyet.
så kommer dreimoment i motor inn...
en forbrenningsmotor på max 150nm ved 12000rpm kontra en med max 200nm ved 2000rpm..
ved hjelp av gearkassene så kan vi utnytte arbeidet maks ved begge motorene, men hvilken gir da mest skyv?![]()
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Interessant diskusjon.
Men... den nye MCsiden brukeren ble kanskje i overkant "skremt" av denne meningsutvekslingen om høy- og lavgir...
.
Såpass skremt at hun skygga banen for godt, muligens...
.
Så veldig fint hvis man kan holde seg mest mulig til det trådstarter spør om eller lurer på.
Men... den nye MCsiden brukeren ble kanskje i overkant "skremt" av denne meningsutvekslingen om høy- og lavgir...

Såpass skremt at hun skygga banen for godt, muligens...

Så veldig fint hvis man kan holde seg mest mulig til det trådstarter spør om eller lurer på.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Ja, definisjonen på utveksling er vel inngående turtall delt på utgående turtall.
Jeg har vært utvekslingsstudent, så dette vet jeg!
Jeg har vært utvekslingsstudent, så dette vet jeg!

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Sakte/raskt og jevnt nok til at du fremvise beherskelse på øvelsen uten "uforventede" handlinger som å måtte tråkke nedi eller redde seg med raskere hastighet, synes jeg er en god oppsummering.Kate90 skrev: 27 jun 2021, 21:24 Hei!
Hvor «fort» skal man egentlig kjøre angående kjeglekjøringen?
Har hørt fra 3-5 km til 3-7 km?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Jeg bøyer meg i støvet, du har helt rett:) Godt det er ferie om få dager.....xavi0n skrev: 28 jun 2021, 20:03Dette stemmer ikke, du vil ha høyest utveksling på 1 gir.cannon skrev: 28 jun 2021, 19:50På 6.oivindg skrev: 28 jun 2021, 18:20Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?cannon skrev:Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
La oss si at det er 6 gir (ja dette blir en rar gearkasse, men bare for eksemplets skyld)
1 gir 7:1
2 gir 5:1
3 gir 2,5:1
4 gir 2:1
5 gir 1:1
6 gir 0,75:1
Du har her høy utveksling i første girene for å få momentet du trenger for å gå kjøretøyet i gang.
5 gir er direkte mens 6 gir er per def "overdrive"
Så du har høy utveksling på lave gir å lav utveksling på høye gir.
Så kommer evt differensial/ kjededrift(evt navreduksjon) i mellom hjulene og motoren. Så man vil aldri ende opp med 1:1 utveksling mellom motor og hjul
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Jeg har et annet spørsmål angående krypkjøring; hvor mye gass skal man ha?
Skolesykkelen går fort nok på tomgang, og er sterk nok til å bare slure på clutchen for å krypkjøre.
Kjørelærer mener jeg bør ruse litt, for dette liker sensorene...
Jeg får til krypkjøringa ganske bra etter å ha øvd endel privat, men om jeg skal gasse/ruse i tillegg så går ikke øvelsen like bra syns jeg.
Hva skal jeg øve på, med eller uten rusing av motor? :)
Skolesykkelen går fort nok på tomgang, og er sterk nok til å bare slure på clutchen for å krypkjøre.
Kjørelærer mener jeg bør ruse litt, for dette liker sensorene...

Jeg får til krypkjøringa ganske bra etter å ha øvd endel privat, men om jeg skal gasse/ruse i tillegg så går ikke øvelsen like bra syns jeg.
Hva skal jeg øve på, med eller uten rusing av motor? :)
-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Jeg personlig hadde nok brukt gassen, i tillegg til clutch. Sykkelen holder seg rettere med litt gass, og så bruker du clutch til å regulere hastighet
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Tror det viktigste er at du behersker mc rundt kjeglene. Fir min del likte jeg å ha litt høyere turtall enn tomgang.