AJ skrev: 24 aug 2021, 21:57
Husker det blåste rimelig heftig da vi, niko,
kjellv og jeg, var ved Hustadvika på Kystriksveituren i 2019.
Da med dette cruiseskipet i friskt minne, som var veldig nær ved å havarere.
Nå er det hurtigrutebåten "Kong Harald" som et "ute og kjøre" samme sted...:
https://www.nrk.no/mr/hurtigruta-ms-kon ... 1.15622508
Det gikk bra denne gang. Jeg har fulgt dramaet blant annet på Marine Traffic i kveld, sammen med lokalavisene på nett og politiets twitterkonto.
Hurtigruteskipet Kong Harald fikk motorstans rett utenfor Bud, altså utenfor kystfortet der vi var oppe og kikket. 300 meter fra land fikk de stanset skipet ved hjelp av to anker. Samtidig kom det to litt større fiskebåter for evt å yte assistanse, og jeg så det kom et supplyskip skummende i god fart nordfra. Omtrent da supplyskipet kom fram til hurtigruten fikk de start på den ene maskinen og beveget seg med et par knops fart vestover. Hustadvika Kommune gikk i full alarmberedskap. De gjorde en fortreffelig jobb da Viking Sky mistet motorkraft og holdt på å drive i land noen nautiske mil lengre nord. Fire helikopter var underveis, Brynhallen ble begynt klargjort for eventuelt mottakssenter som sist.
Akkurat nå er skipet på vei til havn i Molde for egen maskin, med supplyskipet KL Saltfjord i beredskap noen få hundre meter bak. Så nå kan vi puste lettet ut, krisen er over.