Hvordan fjerne insektdød (roadkill) på vindskjerm best mulig?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Hvordan fjerne insektdød (roadkill) på vindskjerm best mulig?
Kom over dette tipset på FB sidene til Norsk Moto Guzzi Klubb:
Jeg har fått lov av medlemmet Geir Aspen å gjengi hans erfaringer:
"Ser at mange sliter med insekter om dagen. På nettet finnes det utallige kjemiske løsninger for dette. Mange gnur og riper opp vindskjermer og kåpeglass med alt mulig av lurium. Her er ett helt gratis tips som jeg har brukt i alle år. Ett helt vanlig håndkle og kaldt vann. Bare legg håndkle over vindskjerm eller kåpe hell over vann flere ganger å la det stå over natta. Og vips så er alle insekter borte."
Verd å prøve :) .
Jeg kommer i hvert fall til å gjøre det i morgen når sykkelen skal vaskes etter turen jeg kom hjem fra i dag.
Jeg har fått lov av medlemmet Geir Aspen å gjengi hans erfaringer:
"Ser at mange sliter med insekter om dagen. På nettet finnes det utallige kjemiske løsninger for dette. Mange gnur og riper opp vindskjermer og kåpeglass med alt mulig av lurium. Her er ett helt gratis tips som jeg har brukt i alle år. Ett helt vanlig håndkle og kaldt vann. Bare legg håndkle over vindskjerm eller kåpe hell over vann flere ganger å la det stå over natta. Og vips så er alle insekter borte."
Verd å prøve :) .
Jeg kommer i hvert fall til å gjøre det i morgen når sykkelen skal vaskes etter turen jeg kom hjem fra i dag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Re: Hvordan fjerne insektdød (roadkill) på vindskjerm best mulig?
Definitivt verdt et forsøk 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Jeg har for øvrig alltid kun brukt rennende kaldt vann og fingrene til å vaske med for å fjerne døde insekter på hjelmvisiret når jeg er på tur.
Her hjemme før jeg kjører vasker jeg alltid visiret med en såkalt insektsvamp ikledd perforert mikrofibermateriale.
Og bruker altså kun rent rennende vann.
Funker veldig bra.
Så et (mikrofiber)håndkle og rent vann på vindskjermen tror jeg fort kan ha samme gode virkning.
Har faktisk aldri tenkt på denne muligheten før...
Her hjemme før jeg kjører vasker jeg alltid visiret med en såkalt insektsvamp ikledd perforert mikrofibermateriale.
Og bruker altså kun rent rennende vann.
Funker veldig bra.
Så et (mikrofiber)håndkle og rent vann på vindskjermen tror jeg fort kan ha samme gode virkning.
Har faktisk aldri tenkt på denne muligheten før...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Vått bomullshandklede på vindskjerm og kåpe har jeg brukt mange ganger, og det funker.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
eller bare tørkepapir og en sprayflaske med vann.. lime papiret på med vann og holde det fuktig et kvarters tid. da er alt oppløst og kan tørkes bort med en klut eller hånkle av bomull eller microfiber.samme med visir..visiret på chuberten er mange år og like bra.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Hei kjøpte meg en billig maskin fra. Biltema med alt av utstyr. Det beste midle var Tannkrem med en poler maskin.
-
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Det er ikke bare at de sitter hardt, men at det blir sprengt insektgrøt foran hele etter hver tur. Om man er lat og venter så blir det sittende, og etter parkering i sola så brennes det fast. Det er ikke bare vindskjerm, det er lykter og alt annet foran. Skal definitivt prøve dette.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Bløte det opp først som det sies, men sitter det igjen noe så er Autosol Acrylic Polish effektivt, og gjør at det blir litt lettere å få av nyankommet senere,
- Hansien
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Skal jeg ut på en langtur så får sykkelen en god vask i forkant hvor det avsluttes med en god voks, spesielt på steder utsatt for insekter. Dette bidrar til å hindre at innsekter (og annet smuss) setter seg noe særlig fast og er lettere å vaske av senere. Til nød kan det hende en svinger innom en vaskehall og spyler av det verste i løpet av turen, men som oftest så blir det først når man er hjemme igjen.
Når en kommer hjem igjen så er en god vask av sykkelen for å få vekk insektene ofte godt nok. Skulle det være noe som har etset/brent seg igjennom forseglingen så gjør jeg som bildet i åpningsinnlegget til AJ, men grunnet forarbeidet før turen holder det med at kluten er på en liten times tid for å løse siste rest og ikke over natta.
Liten sidenotat: Jeg mener selv at teknikken som er avbildet knuser alt av remedier jeg har prøvd mot insekter i mine år som hobbydetailer.
Når en kommer hjem igjen så er en god vask av sykkelen for å få vekk insektene ofte godt nok. Skulle det være noe som har etset/brent seg igjennom forseglingen så gjør jeg som bildet i åpningsinnlegget til AJ, men grunnet forarbeidet før turen holder det med at kluten er på en liten times tid for å løse siste rest og ikke over natta.
Liten sidenotat: Jeg mener selv at teknikken som er avbildet knuser alt av remedier jeg har prøvd mot insekter i mine år som hobbydetailer.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
Jepp, samme her!Jompa skrev: 17 jul 2021, 23:13 Vått bomullshandklede på vindskjerm og kåpe har jeg brukt mange ganger, og det funker.
Om insektlikene er rimelig ferske så trenger ikke det våte håndkledet ligge på så lenge heller.
Bruker å hive på en søkkvåt håndduk over kåpa før jeg begynner å leite fram resten av "vaskeremediene" og tappe vann i vaskebøtta.
Får det ligge der og godgjøre seg i 10-15 minutter er det ofte nok.
Dette "trikset" fungerer utmerket og bør appellere til både miljøfreaker og gjerrigknarker.

Trikset funker også på visir/briller. Når du stopper på en bensinstasjon langs veien kan du legge noen lag med søkkvått papir over visiret mens du tanker og tar deg en kaffe, og vips så fjerner du insektrester fra visir/briller uten problemer.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
Onlinedypen
- Motorsykkelen din: R1250GSA
Jo før jo lettere og bedre. Bruker bare vann, håndflata og pusseskinn. Hender jeg bare spyler og håndflata …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Nå etter noen dager på langtur er det så mye dødt foran at det ved parkering kommer det fluer og spiser av sine døde slektninger. Det er nærmest et matfat. Gidder ikke gjøre så mye med det før jeg kommer hjem, da en ren vindskjerm på sommeren ikke varer lenge uansett.
-
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Sliter med å fjerne gammel "roadkill" fluer på vindskjerm og forskjerm.
Har prøvd håndkle trikset, brukt insektfjerner fra Turtle samt polert forskjerm med vanlig polering. Med å polering av forskjermen fikk jeg vekk litt. Men ikke nok. Vind skjermen har jeg ikke forsøkt polere.
Har lyktglass polerinsgsett fra biltema Art.nr. 36-28 liggende. som jeg lurer på prøve
Forskjerm tenkte jeg kjøpe litt grovt poleringmiddel på biltema.
Noen tips på om andre triks eller om det er greit å bruke det overnevnte ? +Tannkrem ??
Kommer ikke til på forskjermen med poleringsmaskin på forskjerm og polerer for hånd.
Se vedlagte bilder.

Har prøvd håndkle trikset, brukt insektfjerner fra Turtle samt polert forskjerm med vanlig polering. Med å polering av forskjermen fikk jeg vekk litt. Men ikke nok. Vind skjermen har jeg ikke forsøkt polere.
Har lyktglass polerinsgsett fra biltema Art.nr. 36-28 liggende. som jeg lurer på prøve
Forskjerm tenkte jeg kjøpe litt grovt poleringmiddel på biltema.
Noen tips på om andre triks eller om det er greit å bruke det overnevnte ? +Tannkrem ??
Kommer ikke til på forskjermen med poleringsmaskin på forskjerm og polerer for hånd.
Se vedlagte bilder.

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Rent vann og mikrofibersvamp:
Funker som bare det
.
Selv lar jeg være å bruke kjemikalier av noe slag med unntak av litt whitespirit. Deretter spyling med hageslangetrykk.
Rent vann og varsom vask med kun litt forsiktig trykk mot overflaten med enten ren hånd eller mikrofibersvamp er dog absolutt det beste, er min erfaring.
Funker som bare det

Selv lar jeg være å bruke kjemikalier av noe slag med unntak av litt whitespirit. Deretter spyling med hageslangetrykk.
Rent vann og varsom vask med kun litt forsiktig trykk mot overflaten med enten ren hånd eller mikrofibersvamp er dog absolutt det beste, er min erfaring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Hmmm.. Godt å høre at der faktisk finnes insekter fremdeles for her på palmekysten er der ingen... I de 3 årene jeg har kjørt sykkel har jeg fått 2, TO, insekter i visiret og sykkelen ellers er nokså ren og... Husker godt da jeg begynte å kjøre bil i -77, var jo nesten daglig innom bensinstasjonen og vasket vinduene med den kosten som stod i bøtte med masse insekter og litt vann... Husker ikke sist jeg hadde noen jobb å snakke om med å vaske insekter fra bilvinduene heller...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808