
2-takt/4-takt
2-takt/4-takt
Er det egentlig vits i å kjøpe 4-takt istedefor 2-takt? - bortsett fra bensinforbruk og at man må ha olje i bensinen..? 

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: 2-takt/4-takt
En firetaks motor gir deg mer ytelse (høyere kompresjon), lavere kostnader (mindre vedlikehold og mindre forbruk) og lengere levetid (lettere ålage driftsikker).Darksplat skrev:Er det egentlig vits i å kjøpe 4-takt istedefor 2-takt? - bortsett fra bensinforbruk og at man må ha olje i bensinen..?
Tre gode grunner, spør du meg.
En firetakter er dyrere rett og slett fordi den er mer komplisert.
Så om du kjøper en moped som har forventet levetid på fem år er det trolig ikke noe å hente på å kjøpe
firetakt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: 2-takt/4-takt
Du får høyere termisk effiktivitet pr liter bensin med 4-t mens en 2-t kan gi teoretisk dobbel effekt men i praksis ca1,6 ganger høyere ytelse pr ccm.tagesk skrev:En firetaks motor gir deg mer ytelse (høyere kompresjon),Darksplat skrev:Er det egentlig vits i å kjøpe 4-takt istedefor 2-takt? - bortsett fra bensinforbruk og at man må ha olje i bensinen..?
[TaSK]
Med 4-t har du mere dreimoment som gjør det mer behagelig å kjøre med mindre turtall/gearing.
Med 2-t har du mere turtall/gearing.
effektmessig er disse like på 125ccm dersom man ikke gjør noe ulovlig som å fjærne plomberingen på 2-t da disse er plombert i motsetning til 4-t, på en del av disse 2-t er ytelsen orginalt på over 30hk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: 2-takt/4-takt
Ikke for å gå den godeste Hr. Mekkeren i næringen, men her er en forklaring på hva han sier:
Først: Fordi man ikke har ventiler kan en 2T lett oppnå mye høyere turtall enn en 4T.
Turtall er viktig for ytelsen (se nedenfor).
Dernest: Hva er effekt (ytelse, som måles i Watt eller HK)?
Hva ytelse "er" er enkelt å forstå: Det forteller hvor fort du kan kjøre.
Kort fortalt så er effekten dreiemomentet ganger "farten" (RPM).
Det vil si, en motor med 100Nm dreiemoment ved 5000 RPM har samme effekt som en med 50Nm ved 10.000 RPM.
Man skal ikke ha lang erfaring for å vite å kjøre ved 5.000 RPM er mye mer behagelig enn å kjøre med 10.000 RPM.
Derfor er dreiemomentet et bedre mål på motorens evne til å gi deg glede ved vanlig kjøring enn ytelsen (antall hestekrefter).
Problemet med dreiemoment er at det er vanskelig å forstå hva det "er".
Men i praksis betyr det: Hva kan du gjøre uten å måtte gire ned for å få opp turtallet.
På racing-sykler er det ytelse og bare ytelse som teller; Rossi & Co er spesialister i å gire for å holde turtallet rett
under rødstreken i alle situasjoner.
Vi andre, vi vil helst slippe. Både å holde turtallet rett under rødstreken, og gire bare fordi det kommer en oppoverbakke
eller fordi farten må ned fra 80 til 70.
[TaSK]
Først: Fordi man ikke har ventiler kan en 2T lett oppnå mye høyere turtall enn en 4T.
Turtall er viktig for ytelsen (se nedenfor).
Dernest: Hva er effekt (ytelse, som måles i Watt eller HK)?
Hva ytelse "er" er enkelt å forstå: Det forteller hvor fort du kan kjøre.
Kort fortalt så er effekten dreiemomentet ganger "farten" (RPM).
Det vil si, en motor med 100Nm dreiemoment ved 5000 RPM har samme effekt som en med 50Nm ved 10.000 RPM.
Man skal ikke ha lang erfaring for å vite å kjøre ved 5.000 RPM er mye mer behagelig enn å kjøre med 10.000 RPM.
Derfor er dreiemomentet et bedre mål på motorens evne til å gi deg glede ved vanlig kjøring enn ytelsen (antall hestekrefter).
Problemet med dreiemoment er at det er vanskelig å forstå hva det "er".
Men i praksis betyr det: Hva kan du gjøre uten å måtte gire ned for å få opp turtallet.
På racing-sykler er det ytelse og bare ytelse som teller; Rossi & Co er spesialister i å gire for å holde turtallet rett
under rødstreken i alle situasjoner.
Vi andre, vi vil helst slippe. Både å holde turtallet rett under rødstreken, og gire bare fordi det kommer en oppoverbakke
eller fordi farten må ned fra 80 til 70.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: 2-takt/4-takt
Ikke helt sant mener jeg. Det er bare å holde turtallet så høyt at reedventilen er åpen så går det så greit så. Eksosventilen bestemmer behovet for å skifte gear stort sett.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: 2-takt/4-takt
I min ungdom hadde eg en Kawasaki 90 2-takt. gikk som en kule på høyt turtall. Men det gikk noen stempel og sylinderboringer. men morro var det .
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: 2-takt/4-takt
Det er faktisk mye mere komplisert enn dette også.
det som også er intressangt er det brukbare turtallsområdet- en motor som drar bra fra fks 2500 til 5000rpm er fin til cruising mens en motor som drar fra 6ooo til 14000rpm har et mye videre effektbånd og er mye bedre til aktiv kjøring.
dette er tatt utgangspunkt i samme motorvolum og motortype.(effektmessig vil normalt turtallsmotoren også yte mer)
innen RR gikk tidligere 500ccm 2t i samme gruppe som 1000ccm 4t
Norton wankelen hadde 588"ccm" sammen med 1000ccm 4t da wankel er definert med handicap på 1.6.
ytelsesmessig er det også forskjel på antall sylindre, flere og mindre sylindre gir mindre strupetap og høyere ytelse mens få og store gir mindre effekt men bedre dreimoment men på lavere turtall.
så lenge vi skal diskutere 125ccm til gatebruk og begge er plombert er det nok 4-t som går av med seieren (men Cagivaen/aprilla går et par km fortere) men tar en ut potensialet er det over dobbel effekt i 2-t erne.
men når det gjelder lyden høres jo alle 2t ut som motorsager da..mens 4t blir som gressklippere.
Hva en selv liker har ikke noe med logikk å gjøre,men følelser.
det som også er intressangt er det brukbare turtallsområdet- en motor som drar bra fra fks 2500 til 5000rpm er fin til cruising mens en motor som drar fra 6ooo til 14000rpm har et mye videre effektbånd og er mye bedre til aktiv kjøring.
dette er tatt utgangspunkt i samme motorvolum og motortype.(effektmessig vil normalt turtallsmotoren også yte mer)
innen RR gikk tidligere 500ccm 2t i samme gruppe som 1000ccm 4t
Norton wankelen hadde 588"ccm" sammen med 1000ccm 4t da wankel er definert med handicap på 1.6.
ytelsesmessig er det også forskjel på antall sylindre, flere og mindre sylindre gir mindre strupetap og høyere ytelse mens få og store gir mindre effekt men bedre dreimoment men på lavere turtall.
så lenge vi skal diskutere 125ccm til gatebruk og begge er plombert er det nok 4-t som går av med seieren (men Cagivaen/aprilla går et par km fortere) men tar en ut potensialet er det over dobbel effekt i 2-t erne.
men når det gjelder lyden høres jo alle 2t ut som motorsager da..mens 4t blir som gressklippere.
Hva en selv liker har ikke noe med logikk å gjøre,men følelser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: 2-takt/4-takt
På en 125 vil eg tro att vekten også spiller en stor rolle. Enkelte veier opp mot 130 kg. Mens min Kawa 90 veide kun 79 kg tørr.
Re: 2-takt/4-takt
Tusen takk for alle svar! 

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: 2-takt/4-takt
Da er saken greimekkern skrev: men når det gjelder lyden høres jo alle 2t ut som motorsager da..mens 4t blir som gressklippere.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: 2-takt/4-takt
hør hør.. her er det én til som husker følelse av å kjøre mc. ( hadde selv en 1971 Kawa90 blå/hvit, som gikk innmari kjapt)Tysnes skrev:I min ungdom hadde eg en Kawasaki 90 2-takt. gikk som en kule på høyt turtall. Men det gikk noen stempel og sylinderboringer. men morro var det .
Med fare for å virke svært useriøs mht. topic, mener jeg at "kjørefølelse" også er viktig. IKke bare tekniske kalde fakta.
Jeg er totalt frelst 2T mann, selv om jeg også eier 4T sykkler.
Ittno' får frem gliset på meg, som å sitte overskrævs på en totakter og "puttre " av gårde.....

Kan bare ikke noe for det.......

Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: 2-takt/4-takt
En ting til med 2T. En må kjøre de pent til de har fått temperatur og en må bruke kvalitets 2T olje. Jeg bruker bare Castrol TTS helsynt og motoren har nå rullet over 20 000 km. Motoren får gå i sommer og men til vinteren byttes stempel og ringer og da har den gått over 25 000 håper jeg. Hvor langt den totalt den har rullet på dette stempelet og ringer vet jeg ikke. Motoren har ikke vært overhalt siden den kom fra Italia.
Overhaling blir bare gjort for å prøve å unngå uforutsett driftsstans.
Overhaling blir bare gjort for å prøve å unngå uforutsett driftsstans.
Re: 2-takt/4-takt
Som ung monterte jeg en Jobu junior på en DBS. Det låt som motorsag det.mekkern skrev: men når det gjelder lyden høres jo alle 2t ut som motorsager da..mens 4t blir som gressklippere.
Re: 2-takt/4-takt
Noen som vet om Derbi GPR 125 er 4-takt eller 2-takt? Står 2-takt noen steder og 4-takt andre... ](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)