AJ Arena...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38037
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Da har man vært en snartur innom Oslo med LilleMY21 Duke'en og prøvekjørt Royal Enfield Himalayan !
Etter å ha fylt ut låneskjema fikk jeg beskjed om at jeg måtte komme tilbake med sykkelen innen en time.
Ikke verst :) !
Jeg ble ikke bort så lenge, men fikk meg likevel en tur et lite stykke inn i Nittedal før jeg returnerte.
Men før jeg dro fra Lazy Boyz med denne artige sykkelen slo det meg hvor stor i fysisk størrelse den faktisk er.
Høyreist, lang og smal og med delikat finish .
Og jeg fant meg til rette i salen etter kun få meters kjøring. Meget god kjørekomfort. Noe som forsterket seg etter hvert som man kom opp i lovlige og smått litt ulovlige hastigheter...
God vindbeskyttelse og lite vindstøy til æ være en høyreist sykkel med vindskjerm.
God å kjøre, helt klart, med en sittestilling som gir god oversikt over trafikkbildet. Og riktig fin i svingene !
Godt utstyrt instrumentpanel har den også med bl.a. girindikator, til min store overraskelse.
Apropos gir, myk og fin femgiret kasse.
Men hva med motoren, som tross alt er den viktigste bestandelen på en MC?
Nja... Nå skal man helt klart ta med i betraktningen at denne demosykkelen var helt ny, knapt kjørt, før jeg fikk prøve den en tur.
Så noe sprekere enn hva den er akkurat nå, blir den nok etter hvert.
Ingen akselerasjonsressurser i nærheten av Duke'en med sine under 6 sek. fra 0 til 100 km/t.
Men med et langt og dravillig femtegir.
Men altså ingen kvikkas som Duke'en, som leverer merkbart mer på såvel 5. som 6 giret.
Hadde Royal Enfield anstrengt seg litt mer for å mer ut av denne fine luft- og oljekjølte motoren, er jeg sikker på at de hadde solgt enda flere av modellen her til lands.
Den beskjedne motoreffekten vil nok være en bremsekloss for en del, vil jeg tro...
Selv merket jeg stor forskjell da jeg fyra opp Duke'en etter demoturen.
Men så er Duke og Himalayan utvilsomt to ganske forskjellige "dyr".
Det gjelder også bremsene, som var overraskende svake på Himalayan i forhold til Duke'en kontante bitt.
Men hovedinntrykket er at Himalayan er en solid bygd motorsykkel med et utseende jeg tror svært mange motorsykkelinteresserte fort blir betatt av. Denne skiller seg markant ut i forhold til alt annet av motorsykler som selges her i landet.
Artig å endelig å fått prøvd en.
Og selv om jeg har påpekt noen svakheter er det slett ikke utenkelig at Duke'en på et tidspunkt kanskje må vike plassen for en Himalayan, som definitivt passer langt bedre på alle grusveiene jeg har rundt meg her jeg bor. Samtidig som den er like lettvinn å hive seg på for handleturer og andre kortere turer i nærområdet.
Komfortmessig tror jeg også den egner seg bedre enn Duke 390 på lengre turer så lenge man legger høyhastighetsambisjonene og ønske om å foreta kjappe forbikjøringer, igjen hjemme...
Her noen bilder fra dagens demotur:
Midtstøtte som standard. Ikke verst!
Etter å ha fylt ut låneskjema fikk jeg beskjed om at jeg måtte komme tilbake med sykkelen innen en time.
Ikke verst :) !
Jeg ble ikke bort så lenge, men fikk meg likevel en tur et lite stykke inn i Nittedal før jeg returnerte.
Men før jeg dro fra Lazy Boyz med denne artige sykkelen slo det meg hvor stor i fysisk størrelse den faktisk er.
Høyreist, lang og smal og med delikat finish .
Og jeg fant meg til rette i salen etter kun få meters kjøring. Meget god kjørekomfort. Noe som forsterket seg etter hvert som man kom opp i lovlige og smått litt ulovlige hastigheter...
God vindbeskyttelse og lite vindstøy til æ være en høyreist sykkel med vindskjerm.
God å kjøre, helt klart, med en sittestilling som gir god oversikt over trafikkbildet. Og riktig fin i svingene !
Godt utstyrt instrumentpanel har den også med bl.a. girindikator, til min store overraskelse.
Apropos gir, myk og fin femgiret kasse.
Men hva med motoren, som tross alt er den viktigste bestandelen på en MC?
Nja... Nå skal man helt klart ta med i betraktningen at denne demosykkelen var helt ny, knapt kjørt, før jeg fikk prøve den en tur.
Så noe sprekere enn hva den er akkurat nå, blir den nok etter hvert.
Ingen akselerasjonsressurser i nærheten av Duke'en med sine under 6 sek. fra 0 til 100 km/t.
Men med et langt og dravillig femtegir.
Men altså ingen kvikkas som Duke'en, som leverer merkbart mer på såvel 5. som 6 giret.
Hadde Royal Enfield anstrengt seg litt mer for å mer ut av denne fine luft- og oljekjølte motoren, er jeg sikker på at de hadde solgt enda flere av modellen her til lands.
Den beskjedne motoreffekten vil nok være en bremsekloss for en del, vil jeg tro...
Selv merket jeg stor forskjell da jeg fyra opp Duke'en etter demoturen.
Men så er Duke og Himalayan utvilsomt to ganske forskjellige "dyr".
Det gjelder også bremsene, som var overraskende svake på Himalayan i forhold til Duke'en kontante bitt.
Men hovedinntrykket er at Himalayan er en solid bygd motorsykkel med et utseende jeg tror svært mange motorsykkelinteresserte fort blir betatt av. Denne skiller seg markant ut i forhold til alt annet av motorsykler som selges her i landet.
Artig å endelig å fått prøvd en.
Og selv om jeg har påpekt noen svakheter er det slett ikke utenkelig at Duke'en på et tidspunkt kanskje må vike plassen for en Himalayan, som definitivt passer langt bedre på alle grusveiene jeg har rundt meg her jeg bor. Samtidig som den er like lettvinn å hive seg på for handleturer og andre kortere turer i nærområdet.
Komfortmessig tror jeg også den egner seg bedre enn Duke 390 på lengre turer så lenge man legger høyhastighetsambisjonene og ønske om å foreta kjappe forbikjøringer, igjen hjemme...
Her noen bilder fra dagens demotur:
Midtstøtte som standard. Ikke verst!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: AJ Arena...
Kjørte her i Juni, og syntes da at det var helt som det pleier å være i distrikts-Norge? Jeg reagerte ikke på dette. Forøvrig en fantastisk veistubb igrunn.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38037
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Strekningen er absolutt ikke strøket fra lista over veier som skal kjøres. Selv om det kanskje ikke blir i år.FredrikE24 skrev: ↑22 jul 2021, 18:30Kjørte her i Juni, og syntes da at det var helt som det pleier å være i distrikts-Norge? Jeg reagerte ikke på dette. Forøvrig en fantastisk veistubb igrunn.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 710
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Hei
Kjørte 364 i dag og var helt greit der. Noe humpete, men fin rute det å.
Vi kjørte også Randsfjorden i dag og det var fantastisk flott. Vi hadde 31 grader på det værste. Ble 65,4 mil, noe som var litt over tenkt distanse
Kjørte 364 i dag og var helt greit der. Noe humpete, men fin rute det å.
Vi kjørte også Randsfjorden i dag og det var fantastisk flott. Vi hadde 31 grader på det værste. Ble 65,4 mil, noe som var litt over tenkt distanse
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38037
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Så bra !
Mye fint her i distriktet også :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 710
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Randsfjorden var magisk flott. Vi vår 12 sykler i lag og det blir for mange for å nyte dette, så hit skal jeg igjen
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38037
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Slår gjerne følge, jeg, når du bestemmer deg for å ta en ny tur herover .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 710
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Vært superhyggelig det og det vet sikkert om mer i traktene også. Tenkte til uken, men så kom fruen plutselig med en ny ide i siste ferie uke, så må utsette den! Sier ifra
-
- Innlegg: 710
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Du har ikke prøvd Royal Enfield Continental GT da? Den digger jeg
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38037
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Tenker jeg kan få demokjørt den senere i år :) .
Veldig bra sykkel det også, ser det ut som.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Noen planer om å prøvekjøre de mest direkte RE Himalayan konkurrentene da? Feks CRF300L Rally, CB500X og KTM 390 Adv, samt 490 Adv som sannsynligvis kommer i løpet av året eller tidlig neste år.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38037
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Ingen umiddelbare planer om å prøvekjøre disse, nei .SilverSmurfer skrev: ↑25 jul 2021, 13:20 Noen planer om å prøvekjøre de mest direkte RE Himalayan konkurrentene da? Feks CRF300L Rally, CB500X og KTM 390 Adv, samt 490 Adv som sannsynligvis kommer i løpet av året eller tidlig neste år.
390 Adventure behøver jeg vel strengt tatt ikke prøve siden den har "genene" til både 390 Duke og 1290 SA S.
Og det nevnt kan man samtidig slå utvetydig fast at 390 Adv. har en langt friskere motor enn Himalayan.
Men så er det vel slik at de som skaffer seg en slik ikke gjør det pga. motoren, men hele Himalayan konseptet som helt klart er noe for seg selv.
490 Adv. er jeg rimelig sikker på blir en vinner når den endelig kommer.
Så, ja. Den kommer jeg nok helt sikkert til å ta med på en skikkelig testrunde !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Hva er egentlig Himalayankonseptet? Jeg har litt problemer med å skjønne det.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38037
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
For meg er Himalayankonseptet noe så enkelt som den enkle retrostilen. En skikkelig god gammaldags motorsykkel i all sin enkelhet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Re: AJ Arena... Endelig fått prøvekjørt Royal Enfield Himalayan!
Skal innrømme at jeg falt litt for denne reklamen…
Det er vel det som viser konseptet.
https://youtu.be/4VapXnD1GM0
Sent from my iPad using Tapatalk Pro