Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
I enveiskjørte tunnelløp har man vel nesten alltid god medvind, grunnet ventilasjonsvifter og trafikk?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
I nordbytunellen ligger lufthastigheten på rundt 60-65 kmh som medvind ved normal trafikk.cannon skrev: 28 jul 2021, 17:54 I enveiskjørte tunnelløp har man vel nesten alltid god medvind, grunnet ventilasjonsvifter og trafikk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Såpass ja. Ikke rart det går unna:) Men lydtrykket blir høyt da!
-
- Innlegg: 23
- Registrert: 22 jun 2021, 15:37
- Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Lufthastigheten i en tunnel avhenger av flere forhold - temperaturvariasjoner, vind, klimaskiller, ventilasjon og kjøretøys innvirkning. (Google «lufthastighet i tunnel» så vil du se at både Statens Vegvesen og Jernbaneverket har skrevet en del om dette temaet.)niko skrev: 28 jul 2021, 17:52 I den forbindelse har jeg lurt på en ting; hvordan kan det ha seg at det er så stor forskjell på vindtrykket i og utenfor tunnel? Når det blåser er det jo greit, men i vindstille vær? Merker det samme der det er tett skog på begge sider langs veien. Er det alltid en liten trekk i åpent landskap?
Det siste er lettest å se om man antar trafikk i bare én retning i tunnelen: Da vil kjøretøyene «trekke»/«skyve» luften med seg og skape et «vinddrag» i kjøreretningen. I slike tunneler vil man oppleve en «medvind», men det kan motvirkes av høyde- og temperaturforskjeller i tunnelløpet.
Det er kanskje slik «medvind» du har opplevd og tenker på?
EDIT: Oops, her var det visst allerede mange svar som jeg ikke så før jeg selv svarte.

- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Her må du være rask skal du være førstemann til å svareuphillbattle skrev: 28 jul 2021, 23:39 Lufthastigheten i en tunnel avhenger av flere forhold - temperaturvariasjoner, vind, klimaskiller, ventilasjon og kjøretøys innvirkning. (Google «lufthastighet i tunnel» så vil du se at både Statens Vegvesen og Jernbaneverket har skrevet en del om dette temaet.)
EDIT: Oops, her var det visst allerede mange svar som jeg ikke så før jeg selv svarte.![]()

Ellers husker jeg godt min første langtur aleine over Haukeli. Sykkel med oppreist sittestilling, tankveske, sidevesker og toppboks. Sjåføren stiv som en pinne (antagelig med albuene rett ut) med sidevind i kastene over fjellet. Jeg var så glad at jeg var på gråten da jeg nådde tunnelen.

Etter hvert har begeistringa for tunneler dalt en smule

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Selv tenker jeg ikke stort over vind men samtidig kan det komme litt overraskende på med vindkast.
Mulig jeg har gjort alt feil i over 40 år på mc- men «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.
Mulig jeg har gjort alt feil i over 40 år på mc- men «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Samme her, mest mulig avslappet. Vind er ikke så plagsomt lenger som det var de første sesongene jeg kjørte MC.mekkern skrev: 29 jul 2021, 12:50 «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.
Turbulens? Plagsomt av og til.
Kjenner vinden tar tak i kroppen, men aldri slik at det kjennes som jeg er i ferd med å blåse av sykkelen.
Med avslappet kjørestil kjennes det stedvis verre ut når man kjører på veier med "usynlige" humper av typen telehiv...
Altså at det kjennes ut som man nesten kastes av sykkelen i de verste partiene på veier med slik begredelig veistandard.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Puuhhh, jeg begynte nesten å tro at jeg er den eneste som ikke sitter med knærne klistret inntil tanken.
Har aldri gjort det heller, hvorfor skal man pådra seg krampe i lår og legger når man sitter på et kjøretøy som er i perfekt balanse ?
Jeg har aldri vært særlig opptatt av sittestilling heller, slenger meg på sykkelen og kjører.
Og varierer sittestillinga etter behov.
Har aldri gjort det heller, hvorfor skal man pådra seg krampe i lår og legger når man sitter på et kjøretøy som er i perfekt balanse ?
Jeg har aldri vært særlig opptatt av sittestilling heller, slenger meg på sykkelen og kjører.
Og varierer sittestillinga etter behov.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Hvor mye turbulens du opplever på motorvei kan avhenge veldig av hvor mye trafikk det er. Mye biltrafikk skaper mye urolig luft i alle retninger. Min erfaring er at det er stor forskjell på ulike mc´r angående turbulens. Generelt er tyngre mc´s stødigere under urolige forhold på motorvei, men mc´s kontruksjon har også noe å si. To nakensykler med ca samme vekt kan oppføre seg ganske forskjellig. Test gjerne noen andre sykler ogs og se om du kjenner forskjell.
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Slenger meg på, samme hermekkern skrev: 29 jul 2021, 12:50 Selv tenker jeg ikke stort over vind men samtidig kan det komme litt overraskende på med vindkast.
Mulig jeg har gjort alt feil i over 40 år på mc- men «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.


Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Glemte en ting - pass på dekktrykket på sykkelen! Bare 10% for lavt, så kan den være helt "håpløs" å kjøre mtp. retningsstabilitet. En løs trykkmåler siden de bensinstasjongreiene er kronisk unøyaktige kan være en god investering.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Er enig i det.mekkern skrev: 29 jul 2021, 12:50 Selv tenker jeg ikke stort over vind men samtidig kan det komme litt overraskende på med vindkast.
Mulig jeg har gjort alt feil i over 40 år på mc- men «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.
Med forankring mente jeg at hvis man skal slippe styret i 120km/t så gir jeg tanken en ekstra god klem med lårene for å si det sånn. Ikke alle sykler men trenger å gjøre det på da. Men på nakensykler er nok dette viktigere enn på en laydback cruiser med stor vindskjerm, eller en GoldWing.
Men man skal selvsagt ikke klemme lårene til tanken hele tiden. Da hadde jeg nok blitt ganske støl :)
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Til trådstarter:
Min erfaring er at du blir mer vant til vinden i 110-120kmt. Det kommer med mer erfaring. Kan likevel merke det på nakkemuskulatur over tid.
Som andre har sagt, prøv både med og uten vindskjermen, og også med annen, større vindskjerm.
Og ikke ligg bak biler, særlig ikke store.
Når det gjelder støynivået fra vind i de hastighetene og høyere anbefaler jeg hørselvern (øreplugger/propper av foam). Gjør det hele langt mer behagelig og bevarer hørselen.
Min erfaring er at du blir mer vant til vinden i 110-120kmt. Det kommer med mer erfaring. Kan likevel merke det på nakkemuskulatur over tid.
Som andre har sagt, prøv både med og uten vindskjermen, og også med annen, større vindskjerm.
Og ikke ligg bak biler, særlig ikke store.
Når det gjelder støynivået fra vind i de hastighetene og høyere anbefaler jeg hørselvern (øreplugger/propper av foam). Gjør det hele langt mer behagelig og bevarer hørselen.
-
- Innlegg: 23
- Registrert: 22 jun 2021, 15:37
- Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F
Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…
Jeg må takke for alle (tålmodige og gode) råd og vink som ble meg, som fersk motorsyklist, til del etter at jeg stilte (amatørens) spørsmål om det er normalt å føle at man blåses av nakensykkelen i hastigheter over 80 km/t.
Jeg fikk mange gode råd, blant andre:
Jeg fikk mange gode råd, blant andre:
- Forsøk med/uten vindskjerm eller bytt vindskjerm (dette har jeg ennå ikke forsøkt)
- Ettersittende klær, eller i alle fall stram stroppene på jakkeermene
- Bevisst forankring (ikke skvise bulk i bensintanken, men ha et bevisst forhold til det og variere forankringen etter behov)
- Avslappet sittestilling med knekk i albuene
- Ørepropper
- Unngå å ligge (rett) bak (store) biler
- Riktig forventning
- Ørepropper: Det er utrolig hvor mye mindre plagsom jeg oppfatter vinden om vindstøyen dempes. Øregangene mine har svært oval form (har jeg nå funnet ut), så standardplugger som No-Noise og Alpine Motosafe (som er sirkelrunde) fungerer dårlig for meg. Formstøpte øreplugger fra https://www.hantek.no/, gir meg derimot en veldig behagelig støydemping samtidig som jeg fortsatt kan høre omgivelsene og kommunikasjonen. De formstøpte pluggene koster riktignok et par tusenlapper, men hei, jeg har ikke noe annet motorsykkelutstyr som koster under kr 2000, heller. Vel anvendte penger, synes jeg.
- Unngå å ligge (rett) bak (store) biler: Dette gjør ikke så mye fra eller til for vindstøyen, men det er mye turbulens bak en trailer!
- Riktig forventning: Kanskje det aller viktigste er å ha rett forventning. Under kjøreopplæringen tenkte jeg nok ikke så mye over vinden, for jeg hadde mer enn nok annet å tenke på, men da jeg etter oppkjøring kjørte på egen hånd, ble vind og turbulens fort noe jeg tenkte mye på og lurte på om det var noe galt med meg eller sykkelen. Nå som jeg har kjørt en del og vet hva jeg kan og må forvente, tenker jeg ikke lenger så mye på det. Vinden er rett og slett noe jeg forventer og oppfatter som normal, og da oppleves den ikke som problematisk.