Støvler
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Støvler
Jeg var på gruskurs på Finnskogen i mai. Der kjørte vi på en øvelsesbane først. Ekstremt lett å velte når man kjører i dype hjulspor og ikke har trent på dette. Jeg veltet 2 ganger og fikk sykkelen over foten. Det var racket til koffertene som traff. Veldig glad for at jeg hadde adventure sko på meg. Ingen skade oppsto fordi skoen var stiv og hadde god beskyttelse for ankel og legg. Uaktuelt for meg å kjøre offroad uten adventure eller motocross støvler. Mine støvler (Tcx Drifter) er også gode å gå med og jeg bruker de også til asfaltkjøring. Bruker nesten ikke de gamle touring støvlene mer.
Re: Støvler
Hadde også touringstøvler før, men etter å ha brukt adventure-type føltes de ikke lenger riktige/sikre. Havnet i Fretex-containeren.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Støvler
Da handlet jeg meg et par TCX Baja..
2300,- ferdig hjem tror jeg er en grei pris.
2300,- ferdig hjem tror jeg er en grei pris.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Støvler
Det var bra pris. Jeg kjøpte mine på mcmesse i Birmingham for 2 år siden og betalte rett rundt det samme.mekkern skrev: 15 aug 2021, 21:11 Da handlet jeg meg et par TCX Baja..
2300,- ferdig hjem tror jeg er en grei pris.![]()
Tipper du blir fornøyd med disse

-
- Innlegg: 160
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Støvler
:) Takk for tips. Jeg endte med TCX Baja som jeg hentet på posten i kveld. De virker iallefall veldig behagelige å ha på hjemme i stua, så jeg lever i håpet om å få testa de utenfor døra i løpet av helga :)
Re: Støvler
Fikk høyre fot mellom en rot og fortviler/bremsepedal, gikk greit med foten. Har Sidi adventure støvler, kan godt hende det hadde gått bra med mer veiorienterte støvler også men Sidiene tok støyten de. Kjøretøyet var en Honda AT.AJ skrev:Hvor ofte velter man MC'en?
Og hvor ofte får man foten i klem de gangene man velter?
Hører gjerne fra de som har opplevd dette.
Selv er det mange år siden jeg veltet på MC og var lagt fra å få foten i klem under sykkelen da det skjedde.
Så... Hvor stor er risikoen for dette, egentlig?
Spør simpelthen fordi jeg er genuint interessert i å vite mer om dette og hvilke erfaringer folk har der ute.
Men tilbake til det det trådstarter spør om, nemlig støvler til hovedsaklig asfaltkjøring, så tenker jeg fortsatt at ganske vanlige MC-støvler holder, som f.eks. Prexport Livigno.
Men selvfølgelig, ønsker man alle tilgjengelige og forsterkede sikkerhetsdetaljer velger man en dyrere løsning.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Støvler
Ja de nye støvlene virker ok-bruker normalt 45 men med litt sokk og slikt og at de muligens var litt snaue så gikk jeg for 47 og det ble perfekt så langt jeg har testet- hater trange skotøy.


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Støvler
Her var det flere konkrete anbefalinger på støvler til allround bruk. Ser flere og flere som bruker Adventur eller Cross støvler til landeveiskjøring og senest nå på forumtreffet i helga. Hva er forskjell på en Cross støvel vs Adventure støvel som for meg ser ganske like ut ?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Støvler
Under forumtouren i fjor kjørte jeg til Saltstraumen med konstant vannkjøling i venstre støvel. Jeg ble nødt til å kjøpe nye, og måtte ta noen raske veloverveide valg.
Jeg valgte høye Adventurestøvler fra Gaerne, med tre spenner og borrelåslukking helt øverst. De har en god gripesåle som kan ha betydning på sleipt underlag utenfor vei. Ikke det at jeg kjører så mye på slikt underlag, men det skal i alle fall prøves. Tre kraftige spenner gjør at jeg kan stramme inn over ankel og hele veien opp tilpasset min fot og legg. Støvlene gir veldig god støtte, og de gir også god beskyttelse mot klemskader ved velt der jeg får sykkelen over meg. I tillegg til dette har jeg ganske vanntett beskyttelse nesten opp til kneet, og det kan være viktig ved kjøring gjennom dype søledammer.
Motocrosstøvler ble ikke vurdert i mitt tilfelle. Disse ville nok beskytte ennå bedre mot f eks ankelbrudd og klemskader. Men gripesåle og høyde gjorde valget enkelt for meg.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Jeg valgte høye Adventurestøvler fra Gaerne, med tre spenner og borrelåslukking helt øverst. De har en god gripesåle som kan ha betydning på sleipt underlag utenfor vei. Ikke det at jeg kjører så mye på slikt underlag, men det skal i alle fall prøves. Tre kraftige spenner gjør at jeg kan stramme inn over ankel og hele veien opp tilpasset min fot og legg. Støvlene gir veldig god støtte, og de gir også god beskyttelse mot klemskader ved velt der jeg får sykkelen over meg. I tillegg til dette har jeg ganske vanntett beskyttelse nesten opp til kneet, og det kan være viktig ved kjøring gjennom dype søledammer.
Motocrosstøvler ble ikke vurdert i mitt tilfelle. Disse ville nok beskytte ennå bedre mot f eks ankelbrudd og klemskader. Men gripesåle og høyde gjorde valget enkelt for meg.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Støvler
Adventure støvler er lettere, mykere og enklere å gå i sammenlignet med motocross, mens Motocross er stivere med bedre beskyttelse.dypen skrev: 24 aug 2022, 22:31 Her var det flere konkrete anbefalinger på støvler til allround bruk. Ser flere og flere som bruker Adventur eller Cross støvler til landeveiskjøring og senest nå på forumtreffet i helga. Hva er forskjell på en Cross støvel vs Adventure støvel som for meg ser ganske like ut ?
Adventure blir i praksis mellompunktet mellom Touring og Motocross støvler.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Støvler
Jeg har hatt mine TCX S-Speed støvler i hele 8 år nå og jeg har aldri blitt blaut på beina. Dem er fortsatt like hele og faktisk gode og gå i også, selv om dem knirker litt.
Skal jeg ha støvler igjen så blir det TCX da jeg føler disse har en ganske bred passform.
Prøvde ett par Alpinestars støvler husker jeg og da fikk jeg nesten ikke blod til hjernen. En utrolig smal og stiv passform.
Skal jeg ha støvler igjen så blir det TCX da jeg føler disse har en ganske bred passform.
Prøvde ett par Alpinestars støvler husker jeg og da fikk jeg nesten ikke blod til hjernen. En utrolig smal og stiv passform.
Re: Støvler
Crosstøvler er MYE sikrere enn adventure støvler, ingen tvil om det så for rene grusturer gått nesten helt over til crosstøvler, også fordi bedre å stå å kjøre med over tid (stivere såle). Men crosstøveler er overkill for landeveien og mye mer klumpete og stive så ikke så god følelse.dypen skrev: 24 aug 2022, 22:31 Her var det flere konkrete anbefalinger på støvler til allround bruk. Ser flere og flere som bruker Adventur eller Cross støvler til landeveiskjøring og senest nå på forumtreffet i helga. Hva er forskjell på en Cross støvel vs Adventure støvel som for meg ser ganske like ut ?
Bruker egentlig nesten bare adventure støvler til landeveien nå, bedre sikkerhet enn "vanlige" støvler uten at ofrer så mye følelse. Som nevnt tidligere i tråden, anbefaler sterkt Alpinestars Toucan, de er superbehagelige så nesten så gleder seg til å ta de på. Har også Sidi Adventure men ikke så behagelige (men kanskje hakket bedre sikkerhet på magefølelse). Men bra de også altså.
Min bruk-ish:
80-100% asfalt: Alpinestars Toucan
40-80% asfalt: Sidi Adventure (siden litt sikrere enn Toucan)
60-100% grus: Sidi Crossfire crosstøvler
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 128
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Bosted: Arendal
Re: Støvler
Supert å nevne dette, BjerknezBjerknez skrev: 25 aug 2022, 05:16 Skal jeg ha støvler igjen så blir det TCX da jeg føler disse har en ganske bred passform.
Prøvde ett par Alpinestars støvler husker jeg og da fikk jeg nesten ikke blod til hjernen. En utrolig smal og stiv passform.

Re: Støvler
Veldig mange fine støvler som anbefales her i tråden og enda flere å velge i under Adventure betegnelsen. Bestilte Sidi Adventure 2 Gore-Tex kr 2999,- og håper det blir bra.
Test:
https://www.advpulse.com/adv-news/sidi- ... ts-review/
Test:
https://www.advpulse.com/adv-news/sidi- ... ts-review/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1