Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Hentet dekk på ViaNor Kongsberg, Bridgestone S22 foran+bak, for 4.300,- (uten omlegging/avbalansering). Men da tror jeg fikk veldig bra deal, både "god kunde" og Kongsberg Næringspark rabatt oppå hverandre...

På motorsykkeldekk koster de totalt 3.771,- så bare drøyt 500,- i forskjell, da synes jeg greit å handle lokalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kgjersda »

Når jeg handlet Road 5-dekkene mine for lenge siden var det snakk om nesten samme prisen for et bakdekk handlet lokalt som det var for et dekksett på nettet. Det klarer jeg ikke å forsvare.
Ser nå at de lokale skal ha 750kr per dekk for å legge om dersom du ikke handler dekk hos dem.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av niko »

Da er Conti Roadattack 3 bestilt fra Dekkonline. Blir nok liggende litt, de som står på holder ei stund - men da er jeg klar når de gamle ryker. Skal bli spennnede å prøve noe annet enn Brigdestone B 23. Ikke all verdens utvalg med 18 toms forhjul.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

niko skrev: 18 mai 2021, 21:12 Da er Conti Roadattack 3 bestilt fra Dekkonline. Blir nok liggende litt, de som står på holder ei stund - men da er jeg klar når de gamle ryker. Skal bli spennnede å prøve noe annet enn Brigdestone B 23. Ikke all verdens utvalg med 18 toms forhjul.
Conti Roadattack 3 mener jeg det var som satt på den første 1290'en min. Gode dekk, som varte lenge, mer enn K, og hadde et jevnt slitemønster.
Tror du har gjort et godt valg her :prf

Så lenge du ikke har mulighet for å Mitas Terra Force-R foran og bak på sykkelen din :P
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Sånn ser Mitas Terra Force-R dekka ut på KTM'en etter snart 8000 km.:
DSC09282.JPG
DSC09283.JPG
Knapt halvslitt. Mest pen kjøring på disse dekkene fram til nå. Blir nok litt mer "heftig" kjøring så fort man kommer seg ut på tur de nærmeste ukene :crazy: .

Dekka er også ganske så punkteringsresistente, viser det seg. Veien hjem her jeg bor er grovgruset skikkelig samtidig med at bredbåndskablerer gravd ned i veigrøfta her. Og Mitasdekka har tatt utfordringen på strak arm uten å gi etter :crazy: .
Satser på at det fortsetter slik :overtro .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av niko »

AJ skrev: 22 mai 2021, 18:51 Sånn ser Mitas Terra Force-R dekka ut på KTM'en etter snart 8000 km.:
Dekka er også ganske så punkteringsresistente, viser det seg. Veien hjem her jeg bor er grovgruset skikkelig samtidig med at bredbåndskablerer gravd ned i veigrøfta her. Og Mitasdekka har tatt utfordringen på strak arm uten å gi etter :crazy: .
Satser på at det fortsetter slik :overtro .
Hvor lenge har de tenkt å la de sitte på? Min skarve erfaring har lært meg at siste halvpart inn til slitemerkene går skummelt mye fortere enn første. Bytter du før sommertur?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

niko skrev: 22 mai 2021, 19:40
AJ skrev: 22 mai 2021, 18:51 Sånn ser Mitas Terra Force-R dekka ut på KTM'en etter snart 8000 km.:
Dekka er også ganske så punkteringsresistente, viser det seg. Veien hjem her jeg bor er grovgruset skikkelig samtidig med at bredbåndskablerer gravd ned i veigrøfta her. Og Mitasdekka har tatt utfordringen på strak arm uten å gi etter :crazy: .
Satser på at det fortsetter slik :overtro .
Hvor lenge har de tenkt å la de sitte på? Min skarve erfaring har lært meg at siste halvpart inn til slitemerkene går skummelt mye fortere enn første. Bytter du før sommertur?
Har hatt dårlig erfaring med andre dekkmerker tidligere når det gjelder akkurat det du nevner, nemlig foruroligende rask slitasje på "oppløpssiden", for å bruke et slikt ord.
Men har så langt ikke erfart det samme med Terra Force-R dekkene, faktisk. Disse har jeg opplevd som mer forutsigbare. Dvs. ingen overraskende rask slitasje den siste halvdelen av dekkets levetid.
Og siden de forrige Mitasdekkene jeg har hatt på 1290'en har holdt det godt gående i 14000 km. og mer, så kan det nok være at jeg kjører på disse jeg nå har på i sommer og bytter til de nye før MCsidens tour-treff i august.

Men vi får se... Jeg har jo et sett liggende klar hos dekkforhandleren jeg bruker og skulle det vise seg at det er tilrådelig å bytte så får jeg gjort dette ved et kjapt pit-stop besøk.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av xavi0n »

Jeg sitter å shopper etter nye dekk nå og ser at det finnes flere varianter av samme dekk, med tilsynelatende like specs.
Noen som har snøring på hva som er forskjellen på disse?
D8E5AB70-FA16-4D5D-914F-3DDC21BD75DA.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle »


xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av xavi0n »

Supert, tusentakk!
If you gonna be dumb you gotta be tough

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Noen som har prøvd Metzeler Roadtec 01 SE og kjørt Roadtec 01 før, som kan dele erfaring?
Skal til å bestille et sett i bakhånd, men finner ikke noe review på disse 2 utgavene opp mot hverandre og hva som er nytt med SE..

Edit; fant en liten sak her som sier SE er bedre, og det var jo ikke annet å vente :D https://www.visordown.com/reviews/produ ... -se-review
Når det gjelder kjørelengde så får jeg fint 9000km av Roadtec 01 HWM dekkene før fordekket begynner å trappe, og da er det plutselig kveld for de dekkene.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av xavi0n »

Hvordan måler 01 og z8 seg mot hverandre?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Kortversjonen på forskjellen her: Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante D, forhjul sammenlignet med dette dekket Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante K, forhjul
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

MrAGuitar
Innlegg: 20
Registrert: 03 aug 2021, 12:13
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Ténéré 700
Bosted: Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MrAGuitar »

Jeg har nettopp kjøpt en billig, brukt lett-mc for øvelskjøring med guttungen. Dekkene på denne (100/80-18 53H og 110/80-18 58H) avviker fra produsent-spekk og vognkort (80/100-18 og 90/90-18). Bakdekket er 1 år gammelt, mens fordekket må byttes. Felgdim er 1.85 og 2.15, og iflg dekkprodusent passer dagens dekk felgdimensjonen, så jeg antar at det teknisk sett er greit.
Jeg vurderer kjøpe samme type fordekk som det som sitter på. Men, hvordan er det med lovligheten av å ha annen dekkdimensjon enn det som står i vognkortet?
Dekkene er forøvrig Bridgestone Battlax BT46.
nå: 2021 Yamaha Ténéré 700 + 2015 Honda CB125F
før: 2015 Yamaha MT-09, 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

MrAGuitar skrev: 15 aug 2021, 15:10 Jeg har nettopp kjøpt en billig, brukt lett-mc for øvelskjøring med guttungen. Dekkene på denne (100/80-18 53H og 110/80-18 58H) avviker fra produsent-spekk og vognkort (80/100-18 og 90/90-18).
Ser ikke bort fra at jeg kan ta feil, men er det ikke slik at det er lovlig å gå opp inntil to dimensjoner i størrelse?
I så fall er du akkurat innafor.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

MrAGuitar skrev: 15 aug 2021, 15:10 Jeg har nettopp kjøpt en billig, brukt lett-mc for øvelskjøring med guttungen. Dekkene på denne (100/80-18 53H og 110/80-18 58H) avviker fra produsent-spekk og vognkort (80/100-18 og 90/90-18). Bakdekket er 1 år gammelt, mens fordekket må byttes. Felgdim er 1.85 og 2.15, og iflg dekkprodusent passer dagens dekk felgdimensjonen, så jeg antar at det teknisk sett er greit.
Jeg vurderer kjøpe samme type fordekk som det som sitter på. Men, hvordan er det med lovligheten av å ha annen dekkdimensjon enn det som står i vognkortet?
Dekkene er forøvrig Bridgestone Battlax BT46.
Tenker ikke så mye på lovligheten - men etter at jeg leste meg opp på min sykkel så fant jeg følgende- jeg sjekker hva fabrikken /konstruktøren har ønsket med tanke på dimmensjoner og holder meg til det. Hjul og dekk valget er vel så mye av konstruksjonen som resten av sykkelen. har nå brukt opp et dekk jeg fikk som bortsett fra bredden på 110 var ganske likt det som jeg har nå hvor bredden er 120 så fikk jeg en helt annen sykkel - inngangen i sving ble kvassere og da uvant - tilbake på 120 så trives jeg bedre.

Om man skal endre dekk dimmensjon så føler jeg at man skal ha kjørt akkurat den sykkelen mye for å ta et godt valg....
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

MrAGuitar
Innlegg: 20
Registrert: 03 aug 2021, 12:13
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Ténéré 700
Bosted: Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MrAGuitar »

rolf-arne skrev: 15 aug 2021, 16:14
MrAGuitar skrev: 15 aug 2021, 15:10 Jeg har nettopp kjøpt en billig, brukt lett-mc for øvelskjøring med guttungen. Dekkene på denne (100/80-18 53H og 110/80-18 58H) avviker fra produsent-spekk og vognkort (80/100-18 og 90/90-18). Bakdekket er 1 år gammelt, mens fordekket må byttes. Felgdim er 1.85 og 2.15, og iflg dekkprodusent passer dagens dekk felgdimensjonen, så jeg antar at det teknisk sett er greit.
Jeg vurderer kjøpe samme type fordekk som det som sitter på. Men, hvordan er det med lovligheten av å ha annen dekkdimensjon enn det som står i vognkortet?
Dekkene er forøvrig Bridgestone Battlax BT46.
Tenker ikke så mye på lovligheten - men etter at jeg leste meg opp på min sykkel så fant jeg følgende- jeg sjekker hva fabrikken /konstruktøren har ønsket med tanke på dimmensjoner og holder meg til det. Hjul og dekk valget er vel så mye av konstruksjonen som resten av sykkelen. har nå brukt opp et dekk jeg fikk som bortsett fra bredden på 110 var ganske likt det som jeg har nå hvor bredden er 120 så fikk jeg en helt annen sykkel - inngangen i sving ble kvassere og da uvant - tilbake på 120 så trives jeg bedre.

Om man skal endre dekk dimmensjon så føler jeg at man skal ha kjørt akkurat den sykkelen mye for å ta et godt valg....
Det er jeg enig i. Dessverre finnes ikke BT46 i 80/100-18, så jeg dersom jeg vil matche bakdekket må jeg opp i dimensjon. Eller så må jeg bytte begge dekkene...
nå: 2021 Yamaha Ténéré 700 + 2015 Honda CB125F
før: 2015 Yamaha MT-09, 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 05 aug 2021, 12:34 Kortversjonen på forskjellen her: Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante D, forhjul sammenlignet med dette dekket Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante K, forhjul
Ingen som kan si hva forskjellen på Variante D er sammenlignet med Variante K ???
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

dypen skrev: 15 aug 2021, 22:18
dypen skrev: 05 aug 2021, 12:34 Kortversjonen på forskjellen her: Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante D, forhjul sammenlignet med dette dekket Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante K, forhjul
Ingen som kan si hva forskjellen på Variante D er sammenlignet med Variante K ???
Hvis du søker opp dekkene på motorsykkeldekk.com så finner du en nedtrekkmeny under beskrivelsen av dekket.
"Passende motorsykler"
"Kundevurderinger"
"Tekniske spesifikasjoner"

Under "Passende motorsykler" finner du hvilken sykkel dekket er ment for. Meeen, tror det er minimal forskjell.
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... w/r-338089
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... r-300497#0

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Det har jeg gjort og kan ikke se noen forskjell. Har også sendt (email) spørsmålet til Pirelli for 10 dager siden uten å få svar. Det må jo være en grunn for å ha to forskjellige dekk merket K og D …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

K er produsert for KTM. D for Ducati. "Egne" oem-dekk, trolig uten noen forskjell.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Personlig velger jeg ikke oem dekk men std utgave. Ev. GT for tyngre sykler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

cannon skrev: 16 aug 2021, 08:07 K er produsert for KTM. D for Ducati. "Egne" oem-dekk, trolig uten noen forskjell.
Flott, takker. Leste noe om Ducati ett sted men koblet det ikke ...
mekkern skrev: 16 aug 2021, 08:25 Personlig velger jeg ikke oem dekk men std utgave. Ev. GT for tyngre sykler.
Har hørt ett eller annet sted at det er mindre mønster på dekk som sykkel er levert med, sikkert bare tull ... Standard dekk velges fremfor K på min fordi ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

dypen skrev:
cannon skrev: 16 aug 2021, 08:07 K er produsert for KTM. D for Ducati. "Egne" oem-dekk, trolig uten noen forskjell.
Flott, takker. Leste noe om Ducati ett sted men koblet det ikke ...
mekkern skrev: 16 aug 2021, 08:25 Personlig velger jeg ikke oem dekk men std utgave. Ev. GT for tyngre sykler.
Har hørt ett eller annet sted at det er mindre mønster på dekk som sykkel er levert med, sikkert bare tull ... Standard dekk velges fremfor K på min fordi ...
Dette er antakelig dekk som er blitt til overs i produksjon når f eks Ducati har bestilt en serie på noen tusen dekk til en spesiell modell. Veldig ofte har slike dekk som er fabrikkmontert på nye sykler mindre gummi enn standarddekkene med samme betegnelse. Ofte utslitte 30- 50% raskere enn standarddekk.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 16 aug 2021, 13:18
dypen skrev:
cannon skrev: 16 aug 2021, 08:07 K er produsert for KTM. D for Ducati. "Egne" oem-dekk, trolig uten noen forskjell.
Flott, takker. Leste noe om Ducati ett sted men koblet det ikke ...
mekkern skrev: 16 aug 2021, 08:25 Personlig velger jeg ikke oem dekk men std utgave. Ev. GT for tyngre sykler.
Har hørt ett eller annet sted at det er mindre mønster på dekk som sykkel er levert med, sikkert bare tull ... Standard dekk velges fremfor K på min fordi ...
Dette er antakelig dekk som er blitt til overs i produksjon når f eks Ducati har bestilt en serie på noen tusen dekk til en spesiell modell. Veldig ofte har slike dekk som er fabrikkmontert på nye sykler mindre gummi enn standarddekkene med samme betegnelse. Ofte utslitte 30- 50% raskere enn standarddekk.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det var dumt av meg å bruke "oem"- begrepet. At de dekkene er dårligere er en myte. Jeg har dette fra 3 store dekkimportører som jeg kjenner.
Mc- fabrikker gjør avtaler med dekkfabrikker om hvilke dekk syklene skal leveres med. Bare en "gal" dekkprodusent ville levert dårligere dekk i en sånn setting.
Noen dekkprodusenter tilpasser produktet litt til sykkeltype, vekt osv, og man prøver sånn sett å skape en lojalitet til merket ved neste dekkskift. Et dårligere dekk ville resultere i det motsatte.

Personlig er jeg agnostisk til dekk på gatesykkel. Kjører sport-touring dekk på R-sykkel og sparer mye dekkpenger på det. Dekkmerke spiller ingen rolle for meg, selv om Angel GT er favoritten akkurat nå:) Slitesterke og godt feste på vått er mine viktigste egenskaper.

Svar