For det første; du skal være veldig velkommen her på MCsiden.no

! Flott at du fant oss og at du tar steget og deler det som opptar deg akkurat nå.
Så til setningen som alle motorsyklister kjenner og har i bakhodet titt og ofte, nemlig denne:
Det finnes to typer motorsyklister, de som har veltet og de som kommer til å gjøre det. Kanskje ikke helt ordrett, men essensen er den samme.
Jeg har selv veltet, både stillestående og i fart. Men nå er det ganske mange år siden det skjedde, heldigvis. Men jeg har dette med velt alltid i bakhodet.
Og i likhet med deg har jeg en motorsykkel med tosylindret motor og disse er mer ømfintlige for at motoren kan stoppe ved igangsetting enn en firesylindret motor, som du antakelig kjørte på kjøreskolen.
Det er ikke vanskelig å forstå at du blir lei deg når du velter sykkelen. Kanskje det dukker opp tanker om at man ikke behersker sykkelen godt nok og tenker å gi seg med motorsykkelkjøringen? Ikke la slike tanker få ta tak!
Tenk heller på hva du kan gjøre for å unngå motorstans ved igangsetting. IKke for mye gass, men forsiktig clutchbruk. En motorsykkelclutch tåler fint å "file" litt. Tilpass gass og langsom clutchbruk samtidig med at du har begge føttene godt plassert på underlaget og ikke trekk føttene opp på fothvilerne før du er i bevegelse framover og kjenner du har god balanse på sykkelen.
En velt gjør deg ikke til noen dårlig motorsyklist. Husk det! Gjentar: du er ingen dårlig motorsyklist om du velter sykkelen! Husk det!!
Så la ikke dette ødelegge MC-gleden.
Jobb litt med dette, først mentalt så praktisk; tren på start i forskjellige situasjoner. På flatmark, i slak motbakke og etter hvert litt brattere bakker hvor du også får fin trening i bakbremserbruk og tilpasser dette til clutchgripepunkt og gass for god og sikker igangsetting.
Øvelse gjør mester. Dette skal du klare

!
Lykke til!