Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Hvordan reagerer folk når dem er på vei gjennom en sving og ser det ligger grus eller singel i vegbanen? Har problem med att eg stivner når eg ser det pga frykten for å dette?
Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...
Opplevde også noe av det skummleste eg har vært ute for på mc her om dagen, trodde bakdekket mitt hadde punktert i 70 sona da den barre spant i ring uasett ka.
Deretter intenns diesel lukt, tenkte ikke det kunne vær diesel i vegbanen da eg hadde jo kjørt 3 km med spinnende bakdekk, da slapp framdekket også, og eg skjønte det var fare på fære. Ble nødblink, og 10-15 kmt. Den ene pick upen som kom hadde 4hjuls skrens så glatt det var.
Møtte mange på mc som ikke ville kjøre videre pga glatt veibane. Det var veldi ekkelt og pågikk i 15 -20 km gjennom to undersjøiske tunnelen på e39 i rogaland. På strekket er det for det meste 80 sone.
Noen som har en fasitt på hvordan handle i slike situasjoner?
Takk på forhand for erfaringer! :)
Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...
Opplevde også noe av det skummleste eg har vært ute for på mc her om dagen, trodde bakdekket mitt hadde punktert i 70 sona da den barre spant i ring uasett ka.
Deretter intenns diesel lukt, tenkte ikke det kunne vær diesel i vegbanen da eg hadde jo kjørt 3 km med spinnende bakdekk, da slapp framdekket også, og eg skjønte det var fare på fære. Ble nødblink, og 10-15 kmt. Den ene pick upen som kom hadde 4hjuls skrens så glatt det var.
Møtte mange på mc som ikke ville kjøre videre pga glatt veibane. Det var veldi ekkelt og pågikk i 15 -20 km gjennom to undersjøiske tunnelen på e39 i rogaland. På strekket er det for det meste 80 sone.
Noen som har en fasitt på hvordan handle i slike situasjoner?
Takk på forhand for erfaringer! :)
- IvanB77
- Innlegg: 14
- Registrert: 30 mar 2016, 17:43
- Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 1999mod
- Bosted: Bykle
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Fikk du vite hva årsaken til at det var så mye diesel i veibanen?
Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
MC: Honda CB600F 1999 (April 2016)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Singel og grus.
Det verste du gjør er å se ned på veien, og samtidig det naturlige.
Slakk litt på gassen, fortsett å sikt gjennom svingen og prøv å kjør mest mulig bent frem over grusen.
Vet det kan være vanskelig, men det går.
Om hjulene slipper litt kjennes det som oftest mye verre ut enn det er.
De flytter seg bare noen få cm til siden uansett. Som oftest.............
Det verste du gjør er å se ned på veien, og samtidig det naturlige.
Slakk litt på gassen, fortsett å sikt gjennom svingen og prøv å kjør mest mulig bent frem over grusen.
Vet det kan være vanskelig, men det går.
Om hjulene slipper litt kjennes det som oftest mye verre ut enn det er.
De flytter seg bare noen få cm til siden uansett. Som oftest.............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Jeg blir i alle fall stiv og engstelig når jeg påtreffer grus oppå asfaltdekke. Har nok bare med at jeg har for lite erfaring med å håndtere en liten sleng. Skulle nok ha kjørt mer på grus og oppnådd mer erfaring. Hadde også en episode inne i en bratt tunell, på noe som nok var olje søl.
Hør hvordan turtallet øker når bakhjulet slipper på min samboers sykkel 1.36 inn i denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=Vg-MLnfS9LI
Var ikke lett å overbevis henne om at vi måtte tilbake samme vei.
Hør hvordan turtallet øker når bakhjulet slipper på min samboers sykkel 1.36 inn i denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=Vg-MLnfS9LI
Var ikke lett å overbevis henne om at vi måtte tilbake samme vei.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Rekner med det var en lastebil... vi ringte ihvertfall politiet og gidde beskjed. Men nei fikk aldri svar men 20 min etter eg hadde kjørt der var det en øastebil som hadde havarert på ferja, og det var disel hele veien til ferja, rekner med det var han. 2 turer ble kanselert før det kom bergningsbil.IvanB77 skrev:Fikk du vite hva årsaken til at det var så mye diesel i veibanen?
Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Takk, får prøve å ha det i hode, men ja stivner litt til hver gang eg ser det ligger grus i svingene..Jompa skrev:Singel og grus.
Det verste du gjør er å se ned på veien, og samtidig det naturlige.
Slakk litt på gassen, fortsett å sikt gjennom svingen og prøv å kjør mest mulig bent frem over grusen.
Vet det kan være vanskelig, men det går.
Om hjulene slipper litt kjennes det som oftest mye verre ut enn det er.
De flytter seg bare noen få cm til siden uansett. Som oftest.............
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
senk farten og prøv se fremover hvor du skal. Første som skjer er jo at du seff stivner og fikserer på grusen, da er det lett at du mister forhjulet, som kan være ganske skummelt :/ ROlig kjøring når man er usikker :) Som du selv sa, så er erfaring en stor del av det. Har aldri truffet bakken med sykkel og har selv lite erfaring med grus på asfalt, blir like stiv hver gang.
Braaaaaap
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Fort gjort å stivne til ja... Som skrevet over, ikke fiks blikket på grusen men se gjennom svingen. Det kan også hjelpe til å lene overkroppen inn i svingen for å få mindre nedleggsvinkel. Hjelper også på det at sykkelen reiser seg pga bremsing eller at man stivner.
Hvis du føler du må bremse syntes jeg at bakbremsen er fin i sånne situasjoner. Istedet for at sykkelen "dukker" fremover og legger mer vekt på fordekket, får man bremset mens sykkelen holder seg nokså "rett". Men kommer an på hastighet og hvor mye man må eventuelt bremse.
Hvis du føler du må bremse syntes jeg at bakbremsen er fin i sånne situasjoner. Istedet for at sykkelen "dukker" fremover og legger mer vekt på fordekket, får man bremset mens sykkelen holder seg nokså "rett". Men kommer an på hastighet og hvor mye man må eventuelt bremse.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Enig der,Toven skrev:Fort gjort å stivne til ja... Som skrevet over, ikke fiks blikket på grusen men se gjennom svingen. Det kan også hjelpe til å lene overkroppen inn i svingen for å få mindre nedleggsvinkel. Hjelper også på det at sykkelen reiser seg pga bremsing eller at man stivner.
Hvis du føler du må bremse syntes jeg at bakbremsen er fin i sånne situasjoner. Istedet for at sykkelen "dukker" fremover og legger mer vekt på fordekket, får man bremset mens sykkelen holder seg nokså "rett". Men kommer an på hastighet og hvor mye man må eventuelt bremse.
Jeg selv bruker bakbremsen i slike øyeblikk. Som oftes stivner eg litt til når dekkene slipper men husker fort på og heve blikket og slappe av, bremse med bakbrems og rette sykkelen opp samtidig som farten reduseres:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Jeg kniper rævbollene sammen, stivner totalt og deretter går det rett åt skogen.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Da har du samme problem som meg.Bjerknez skrev:Jeg kniper rævbollene sammen, stivner totalt og deretter går det rett åt skogen.
Heldigvis har eg aldri opplevd grus sinngel i høy fart. Lærte det på den harde måten når eg kjørte rundt med krosser og gammle mopeder når eg va 12-13 år. Hadde ett par seilinger med skrub sår den gang og etter dette har eg alltid stivnet ved grus/singel i veibanen...
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Rettelse; se en utvei, mye går på refleks.Jompa skrev:Er litt forundret over at to stykker skriver at dere bruker bakbremsa i uventede situasjoner, som grus og oljesøl.
Hvis det er tid nok til å tenke at man ikke skal bruke forbremsa, må det vel også være tid nok til å ta ei hård oppbremsing før man treffer grusen?
Eller tenke ut en utvei forbi/over grusen?
Og nei, det var ikke meninga å sitere meg sjøl, trykte på feil knapp. Refleks?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Om en ser singel/olje søl i tide bremser eg selvfølgelig opp med frembremsen så jeg seiler fint igjennom i sakte fart.Jompa skrev:Rettelse; se en utvei, mye går på refleks.Jompa skrev:Er litt forundret over at to stykker skriver at dere bruker bakbremsa i uventede situasjoner, som grus og oljesøl.
Hvis det er tid nok til å tenke at man ikke skal bruke forbremsa, må det vel også være tid nok til å ta ei hård oppbremsing før man treffer grusen?
Eller tenke ut en utvei forbi/over grusen?
Og nei, det var ikke meninga å sitere meg sjøl, trykte på feil knapp. Refleks?
En annen ting er når du er midt i det, i de tilfellene bruker eg bakbrems fremfor frembremsen i mine tilfeller har det hjulpet meg.
Men er ikke snakk om og trykke til, heller varsomt uten og slippe gassen helt og skli ut pågrunn av motorbrems
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Du ser grusen, så må man rett og slett tvinge seg til å se dit du skal og fortsette svingen, men prøv å kjør rett over grusen og ikke i fullt nedlegg. Har hatt et par episoder hvor jeg har måttet hive ned kraftig nedlegg grunnet motgående trafikk for så å svinge for mye, deretter kjøre rett over grusen og deretter fortsette svingen.. En annen gang har jeg hatt normal fart rundt 70, og klypt meg fast litt ekstra og latt det stå til. Følelsen av å skrense er ikke akkurat koslig, men det føles som oftest verre enn det er. Så må man være påpasselig når man forlater grusen.. Man kan i verstefall bli kastet av 

-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Overfylte lastebiler og traktorer med hengere fulle av gress skulle fått bot for og grise så svinaktig i veien.. Enda verre om de griser med pukk....
Altfor mangen ganger har eg vært ute for dette da en soleklart ser det er overlast som er problemet.
Altfor mangen ganger har eg vært ute for dette da en soleklart ser det er overlast som er problemet.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Hei!
Hva er viktig og huske/gjøre hvis man må ta «u-sving» på grusvei..? Jeg har prøvd dette og syns det er så ubehagelig og redd for og skli
Hva er viktig og huske/gjøre hvis man må ta «u-sving» på grusvei..? Jeg har prøvd dette og syns det er så ubehagelig og redd for og skli
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...SverreOlsen skrev: 24 aug 2016, 07:44 Hvordan reagerer folk når dem er på vei gjennom en sving og ser det ligger grus eller singel i vegbanen? Har problem med att eg stivner når eg ser det pga frykten for å dette?
Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...
Noen som har en fasitt på hvordan handle i slike situasjoner?
Takk på forhand for erfaringer! :)
Og det skal du jo heller ikke ha, grus på asfalt er langt farligere enn grus på grus. Når du kjører på løsgrus som ligger oppå grus presser vekten av sykkelen din grusen nedover, slik at du får et greit veigrep. Samtidig så holder man skjelden like høy fart på grusvei som det man gjør på asfalt, derfor er løsgrus på grusvei egentlig ikke noe å bekymre seg for.
Samtidig så er det veldig forskjellig hvordan man skal reagere på grus som ligger i veien, her om dagen kjørte jeg tindeveien og det var det flere svinger hvor det lå et tykt lag med grus på veien midt i svingen, tydeligvis en lastebil som har vert der like før og mistet noe av det som lå på lasset.
Men siden man da tar svingene i 30 km/t så går det jo an å stoppe nesten umiddelbart når man ser det, eller gjøre som jeg gjorde, å svinge meg unna.
En annen strategi er å kjøre rett over grusen, altså at man ikke svinger akkurat der grusen ligger. Det kan være mer relevant når det kommer til svinger man kjører i litt høyere fart.
Men det viktigste er kanskje at man ikke har for mye fart i utgangspunktet. Hvis du ikke har for høy fart gjennom svingene så rekker du i større grad å reagere og å tilpasse deg. Og hvis det finnes en fasit så må det nesten være god fartstilpasning. Sakte inn i svingen, sakte gjennom svingen, for så å peise på når man ser utgangen og at alt er trygt.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
På grusvei sklir man stort sett aldri så lenge farten er lav, noe den bør være når man tar en u-sving. Det eneste er hvis det er snakk om veldig løs og myk grus.Kate13 skrev: 25 aug 2021, 00:01 Hei!
Hva er viktig og huske/gjøre hvis man må ta «u-sving» på grusvei..? Jeg har prøvd dette og syns det er så ubehagelig og redd for og skli![]()
Og hvis det er veldig mykt, som når det er snakk om å kjøre på singel eller sand, da har man alltids alternativet med å gå av sykkelen.
Eventuelt så kan du sjekke ut denne videoen.
Rundt 2 minutter og 24 sekunder så ser du jo en teknikk som absolutt går an å lære seg for de som ønsker det. De som kjører veldig mye grus styrer slik som han gjør, mer med bakhjulet enn forhjulet. Eventuelt så har Bret Tkacs enormt mange gode videoer på adventureriding og gruskjøring. https://www.youtube.com/watch?v=GqfRGMw8gvQ
Eller å melde seg på et grus/offroad kurs.
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Et lite psykologisk spørsmål her.Kate13 skrev: 25 aug 2021, 00:01 Hei!
Hva er viktig og huske/gjøre hvis man må ta «u-sving» på grusvei..? Jeg har prøvd dette og syns det er så ubehagelig og redd for og skli![]()
Hva er du EGENTLIG redd for? Å skli, få sykkelen over deg? Ødelegge/skade sykkelen?
Hadde du vært like redd med en tråsykkel tror du? Altså for å skli?
Jeg tror frykten for å skli (snakker også for meg selv er) er egentlig ikke at sykkelen sklir isolert sett, men heller en frykt for at man går i bakken, riper opp/skader sykkelen for så og bruke flere dager uker og ikke minst penger for å rette den opp igjen.
Med en gammel crosser, eller en moped hadde jeg ikke vært spesielt redd for å skli i det hele tatt. Vertfall ikek hvis ryggen hadde vært ved sine fulle fem.
Husker jeg var MYE tøffere når jeg kjørte moped i ung alder. Man var yngre og mer "elastisk" enn man er i dag 30 år senere med dårlig rygg. Man var lettere og smidigere i kroppen og man kjørte en moped som det som oftest ikke var så veldig farlig med. Jeg hadde en gammel moped som jeg ikke har tall på hvor mange ganger den gikk i bakken. Den gangen snakket vi ikke om riper i tanken og smøring av kjede.
Kjedet på mopeden holdt de to årene jeg kjørte den uten en eneste dråpe olje.
Så konklusjonen er at jeg tror frykten ikke alltid er veldig berettiget. Dette er noe jeg også på høy grad på ta meg selv i. men med flott ny sykkel, så sitter det litt lenger inne og spinne rundt på grus. :)
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Stivner ikke, men blir anspent når grusen blir synlig. Erfaringa mi er imidlertid ikke sleng men et lite slipp. Har skjedd så mange ganger at anspentheta har avtatt noe.
Jeg er mye mer anspent og var ved regn i bebygde områder, kumlokk er no hersk....der har jeg opplevd at bakhjulet flytta seg halve bredde av lokket, ikke behagelig i det hele tatt.
Den første opplevelsen skjedde i rundkjøring 2 ganger med 2 meters mellomrom, æ lærte da!
Lastsikring av gruslass må bedres.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Jeg er mye mer anspent og var ved regn i bebygde områder, kumlokk er no hersk....der har jeg opplevd at bakhjulet flytta seg halve bredde av lokket, ikke behagelig i det hele tatt.
Den første opplevelsen skjedde i rundkjøring 2 ganger med 2 meters mellomrom, æ lærte da!
Lastsikring av gruslass må bedres.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Grus er ikke noe problem-løs grus lar dekkene rulle noe mer-rullegrus på asfalt i sving derimot... der prøver jeg å holde mest mulig "rett linje" uten gassing/bremsing mens jeg er midt oppi det.
men værre er søl på våt asfalt. Da er det ofte ikke mulig å se sølet og kan fort gå på snørra...
men værre er søl på våt asfalt. Da er det ofte ikke mulig å se sølet og kan fort gå på snørra...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Gi meg en liten lett crosser som det ikke er så farlig med, så skal jeg lære meg triksene i videoen over på null komma niks. Man øver ikke på slike ting med en flett ny sykkel til 300 laken. Man må bare regne med at man går i bakken noen ganger før teknikken sitter.
Jeg synes det skulle blitt lagt inn basic opplæring rundt dette på kjøreskolene hvor man lærte og spinne litt rundt og gjøre enkle triks. Ikke for triksene i seg selv, men for å føle seg tryggere i etterkant.
Så få tak i deg en gammel 125cc crosser eller noe og lek deg litt på egen hånd. Find en åpen grusplass og spinn litt rundt. Jeg har ikke gjort dette selv, så jeg gir ikke råd basert på erfaring, men jeg vet at med kunnskap kreves det trening. For å fjerne en frykt må man møte frykten. Mener jeg.
Jeg synes det skulle blitt lagt inn basic opplæring rundt dette på kjøreskolene hvor man lærte og spinne litt rundt og gjøre enkle triks. Ikke for triksene i seg selv, men for å føle seg tryggere i etterkant.
Så få tak i deg en gammel 125cc crosser eller noe og lek deg litt på egen hånd. Find en åpen grusplass og spinn litt rundt. Jeg har ikke gjort dette selv, så jeg gir ikke råd basert på erfaring, men jeg vet at med kunnskap kreves det trening. For å fjerne en frykt må man møte frykten. Mener jeg.
-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?
Grus på asfalt er ikke det samme som grus på en grusplass, bjerknez. Det hjelper ingenting med mengdetrening på grusplass.