Er enig med mange andre her. Fersking uten selvtillitt?Whatever skrev: 24 aug 2021, 19:28 Hei, jeg er ei dame i 30 årene som tok lappen på MC i sommer. Jeg kjører en BMW F750GS, veldig fornøyd med sykkelen. Dog er jeg kun 160cm høy, så sykkelen er fabrikksenket og jeg bruker høye sko. Via kjøreskolen så hadde jeg et par stillestående velt (både i kjøregård og på landevei), men jeg klarte å ta lappen og fikk igrunnen kun skryt både i kjøregård og på veien. Likevel har jeg hatt en vond følelse pga. Veltene mine, jeg har tenkt mye på de, og i dag skjedde det igjen. Det var i et kryss (liten trafikk) jeg kvalte motoren og fikk litt for mye hell på sykkelen slik at jeg ikke klarte å holde den igjen. Sykkelen gikk ned, men jeg klarte heldigvis å reise den opp igjen selv. Turen fikk brått en demper på seg, og jeg dro hjemover i stedet, litt "lei meg". Ingen store skader på sykkel (veltebøyler er på). Jeg fikk heller ingen skader, annet enn at jeg tenker mye på det og bekymrer meg rett og slett mye for å velte/ta I gang i kryss.. Da jeg veltet med kjøreskolen var det pga. Bråbrems. Nødbrems i kjøregård/og en bilist som ikke overholdt vikeplikten sin på landevei. Jeg har jo kjørt mange turer alene nå hvor alt har gått bra, likevel blir jeg så "nedfor" (i mangel av bedre ord) av å velte sykkelen.. Føler meg helt håpløs![]()
Er det noen som har liknende erfaringer, noen tanker, råd eller meninger rundt dette?
Jeg merker at jeg må nok bli enda mer bevisst og flink på blikkbruken, og kanskje tørre å gi litt mer gass (så jeg ikke kveler den igjen). Det skal mye mindre til for at den kveles enn det skulle på kjøreskolesykkelen.
Du kjører en for deg er forholdsvis stor sykkel. Du er ut fra hva du sier flink til å mestre den når hjulene ruller og har fått skryt fra kjørelærer etc. du velter stillestående, men reiser sykkelen opp igjen og kjører videre. Dette tyder i mitt hode ikke på dårlig selvtillitt. Faktisk synes jeg det er ganske tøft gjort av deg

Så neste gang du velter, ikke kjør hjem, men fortsett turen! :)