Akdal skrev: 25 aug 2021, 14:28
Bjerknez skrev: 25 aug 2021, 13:30
ANgående hjelm så skal Schubert C3/C4 pro være ganske rund i formen. Har Schubert selv.
Skal undersøke den i dag. Hvilke type merke klær anbefaler du ? På grunnkurs snakket læreren mye om kvalitet på utstyr og sa styr unna bullfighter pakker vs og kjøp dyrere produkter sa han. Hva kan dere/du si om det siden du er allerede en mc kjører?
Tja, her kommer du til å få mange meninger. Dyre merkeklær er nok best. Rukka og Klim er to leverandører av MC klær og annet som leverer kvalitet. Men du betaler ut av nesa. Du kan spare veldig mye penger på og gå LITT ned på sikkerheten. Det er vertfall min mening.
Jeg kjøpte en kjøredress på SharkSpeed i Trollhettan for 2.300 kroner. Denne har jeg kjørt timesvis i regnvær med og den har holdt meg tørr. Den er like hel i dag som får 3 år siden.
Jeg har også hatt en langt dyrere Klim dress i samme sjanger som kostet over 10.000 kroner. Klim dressen luftet litt bedre og ble ikke så varm, men ellers er dem helt like i funksjon spør du meg. Jeg har dog ikke gått på trynet med noen av dem så sikkerheten kan jeg ikke si så mye om.
Men har du penger nok og sikkerheten stør helt øverst, så kjør på med Rukka eller Klim.
Min mening er at det ikke er verdt pengene.
Når det kommer til hjelm så ville jeg ikke spart på kruttet. Kjøp en hjelm som passer hoderformen din fra en anerkjent leverandør. Schuberth og Shoei er kanskje dem to mest kjente. Regn med å betale rundt 4-6.000 for en god hjelm.
Hansker må du også ha. Jeg har hatt et dusin hansker av dyreste sort. Rukka, AlpineStars, Richa med Gire-tex og full pakke. Ingen av dem har hold lenger enn en sesong uten at dem går opp i limingen eller innerforet krøller seg. Ikke er dme helt vanntette heller. Så ikke bruk så alt for mye pnger på hansker er min mening.
Støvler tror jeg heller ikke du bør spare så mye på. Jeg har ikke den store erfaringen da mine TCX støvler har fungert knirkefritt i alle år. helt vanntette og dem ser nesten nye ut 7 år etterpå. Støvlene jeg kjøpte kostet 2.500 kroner på XL-Moto.
Legg litt penger i en skikkelig regndress. En god regndress koster rundt 1000-lappen. Min heter Held Monzun og den har holdt meg vanntett. Fordelen med regndress er at du kan tre den utenpå klær som ikke er helt vanntette. Kjøp deg to størrelser mer enn du vanligvis bruker. Da er det lett og tre den på seg i felten mens du har støvler og andre klær på. Jeg bruker vanligvis XL, men jeg kjøpte XXXXL. Ser ut som en påskekylling, men den er behagelig og enkel og tre på seg. Men jeg bruker den bare når regnet kommer uventet og jeg ikke har vanntette klær under. Den er også fin og bruke hvis du kjører over fjellet etc. da den er helt vindtett. Uansett en fin sak og ha med i kofferten :)
Men dette er mine meninger. Du vil garantert få like mange meninger fra andre her inne :)