GlobesLogg: takk for sist....u all :)
Re: Globes Logg: Påskemorgen slukker sorgen
Hm, våknet dag til snø på bakken, regn i lufta, grått og kaldt der oppe - turen i går var imidlertid fin,fin ikke noe bilder men... 

- Globe
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Kontakt:
Sitter nå ved en rasteplass i Melhus, sola skinner, varm kaffe og en Snickersbar......"livet et herlig dere :) Spørsmålet nå er: nordover.....eller sørover.....

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Det ser lovende ut her i innlandet også. Kanskje det blir en liten tur og dermed sesongsstart i dag :-) Men skulle gjerne sett at grusveien skulle ha tørket opp litt mer; er veldig bløt og klinete endel steder... 

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev:Det ser lovende ut her i innlandet også. Kanskje det blir en liten tur og dermed sesongsstart i dag :-) Men skulle gjerne sett at grusveien skulle ha tørket opp litt mer; er veldig bløt og klinete endel steder...
Nå må du ikke stille for store krav - andre har kjørt halve Sverige rundt på slike veier OG skrevet blogg om det på toppen så vi andre hadde noe å lese........ du får heller ta en vask etterpå :-)

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Det er jammen sant... Er jo bare et lite stykke, når alt kommer til alt. Litt søle gjør slett ingenting.Duville skrev:AJ skrev:Det ser lovende ut her i innlandet også. Kanskje det blir en liten tur og dermed sesongsstart i dag :-) Men skulle gjerne sett at grusveien skulle ha tørket opp litt mer; er veldig bløt og klinete endel steder...
Nå må du ikke stille for store krav - andre har kjørt halve Sverige rundt på slike veier OG skrevet blogg om det på toppen så vi andre hadde noe å lese........ du får heller ta en vask etterpå :-)
Blir det tur i dag så blir det også bilder - GARANTERT!

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev:Det er jammen sant... Er jo bare et lite stykke, når alt kommer til alt. Litt søle gjør slett ingenting.Duville skrev:AJ skrev:Det ser lovende ut her i innlandet også. Kanskje det blir en liten tur og dermed sesongsstart i dag :-) Men skulle gjerne sett at grusveien skulle ha tørket opp litt mer; er veldig bløt og klinete endel steder...

- Globe
- Kontakt:
BraAJ skrev:

Selv har jeg nå kommet hjem fra dagens første tur. Den ble ikke så lang, men du verden hvor moro og deilig det var. Møtte 6 andre sykler på min vei, hilste og fikk hilsen tilbake....hyggelig

Startet med at jeg kom på, etter noen minutters kjøring, at jeg hadde glemt fotoapparatet. Jeg hadde startet morgenen med å sette batterier på lading, men det hele ble glemt i min iver etter å finne frem kjøreutstyret forøvrig. Men, man har jo alltids med seg en mobiltelefon, så jeg fikk knipset et par sykkelbilder

Kjørte først ut av byen, sørover. Holdt meg til hovedveien, der var det tørt og fint. Deilig å få inn litt motorlyd og kjenne litt på "rustfølelsen" i kroppen. Dro av et par sideveier inn mot Gimse, før jeg endte opp i Melhus sentrum. Der slo jeg meg ned ved en rasteplass tett ved en Essostasjon. Det ble kaffe og snickers, mens jeg satt der ved benken og bare kjente på roen og tilfredsheten av å være ute på sykkel igjen.
[album]231[/album]
I løpet av den korte tiden jeg satt der var det 2 turgåere som kom bort til meg. Den ene bar en liten gutt på skuldrene, og nikket tilfreds til meg og kom bort for en prat. Han hadde selv kjørt sykkel for noen år siden, og kjente kriblingen hver vår sa han. Jeg kunne ikke annet å bekrefte kjennskap til kribling

De ble stående der til jeg skulle dra, de måtte få med seg litt lyd også, som den ene uttalte, og det kan jeg jo godt forstå

Neste etappe var av en noe mer huslig art. Jeg hadde lovet husfruen å stikke innom en eller annen "plantasjen butkk", vi har noen hagemøbler som trenger litt olje før de settes i solveggen. Ja....da er det jo bare å finne den Plantasjen som ligger leeeeeengst unna der man oppholder seg, og kjøre avgårde. Det ble selvfølgelig inn til Trondheim igjen, gjennom byen, og opp til utkanten av byen, Moholt. Treolje og svamp ble der kjøpt inn, og nok en samtale gjennomført med en herremann som var på handletur. Fikk høre litt om hans sykkelerfaring, og hans mentale planer om å ta opp igjen kjøringa i løpet av "en-eller-annen-gang"

[album]232[/album] [album]233[/album]
Så var det å vende frontlyktene hjemover igjen, fortsatt ved å ta den absolutt lengste veien. En tur innom Jolly Jumper for kaffe på terassen ble det tid til, før jeg nå er vel hjemme igjen. Nå er det å rydde ut hagemøbler, smøre dem inn med litt treolje og plassere ut sitteplasser på terassen, i solveggen.
[album]234[/album]
Har nå et par døtre her som er lovet tur i dag, så dette er nok ikke dagens tur, men dagens første tur

Kartutsnitt, ble ikke den meste spennende og utfordrende turen. Målet var å få rullet litt, kjenne på sykkelen igjen, og bruke de veiene som var og er garantert snøfrie og mer eller mindre tørre

[album]235[/album]
Hyggelig å lese en slik reportasje fra din førte tur. Og ikke mindre en 80 km, som første tur..:-)
Dette var hyggelig lesning...
Kan forøvrig røpe at jeg nå bruker små MC-turer som miljøterapi for en av "mine unge menn" på jobb..
Jeg mener det er god miljøterapi.
Dette var hyggelig lesning...

Kan forøvrig røpe at jeg nå bruker små MC-turer som miljøterapi for en av "mine unge menn" på jobb..

- Globe
- Kontakt:
Hyggelig at du likte turenGodtvoksen skrev:Hyggelig å lese en slik reportasje fra din førte tur. Og ikke mindre en 80 km, som første tur..:-)
Dette var hyggelig lesning...![]()
Kan forøvrig røpe at jeg nå bruker små MC-turer som miljøterapi for en av "mine unge menn" på jobb..Jeg mener det er god miljøterapi.

Og din løsning for miljøterapi burde vel kvalifisere til offentlig støtte, skulle jeg tro

- Globe
- Kontakt:
Jeg registrerer at det er nok en fridag med blå himmel, sol og en motorsykkelnøkkel som ligger på bordet i gangen, ved siden av en hjelm, som står rett over et par mc-støvler, som står ved siden av mc-bekledning, som henger over en ryggskinne, som er rett ved utgangsdøra, som fører videre inn til garasjen, hvor det står en motorsykkel....hmmm..hva skal man finne på i dag da mon tro....nei man får ta dagen som den kommer tenker jeg

- Globe
- Kontakt:
Takk for det GV. Da er det avtalt tur sammen med Jolly Jumper. Begge mine døtre får dermed være med på tur i dag
Stemningen er høy her hjemme nå
...blir vel en tur nordover tenker jeg
...veien er målet!
Så da er det å fylle termosen med kaffe, et par saftflasker, litt frukt, en liten sjokoladebit og fotoapparatet da :)...så bærer det på tur!
Skal få prøvd Scala Rider Q2 i modus "Bike-To-Bike" i dag

Så da er det å fylle termosen med kaffe, et par saftflasker, litt frukt, en liten sjokoladebit og fotoapparatet da :)...så bærer det på tur!
Skal få prøvd Scala Rider Q2 i modus "Bike-To-Bike" i dag

- Globe
- Kontakt:
Re: Globes Logg; det er ikke lengden det kommer an på :)
Ahhh...nok en deilig tur unnagjort
Vel, dagen i dag ble inneholdende mye annet....men jeg bare måtte fylle opp tanken etter svipptur i går, og det er faktisk utrolig hvor langt man kan gjøre et slikt nødvendig ærend
Men i går, 5. april, fikk vi tatt oss en tur (lengde: 110 km)
(Alle bildene er klikkbare for forstørrelse)
Mine to døtre (10 og 14 år) fikk lov til å være "eksosrypa" på hver sin mc. Bestefar (Jolly Jumper) var mer enn gjerne med på tur.
[album]250[/album]
Her er vi samlet til avgang utenfor der hvor Jolly Jumper bor. Vi er "Thumbs Up and all ready to go"
Det bærer først ned til byen, liten "paraderunde" i sentrum, før vi setter kursen nordover, mot Stjørdal.
Men først; påfyll! For dette er ikke den første turen i år, for Jolly Jumper
[album]248[/album]
Vi tar da ikke av oss hjelmen bare for å fylle bensin....nei slikt har man ikke tid til. Moro å kjøre og moro å fylle. Hele 7 liter gikk på før full tank
Først var det å komme seg av E6. Vi tok "gamle E6", langs med fjorden, gjennom Væretrøa, Malvik og Hommelvik. I Hommelvik ble det en liten rast. Det var tid for en dopause og litt "StatoilShopping". Mens vi stod der kom det en Honda Shadow kjørende, han registrerte oss "på rast" og stoppet for en prat. Veldig hyggelig slikt! Han hadde sesongens første tur, og var like oppglødd og fornøyd som vi var....og er :) Så etter litt mc-prat og enighet om at livet så lysere ut nå som sola varmet litt og snøen er mer eller mindre borte...fra veiene ihvertfall, så dro vi videre.
[album]246[/album][album]247[/album]
Rast i Malvik. Synes syklene gjør seg, både med og uten eksosryper Blide jenter på tur da! :)
Vi hadde snakket om å kjøre ned til Steinvikholmen, men da vi (jeg) fikk se våt grusvei ned de siste km, sa jeg "nei takk, det får bli senere i sesongen"...man kjører da Cruiser...kan ikke utfordre sølete, leirete, våt sporete grusvei da!!
Vi fortsatt den lille "rundturen" og passerte gjennom Skatval, før vi kom ned til E6 igjen. Rett ved innkjøringen der, fant vi oss en rasteplass, og kalte det "midtveisrast" :) Forsatt blå himmel, sol, storfornøyde passasjerer og glisende bikere
[album]251[/album][album]249[/album]
"Midtveisrasten" Kaffe på termos, saft til barna og noen sjokoladebiter (en av "bitene" var KvikkLunsj, der var jo påske...tross alt) smaker godt på tur
Så bars det hjem igjen. Barna og jeg synger i Trondheim Familiekor, og vi skulle synge under en påsketilstelning i kirkelig regi denne ettermiddagen, så vi hadde bare 3 timer på oss til denne turen. Men en flott tur ble det, og hele opplevelsen er bare med på å gi ytterligere næring til entusiasmen og de øvrige gleder denne interessen bidrar med i hverdagen
Takk for turen Jolly Jumper, jeg vet det blir mange flere slike opplevelser sammen fremover
, og takk for oppmerksomheten til deg som har lest dette
PS. Vi benyttet Scala Rider Q2 som "Bike-To-Bike" kommunikasjon under denne turen. Funket virkelig bra. Vi tålte et par biler mellom oss, og fortsatt kunne vi prate sammen. Utrolig kjekt å kunne kommunisere slik underveis. Jolly Jumper er meget interessert i historie generelt og i lokalhistorie spesielt. Så jeg fikk nærmest Guidet Tour av ham underveis. Info om alt fra "der, til venstre, er et murbygg som tyskerne bygde, husets funksjon: Horehus"; til info om flystyrt ved sjøflyhavna i Hommelvik, til litt militærhistorie fra ulike merkebygg og steder vi passerte underveis. Vi var begge forøvrig veldig fornøyd med rekkevidde og funksjonaliteten til Scala Rider. Under kjøring så hører man et lite pip når "dingsen" går i dvalemodus. Alt som skal til for å vekke den er å gi et lite kremt, så piper den til på nytt, og kontakt er etablert. Veldig bra. Det står rekkevidde 500 meter på enheten, men vi utfordret denne litt, og fant vel ut at noe utover 250 - 300 meter greide den ikke å holde kontakten.
Hyggelig, lærerikt og en turopplevelse rikere
...Hva annet kan man gjøre...enn å glede seg til neste tur!
Kartutsnitt, lengde ca. 110 km:
[album]252[/album]

Vel, dagen i dag ble inneholdende mye annet....men jeg bare måtte fylle opp tanken etter svipptur i går, og det er faktisk utrolig hvor langt man kan gjøre et slikt nødvendig ærend

Men i går, 5. april, fikk vi tatt oss en tur (lengde: 110 km)
(Alle bildene er klikkbare for forstørrelse)
Mine to døtre (10 og 14 år) fikk lov til å være "eksosrypa" på hver sin mc. Bestefar (Jolly Jumper) var mer enn gjerne med på tur.
[album]250[/album]
Her er vi samlet til avgang utenfor der hvor Jolly Jumper bor. Vi er "Thumbs Up and all ready to go"
Det bærer først ned til byen, liten "paraderunde" i sentrum, før vi setter kursen nordover, mot Stjørdal.
Men først; påfyll! For dette er ikke den første turen i år, for Jolly Jumper
[album]248[/album]
Vi tar da ikke av oss hjelmen bare for å fylle bensin....nei slikt har man ikke tid til. Moro å kjøre og moro å fylle. Hele 7 liter gikk på før full tank

Først var det å komme seg av E6. Vi tok "gamle E6", langs med fjorden, gjennom Væretrøa, Malvik og Hommelvik. I Hommelvik ble det en liten rast. Det var tid for en dopause og litt "StatoilShopping". Mens vi stod der kom det en Honda Shadow kjørende, han registrerte oss "på rast" og stoppet for en prat. Veldig hyggelig slikt! Han hadde sesongens første tur, og var like oppglødd og fornøyd som vi var....og er :) Så etter litt mc-prat og enighet om at livet så lysere ut nå som sola varmet litt og snøen er mer eller mindre borte...fra veiene ihvertfall, så dro vi videre.
[album]246[/album][album]247[/album]
Rast i Malvik. Synes syklene gjør seg, både med og uten eksosryper Blide jenter på tur da! :)
Vi hadde snakket om å kjøre ned til Steinvikholmen, men da vi (jeg) fikk se våt grusvei ned de siste km, sa jeg "nei takk, det får bli senere i sesongen"...man kjører da Cruiser...kan ikke utfordre sølete, leirete, våt sporete grusvei da!!

[album]251[/album][album]249[/album]
"Midtveisrasten" Kaffe på termos, saft til barna og noen sjokoladebiter (en av "bitene" var KvikkLunsj, der var jo påske...tross alt) smaker godt på tur

Så bars det hjem igjen. Barna og jeg synger i Trondheim Familiekor, og vi skulle synge under en påsketilstelning i kirkelig regi denne ettermiddagen, så vi hadde bare 3 timer på oss til denne turen. Men en flott tur ble det, og hele opplevelsen er bare med på å gi ytterligere næring til entusiasmen og de øvrige gleder denne interessen bidrar med i hverdagen

Takk for turen Jolly Jumper, jeg vet det blir mange flere slike opplevelser sammen fremover

PS. Vi benyttet Scala Rider Q2 som "Bike-To-Bike" kommunikasjon under denne turen. Funket virkelig bra. Vi tålte et par biler mellom oss, og fortsatt kunne vi prate sammen. Utrolig kjekt å kunne kommunisere slik underveis. Jolly Jumper er meget interessert i historie generelt og i lokalhistorie spesielt. Så jeg fikk nærmest Guidet Tour av ham underveis. Info om alt fra "der, til venstre, er et murbygg som tyskerne bygde, husets funksjon: Horehus"; til info om flystyrt ved sjøflyhavna i Hommelvik, til litt militærhistorie fra ulike merkebygg og steder vi passerte underveis. Vi var begge forøvrig veldig fornøyd med rekkevidde og funksjonaliteten til Scala Rider. Under kjøring så hører man et lite pip når "dingsen" går i dvalemodus. Alt som skal til for å vekke den er å gi et lite kremt, så piper den til på nytt, og kontakt er etablert. Veldig bra. Det står rekkevidde 500 meter på enheten, men vi utfordret denne litt, og fant vel ut at noe utover 250 - 300 meter greide den ikke å holde kontakten.
Hyggelig, lærerikt og en turopplevelse rikere

Kartutsnitt, lengde ca. 110 km:
[album]252[/album]
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Re: Globes Logg; det er ikke lengden det kommer an på :)
Dette så ut til å være en kjempeflott tur, folkens!
Været var jo strålende også, så det ut som.
Her har det vært grått i hele dag, dessverre...
Men så stakk Dexter innom en tur siden han var på disse kanter og det lyste jo opp hverdagen
Kjempehyggelig at MCkompiser som han stikker innom for en lengre kaffeprat
Dexter kan sikkert skrive under på at grusveien til og fra her vi bor neppe var særlig egnet for MCkjøring i gråværet vi hadde i dag...
Været var jo strålende også, så det ut som.
Her har det vært grått i hele dag, dessverre...

Men så stakk Dexter innom en tur siden han var på disse kanter og det lyste jo opp hverdagen

Kjempehyggelig at MCkompiser som han stikker innom for en lengre kaffeprat

Dexter kan sikkert skrive under på at grusveien til og fra her vi bor neppe var særlig egnet for MCkjøring i gråværet vi hadde i dag...

- Globe
- Kontakt:
Re: Globes Logg; Garasjerydding; må jo til når det er VÅR! :
Når man først har ryddet vei ut av garasjen til motorsyklene, ja da tar det ikke langt tid før man ser behovet for å rydde skikkelig i omgivelsene i garasjen også. Det er jo nesten litt utrolig hvor mye en samler sammen av mer eller mindre brukbare "ting" bare i løpet av en vinter. "Jeg setter det i garasjen"....en setning jeg har tenkt og sagt mange ganger i løpet av de siste månedene. Så nå var det tid for rydding.
Utgangspunktet:
[album]279[/album][album]281[/album]
Først, ut med syklene Viragoen skulle bli hentet av ny eier, så da stod den klar, ute :)
[album]282[/album]
Så er det å sette i gang med rydding, flytting av arbeidsbenk ble også en oppgave jeg gikk på. Ville oppnå bedre bredde i garasjen, kan da komme kjørend inn og snu i garasjen med et par små manøvreringsrunder :)
[album]283[/album]
Flytting av benk
[album]284[/album]
Rydding av bakvegg, klargjøres for arbeidsbenk
[album]287[/album][album]285[/album]
Da var benken flyttet, da er det "litt" overflaterot igjen. "Det må bli værre før det blir bedre" er det vel noe som heter :)
Resultatet, etter 2 hengerlass og noe som ble en heldagsjobb. Nå er det bare en liten finish igjen med noen nye oppheng langs vegger og montering av noen nye hyller
[album]286[/album]
Gøy med rydding, og Intruder'n og Sønnens scooter har fått egen "storsue"
(Bildene er tatt med mobiltlf)
Utgangspunktet:
[album]279[/album][album]281[/album]
Først, ut med syklene Viragoen skulle bli hentet av ny eier, så da stod den klar, ute :)
[album]282[/album]
Så er det å sette i gang med rydding, flytting av arbeidsbenk ble også en oppgave jeg gikk på. Ville oppnå bedre bredde i garasjen, kan da komme kjørend inn og snu i garasjen med et par små manøvreringsrunder :)
[album]283[/album]
Flytting av benk
[album]284[/album]
Rydding av bakvegg, klargjøres for arbeidsbenk
[album]287[/album][album]285[/album]
Da var benken flyttet, da er det "litt" overflaterot igjen. "Det må bli værre før det blir bedre" er det vel noe som heter :)
Resultatet, etter 2 hengerlass og noe som ble en heldagsjobb. Nå er det bare en liten finish igjen med noen nye oppheng langs vegger og montering av noen nye hyller

[album]286[/album]
Gøy med rydding, og Intruder'n og Sønnens scooter har fått egen "storsue"

(Bildene er tatt med mobiltlf)