Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 26 aug 2021, 13:08 Oppsummert: Du starter med 100 mil snorking, deretter en båttur, og så begynner mc-turen. Ruta til Malmø er "døden".
Søk inn i Sverige, eller ut mot kysten, til småveier. Hele danmark er jo MC-messig kjedelig, selv om omgivelsene kan være ok, en liten stund. En natt i København støttes, det "svinger" mer der enn på E6 i Sverige....;-)
Den norske delen av turen ser kjempefin ut. Anbefaler Suleskarveien og en tur ned i Lysebotn.
Merk at skissen er veldig grov. Jeg tok mer eller mindre den strekningen Google anbefalte meg. Så ja ,det blir en tur innom kystbyene nedover i Sverige blandt annet. Når jeg kommer til Danmark er jeg dog ganske villfaren. Skal jeg kjøre vestkysten eller østkysten, eller kanskje midt i mellom i retning Hirtsharls? Jeg synes det srtigste med turen er å kjøre steder jeg ikke har kjørt før. I Norge har jeg kjørt omtrent alle veistrekninger som kan kjøres mangfoldige ganger (med bil i jobbsammenheng) og vestlandet blir på en måte mer en tradisjon. mest for å besøke familie og ikke minst Cutless som har bosatt seg der oppe.

Så i Norge har jeg ingen problemer med å finne favorittruten. Men hvor jeg kjører gjennom Danmark er jeg mer nyskjerrig på...

Jeg ønsker jo mest mulig severdigheter langs veien, selv om jeg skjønner at man ikke akkurat drukner i disse...

Når det gjelder solskinn og mat er jeg alt for rastløs. Mat spiser jeg for å bli mett og solskinn blir nok overkill midt i juli. Er jeg først på tur skal jeg kjøre sykkel og ikke spise treretters i solen :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av kjellv »

Ikke planlegg turen ihjel. Ta det mer på sparket, det blir de beste turene.
Men uansett.. kjøp deg sykkel først.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av simpson »

Ta ferja til Kiel, kjør gjennom Danmark og deretter videre til Molde.
Kjør langs vestkysten av Danmark opp til Hanstholm eller Hirtshals og ta ferja til Stavanger eller Kristiansand.
Mange fine plasser langs kysten av Danmark.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes bare det er artig å lufte noen ideer samt få noen. Har planlagt en slik tur tidligere også, men den ble ikke noe av i det hele tatt, så ingenting er hugget i stein her. :)

Fergen til Kiel var jo kanskje en god ide, men da utgår jo svenskekysten nedover med Fjellbacka og Smøgen etc. to steder jeg gjerne vil svinge innom isteden for å parkere sykkelen på fergen og sovne på en svett lugar. I to døgn...

Men tanken var ikke dum. Vertfall så er det et alternativ om ikke annet :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 26 aug 2021, 16:48 Men uansett.. kjøp deg sykkel først.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, jeg har ingen planer om å ta bussen :lol

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av AJ »

Ta sikte på den Blå-Grønne veien fra Halden og videre inn i Sverige og ta så retning mot Perstorp og videre til Ystad og ferge derfra til Tyskland.
Men ta gjerne en tur innom koselige Kåseberga først :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 aug 2021, 17:51 Ta sikte på den Blå-Grønne veien fra Halden og videre inn i Sverige og ta så retning mot Perstorp og videre til Ystad og ferge derfra til Tyskland.
Men ta gjerne en tur innom koselige Kåseberga først :) .
Ja, den blågrønne veien er selvskreven. Skal sjekke ut de andre stedene du nevner :)

Ferge er egentlig noe jeg vil unngå, så langt det er mulig... ferger får jeg nok av på vestlandet :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 aug 2021, 17:53
Ferge er egentlig noe jeg vil unngå, så langt det er mulig... ferger får jeg nok av på vestlandet :twothumbs:
OK.
Da kjører du bare tilbake til Malmö og tar brua over til Danmark :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Speedo »

Jeg har kjørt strekket Århus-Hirtshals en del ganger, senest på mandag faktisk, og også Århus-Kbh. Felles for dem er at de er sørgende kjedelige! Danmark har ikke annet å by på enn billig drivstoff, billig god øl, og en mer jordnær attitude, og ikke minst virkelig flotte byer. Tar du E45 kan jeg anbefale en overnatting i Århus, der er det ikke så mange norske turister som farter. Vet ikke om du får _så_ mye mer ut av turen langs vestkysten heller. Det er et finere landskap, men det er lenger, og man går fort lei av dette også. Da er det kanskje bedre å heller få mer ut av det kulturelle, enn landskapet? :scratch
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av erik m »

Bjerknez, ok tar utfordringen:
-jeg ville reist motsatt vei, og starta i Hirtshals. Både Color og Fjordline har ettermiddagsruter, så med Moss-Horten har du god tid. Veit ikke om Color har starta med koldtbord etter koronaen, men om så er: bestill det! Fra Hirtshals rekker du greit til Skagen, bestill på Danhostel Skagen, er ferga forsinka legger de nøkkel i konvolutt til deg. Husk lakenpose. Bruk en dag i Skagen, gå til Skagen Museum og se på Skagenmalerne, ta en øl og kikk på livet i sentrum før du bestiller "Stjerneskud" på Jørgens spisehus helt ute på kaia. Ekte folk og god mat! så rusle tilbake og ta ei natt til på Danhostel der.
Neste morgen etter en god frokost ta den gamle Østjydske Landevej, da opplever du det ekte Danmark vekk fra turistrutene og motorveien. Vej 40 til Fredrikshavn og 180 videre. Kjør gjennom Sæby og hold deg langs kysten til du kommer ut på 541 ved Voerså. Ta den lille ferga over Hals og videre til Hadsund. Ta av siste vei til høyre før brua der og første til venstre og unn deg en pizza hos davinci RISTORANTE. Utmerka kuleis og god kaffe der også!
Tilbake til brua og over på 507 til Randers (der skulle jeg veldig gjerne sett på Randers Regnskov, men det har jeg enda ikke greid så siden du ber om steder jeg har vært kan jeg ikke si noe om den). så er det litt plundrete ut av Randers, men har du gps kan du sette inn ruta Årslev-Voldum-Halling-Mejlby-Hjortshøj-Egå og du kommer inn i Århus på riktig side til å ta inn på Danhostel Århus, det i skogen i Marienlundsvej. Bare å se bygget er verdt turen! Ble bygget som danserestaurant for arbeiderklassen for innpå 100 år sia. Neste dag kjører du tvers igjennom Århus langs kaia og den herlige Ørneredevej gjennom bøgeskoven til Moesgaard Museum (MoMu) for å oppleve menneskehetens historie framstilt på en veldig spennende måte. Må fortsatt forhåndsbooke pga koronarestriksjonene. Etterpå tilbake til Danhostel og jeg veit om en trivelig kafe 10-15 minutter å gå derfra, men husker verken navn eller adresse. Den eren av mange i samme kvarter, det er ekte dansker og ingen turister der, og god mat. Spør folk om veien! Og frokosten på Danhostellene er god og rimelig.
Ta 451 til Horsens og 170 til Vejle, så 171 til Fredericia. Pass på at du ikke penser inn på motorveien, men ta 161 og den gamle brua over Lillebebælt. Kort etter brua ser du et lite rødt hus på høyre side, det er Skovgrillen som har ligget der siden Arilds tid. Unn deg en Gammeldaws! Videre 161 til 313, sørover til Assens og 323 øst til Espe, 335 ned til Snarup og så til venstre på 8 et lite stykke til Egeskov Slott. MUST SEE mc utstillinga der++++. MC-Camp Fyn ligger et lite stykke tilbake 8, så 335 og så til høyre på 323. Den har jeg aldri forsøkt men sjanser alikevel på anbefalinger fra mange jeg kjenner!
Neste morgen på 8 til E20 helt til Køben. Der hveit du sikkert hva du vil se, men jeg anbefaler å dra videre før kvelden etter å ha booka deg inn på Charlottenlund Fort Camping på Kystveien 152 rett nord for byen. Spander en dag på Dyrehavsbakken; mye triveligere enn Tivoli! Spis på en av stedene litt opp til høyre for hovedinngangen, eller den rett utafor sjølve tivoliet. Koselige plasser, trivelige folk og god og rimelig mat! Fortsett i tide til å ta ferga tilHelsingborg, men velg Kystveien 152 til Helsingør! En av de fineste cruiseveiene jeg veit om.
Seks overnattinger så langt og da du vel må flise opp E6 og bare velge overnatting på E6 sjøl? Men jeg er veldig enig i BlåGrøna vegen, ta av ved Munkedal. Og ta heller en god kikk på Sverige en annne gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Halleluja! Nå ble jeg imponert erik m! :twothumbs:

Jeg er faktisk (tror jeg) ganske enig med deg også. Men du er litt som madammen. Hun skal innom Museer, nyte solen, og bruke alskens tid på severdigheter. Det er greit når man ikke kjører sykkel og er på ferie sammen uten denne (til dels) men jeg er aaalt for utolmodig når jeg er på tur til slikt. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes selve sykkelkjøringen og målet er hovedgreia. Jeg klarer å slappe av på hytta etter en kjøredag samt ta meg en pils eller to på den lokale pub'en, men å sette av tid til andre ting er vanskelig for meg.

Men jeg skal ta en titt på overnattingsstedene du nevnte og en soft-is eller å svinge innom en lokal restaurant skal jeg alltids få til. :)

Setter stor pris på bidraget ditt :thumleft

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av erik m »

Ja som sagt, vi er veldig forskjellige! Men akkurat soling er vi enige om. Et kjapt bad når det er 30 på land og over 20 i sjøen derimot... men skal du se bare ett eneste museum i ditt liv, så er det mc-avdelinga på Egeskov slott på Fyn. Veteranbiler og -fly er det også der. Og bare for å pushe den litt ekstra: på stolpene ved sida av der sykla henger ned fra taket er det knapper - trøkker du på dem får du høre sykla starter og drar avgårde gjennom gira...
https://egeskov.dk/en/classics-museum/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

erik m skrev: 27 aug 2021, 00:03 Ja som sagt, vi er veldig forskjellige! Men akkurat soling er vi enige om. Et kjapt bad når det er 30 på land og over 20 i sjøen derimot... men skal du se bare ett eneste museum, så er det mc-museet på Egeskov slott på Fyn. Veteranbiler og -fly er det også der. https://egeskov.dk/en/classics-museum/
Hehe, takk for tipset :)

Husker enda når jeg og madammen var i Paris for noen år siden. Hun skulle selvsagt ha med seg Louvre. 6 timer(!!!!) hvor vi gikk rundt og så på bilder hvor Skrik var liksom høydepunktet. For meg er slik kunst veldig lite verdt. 6 timer av mitt liv jeg aldri noensinne vil få igjen. Jeg tenkte nesten at, hadde jeg bare fått et hjerteinfarkt så hadde det vertfall skjedd noe.... ;)

Men bortsett fra det så var Paris turen veldig trivelig altså. Bare så det er sagt :thumleft

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Flattop »

Bjerknez skrev: 26 aug 2021, 17:41 Fergen til Kiel var jo kanskje en god ide, men da utgår jo svenskekysten nedover med Fjellbacka og Smøgen etc. to steder jeg gjerne vil svinge innom isteden for å parkere sykkelen på fergen og sovne på en svett lugar.
https://www.stenaline.no/vaare-ruter/go ... iel/ferger
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Flattop skrev: 27 aug 2021, 15:27
Bjerknez skrev: 26 aug 2021, 17:41 Fergen til Kiel var jo kanskje en god ide, men da utgår jo svenskekysten nedover med Fjellbacka og Smøgen etc. to steder jeg gjerne vil svinge innom isteden for å parkere sykkelen på fergen og sovne på en svett lugar.
https://www.stenaline.no/vaare-ruter/go ... iel/ferger
Det sitter veldig langt inne og betale opp mot 2 laken for en båttur altså, når man kan kjøre sykkel i steden... men jeg er trolig annerledes skrudd sammen ;)

Svar