Takk - i håndbok står det å sette den opp på sidestøttenDomino skrev: 27 aug 2021, 09:40 Andre sykler kan ha en annen framgangsmåte. Sjekk hva som står i håndboka for din sykkel.

Jeg ser en depotstøtte er grei å ha uansett for smøring av kjede.
Takk - i håndbok står det å sette den opp på sidestøttenDomino skrev: 27 aug 2021, 09:40 Andre sykler kan ha en annen framgangsmåte. Sjekk hva som står i håndboka for din sykkel.
Her tror jeg du finner svaret https://www.manualslib.com/manual/96145 ... =52#manualBjørnSover skrev: 27 aug 2021, 09:29 Går det fint å stramme kjede uten å løfte bakhjul? Tenker å løsne muttre og stramme skrue som trekker hjul bakover, rulle sykkel bak/frem litt før jeg strammer hjulmuttre igjen. Eller "må" bakhjul løftes med senterstand, jekk eller depotstøtte?
Ja, og for å sjekke at ikke noen ledd har "stivnet". Dette kan påvirke strammingen.BjørnSover skrev: 27 aug 2021, 09:50 Jeg ser en depotstøtte er grei å ha uansett for smøring av kjede.
Senterstand løfter bakhjulet og senker baksving. Depotstøtte senker ikke baksving, men den gjør jobben litt enklere for deg. Sjekk maualen, eller en "label" som gjerne står på baksvingen.KawaKjetil skrev: 27 aug 2021, 09:50Her tror jeg du finner svaret https://www.manualslib.com/manual/96145 ... =52#manualBjørnSover skrev: 27 aug 2021, 09:29 Går det fint å stramme kjede uten å løfte bakhjul? Tenker å løsne muttre og stramme skrue som trekker hjul bakover, rulle sykkel bak/frem litt før jeg strammer hjulmuttre igjen. Eller "må" bakhjul løftes med senterstand, jekk eller depotstøtte?
Nå virker kjede OK, men på et sted virker kjedet for stramt. Vil det "gå seg til", eller må jeg justere noe mer? Hvis jeg slakker mer, vil det for det meste være mer enn 35mm slakk.cannon skrev: 27 aug 2021, 10:23 Senterstand løfter bakhjulet og senker baksving. Depotstøtte senker ikke baksving, men den gjør jobben litt enklere for deg. Sjekk maualen, eller en "label" som gjerne står på baksvingen.
Pass bare på
- å sjekke kjedeslakken på 3-4 steder på kjedet, da det ofte strekker seg ujevnt
- å presse bakhjulet fremover i baksvingen før hjulbolt strammes. Skrutrekker mellom kjde og drev er et nyttig triks
- ikke stram for mye, heller litt for slakt kjede
Jeg har brukt indikatorene på hver side for å sette hjulet rett. Jeg slakket litt til nå - så det er min 25mm slakk - men da presser jeg med fingen kjedet opp/ned og måler.cannon skrev: 27 aug 2021, 16:10 Kjedet må være slakkere enn 25 mm på det strammeste punktet. Det går seg ikke til.
Ujevnt strekk kan være tegn på at kjedegang bør skiftes.
Regner med du strammer like mye på hver side, slik at hjulet står rett i baksvingen.
Nå var det ikke først og fremst kjedestramming det handlet om denne gangen. Derimot bakhjulinnstillingen i baksvingarmen.Bjerknez skrev: 28 aug 2021, 17:51 Så riktig kjedestramming er viktig. Heller litt for løst enn litt for stramt føler jeg.![]()
Beklager. Jeg ser jo nå at det var julstillingen og ikke kjedet som var problemet. Men uansett så vil vertfall et for stramt kjede skape rykk og napp også. :)AJ skrev: 28 aug 2021, 18:07Nå var det ikke først og fremst kjedestramming det handlet om denne gangen. Derimot bakhjulinnstillingen i baksvingarmen.Bjerknez skrev: 28 aug 2021, 17:51 Så riktig kjedestramming er viktig. Heller litt for løst enn litt for stramt føler jeg.![]()
Kjedestrammingen går som regel veldig greit. Utfordringen på mange sykler og ja, kanskje spesielt KTM, ut fra hva jeg har erfart, er nettopp hjulstillingen siden jeg synes avstandsklossene med de ikke akkurat fininnstilte avstandsmarkeringene kan være en utfordring.
Disse klossene har gjerne også en tendens til å vri seg lett ned eller opp i sporet de ligger i siden. Dermed blir avlesingen feil.
Hadde klossene ligget tett inntil øvre og nedre kant i baksvingsporet ville avlesingen av avstandsmarkeringene vært mer å stole på.
Med Profi C.A.T. laseren får man derimot tett opp til kirurgisk presisjon på justeringen.
Yes :) .mekkern skrev: 30 aug 2021, 21:06 Ser at kontinuerlig påføring av ep gearolje med autosmører fortsatt topper greia.
Tørke av felgen når jeg vasker sykkelen er helt greit.