Som jeg skreiv i intro-tråden er jeg 29år, har ikke lappen enda men skal kjøpe min første MC så jeg får øvelseskjørt litt med det som er igjen av året - og så klart neste år før førerkortet blir tatt. Men det fins jo en del MCer å velge mellom, så jeg tenkte å forhøre meg med dere erfarne først. Tenker også det er greit å snappe opp en sykkel nå på slutten av sesongen enn i de tidlige vårdagene.
Ellers har jeg vært trafikant i et drøyt ti-år nå, men da med moped aller først også veldig, veldig mye bil siden.
Hva vil jeg ha av MC?
Jeg vil ha en sykkel som er komfortabel å kjøre, og en jeg kan komfortabelt kjøre lengre avstander med. Drømmesykkelen er nok en adventure-sykkel som Ténéré, Africa Twin eller GS. Men de er utenfor budsjettet mitt, så jeg ser litt på halvgamle sport-tourere.
Hva er budsjettet da?
Jeg vil holde meg så lavt som mulig - men helst ikke over 25 000kr.
Har du sett deg ut noen sykler, da?
Jada. Jeg har sett en del på Honda NTV650 Deauville etter å ha lest en del lovord på nett om pålitelighet og enkelhet å kjøre. Det ligger også flere fine eksemplarer innenfor budsjett på Finn for øyeblikket. Men derimot skriver mange at den kan virke motorsvak. Jeg har lite erfaring, så jeg kan ikke si noe på det. Det blir nok sjeldent passasjer med meg, iallfall.
Ellers har jeg også sett på Honda ST1100 Pan European. Det dukker av og til opp noen eksemplarer som er billige nok til at jeg skulle få det til, og jeg ser for meg at det er en sykkel det er litt enklere å leve med over lengre tid. "Buy nice or buy twice" som de sier. Men med over 300kg så er jeg redd den kanskje blir litt for stor som en førstegangsykkel

Kom gjerne med deres innspill. Jeg setter stor pris på det!
Mvh Lasse