Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Noen her inne hevder at MC motoren mer eller mindre plutselig endrer karakter etter rundt 50.000km. Altså dem mener (hvis jeg har forstått det riktig) at den føles sprekere etc. AJ er en av dem som har opplevd dette med opp til flere sykler.
Det får meg til å tenke litt og jeg klarer ikke helt og forsto hvorfor en slik mer eller mindre plutselig endring som også skal være ganske merkbar, samt skje etter rundt 50.000km.?
Er det noe sannhet i dette? Altså med det så mener jeg om dette har noen vitenskapelig forklaring i det hele tatt?
Jeg er så absolutt ingen mekaniker, men i mitt hode så blir en hvilken som helst forbrenningsmotor mer slitt med tiden og effektiviteten slik jeg ser det vil gradvis avta. Spesielt hvis den ikke vedlikeholdes skikkelig. Da må jeg si at det er merkelig å lese at spesielt to medlemmer her inne mener at noe "magisk" skjer i positiv grad med MC motoren etter rundt 50.000km. Altså såpass stor endring at det merkes godt.
Kan dette forklares?
1. Snakker vi om en motor som plutselig er ferdig innkjørt etter 50.000km?
2. er det slik at noe skjer rent fysisk med motoren etter rundt 50k kilometer?
3. kan det være at det er programmert inn en liten plombering i motoren som forsvinner etter 50k kilometer?
4. eller er det ren placebo alt sammen?
Jeg bare lurer
Det får meg til å tenke litt og jeg klarer ikke helt og forsto hvorfor en slik mer eller mindre plutselig endring som også skal være ganske merkbar, samt skje etter rundt 50.000km.?
Er det noe sannhet i dette? Altså med det så mener jeg om dette har noen vitenskapelig forklaring i det hele tatt?
Jeg er så absolutt ingen mekaniker, men i mitt hode så blir en hvilken som helst forbrenningsmotor mer slitt med tiden og effektiviteten slik jeg ser det vil gradvis avta. Spesielt hvis den ikke vedlikeholdes skikkelig. Da må jeg si at det er merkelig å lese at spesielt to medlemmer her inne mener at noe "magisk" skjer i positiv grad med MC motoren etter rundt 50.000km. Altså såpass stor endring at det merkes godt.
Kan dette forklares?
1. Snakker vi om en motor som plutselig er ferdig innkjørt etter 50.000km?
2. er det slik at noe skjer rent fysisk med motoren etter rundt 50k kilometer?
3. kan det være at det er programmert inn en liten plombering i motoren som forsvinner etter 50k kilometer?
4. eller er det ren placebo alt sammen?
Jeg bare lurer
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Jeg har aldri merket noe forskjell. Ei heller noen jeg kjenner. Er nok mer følelsen av at man etter mange mange mils kjøring får alt til å sitte kjøreteknisk og motoren er med.
Gamle K100RS16Ven jeg hadde har gått 150 000km om litt. Lite som er galt, men den er nok ikke akkurat bedre enn ny.
Har kjørt litt over 75 000km på egen sykkel og den føles klin lik som første turen.
Gamle K100RS16Ven jeg hadde har gått 150 000km om litt. Lite som er galt, men den er nok ikke akkurat bedre enn ny.
Har kjørt litt over 75 000km på egen sykkel og den føles klin lik som første turen.
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Ja, det høres jo mest fornuftig ut det du sier der. Jeg kan vertfall ikke finne noen annen forklaring enn punkt fire i listen over....FredrikE24 skrev: ↑28 aug 2021, 12:05 Jeg har aldri merket noe forskjell. Ei heller noen jeg kjenner. Er nok mer følelsen av at man etter mange mange mils kjøring får alt til å sitte kjøreteknisk og motoren er med.
Gamle K100RS16Ven jeg hadde har gått 150 000km om litt. Lite som er galt, men den er nok ikke akkurat bedre enn ny.
Har kjørt litt over 75 000km på egen sykkel og den føles klin lik som første turen.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Er på 49000 nå, blir spennende å se
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Motorer er strengt talt forskjellige, så svaret er nei.
Forøvrig så er det ingen tvil om at hvis et slikt "50 000" punkt eksisterer så vil det punktet være forskjellig fra motor til motor. Freewheel's 300 og en 1200 Speedmaster vil ikke plutselig forandre karakter når nåla bikker 50k på akkurat samme måte. En mindre motor begynner på det tidspunktet gjerne å nærme seg slutten, mens en 1200 av god kvalitet har vel 100k igjen før man begynner å merke slitasje.
Så bare sånn helt generelt, magiske punkt som er helt like for alle motorer eksister ikke.
Forøvrig så er det ingen tvil om at hvis et slikt "50 000" punkt eksisterer så vil det punktet være forskjellig fra motor til motor. Freewheel's 300 og en 1200 Speedmaster vil ikke plutselig forandre karakter når nåla bikker 50k på akkurat samme måte. En mindre motor begynner på det tidspunktet gjerne å nærme seg slutten, mens en 1200 av god kvalitet har vel 100k igjen før man begynner å merke slitasje.
Så bare sånn helt generelt, magiske punkt som er helt like for alle motorer eksister ikke.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Firetaktere som vedlikeholdes riktig iht. Produsentens anvisninger varer jo nær sagt tregangeren av sykkelen. Minst.
På to-taktere er det oftere man må skifte ut stempelfjærer, stempler og sylinderborring. Dette er lett og billig. Men firetaktere er nærmest vedlikeholdsfrie i bunndelen. Totaktere har slik sett ingen topp.
På to-taktere er det oftere man må skifte ut stempelfjærer, stempler og sylinderborring. Dette er lett og billig. Men firetaktere er nærmest vedlikeholdsfrie i bunndelen. Totaktere har slik sett ingen topp.
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Eneste forskjellen på min mellom 40 og 80k er da jeg bytta til 98-oktan. Det var ved ca 52k (min første vinterlagring)
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Hva står i brukermanualen vedrørende oktan?
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
"use original octane number of at least 95"
Det er ikke sånn at den yter bedre, men den går penere på et vis. Følelsen i sykkelen er bedre, f.eks når den henter seg opp fra lavt turtall. 100% synsing så klart, så passer bra i denne tråden Om det har med forskjell i etanol innhold, eller oktantallet i seg selv aner jeg ikke.
Det er ikke sånn at den yter bedre, men den går penere på et vis. Følelsen i sykkelen er bedre, f.eks når den henter seg opp fra lavt turtall. 100% synsing så klart, så passer bra i denne tråden Om det har med forskjell i etanol innhold, eller oktantallet i seg selv aner jeg ikke.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Om det står 95 eller høyere hadde jeg aldri giddet å fylle noe annet.
Når det gjelder feks. BMW K1300S/GT/R er 98 eller høyere anbefalt i manualen, men 95 går bra, med redusert ytelse.
På egen sykkel merker jeg ikke en dritt forskjell :) Annet enn lommeboka såklart. Lagrer også sykkelen med 95, med det nivået som måtte være i tanken når jeg setter den vekk. Dette etanolgreiene er ganske opphausa spør du meg 5-10% innblanding bør neppe være noe stress.
Når det gjelder feks. BMW K1300S/GT/R er 98 eller høyere anbefalt i manualen, men 95 går bra, med redusert ytelse.
På egen sykkel merker jeg ikke en dritt forskjell :) Annet enn lommeboka såklart. Lagrer også sykkelen med 95, med det nivået som måtte være i tanken når jeg setter den vekk. Dette etanolgreiene er ganske opphausa spør du meg 5-10% innblanding bør neppe være noe stress.
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Ja, jeg er egentlig enig, så ble overrasket. Skulle jo bare fylle siste tank og parkere for vinteren, men så ble det en veldig fin helg så da ble det tur med 98, og det var litt sånn jøss-opplevelse. Men målbart? Tja, vet ikke.
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Ja, det er ganske merkelig at enkelte opplever denne endringen etter 50k. Placebo effekten er sterk, det er sikkert. Vi blir vel alle bitt av denne fra tid til annen.... :)
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Stempelfjærer og sylindervegger slipes vel til så de "passer bedre sammen" og dermed gir bedre kompresjon etter en stund, men at det skal gi merkbar forskjell, og så sent som etter 50.000 kilometer høres rart ut.
Lager og gir kan vel også gå seg litt til, men i løpet av ganske kort tid. Jeg kjøpte en ny Subaru Legacy for noen år siden og den trillet merkbart lettere etter et par tusen kilometer.
Lager og gir kan vel også gå seg litt til, men i løpet av ganske kort tid. Jeg kjøpte en ny Subaru Legacy for noen år siden og den trillet merkbart lettere etter et par tusen kilometer.
-
- Innlegg: 7641
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
De testet en honda cbr900rr og den ytet mer etter 36000km enn når den var testet som ny.
Overtok en gammel opel rekord som hadde rullet 200k den orket ikke mer enn 110 på flatmark.
Ikke alt kan heller måles- slik som benkkjøring som ikke gir mer effekt eller toppfart men bedre kjørbarhet.
Drivstoff oppfører seg heller ikke likt i alle motorer- spesielt hvisman har bankesensor.
Eller at motoren går litt magert eller fett i forhold til ideeelt for konstruksjonen.
Husker godt en bil jeg hadde som kun gikk helt rent med blyfri fra Esso- Norol/statoil var jævlig.
Cbr’n min går dårlig og fusker på lave turtall med 98 shell men 98esso går strøkent.
En motor går lettere og lettere rundt med milene men til slutt så kommer slitasjen og senker effektiviteten igjen- akkurat hva man merker og hvor i livssyklusen er nok individuelt.
Samme med kjørestil i forhold til ideelt for motor.
Overtok en gammel opel rekord som hadde rullet 200k den orket ikke mer enn 110 på flatmark.
Ikke alt kan heller måles- slik som benkkjøring som ikke gir mer effekt eller toppfart men bedre kjørbarhet.
Drivstoff oppfører seg heller ikke likt i alle motorer- spesielt hvisman har bankesensor.
Eller at motoren går litt magert eller fett i forhold til ideeelt for konstruksjonen.
Husker godt en bil jeg hadde som kun gikk helt rent med blyfri fra Esso- Norol/statoil var jævlig.
Cbr’n min går dårlig og fusker på lave turtall med 98 shell men 98esso går strøkent.
En motor går lettere og lettere rundt med milene men til slutt så kommer slitasjen og senker effektiviteten igjen- akkurat hva man merker og hvor i livssyklusen er nok individuelt.
Samme med kjørestil i forhold til ideelt for motor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?
Men denne prosessen er jo ferdig allerede etter ca 300 km kjøring. Med mindre man bytter dem.