Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 aug 2021, 17:36 Det sitter veldig langt inne og betale opp mot 2 laken for en båttur altså, når man kan kjøre sykkel i steden... men jeg er trolig annerledes skrudd sammen ;)
Har kjørt Kielferga flere ganger og synes faktisk at denne turen er en god tart på MC-turen .Vel og merke hvis man skal langt, som et stykke ned i Europa. Rett og slett behagelig ¨koste på seg litt luksus :crazy:. Spisesteder, barer og underholdningstilbud, om man lyster.

Men har også kjørte svenskekysten nedover og velger man de rette veiene blir dette fort en bra MC-tur.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

plaurh
Innlegg: 8
Registrert: 21 jun 2019, 13:38
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av plaurh »

Du har ikke vurdert en Triumph Scrambler 1200 XC/XE?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 aug 2021, 18:03
Bjerknez skrev: 27 aug 2021, 17:36 Det sitter veldig langt inne og betale opp mot 2 laken for en båttur altså, når man kan kjøre sykkel i steden... men jeg er trolig annerledes skrudd sammen ;)
Har kjørt Kielferga flere ganger og synes faktisk at denne turen er en god tart på MC-turen .Vel og merke hvis man skal langt, som et stykke ned i Europa. Rett og slett behagelig ¨koste på seg litt luksus :crazy:. Spisesteder, barer og underholdningstilbud, om man lyster.

Men har også kjørte svenskekysten nedover og velger man de rette veiene blir dette fort en bra MC-tur.
For noen kan nok sikkert en slik ferge friste veldig, men å bli fraktet halve distansen med ferge med motorsykkelen stroppet noen etasjer ned blir for meg feil. "Hotellrommene" eller lugaren man som oftest får (hvis jeg husker riktig) er knøttsmå og hele båten minner mer mer om et gedigent kjøpesenter. Og de fleste vet kanskje allerede hva jeg synes om kjøpesenter. En slags lurium labyrint av bitikker som på beste måte prøver og forvirre deg til å kjøpe noe du ikke trenger. Føler meg bare fanget av komersielle krefter på en slik båt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

plaurh skrev: 29 aug 2021, 03:04 Du har ikke vurdert en Triumph Scrambler 1200 XC/XE?
Nei, den har aldri vært til vurdering. Av Triumph sine sykler er det kun Rocket og Speed Triple RS som har vært til vurdering tidligere. Samt Bobber. Sykkelvealget er tatt. Det blir en Speedmaster og jeg er allerede i dialog med Graarud Motor :thumleft

plaurh
Innlegg: 8
Registrert: 21 jun 2019, 13:38
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av plaurh »

Bjerknez skrev: 29 aug 2021, 06:45
plaurh skrev: 29 aug 2021, 03:04 Du har ikke vurdert en Triumph Scrambler 1200 XC/XE?
Nei, den har aldri vært til vurdering. Av Triumph sine sykler er det kun Rocket og Speed Triple RS som har vært til vurdering tidligere. Samt Bobber. Sykkelvealget er tatt. Det blir en Speedmaster og jeg er allerede i dialog med Graarud Motor :thumleft
Grunnen til jeg foreslår Scrambleren er sittestillingen, man får fordelt vekta på ræva og føttene. Men om du satt greit på din første sykkel vil du nok finne Speedmasteren komfortabel. Det er en kul sykkel og jeg som har hatt to Triumph modern classics kan ikke annet en gratulere med ett godt valg 😊

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Du har nok rett i at sittestillingen på Scarambler isolert sett hadde gagnet med bedre. Men noen kameler må man svelge for å få den sykkelen som ser best ut :) cruiser er det jeg vil ha, og svrambler er ingen cruiser slik jeg ser det :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte jeg kunne oppdatere bloggen med å fortelle at jeg har nå har bestillt meg to ny batteribanker som skal være veldig bra og har vunnet i tester etc. Jeg gikk for to av denne batteribanken.

Adresson QD 3.0 20.000mA:
andersson-powerbank-20-000-pdqc-3-0(1004014)_319722_1_Normal_Large-2.jpg
Angående bedre lyd i hjelmen, tror jeg at jeg har bestemt meg for å kjøpe Cardo Packtalk Black:
Cardo.png
Grunnen til at jeg valgte denne fremfor Freecom 4+ er at førstnevnte har 45mm JBL høytalere som avgir vedre lyd. Som reserveløsning hvis ikke disse er bra nok kan jeg bare kjøpe andre høytalere senere, men disse skal i følge tester jeg har sett være veldig bra.

Jeg har jo hatt Cardo G9 tidligere med Koss høytalere så disse kan jo umulig være noe dårligere vertfall. Dessuten har den ellers alle funksjoner som trengs for å styre lyd, navigasjon etc. via talekommandoer.

Neste på listen nå blir tankveske, og tail bag (salveske?) i tillegg til stock sidevesker. Jeg skal også kjøpe en såkalt "tool bag" i passende stil som skal brukes i steden for tankveske på korte turer, slik at jeg slipper å ødelegge utseendet på sykkelen med å kjøre rundt med en flosshatt på tanken :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 659
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Nomade »

Gidder ikke google, hva er forskjellen på Packtalk Black og Bold? ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 30 aug 2021, 08:33 Gidder ikke google, hva er forskjellen på Packtalk Black og Bold? ;)
Latsabb :knegg :P

Forskjellen er at Black blir levert med oppgraderte JBL høytalere som er noe større. Ikke noe annet, så vidt jeg vet. Bortsett fra at Black versjonen er helt svart da. :thumleft

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 772
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Audi Mannen »

Siden du er inne på powerbank også så kjøpte jeg en slik powerbank for ca. 3 år siden: https://cdon.no/elektronikk/romoss-sens ... SS_3200643
Men jeg bestilte den her: https://www.aliexpress.com/item/3292285 ... 5487lqwTKS

Beste jeg noen gang har hatt. Lader kjapt og holder det den lovet samt en skikkelig byggekvalitet. betalte 280,- nok den gang. Jentene i huset med Iphone elsker den.
Kan varmt anbefale dette merket.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Det er mye skryteeffekt ute å går når det kommer til powerbanker og dem kan lett avsløres ved å se på målet på banken. Da kan man regne seg frem til hvor mye kapasitet dem i beste fall kan ha. Husk at man også må trekke fra MINST 30% kapasitet i effekttap i tillegg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

For å utdype litt...

Batteriet i de fleste mobiltelefoner og nettbrett har en spenning på 3.7V. men ladekretsen til disse batteriene trenger 5V. De fleste batteribanker har 18650 batterier (celler) som er koblet sammen i parallel. Det vil si at det sitter en innebygget ladekrets også i powerbanken som tar spenningen fra 3.7V til 5V.

Så skal man feks. regne ut sånn ca. hvor mange ganger en powerbank på 10.000mA kan lade opp en telefon som har batterikapasitet på 2.000mA så kan man ikke bare ta 2.000mA x 5 = 10.000mA. Man klarer altså ikke å lade opp en mobiltelefon 5 ganger i dette tillfellet.

En vanlig regel er å dele powerbankens kapasitet på 0.7. Den reelle kapasiteten powerbanken har vedrørende det å lade en mobiletelefon/nettbrett etc. blir da i dette tilfellet 7.000mA. Det vil si at i dette tilfellet vil du i kunne lade opp telefonen 3.5 ganger fra 0-100% med en 10.000mA powerbank.

Dette gjelder stort sett alle powerbanker og har ingenting med "skryteeffekt å gjøre egentlig, for batteripakken inne i powerbanken er faktisk på 10.000mA.

Det må nemlig være en ladekrets i en powerbank som "snakker" med ladekretsen i mobiltelefonen. Begge disse kretsene krever i de fleste tilfeller 5V, og når batteriene i begge enhetene da egentlig er på 3.7V så vil man få et tap.

Man kunne selvsagt brukt flere batterier i en powerbank (dobbelt så mange) og koblet batteriene slik at dem ga en spenning på 7.4V nominell effekt ut, men da må powerbanken bli dobbelt så stor for å få plass til dobbelt så mange batterier og kapasiteten på 10.000mA blir den samme.

Så derfor vil dem fleste som har testet slike powerbanker finne ut at mobilen etc. ikke kan lades opp like mange ganger som de oppgitte tallene viser.

Med såkalte kina-powerbanker med skryteeffekt så ser man ofte at dem oppgir 50.000mA på en powerbank som er like stor eller mindre enn en tilsvarende powerbank som kun gir 20.000mA feks. Dette er bare ikke fysisk mulig og siden mange vil ha minst mulig fysisk størrelse og mest mulig kapasitet så biter dem på tilbudet og kjøper. mange vil heller ikke reagere på det heller for dem virker jo og hvem er det som måler dette? Vertfall ikke dem som ikke forstår at dem er blitt lurt i utgangspunktet.

Men det finnes noen unntak. Enkelte batteribanker har ikke Lithium-ion batterier med Lipo (polymer) batterier. Dette er de samme batteriene som sitter i mobiltelefoner og nettbrett og kan lettere "formes" og tilpasses i små enheter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Et eksempel på en batteribank man med en gang ser ikke har vanlige Lithium Ion batterier er denne:
https://www.fjellsport.no/nitecore-nb10 ... L3EALw_wcB

Man ser jo bare på tykkelsen at denne ikke kan ha såkalte 18650 celler som energi kilde. Denne har da et 3.7V Polymer batteri spesielt tilpasset akkurat denne batteribanken. Enheten blir mindre i størrelse, men også dyrere. Man får altså mindre effekt/kapasitet for pengene. Dette er batteribanken for den som setter størrelsen på batteribanken først når man vurderer ny batteribank.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Et godt eksempel er denne powerbanken:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... d466ae6-52

80.000mA er ikek engang mulig. Ikke i nærheten en gang. men allikevel så har den fått gode reviews av kjøpere. Det er fordi kjøperne er stokk domme og har latt seg lure. Dem TROR dem har verdens råeste powerbank, men skjønner ikke at den er det.

Ser du på reviews på denne som har kun 1-2 stjerner, så ser du noen ytterst få som faktisk har testet den, og dem sier at denne bare er noe dritt.

Skal man handle ting på AliExpress må man derfor vite hva man er ute etter samt ha litt kunnskap selv før man kjøper noe. Man kan gjøre mange gode kjøp på AliExpress. Jeg har selv handlet der VELDIG mye og spart bøtter og spann av penger. Men man må være våken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 30 aug 2021, 13:56 Siden du er inne på powerbank også så kjøpte jeg en slik powerbank for ca. 3 år siden: https://cdon.no/elektronikk/romoss-sens ... SS_3200643
Men jeg bestilte den her: https://www.aliexpress.com/item/3292285 ... 5487lqwTKS

Beste jeg noen gang har hatt. Lader kjapt og holder det den lovet samt en skikkelig byggekvalitet. betalte 280,- nok den gang. Jentene i huset med Iphone elsker den.
Kan varmt anbefale dette merket.
Denne batteribanken er 16.7 cm. lang i følge spec sheets. En 18650 celle har en diameter på 18mm. Så du får MAKS 9 stk. batterier inn i denne og to i høyden går ikke. Hvis alle batteriene har en kapasitet på 3.400mA som er en slags maks kapasitet på 18650 celler i dag så kan man få 30.000mA ut av denne. Spørsmålet her er hvilke type batterier dem har brukt. Er den laget i Kina kan dem ha brukt andre typer batterier. Altså fortsatt 18650 celler, men celler med mindre kapasitet for å spare penger. 9 stk. batterier med 2.500mA gir feks. kun 22.000mA og de aller fleste ville ikke merket det, for ingen tester dem.

jeg sier ikke at det er slik i dette tilfellet, men greit og ha i bakhodet :)

Svar