På vei til Statens Vegvesen på Hensmoen i dag for å fornye førerkortklasser, stoppet vi på Hadeland Glassverk, før turen gikk videre til vegstasjonen.
Utenfor glassverket parkerte jeg helt bevisst på et sted hvor jeg kunne være ganske så sikker på at jeg ikke ville få en parkert bil klin inntil sykkelen.
Sto for øvrig en lettsykkel på samme sted, som jeg sørget for å parkere et stykke unna. Hvorfor helt inntil, liksom? Når det var god plass der vi parkerte.
Så inn og handle og da vi kom tilbake trodde jeg knapt det jeg så

Dermed umulig å trille framover, kun bakover. Og får å gjøre det er det greiest å rette opp sykkelen. Men da jeg gjorde det kom toppboksen selvfølgelig borti venstre styreholde på Gisseren til Bimmerkløna!
Og hviningen i intercom'en var ikke til å ta feil av. Kjerringa skreik at "Nei, nei! du kommer borti!!" Og kjerringa mi er som kjerringer flest, vil jeg tro; med sterk trang til å unnskylde og bagatellisere hva andre gjør og uttrykker det på en måte som nesten kan oppfattes som at det er jeg eller vi, som gjør feil.
Ingen merker på toppboksen, bare så det er nevnt.
Men for å kunne rygge tilbake nok til at jeg kunne kjøre framover og vekk fra stedet jeg hadde parkert, ga jeg Gisseren en rimelig kontakt dytt i speil og styre for å få tilstrekkelig klaring for å kunne trille bakover. Om Gisserspeileg kom ut av stilling eller ikke, aner jeg ikke. Bryr meg heller ikke. Føreren vil helt sikkert legge merke til at sykkelen ikke sto helt likt som han parkerte den. Synd den ikke hadde alarm...
Du verden som jeg skulle ønske at bimmeridioten hadde vært på stedet akkurat da!
Jeg kan skjønne at enkelte bimmereiere åpenbart har behov for å markere seg, eller om de kanskje er nysgjerrige på 1290? Men det er altså totalt unødvendig og utrolig klønete å kline seg helt inntil som denne Gissereeieren gjorde i dag.
Noe å tenke på når flere også kjører i følge, parkering på ferger osv. osv.
Hold avstand! Husk at folk er forskjellige og bestiger sykkelen på foreskjellige måter, mded kort og litt lengre avstand sideveis til sykkelen. I tillegg skal altså sykkelen opp i rett stilling. Og da vil du helst ikke komme i kontakt med sykkelen som står ved siden av.
Ikke spesielt godt bilde, men tar det med likevel. Veldig kort avstand mellom syklene, selv om det ikke kommer godt nok fram på dette bildet: