En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 127Tom »

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har du lest manualen til sykkelen?
Har du tatt den med på verksted og fått en diagnose på den?
På forumer kan du får mye rare forslag som ikke alltid er så lurt.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Ser i manual, googler, ser videoer, skriver her og prøver ut det som virker logisk og overkommelig å gjøre selv. Mtp at problemet nå er litt mer snevret inn er det kanskje mulig å få et verksted til å se på den for å enten fikse om det er noe enkelt eller gi en diagnose som du sier på hva som må gjøres om det er større/dyrere.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 09 apr 2021, 23:26 Ooooog der stoppa den igjen. Good times!

Prøvde meg på en kort oppvarming på området, men kom vel ikke mer enn 3-400 meter før det begynte å fuske og motoren døde igjen.

Vrei nøkkelen av og på, ingen lyd fra bensinpumpa. La spesielt merke til tidligere i dag når den var i orden at den laget en "drrrr" lyd hver gang jeg slo på tenninga, men nå var den borte. Av og på førti ganger med den kontakten jeg hadde limet, men ingen lyd fra bensinpumpa. Hvordan kan jeg best teste om den får strøm eller om bensinpumpa i seg selv har tatt kvelden? Er det bare å måle spenning i den kontakten som kommer fra batteriet og hvis det er noe der så kan det fortsatt være problemet med strømtilførsel?

Edit (som vanlig): Lurte på om jeg hadde fått for mye lim på og at dette hadde havnet på selve kontakten, men begge deler så rene ut på selve metallet inni der. Limet var bare en liten dråpe på plast-delen etter hva jeg kunne se.
Det kan være dårlig kontakt i pluggene inne i kontakten. Har du prøvd og starte den mens du fikler litt med disse pluggene? Jeg ville forsøkt og byttet ut den pluggen som du limte. Prøv først etter du har fjernet pluggen og tvinne ledningene sammen, evt. bruk en Wago kobling eller noe for å se om den starter.

Den kan selvsagt være noe galt med bensinpumpen også, men det er ikke noe jeg har så mye greie på. For meg virker dette bare som om det er sårlig kontakt ett sted. Kanskje aller helst i den pluggen du snakker om. Selv om pluggen er festet sammen, så kan det definitivt være dårlig kontakt inne i selve pluggen.

Å ja, på forumer rundt om er det ikke alltid rådene du får like gode. Det kan også gjelde mine råd. Mekkern her inne derimot har jeg erfart er en meget kompetent kar så du bør kanskje lytte litt ekstra til hva han sier :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Du kan få ett par kontakter av meg hvis du vil. Henter du dem skal du få dem gratis. Skal jeg sende dem betaler du porto. (Er nok billigere å kjøpe dem selv evt.) :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Bjerknez skrev: 10 apr 2021, 06:34 Det kan være dårlig kontakt i pluggene inne i kontakten. Har du prøvd og starte den mens du fikler litt med disse pluggene? Jeg ville forsøkt og byttet ut den pluggen som du limte. Prøv først etter du har fjernet pluggen og tvinne ledningene sammen, evt. bruk en Wago kobling eller noe for å se om den starter.
Nei, jeg prøvde bare å dytte mer og mindre i hverandre mellom hver gang jeg prøvde å vri nøkkelen. Den starter forsåvidt men dør etter 1 sekund, og det må jo være pga mangel på bensin når det har vært problemet.

Skal forsøke å få tatt kontakten av og heller få tvinnet de sammen eller liknende, men nå er det jo blitt ekstra styrete for nå står sykkelen nedi veien her i stedet :lol For et opplegg.

De kontaktene sitter litt vanskelig til, det ser ut som det bare er å kappe ut ledningene fra de?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 10 apr 2021, 09:45
Bjerknez skrev: 10 apr 2021, 06:34 Det kan være dårlig kontakt i pluggene inne i kontakten. Har du prøvd og starte den mens du fikler litt med disse pluggene? Jeg ville forsøkt og byttet ut den pluggen som du limte. Prøv først etter du har fjernet pluggen og tvinne ledningene sammen, evt. bruk en Wago kobling eller noe for å se om den starter.
Nei, jeg prøvde bare å dytte mer og mindre i hverandre mellom hver gang jeg prøvde å vri nøkkelen. Den starter forsåvidt men dør etter 1 sekund, og det må jo være pga mangel på bensin når det har vært problemet.

Skal forsøke å få tatt kontakten av og heller få tvinnet de sammen eller liknende, men nå er det jo blitt ekstra styrete for nå står sykkelen nedi veien her i stedet :lol For et opplegg.

De kontaktene sitter litt vanskelig til, det ser ut som det bare er å kappe ut ledningene fra de?
Jeg skal ikke råde deg til å kappe noe som helst, siden vi ikke vet om det er dårlig kontakt. Kapper du ledningene og det viser seg å ikke være dårlig kontakt, så har du bare fått ett problem mer helt unødvendig.

Så jeg vil anbefale deg å ikke gjøre så veldig mye mer hvis du ikke vet hva du holder på med og heller spørre noen du kjenner som kan hjelpe deg som har litt snøring.

Det kan være et skikkelig h**** og få på nye plugger hvis det er trangt og vanskelig å komme til. Er kablene for korte så kan det ende med at du må bytte ut hele kabelen og da tårner problemene seg fort opp for en som ikke har drevet med slikt tidligere.

Så det beste rådet jeg kan gi, hvis du ikke vil risikere noe mere selv, er å oppsøke et verksted for å se om dem kan finne feilkilden. I det lange løp kan det hende det er det som er mest lønnsomt og riktige å gjøre. :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Takk for svaret, men jeg ser at det har dukket opp en liten skrivefeil. Jeg skulle skrive "nappe ut" og ikke kappe ut, hehe. Hvis jeg kapper de av blir det nok hakket for kort, ja. Der er jeg veldig enig. Skal se om det er noen mulighet for å få dratt ut ledningen i stedet for. Spørs bare om det går an eller om det sitter som støpt.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 10 apr 2021, 10:29 Takk for svaret, men jeg ser at det har dukket opp en liten skrivefeil. Jeg skulle skrive "nappe ut" og ikke kappe ut, hehe. Hvis jeg kapper de av blir det nok hakket for kort, ja. Der er jeg veldig enig. Skal se om det er noen mulighet for å få dratt ut ledningen i stedet for. Spørs bare om det går an eller om det sitter som støpt.
Uansett om du skulle få kabelskoene ut av plasthylsteret så skal det godt gjøres og få dem på plass igjen. Kabelskoene er spesialtilpasset hylstrene dem er i og har en tapp som hindrer kabelskoene og skli ut. Noen kontakter kan man gå inn og bende bort delen som holder kabelskoene på plass, andre ikke.

Og om du får dem fra hverandre, så er det slett ikke sikkert det gjør saken noe bedre for deg siden du trolig ikke får dem skikkelig sammen igjen. Da bør du evt. bytte kabelsko og nye kontakter i samme slengen og til dette kan det hende du trenger spesialverktøy for å få det skikkelig.

Så sant du er klar over at du kan vikle deg selv opp i en litt dårlig situasjon her, så kjør på. Det lærer du av. Hvis du tror at dette med stor sannsynlighet kommer til å gå helt fint, selv om du aldri har gjort det før, så tenk deg om to ganger.

Spør noen rundt deg som kan hjelpe deg, og eller få den på et verksted for skikkelig feilsøking. Det er nok mitt beste råd. Trenger du kontakter så gi beskjed. Jeg kan sende til deg hvis du betaler frakt. Evt. kan du hente dem gratis. Bor i Fredrikstad. Men du får dem på Biltema for rundt 50 lappen.

Jeg har kjøpt fra AliExpress så jeg har nesten en bærepose med disse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Det KAN jo også hende at du i kampens hete har kortsluttet noe og at sikringen til bensinpumpen etc. har gått. Men selvsagt kan det være noe galt med bensinpumpen også, men når det kommer til det mekaniske så er nok jeg feil mann å lite på :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Takk for tilbudet. Gir beskjed om det trengs :)

Skal tenke meg om, men sykkelen står ikke engang hjemme lenger, så det blir verksted som neste steg om ikke jeg finner ut av dette snart uansett. Skal høre med faren min som er litt mer på det elektriske. Mulig det er litt hjelp å få til feilsøking eller et par ekstra hender om ikke annet.

Så over den sikringsboksen jeg vet om. Ikke den største sikringsboksen jeg har sett, men var 4-5 stykk på 10A der. Alle inntakt. Får titte i manualen om det er fler å finne rundt omkring.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 45316 »

Kan være forsøket verdt for å teste:

https://www.fireblades.org/threads/fuel ... tor.87358/

Hvis begge releene er like.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 127Tom »

PWL skrev: 10 apr 2021, 01:59 Ser i manual, googler, ser videoer, skriver her og prøver ut det som virker logisk og overkommelig å gjøre selv. Mtp at problemet nå er litt mer snevret inn er det kanskje mulig å få et verksted til å se på den for å enten fikse om det er noe enkelt eller gi en diagnose som du sier på hva som må gjøres om det er større/dyrere.
Hadde tatt den til verksted. Kan hende det er noe veldig enkelt og banalt som ikke koster mye.
Så slipper du å kaste bort hele sesongen på å skru og famle i mørket og i værste fall skru i hjel sykkelen / gjøre noe feil som kan koste deg enda mer.
Erfaring fra å ha eid 10 sykler siden 1999 og kjørt hver sesong ;)

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av xavi0n »

om du vet opp å ned på et multimeter er det så enkelt som å bare måle mellom pluggene i den kontakten, der skal du ha 12v eller ikke veldig langt unna
If you gonna be dumb you gotta be tough

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 45316 »

Hvis du leser linken jeg linket til så hadd han spenning i kontakten, men det var releet som var synderen. Så kan være at tiltross for utslag på multimeter så kan pumpa fungere.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av xavi0n »

Ja om denne kontakten befinner seg før releet så kan det stemme ja, regnet med det var snakk om kontakten som gikk rett på pumpa
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1196
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Domino »

Jeg må jo innrømme at mine forslag var basert på at jeg ikke tenkte tanken på at du har bensinpumpe. Jeg har bare erfaring med "gravity feed" men det kommer jo av at jeg ikke har kommet meg inn i det 21. århundre ennå, MC-messig.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Da har jeg hørt fra verkstedet som tidligere idag hentet sykkelen. Det viste seg å være feil med kontakten til bensinpumpa som jeg konkluderte med selv, i tillegg til at de fikset startreleet som tydeligvis var full av drit :thumleft Litt fornøyd med å både ha vært på sporet av noe og at det var noe annet i tillegg slik at jeg ikke hadde fått fikset det selv med det første.

Igjen takk til alle innspill og hjelp her. Gleder meg til å hente slik at sesongen kan starte etter hvert. Også må jeg igang med oljeskift og kjederens snart, da :roll
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Dårlig kontakt kommer enten av korrosjon (vann som trenger inn og på sikt får kontaktene til å "ruste") eller av langvarig slitasje. Med mer værtettede kontakter som er festet bedre med skikkelige ledninger/kabler (gjerne med silikon isolasjon) så unngår man dette problemet på VELDIG lang tid.

Jeg håper dem byttet til skikkelige kontakter og gjorde det skikkelig? Spesielt hvis dem tok seg godt betalt for jobben.

Jeg bruker disse kontaktene:
kontakt.JPG
En slik kontakt har hengt åpen på husveggen min i all slags vær i 4 år nå og den fungerer utmerket den dag i dag og kontaktene er like fine. Dem har altså hengt helt uten beskyttelse av noe slag. Kontakten gir strøm til en utelampe.

For det første er kontakten 100% vanntett og for det andre så fylte jeg den med silikonfett (som ikke leder strøm) før jeg satt dem sammen for sikkerhets skyld. Det hindrer at all fuktighet kommer i kontakt med kontaktene og det gjør at den blir lettere og få fra hverandre hvis man trenger det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Kort innlegg idag, men siden denne tråden i det siste stort sett har vært problemer i det siste tenkte jeg i hvert fall det var hyggelig å skrive at det endelig ble tur på en times tid igår :D

Litt mye vind, men deilig å få det litt inn i "fingrene" igjen etter lang tid uten kjøring. Veldig konsentrert og ganske anspent kjøring. Blir vel det om våren, spesielt for oss nye. Det meste sitter relativt godt enda, men å holde blikket i horisonten krever fortsatt overraskende mye i noen svinger :P
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Da har det skjedd. Jeg har etter lang vurdering omsider solgt den tunge og kjøpt lett-MC. Kan bekrefte både "første kjøp er som regel litt bomkjøp" og at man bør gå for magefølelsen.

CBR600F ble nok litt for stort og fremoverlent til mitt pendler-bruk for tiden, og det føltes helt riktig på vei hjem med min "nye" CBF125 (2009) her om dagen. Forhåpentligvis blir terskelen litt lavere fremover og jeg får kjørt og øvd meg mer. Kanskje det blir tyngre om noen år igjen når det føles rett.

Så for dem som lurte så går det fint an å nedgradere til lett og være fornøyd om det er det som føles rett :)
8E2AF1FC-FD0E-4508-BA24-2BCD956D019A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Jajo82 »

Spiller ingen rolle hva andre syns. Er du fornøyd,så er det tipp topp👍👍👍

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39844
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 10 sep 2021, 18:54 CBR600F ble nok litt for stort og fremoverlent til mitt pendler-bruk for tiden, og det føltes helt riktig på vei hjem med min "nye" CBF125 (2009) her om dagen. Forhåpentligvis blir terskelen litt lavere fremover og jeg får kjørt og øvd meg mer. Kanskje det blir tyngre om noen år igjen når det føles rett.
Gratulerer!

Selv synes jeg nok 125 er litt i minste laget når det gjelder motor.
Men jeg kan skrive under på at en småkubikker med fysisk størrelse som en 125, men med noe mer potent motor er utrolig morsomt :D !
Som KTM 390'en jeg har :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Enig med AJ her.

Men gratulerer med sykkel ja :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

AJ skrev: 10 sep 2021, 19:09 Gratulerer!

Selv synes jeg nok 125 er litt i minste laget når det gjelder motor.
Men jeg kan skrive under på at en småkubikker med fysisk størrelse som en 125, men med noe mer potent motor er utrolig morsomt :D !
Som KTM 390'en jeg har :) .
Takk, alle tre :D

Kan vel si det sånn at jeg merker forskjell, hehe. Så det skal dere absolutt få lov å mene! Jeg kjenner meg selv godt nok til at MC-gleden vil forbli så lenge jeg faktisk tar den i bruk. Jeg ser for meg at om jeg i fremtiden skal ha noe større lander jeg sikkert fort på noe nærmere 400 fremfor 600+. Jeg er en spinkel fyr :D

Pris var også ganske avgjørende da, så når jeg fikk denne til 11 tusen var det ikke så drastisk avgjørelse sånn sett.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39844
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 10 sep 2021, 19:48 Jeg er en spinkel fyr :D

Pris var også ganske avgjørende da, så når jeg fikk denne til 11 tusen var det ikke så drastisk avgjørelse sånn sett.
Pris er alltid interessant og selvfølgelig svært ofte avgjørende.

Er ikke akkurat overvektig jeg heller og synes nok oftere enn før at 1290'en er i ferd med å bli i største laget... :-k .
At man også blir eldre gjør det ikke enklere å håndtere en såpass stor sykkel som KTM Super Adventure S.
Mens Duke'en er det ikkeno' pes å slenge seg på og ta en tur uten tanke på at den skal være problematisk å buksere på f.eks trange plasser.
Men så mangler det selvfølgelig en del når det gjelder langturkapasitet, hvor 1290'en rett og slett er overlegen og suveren!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar