God Vinter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

rogg skrev:Håy..
Det er meldt om +5gr. her på østlandet, men snø og is på veiene frister ikke til noe kjøretur.
Ønsker deg god tur bm, og ta det rolig. Det kan være glatt i svingene

Jepp er på tur hver dag nu, sjekker termometeret og er MEGET forsiktig i svingene der det er våt asvalt. Har liksom ikke fått roen i kroppen der at jernet må parkeres, er rastløs .........
Men roen kommer vel når sykkeln blir demontert for overhaling... Tror jeg ....
Får andre ting å bry jernemassen med, tenke frem mot ny sesong med en "perfekt" sykkel.........
Eller opdage nye ting som må forbedres..

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Vil også ha plussgrader. Var 13 minusgrader her på torsdag:( ca. midt på dagen. Huff.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Har ingen planer å parkere for vinteren, så lenge det ikke er fare for glatte veier, bruker jeg sykkelen til jobb. Og det er vel eneste fordelen med å bo her vestpå :wink: Men det har vært noen regnfulle dager jeg har fundert på å montere snorkel i hjelmen...

Varmeholker og noenlunde tette hansker er dog et must. Turen til jobb tar 40min, og det blir ofseleg kaldt uten heating på henda... :shock:
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Misha skrev:Har ingen planer å parkere for vinteren, så lenge det ikke er fare for glatte veier, bruker jeg sykkelen til jobb. Og det er vel eneste fordelen med å bo her vestpå :wink: Men det har vært noen regnfulle dager jeg har fundert på å montere snorkel i hjelmen...

Varmeholker og noenlunde tette hansker er dog et must. Turen til jobb tar 40min, og det blir ofseleg kaldt uten heating på henda... :shock:
40 min. kjører du burmaveien ???

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Det er den ruten jeg pleier å ta, ja, via sentrum er jo bare en omvei...
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Misha skrev:Det er den ruten jeg pleier å ta, ja, via sentrum er jo bare en omvei...
Men ofte raskere.. Egen erfaring....

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Jo jeg kan jo prøve noen ganger den ruten noen ganger, for å bryte rutinen, men jeg bruker bare 20 - 25min mellom kokstad og broen, resten er på andre siden. Og så er burmaveien gøyere å kjøre; les:svingete 8)
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Da tenkte jeg det var tid for en liten bilderunde igjen.

Girpedalen og bremsepedalen begynte å bli veldig slarkete, så her laget jeg nye foringer av messing som ble presset inn. Giroverføringen fikk også nye kuleledd, disse fant jeg i en eldgammel pose merket Volvo, så vi satser på at disse holder en god stund. :)

Bilde

Så har vi den berømte ventiljusteringen. En kurant affære, dersom det ikke hadde vært for at tidligere mekanikere har skrudd til toppdekselet såpass kraftig at nesten alle gjengene er dratt ut.. Men M7x1.0 løsgjenger er spesialbestilt, så vi satser på at det gjør susen.

Bilde

Til slutt så har det jo blitt litt pussing. Alle blanke aludeler har en slags klarlakk på seg, men når denne begynner å skalle av, blir det alt annet enn pent. Så det har blitt noen timer med gnikking. Men jeg er litt redd for å pusse for mye, for sykkelen skal jo brukes, og ikke bare pusses på. :wink:

Bilde

Det blir forhåpentligvis kun en bilderunde til fra meg denne vinteren. For ved neste korsvei skal sykkelen være sammenmontert igjen, veiene være bare, og alt skal være klart for nye eventyr.

Så nok en gang: Værsågod neste! :)
GSX-R 750

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Og da var vinteren slutt, og vårens første tur var et faktum. Dristet meg helt til Otta en tur i ettermiddag, og det var bare herlig å kunne dra på sykkelen litt igjen.

Bortsett fra en løs kobling på oljekjøleren, som forårsaket litt lekkasje under en liten testtur i går, ser alt ut til å virke som det skal. Den nye bakdemperen har justereringer som virker, og bakenden gynger ikke slik i raske kurver som den gjorde med den gamle demperen.

Bilde


Og dermed var dette siste garasjerunde fra meg. Ikke så mange andre som tok bilder i vinter, men.. :(
GSX-R 750

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Nei, det blei ikke mange bildene fra garasjetiden. Nå må det sies fra min side at den er nettopp begynt. Har ikke varm garasje, så jeg har ventet på +grader. Det er sykkelen til datteren som får den største pussen. Håper det kommer bilder etter hvert.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Våren er jo ofte en like fin tid å mekke litt på, dersom man ikke har noe store og tidkrevende prosjekt på gang. Ingenting er vel som å trille ut sykkelen i vårsola og ta litt vedlikehold og puss en formiddag nå i påska.
GSX-R 750

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

prosjekt Daelim Daystar

Legg inn av rogg »

Håy..
Ja så er sykkelen på veien. Det er blitt noen timer i garasjen i våres.
Bilde
Det var en del igjen som kunne løsnes fra ramma, men det blei jaggu ta meg en del deler og skruer ut over benken og gulvet gitt...
Bilde
Full rens av forgasser og innsugsystem.
Bilde
Eksosrøret fikk en kraftig omgang med Autosolen. Det måtte byttes flere fester til pyntedekslene. Her var festeskruene rustet fast, og knakk av under demontering. Så det blei litt sveising og gjenging...
Bilde
Gjengene på bremsekalopperen var gåen. Jeg boret opp hullet, og gjenget opp til 12mm gjenger. Tok en 12mm bolt i dreibenken boret og laget 8mm gjenger innvendig.
Bilde
Satte det hele fast med lock tigth, og vips, så var kalipperen som ny.

Det blei mange timer med pussing og litt flekking på en ganske rustflekkete ramme. Men nå er sykkelen på veien og jeg og min datter er i gang med øvelseskjøring....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Ingen dum ide med den 12mm bolten, istedenfor løsgjenger, nei. :thumbright:

Ingen deler til overs, som en kompis av meg hadde da han hadde overhalt en forgasser? 8)
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Nei det var dårlig med deler til overs, var heller et problem at det manglet mange skruer og muttrer. Så det har gått med en del tid til å leite i skuffer og skap etter passende skruer. Og det er utrolig hva man har, finner det meste.

Løsgjenger er dyre, og man må som regel kjøpe et helt sett, Ja hvis man ikke kjenner en som har et slikt. Det er spesielle bor og gjengetapper som skal brukes. Stigningen på gjengene er jo lik utvendig og innvendig.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Morsomt å se!

Dersom man kan lage seg "løsgjenger" på denne måten, er det absolutt å anbefale. Tror jeg betalte rundt 800,- for et løsgjengesett som inneholdt kun 7mm løsgjenger. Skal man ha et med dimensjonene 4-6-8-10-12, er det snakk om over 2000,-

Hva slags sykkel er det du har, egentlig?
GSX-R 750

Svar