God Vinter
God Vinter
Siste turen ble tatt i dag. Den ble nokså ufrivillig den siste da batteriet....som burde vært skiftet tok kvelden. En smule motvillig ble sykkelen plassert i verksteden, men etter å ha dyttet Fj'en en halv kilometer med en saftig oppoverbakke før den sto i gården bør vel vinteren brukes til å trene en meget utrenet kropp :blob2: :blob2: :blob2:
Snakkes til neste sesong.
Snakkes til neste sesong.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: God Vinter
Håy..Joppe skrev:Siste turen ble tatt i dag. Den ble nokså ufrivillig den siste da batteriet....som burde vært skiftet tok kvelden. En smule motvillig ble sykkelen plassert i verksteden, men etter å ha dyttet Fj'en en halv kilometer med en saftig oppoverbakke før den sto i gården bør vel vinteren brukes til å trene en meget utrenet kropp :blob2: :blob2: :blob2:
Snakkes til neste sesong.
Går du i dvale? Her kan vi snakke hele vinteren, ja særlig nå som vi ikke er så mye ute å kjører...

Og hver er det ikke som burde bruke vinteren til trening.....? Nei, å trene det er slitsomt det

Re: God Vinter
Siste turen er ikke tatt ennu, her vest er det nesten sommertempraturer, blir for varmt med for i jakken. Har vært en utrolig varm høst og sykkelen parkeres ikke ennu...............Joppe skrev:Siste turen ble tatt i dag. Den ble nokså ufrivillig den siste da batteriet....som burde vært skiftet tok kvelden. En smule motvillig ble sykkelen plassert i verksteden, men etter å ha dyttet Fj'en en halv kilometer med en saftig oppoverbakke før den sto i gården bør vel vinteren brukes til å trene en meget utrenet kropp :blob2: :blob2: :blob2:
Snakkes til neste sesong.
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Re: God Vinter
For å ha noe å skrive om her i vinter, kan jo de som har muligheten til det, poste litt bilder, og fortelle litt fra hva som skjer under vinteropplaget. Enkelte lagrer bare sykkelen sin, kanskje til og med hos en forhandler, mens andre har sykkelen stående i oppvarmet verksted, og benytter vinteren til å demontere og gjøre arbeid og oppgraderinger på sykkelen.rogg skrev:Her kan vi snakke hele vinteren, ja særlig nå som vi ikke er så mye ute å kjører...
Som initiativtaker skal jeg se om jeg får tatt bilder og lagt ut en rapport til neste helg.
GSX-R 750
Re: God Vinter
Følger deg her, nå er rydding i garasjen på gang. Sykkelen har fått en plass som gjør at det er enkelt å ta denne ut når det byr seg. Foreløpigt er tempraturen og mangel på snø her vest helt topp. I dag ble det 2 - 3 timers tur....B. Sveigdalen skrev:For å ha noe å skrive om her i vinter, kan jo de som har muligheten til det, poste litt bilder, og fortelle litt fra hva som skjer under vinteropplaget. Enkelte lagrer bare sykkelen sin, kanskje til og med hos en forhandler, mens andre har sykkelen stående i oppvarmet verksted, og benytter vinteren til å demontere og gjøre arbeid og oppgraderinger på sykkelen.rogg skrev:Her kan vi snakke hele vinteren, ja særlig nå som vi ikke er så mye ute å kjører...
Som initiativtaker skal jeg se om jeg får tatt bilder og lagt ut en rapport til neste helg.
planlegger å strippe jernet helt i vinter, bilder skal forsøkes formidlet her...
Begynner nu å vurdere å parkere sykkelen for vintere og begjynne å mekke. Tok et par timers tur, oppholdsvær, måtte bare ut på hjul når det endeligt var opphold. Men selv om gradestokken viste nesten 10+ var det kaldt som bare fy.
Mandag sier værmeldingen at man bør ha med redningsvest.. +at det senere i uken blir kaldt

Mandag sier værmeldingen at man bør ha med redningsvest.. +at det senere i uken blir kaldt



Re: God Vinter
Høres meget bra ut, alltid artig å se godt utført arbeidB. Sveigdalen skrev:
Enkelte lagrer bare sykkelen sin, kanskje til og med hos en forhandler, mens andre har sykkelen stående i oppvarmet verksted, og benytter vinteren til å demontere og gjøre arbeid og oppgraderinger på sykkelen.
Som initiativtaker skal jeg se om jeg får tatt bilder og lagt ut en rapport til neste helg.
Ser frem til å få input om fremdriften.
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
He, he. Noe voldsomt prosjekt er det ikke snakk om, det er kun små forbedringer, samt litt sårt tiltrengt vedlikehold og rens. Bortsett fra selve kåpene, ser det ikke ut til at det er så mye som har blitt vasket de siste årene.
Først et oversiktsbilde av rommet som jeg har sykkelen i:

Ikke noen kjemeplass, men greit nok.
Det som har blitt gjort hittil er at jeg har montert en ny bakdemper. Siden denne er fra en nyere sykkel ('91) har den eksternt reservoir, og jeg måtte sveise på et feste for dette på bakramma. På bildet under ser dere denne, samt de hvite blinklysglassene jeg omsider fikk fra USA.

Bremsekive bak og bremseklosser rundt om, samt bremsevæske er også byttet. Dessuten er alle kåper plukket av, og alt innenfor er vasket og rensket opp. Motorolje, og oljefilter og luftfilter er også byttet.
Det neste på planen er å plukke ut starteren for å byttet o-ringen i innfestingen. Men for å få ut den ene festeskruen til starteren, må dynamoen også ut, så det baller på seg, dette. :) Girpedalen er også blitt noe slarkete, så her skal jeg bytte en kulebolt og lage en ny foring.
Først et oversiktsbilde av rommet som jeg har sykkelen i:

Ikke noen kjemeplass, men greit nok.
Det som har blitt gjort hittil er at jeg har montert en ny bakdemper. Siden denne er fra en nyere sykkel ('91) har den eksternt reservoir, og jeg måtte sveise på et feste for dette på bakramma. På bildet under ser dere denne, samt de hvite blinklysglassene jeg omsider fikk fra USA.

Bremsekive bak og bremseklosser rundt om, samt bremsevæske er også byttet. Dessuten er alle kåper plukket av, og alt innenfor er vasket og rensket opp. Motorolje, og oljefilter og luftfilter er også byttet.
Det neste på planen er å plukke ut starteren for å byttet o-ringen i innfestingen. Men for å få ut den ene festeskruen til starteren, må dynamoen også ut, så det baller på seg, dette. :) Girpedalen er også blitt noe slarkete, så her skal jeg bytte en kulebolt og lage en ny foring.
GSX-R 750
Ja da spørs det om ikke jernet er parkert for i år (nesten, kan friste med en tur i finvær) etter en tur på lørdag endte det opp med at henderne fikk hver sin tur ned på sylindrene for å få varme i fingertuppene (hjemmelaget "cruisecontroll"). Årsaken er nok mest at hanskene er for pinglete, skrotten eller var ok.
Men dog lell kulde og salt, turen var en nytelse.....
Men dog lell kulde og salt, turen var en nytelse.....
rogg skrev:Håy..
Det er meldt om +5gr. her på østlandet, men snø og is på veiene frister ikke til noe kjøretur.
Ønsker deg god tur bm, og ta det rolig. Det kan være glatt i svingene
Jepp er på tur hver dag nu, sjekker termometeret og er MEGET forsiktig i svingene der det er våt asvalt. Har liksom ikke fått roen i kroppen der at jernet må parkeres, er rastløs .........
Men roen kommer vel når sykkeln blir demontert for overhaling... Tror jeg ....
Får andre ting å bry jernemassen med, tenke frem mot ny sesong med en "perfekt" sykkel.........
Eller opdage nye ting som må forbedres..
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Har ingen planer å parkere for vinteren, så lenge det ikke er fare for glatte veier, bruker jeg sykkelen til jobb. Og det er vel eneste fordelen med å bo her vestpå
Men det har vært noen regnfulle dager jeg har fundert på å montere snorkel i hjelmen...
Varmeholker og noenlunde tette hansker er dog et must. Turen til jobb tar 40min, og det blir ofseleg kaldt uten heating på henda... :shock:
Varmeholker og noenlunde tette hansker er dog et must. Turen til jobb tar 40min, og det blir ofseleg kaldt uten heating på henda... :shock:
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
40 min. kjører du burmaveien ???Misha skrev:Har ingen planer å parkere for vinteren, så lenge det ikke er fare for glatte veier, bruker jeg sykkelen til jobb. Og det er vel eneste fordelen med å bo her vestpåMen det har vært noen regnfulle dager jeg har fundert på å montere snorkel i hjelmen...
Varmeholker og noenlunde tette hansker er dog et must. Turen til jobb tar 40min, og det blir ofseleg kaldt uten heating på henda... :shock:
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Jo jeg kan jo prøve noen ganger den ruten noen ganger, for å bryte rutinen, men jeg bruker bare 20 - 25min mellom kokstad og broen, resten er på andre siden. Og så er burmaveien gøyere å kjøre; les:svingete 

-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Da tenkte jeg det var tid for en liten bilderunde igjen.
Girpedalen og bremsepedalen begynte å bli veldig slarkete, så her laget jeg nye foringer av messing som ble presset inn. Giroverføringen fikk også nye kuleledd, disse fant jeg i en eldgammel pose merket Volvo, så vi satser på at disse holder en god stund. :)

Så har vi den berømte ventiljusteringen. En kurant affære, dersom det ikke hadde vært for at tidligere mekanikere har skrudd til toppdekselet såpass kraftig at nesten alle gjengene er dratt ut.. Men M7x1.0 løsgjenger er spesialbestilt, så vi satser på at det gjør susen.

Til slutt så har det jo blitt litt pussing. Alle blanke aludeler har en slags klarlakk på seg, men når denne begynner å skalle av, blir det alt annet enn pent. Så det har blitt noen timer med gnikking. Men jeg er litt redd for å pusse for mye, for sykkelen skal jo brukes, og ikke bare pusses på.

Det blir forhåpentligvis kun en bilderunde til fra meg denne vinteren. For ved neste korsvei skal sykkelen være sammenmontert igjen, veiene være bare, og alt skal være klart for nye eventyr.
Så nok en gang: Værsågod neste! :)
Girpedalen og bremsepedalen begynte å bli veldig slarkete, så her laget jeg nye foringer av messing som ble presset inn. Giroverføringen fikk også nye kuleledd, disse fant jeg i en eldgammel pose merket Volvo, så vi satser på at disse holder en god stund. :)

Så har vi den berømte ventiljusteringen. En kurant affære, dersom det ikke hadde vært for at tidligere mekanikere har skrudd til toppdekselet såpass kraftig at nesten alle gjengene er dratt ut.. Men M7x1.0 løsgjenger er spesialbestilt, så vi satser på at det gjør susen.

Til slutt så har det jo blitt litt pussing. Alle blanke aludeler har en slags klarlakk på seg, men når denne begynner å skalle av, blir det alt annet enn pent. Så det har blitt noen timer med gnikking. Men jeg er litt redd for å pusse for mye, for sykkelen skal jo brukes, og ikke bare pusses på.

Det blir forhåpentligvis kun en bilderunde til fra meg denne vinteren. For ved neste korsvei skal sykkelen være sammenmontert igjen, veiene være bare, og alt skal være klart for nye eventyr.
Så nok en gang: Værsågod neste! :)
GSX-R 750
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Og da var vinteren slutt, og vårens første tur var et faktum. Dristet meg helt til Otta en tur i ettermiddag, og det var bare herlig å kunne dra på sykkelen litt igjen.
Bortsett fra en løs kobling på oljekjøleren, som forårsaket litt lekkasje under en liten testtur i går, ser alt ut til å virke som det skal. Den nye bakdemperen har justereringer som virker, og bakenden gynger ikke slik i raske kurver som den gjorde med den gamle demperen.

Og dermed var dette siste garasjerunde fra meg. Ikke så mange andre som tok bilder i vinter, men..
Bortsett fra en løs kobling på oljekjøleren, som forårsaket litt lekkasje under en liten testtur i går, ser alt ut til å virke som det skal. Den nye bakdemperen har justereringer som virker, og bakenden gynger ikke slik i raske kurver som den gjorde med den gamle demperen.

Og dermed var dette siste garasjerunde fra meg. Ikke så mange andre som tok bilder i vinter, men..

GSX-R 750