Jeg bruker å anbefale Fluke 179 om man trenger thermocoupler. Ellers 177, men prisforskjellen er liten. Et fint all-round instrument.Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 18:53Nettopp. Det er jo det jeg mener. Jeg tror faktisk vi egentlig er litt enige i mye. Problemet slik jeg ser det er at du blander inn profesjonelt bruk i tråden. Jeg har aldri nevnt at at multimeter til 100 kroner er like bra som Fluke i alle scenarioer. Jeg sier at billige multimetere fungerer like bra som Fluke i hobbykjellern til hobbybruk. Thats it.FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 18:49Motstander og kondensatorer etc. er laget med ulike tolleransekrav. Som regel +/- 5 og 10%. I tillegg forringes kondensatorer over tid. Særlig elektrolytter. Jeg er ikke så opptatt av nøyaktighet på desimalen. Det er det sjeldent behov for.Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 18:23Så hvis Fluke måler feks. 11uF og det står 10uF på komponenten, så har produsenten merket komponenten feil?Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:22 Jepp, det er riktig. Stoler på fluke uansett, slik som mine 30 kollegaer gjør. Om det så være stikkontakt, lys, tyngre industrielt materiale, kondensatorer, pls osv…….det gjelder også hjemme.
Som tidligere nevnt kan man bruke alt mulig til å måle motstander etc. på benken hjemme. Jeg drar ofte frem prøvelampa jeg på bilen. Kjekt om man ønsker å laste ned kretsen man feilsøker på. Det er når systemene man jobber i er sammensatt at det begynner å stilles krav til instrumentets kvalitet. I alt fra elektronikk til signal- og sterkstrømsanlegg.
Det jeg er opptatt av er at man ikke skal, basert på Internett og videoer på YouTube anbefale det ene og det andre billige rælet og si at det er likestilt eller bedre enn Fluke uten erfaring.
Så det du mener er at hvis naboen spør meg om hvilek multimeter han skal kjøpe når han skal begynne med hjemmeelsktronikk, så skal jeg anbefale han Fluke 287 til mangfoldige tusen kroner med å si at dette er det eneste multimeteret som vil gi deg trygghet til å komme videre med hobbyen?
Noe annet vil jeg ikke anbefale. Om det er feil svar, eller for dyrt får man spørre noen andre.
Blir litt som Weller-diskusjonen tidligere. Jeg kjører Weller. Hvorfor? Fordi det funker alltid og spissen holder stabil temperatur.
At spissen ikke er jorda er også gjerne en fordel. Er jordklemme man kan bruke ved behov og da kan man potensialutjevne spissen mot hva man måtte ønske, og ikke nødvendigvis nettjord.