
Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Du tok vel opp lyden når du startet så du kan bruke den som ringelyd på tlf din 

"Do the right thing"
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Hehe, jeg er nok ikke helt derRelax skrev: 14 sep 2021, 19:45 Du tok vel opp lyden når du startet så du kan bruke den som ringelyd på tlf din![]()

- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Til neste år har jeg sikret meg vinterlagring av sykkelen med alle rettigheter
Den vil stå på lageret der jeg jobber på en egen pallplass og det er vaskemuligheter både inne og ute med høytrykkspyler og det som skal til. Temperaturen på lageret er mellom 15-20 grader hele året. :)
Jeg har jo nøkler til jobben, så da kan jeg dra ned og fikle litt med sykkelen utenfor arbeidstid ved behov og lageret er såpass stort at jeg faktisk kan kjøre meg bitteliten tur også midtvinters
Verden smiler

Den vil stå på lageret der jeg jobber på en egen pallplass og det er vaskemuligheter både inne og ute med høytrykkspyler og det som skal til. Temperaturen på lageret er mellom 15-20 grader hele året. :)
Jeg har jo nøkler til jobben, så da kan jeg dra ned og fikle litt med sykkelen utenfor arbeidstid ved behov og lageret er såpass stort at jeg faktisk kan kjøre meg bitteliten tur også midtvinters

Verden smiler

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
....og her er den han buede ha kjøpt....FredrikE24 skrev: 14 sep 2021, 19:13 Ser fin ut! Ser imidlertid med en gang at tankveske er det bare å droppe!
Du skulle ikke bare avbestilt den du har bestilt og gått for den der? Er jo praktisk talt ny.
https://www.asphaltandrubber.com/bikes/ ... e-1200-rr/
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Litt usikker på hva jeg egentlig synes om denne. Men kan ikke si at den ved første øyekast fristet veldig. Jeg har uansett bestemt meg nå. Det blir cruiser denne gangencannon skrev: 15 sep 2021, 15:23....og her er den han buede ha kjøpt....FredrikE24 skrev: 14 sep 2021, 19:13 Ser fin ut! Ser imidlertid med en gang at tankveske er det bare å droppe!
Du skulle ikke bare avbestilt den du har bestilt og gått for den der? Er jo praktisk talt ny.
https://www.asphaltandrubber.com/bikes/ ... e-1200-rr/

- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Så nå at dette var RR versjonen. Heldigvis hadde dem ikke ødelagt den gamle SPeed Triplen. RR er uansett helt utelukket for min del.
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Har funnet en side som ramser opp forbedringene på 2022 Triumph Speedmaster kontra 2021 modellen.
- Mer reaponsiv motor
- Euro 5
- 47mm dempere forran vs 41mm på 21 modellen.
- Oppgradert sal som er mer kofortabel og tykkere.
Ikke akkurt massive endringer, men alle forbedringer er velkomne :)
- Mer reaponsiv motor
- Euro 5
- 47mm dempere forran vs 41mm på 21 modellen.
- Oppgradert sal som er mer kofortabel og tykkere.
Ikke akkurt massive endringer, men alle forbedringer er velkomne :)
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
De veskene og toolbagen var virkelig fine. Trenger vel ikke si dette til en som har kjørt mye, men: jeg hadde liknende sidevesker til veteransykkelen min, og en gang jeg kjørte langtur i regnvær var alt søkkvått da jeg kom fram. Jeg hadde lagt alt i plastposer, men ikke fått det helt tett; regnet blir jo pressa inn i fart.
Så jeg kjøpte noen sånne sett, og de holdt tett i dagesvis med regn. Bruker dem i koffertene på BMW'n også.
https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt- ... /p/34-9173
Så jeg kjøpte noen sånne sett, og de holdt tett i dagesvis med regn. Bruker dem i koffertene på BMW'n også.
https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt- ... /p/34-9173
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Veldig godt poeng. Ja, jeg må nok finne på noe der og jeg skal ta en titt på løsninger. Man får jo vesker som er vanntette, men dem er jo ikke like fine å se på. Så jeg må finne en måte som holder innholdet vekk fra vannerik m skrev: 19 sep 2021, 12:39 De veskene og toolbagen var virkelig fine. Trenger vel ikke si dette til en som har kjørt mye, men: jeg hadde liknende sidevesker til veteransykkelen min, og en gang jeg kjørte langtur i regnvær var alt søkkvått da jeg kom fram. Jeg hadde lagt alt i plastposer, men ikke fått det helt tett; regnet blir jo pressa inn i fart.
Så jeg kjøpte noen sånne sett, og de holdt tett i dagesvis med regn. Bruker dem i koffertene på BMW'n også.
https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt- ... /p/34-9173

- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Det finnes jo også et bra utvalg vanntette poser til turbruk. Sportsforretningene bruker å ha et OK utvalg av disse.
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
I dag har er jeg på vei til å fikse et lite problem jeg tidligere har slitt litt med. Jeg har brukt en del batteribanker på MC tur som slår seg av etter at mobiltelefon, Gopro kamera eller annet utstyr er ferdig oppladet og ikke lenger trekker strøm, slik at man fysisk må aktivere dem igjen via en knapp etc. det vil si at utstyret som er koblet til i praksis kan gå tom for strøm selv om dem er koblet til batteribanken hele tiden. Hvis man da ikke aktiverer batteribanken igjen.
Først måtte jeg finne ut hvor mye strøm batteribanken måtte lastes med før den ble aktivert, for så og finne ut hvor lang tid den brukte på og slå seg av hvis den ikke var noe last etc.
Ut fra dette kunne jeg fikle og regne meg frem til hvilke motstander og kondensatorer jeg kunne bruke i en timer krets hvor jeg brukte en simpel 555 timer.
Jeg fant ut at den slo seg av automatisk etter 30 sekunder hvis det ikke var noe last, og at den trengte rundt 100mA for å holde seg våken konstant. Det vil si en motstand på 50ohm. Jeg kunne egentlig bare koblet denne mellom pluss og minus i parallell, men da hadde jeg jo tappet batteribanken for 100mA konstant.
Jeg lagde isteden en timer krets som gir en puls på 100mA hvert 20 sekund som varer i ca. 1 sekund for å holde den våken hele tiden. I følge min test fungerte dette utmerket. Jeg skal teste og måle litt mer før jeg tegner et koblingsskjema og lager et skikkelig kretskort med SMD komponenter som jeg kan koble rett på en av USB kablene jeg bruker til å lade opp enhetene med en bryter for å slå av/på timeren.
Først måtte jeg finne ut hvor mye strøm batteribanken måtte lastes med før den ble aktivert, for så og finne ut hvor lang tid den brukte på og slå seg av hvis den ikke var noe last etc.
Ut fra dette kunne jeg fikle og regne meg frem til hvilke motstander og kondensatorer jeg kunne bruke i en timer krets hvor jeg brukte en simpel 555 timer.
Jeg fant ut at den slo seg av automatisk etter 30 sekunder hvis det ikke var noe last, og at den trengte rundt 100mA for å holde seg våken konstant. Det vil si en motstand på 50ohm. Jeg kunne egentlig bare koblet denne mellom pluss og minus i parallell, men da hadde jeg jo tappet batteribanken for 100mA konstant.
Jeg lagde isteden en timer krets som gir en puls på 100mA hvert 20 sekund som varer i ca. 1 sekund for å holde den våken hele tiden. I følge min test fungerte dette utmerket. Jeg skal teste og måle litt mer før jeg tegner et koblingsskjema og lager et skikkelig kretskort med SMD komponenter som jeg kan koble rett på en av USB kablene jeg bruker til å lade opp enhetene med en bryter for å slå av/på timeren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 19 sep 2021, 19:35, redigert 2 ganger totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Har testet litt mer nå og ser at kretsen eller rettere sagt timer IC'en trekker 2mA i idle. Det synes jeg er helt innafor. Kretsen trekker 95mA i ett sekund hvert 20'ende sekund og batteribanken holder seg våken hele tiden :)
Man får timere som trekker mindre strøm idle enn den jeg bruker, men 2mA er ubetydelig i denne sammenhengen. I teorien tar det ca. 10.000 timer for denne timeren og tømme batteribanken alene. Etter et døgn med konstant bruk har timeren alene kun tappet batteribanken for rundt 50mA. Når batteribanken da er på 20.000mA så sier det seg selv at dette er ubetydelig. :)
Den trekker jo LITT mer siden det kjøres en puls på 95mA i ett sekund hvert 20'ende sekund, men igjen... det spiller liten trille i denne sammenhengen :)
Man får timere som trekker mindre strøm idle enn den jeg bruker, men 2mA er ubetydelig i denne sammenhengen. I teorien tar det ca. 10.000 timer for denne timeren og tømme batteribanken alene. Etter et døgn med konstant bruk har timeren alene kun tappet batteribanken for rundt 50mA. Når batteribanken da er på 20.000mA så sier det seg selv at dette er ubetydelig. :)
Den trekker jo LITT mer siden det kjøres en puls på 95mA i ett sekund hvert 20'ende sekund, men igjen... det spiller liten trille i denne sammenhengen :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
En liten endring til har blitt gjort med kretsen. Jeg har lagt til en led diode som lyser når pulsen sendes for å indikere at kretsen virker. Jeg har også gjort en grovskisse av kretsen og har startet design av kretskort. :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Skal vel nevnes at en 555 IC kan brukes til mer enn å være timer. Inni pakka finnes en spenningsdeler bestående av tre like motstander koblet inn på to operasjonsforsterkere koblet som komparatorer og inn på en SR-vippe.
Ulike koblinger på utsiden muliggjør en 5-6 ulike funksjoner. Schmitt-trigger er kanskje en av de mest brukte.
Kanskje den ICen som det er produsert mest av her i verden.
Ulike koblinger på utsiden muliggjør en 5-6 ulike funksjoner. Schmitt-trigger er kanskje en av de mest brukte.
Kanskje den ICen som det er produsert mest av her i verden.
Sist redigert av FredrikE24 den 19 sep 2021, 20:05, redigert 2 ganger totalt.
Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...
Henger ikke med men titter alikevel 
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1