Er det virkelig nødvendig å skifte regreim så ofte?
Er det virkelig nødvendig å skifte regreim så ofte?
Har en ducati 848 evo 2011. Ventiler ble sjekket våren 2020 uten å måtte justeres. Drivreim ble skiftet.
Leser at ventiler skal sjekkes annenhvert år eller 12000km. Samme med drivreim som da skal skiftes.
MC har bare gått 3000km siden våren 2020 og står i oppvarmet garasje. Kjører pent og aldri på bane.
Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim å sjekke disse ventilene så ofte?
Skifter selvsagt olje og filter hvert år.
Hadde en båt og der og var serviceintervallet like brutalt selv om det tok 15 år før drivreim ble skiftet,. Belgene er originale selv om de skal skiftes hvert tredje år.
Leser at ventiler skal sjekkes annenhvert år eller 12000km. Samme med drivreim som da skal skiftes.
MC har bare gått 3000km siden våren 2020 og står i oppvarmet garasje. Kjører pent og aldri på bane.
Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim å sjekke disse ventilene så ofte?
Skifter selvsagt olje og filter hvert år.
Hadde en båt og der og var serviceintervallet like brutalt selv om det tok 15 år før drivreim ble skiftet,. Belgene er originale selv om de skal skiftes hvert tredje år.
Sist redigert av BIG1 den 19 sep 2021, 12:37, redigert 1 gang totalt.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Drivreimhavari skjer ikke ofte. I alle fall ikke på motorer som følger serviceintervallene og bytter reim når det er anbefalt fra produsent. Nå snakker jeg ikke om Ducati spesielt, men om motorer med drivreim (registerreim) generelt.BIG1 skrev: 18 sep 2021, 09:51 Har en ducati 848 evo 2011. Ventiler ble sjekket våren 2020 uten å måtte justeres. Drivreim ble skiftet.
Leser at ventiler skal sjekkes annenhvert år eller 12000km. Samme med drivreim som da skal skiftes.
MC har bare gått 3000km siden våren 2020 og står i oppvarmet garasje. Kjører pent og aldri på bane.
Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim å sjekke disse ventilene så ofte?
Skifter selvsagt olje og filter hvert år.
Hadde en båt og der og var serviceintervallet like brutalt selv om det tok 15 år før drivreim ble skiftet,. Belgene er originale selv om de skal skiftes hvert tredje år.
Ryker reima er det alvor! I mange tilfeller så alvorlig at motoren er havarert og ikke lønnsom å reparere. Derfor er det lagt inn en sikkerhetsmargin i bytteintervallene slik at dette ikke skal skje. Det kan altså gå bra å kjøre en god del lengre, men det kan også hende det ikke går bra. Da er det for seint å bytte reim..

-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Det var veldig kort intervall? Jeg har 20k på reima, som for meg betyr bytte en gang om året. Olje byttes etter behov, alt fra annenhver uke til annenhver måned.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Intervall for de forskjellige punkter i serviceplanen er satt av fabrikken. Der er det ikke "tenk på et tall" som gjelder, det er satt slik av en grunn. Det kan være spesifikt for denne modell og årsklasse, så ikke sammenlign med andre motorer og andre sykler. Det til slutt opp til eier selv om han velger å benytte seg av erfaringene fabrikken har lagt til grunn eller vil gjøre sine egne erfaringer.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Kamreim på en mc motor er utsatt for større krefter enn en båt/ bilmotor- grunnet smalere tynnere rem også.
Men vet Ducati har endret intervaller for noen modeller.
Men vet Ducati har endret intervaller for noen modeller.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
På bilmotorer er det noen merker som har gått vekk fra faste skift intervaller på km / tid, reim sammen med føringshjul og strammere skal kontroleres ... byttes ved behov eller kjør til neste service.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
På bilen har jeg 200k/10 år
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Ser nå at det står på Ducati sin vedlikeholdsside at de har forlenget intervallene.
"Every 24000 km or every 5 years."
"Every 24000 km or every 5 years."
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
24000-30000 km høres omtrent riktig ut, det er det som normalt gjelder for drivreimer. Og hvis du ikke kjører så alt for aggressivt, så vil nok 24000-30000 være omtrent riktig.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Honda Pan European st 1100 er 100000, på reg reim.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Dere snakker om to forskjellige reimer, TS har nok brukt feil benevnelse på reimaSilverSmurfer skrev: 18 sep 2021, 21:46 24000-30000 km høres omtrent riktig ut, det er det som normalt gjelder for drivreimer. Og hvis du ikke kjører så alt for aggressivt, så vil nok 24000-30000 være omtrent riktig.

Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Du skal bytte hvert andre år. Ikke tenk på å kjøre det doble av hva som er intervallene.BIG1 skrev: 18 sep 2021, 21:16 Ser nå at det står på Ducati sin vedlikeholdsside at de har forlenget intervallene.
"Every 24000 km or every 5 years."
De nye motorene til Ducati har lengre levetid på reimene enn det du har på din sykkel.
På min har jeg 5år eller 30.000 km, men det gjelder ikke på 848.
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Ja lurte på det samme. Men det veldig spesifikt at det er desmondo service som er forlenget. Og det heter desmondo service på 848 og.simpson skrev: 19 sep 2021, 11:40Du skal bytte hvert andre år. Ikke tenk på å kjøre det doble av hva som er intervallene.BIG1 skrev: 18 sep 2021, 21:16 Ser nå at det står på Ducati sin vedlikeholdsside at de har forlenget intervallene.
"Every 24000 km or every 5 years."
De nye motorene til Ducati har lengre levetid på reimene enn det du har på din sykkel.
På min har jeg 5år eller 30.000 km, men det gjelder ikke på 848.
Null stress å skifte selv. Det kostbare er jo ventilsjekken på verksted.
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte drivreim så ofte?
Dette går på motortypen.
I 848 sitter det Testastretta motor, i de nye med lengre intervaller brukes det Testastretta ll motorer.
Og blant forskjellene er serviceintervaller.
I 848 sitter det Testastretta motor, i de nye med lengre intervaller brukes det Testastretta ll motorer.
Og blant forskjellene er serviceintervaller.
Re: Er det virkelig nødvendig å skifte regreim så ofte?
Ducati sentralt svarte:
With reference to your request and after some relevant checks with our proper Dept., we summarise below the deadlines (distance or time interval) for the following operations in the Maintenance plan for the bike model indicated:
-Replace timing belts: 24,000 km or 5 years (the operation must be carried out within the first deadline - time or mileage)
-Check and/or adjust valve clearance: 12,000 km
-Replace spark plugs: 24,000 Km
With reference to your request and after some relevant checks with our proper Dept., we summarise below the deadlines (distance or time interval) for the following operations in the Maintenance plan for the bike model indicated:
-Replace timing belts: 24,000 km or 5 years (the operation must be carried out within the first deadline - time or mileage)
-Check and/or adjust valve clearance: 12,000 km
-Replace spark plugs: 24,000 Km
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)