Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

I dag har er jeg på vei til å fikse et lite problem jeg tidligere har slitt litt med. Jeg har brukt en del batteribanker på MC tur som slår seg av etter at mobiltelefon, Gopro kamera eller annet utstyr er ferdig oppladet og ikke lenger trekker strøm, slik at man fysisk må aktivere dem igjen via en knapp etc. det vil si at utstyret som er koblet til i praksis kan gå tom for strøm selv om dem er koblet til batteribanken hele tiden. Hvis man da ikke aktiverer batteribanken igjen.

Først måtte jeg finne ut hvor mye strøm batteribanken måtte lastes med før den ble aktivert, for så og finne ut hvor lang tid den brukte på og slå seg av hvis den ikke var noe last etc.

Ut fra dette kunne jeg fikle og regne meg frem til hvilke motstander og kondensatorer jeg kunne bruke i en timer krets hvor jeg brukte en simpel 555 timer.

Jeg fant ut at den slo seg av automatisk etter 30 sekunder hvis det ikke var noe last, og at den trengte rundt 100mA for å holde seg våken konstant. Det vil si en motstand på 50ohm. Jeg kunne egentlig bare koblet denne mellom pluss og minus i parallell, men da hadde jeg jo tappet batteribanken for 100mA konstant.

Jeg lagde isteden en timer krets som gir en puls på 100mA hvert 20 sekund som varer i ca. 1 sekund for å holde den våken hele tiden. I følge min test fungerte dette utmerket. Jeg skal teste og måle litt mer før jeg tegner et koblingsskjema og lager et skikkelig kretskort med SMD komponenter som jeg kan koble rett på en av USB kablene jeg bruker til å lade opp enhetene med en bryter for å slå av/på timeren.
736A5D42-39D0-4AD7-847B-B43189C10ACF.jpeg
6BB9DABA-C983-41B6-BAF9-129085B572D0.jpeg
69E536D7-3B64-407C-942D-F9A3C569929C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 19 sep 2021, 19:35, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Har testet litt mer nå og ser at kretsen eller rettere sagt timer IC'en trekker 2mA i idle. Det synes jeg er helt innafor. Kretsen trekker 95mA i ett sekund hvert 20'ende sekund og batteribanken holder seg våken hele tiden :)

Man får timere som trekker mindre strøm idle enn den jeg bruker, men 2mA er ubetydelig i denne sammenhengen. I teorien tar det ca. 10.000 timer for denne timeren og tømme batteribanken alene. Etter et døgn med konstant bruk har timeren alene kun tappet batteribanken for rundt 50mA. Når batteribanken da er på 20.000mA så sier det seg selv at dette er ubetydelig. :)

Den trekker jo LITT mer siden det kjøres en puls på 95mA i ett sekund hvert 20'ende sekund, men igjen... det spiller liten trille i denne sammenhengen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

En liten endring til har blitt gjort med kretsen. Jeg har lagt til en led diode som lyser når pulsen sendes for å indikere at kretsen virker. Jeg har også gjort en grovskisse av kretsen og har startet design av kretskort. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5019
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Skal vel nevnes at en 555 IC kan brukes til mer enn å være timer. Inni pakka finnes en spenningsdeler bestående av tre like motstander koblet inn på to operasjonsforsterkere koblet som komparatorer og inn på en SR-vippe.

Ulike koblinger på utsiden muliggjør en 5-6 ulike funksjoner. Schmitt-trigger er kanskje en av de mest brukte.

Kanskje den ICen som det er produsert mest av her i verden.
Sist redigert av FredrikE24 den 19 sep 2021, 20:05, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7049
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av dypen »

Henger ikke med men titter alikevel 😉
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 19 sep 2021, 19:54 Henger ikke med men titter alikevel 😉
+1 ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 19 sep 2021, 19:49 Skal vel nevnes at en 555 IC kan brukes til mer enn å være timer. Inni pakka finnes en spenningsdeler bestående av tre like motstander koblet inn på to operasjonsforsterkere koblet som komparatorer og inn på en SR-vippe.

Ulike koblinger på utsiden muliggjør en 5-6 ulike funksjoner. Schmitt-trigger er kanskje en av de mest brukte.

Kanskje den ICen som det er produsert mest av her i verden.
Jada, denne kan brukes til mye. Hovedfunksjonene i denne kalles astable, bistablre og monostable mode. Bruksområdene til en slik er enorme, men 555 er en gammel traver. Den koster nærmest ingenting og vil fungere i de fleste situasjoner en slik komponent trengs, men det finnes mer kultiverte versjoner av denne som trekker langt mindre strøm.

Feks. En ICM7555 som kun trekker rundt 100uA (micro ampere) i idle mode. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 19 sep 2021, 21:23
dypen skrev: 19 sep 2021, 19:54 Henger ikke med men titter alikevel 😉
+1 ;)
Det morsomme med å lage slike kretser er at man får fikset små og trivielle problemer i hverdagen som er ganske spesifikke. Man får kjøpt slike USB dingser som er fersig laget som man stikker inn i en av USB utgangene på en batteribank som holder den våken, men alle batteribanker er forskjellige. Noen slår seg av automatisk etter 10 sekunder, mens andre bruker ett minutt etc.

Så vil kanskje noen trenge et større strømtrekk for å holde seg våken enn andre. Derfor må disse enhetene selges med justeringsmuligheter som kan justere motstanden. Da blir enhetene større og mer klumpete samt langt dyrere i innkjøp.

Den jeg har laget til å passe mine batteribanker er ganske spesifikk og dermed langt billigere å lage. Et ferdig produsert kretskort bestillt fra jlcpcb med komponentene jeg har brukt koster neppe mer enn 5 kroner stykket inkludert alt. Til og med frakt.

Når man allerede har laget EN, så trenger man bare å bytte ut en eller to av komponentene for å endre strømtrekket for å vekke batteribanken samt tiden det tar melllom hvert strømtrekk.

Så hvis noen andre sliter med det samme problemet med at batteribanken slår seg av og ikke slår seg på igjen automatisk når enhetene som er koblet til tømmes for strøm uten at man må fysisk aktivere batteribanken igjen, så trenger jeg kun og hvite hvor mye strøm som trengs for at den skal forstå at den må slå seg på, og hvor lang tid det tar fra den slår seg på og til den slår seg av igjen.

Dette måler man enkelt med et multimeter og en stoppeklokke :thumleft

Da bytter jeg bare ut en komponent eller to. Men jeg trenger ikke å endre selve kretskortet. Kun komponentverdier. Derfor kan jeg bestille opp mange slike kretskort. Komponetene som brukes er veldig basic så dem har jeg i bøtter og spann av fra før :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Et spørsmål primært til Fredrik24:

Denne kretsen over er som nevnt koblet i parallel, og det er tatt hensyn til 5V som jo er mest vanlig fra batteribanker. Men med såkalt quick charge funksjon så vil jo enkelte enheter (som feks. Macbook Pro) trekke opp mot 100W. (20V og 5A) max. Jeg regner med at dette kan bli et problem og jeg må finne på en løsning der?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Kanskje det kan fikses med en zener diode som slipper alt over 5ish Volt rett til jord?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Her er koblingsskjemaet hvis det er til noen hjelp.
Schematic_Powerbank stay awake circuit_2021-09-20.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Noen som har noen ideer rundt dette? Fredrik? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ok, jeg ser at dette kan bli litt mye å svelge, så jeg har tatt dette videre i et annet forum. Jeg antar selv at jeg må regulere spenningen med en zener diode slik at spenningen ikke går nevneverdig over 5V hvis hurtiglading aktiveres via kabelen.

555 timeren takler maks 12V input og timingen ellers vil nok gå ut av kurs hvis spenningen økes. Det er jo ingen motstand eller regulering mellom input 5V og 555 timeren og kretsen er trolig beregnet for powerbanker som KUN leverer 5V og vanlig lading, og ikke nyere powerbanker som kan gi hurtiglading etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

For dere som fortsatt følger med her, så har jeg allerede fått flere svar og løsningen er selvsagt og bruke en liten LDO regulator før timeren. Det spiller liten trille hvor mye spenning timeren får med tanke på timing sekvensen da denne styres av de andre pinnene. Men man kan selvsagt ikke overgå max verdiene med tanke på input spenning, så derfor må en LDO regulator brukes :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Dukket opp et lite problem til med tanke på 555 timeren, og det er at den trenger MINST 4.5V for å aktiveres. Jeg trenger derfor som tidligere nevnt en LDO regulator som klarer og ta 5V til rundt 4.8Vish (for å være på den sikre siden) og disse er ikke fullt så vanlige og må bestilles. Kanskje enklere og få tak i en timer IC som kan aktiveres med 3.3V.

Uansett så vurderer jeg litt på om jeg skal gidde og bry meg om denne regulatoren og heller bare sørge for å ikke koble til enheter som trekker mer enn 5V. Noe som i de aller fleste tilfeller uansett ikke er vanlig når man er på MC tur.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppsummering her av hva som skjer rundt sykkelfronten.

Ny sykkel er bestillt og kontrakt er skrevet. Den saken er biff. Når neste vår/sommer dukker opp er jeg på to hjul igjen :twothumbs:

Men jeg kjenner at det er såpass lenge til, at jeg ikke engang har begynt å glede meg. Faktisk har jeg en ganske avslappet holdning til hele greia. Så det er ikke mye abstinenser her i gården for å si det pent.

Baggasjeløsninger er mer eller mindre bestemt og føler jeg er på trygg grund der. Vinterlagring har jeg allerede fikset ved at jeg denne gangen får låne en liten del av lageret på jobben som holder jamt 10-15 grader gjennom hele vinteren. Tidligere har jeg hatt sykkelen i garasjen hjemme som er uisolert og nærmest like kaldt inne som ute. Det har funket det også, men blir jo bedre med et litt varmere lager.

Dessuten har jeg vaskemuligheter på jobben og jeg kan stå inne og pusle med sykkelen hele vinteren hvis jeg ønsker det. :thumleft

At jeg har valgt riktig type sykkel er jeg helt overbevist om, og mer overbevist ble jeg når jeg fikk prøvesitte en lik sykkel hos Graarud motor. Man setter seg jo alltid noen ideer om hvordan man forventer den skal være, og jeg fant ut at Speedmasteren så absolutt overkom disse ideene og mere til.
IMG_0389.JPG
Skal bli deilig å slenge på en stor veske bak på salen som også kan brukes som ryggstøtte og cruise av gårde på norgestur. Denne gangen er jeg ganske overbevist om at jeg blir langt mindre sliten i rassen og ryggen.

Det er ikke den optimale sykkelen for min rygg, og det er jeg klar over. Den optimale sykkelen med tanke på sittestilling alene er nok en traktor. Men jeg krabber heller inn sykehusdøra enn å kjøre en traktor. Det er den eneste tingen jeg er helt 100% sikker på. Traktorer er så absolutt fine sykler når det kommer til det praktiske samt sittestilling. Men allikevel får jeg ingen rykninger nedentil når jeg ser eller sitter på en traktor. Ja, jeg har prøvekjørt en Triumph Explorer to ganger tidligere hvor jeg kjørte ca. 20 mil med den ene sykkelen og 5-10 mil med den andre.

Den ene hadde sidevesker (metallkasser) både på siden samt tåppbåksen og jeg følte denne var like bres som en liten bil. Den andre hadde ikke vesker av noe slag i det hele tatt. Denne kjørte jeg fordi jeg fikk låne den mens min sykkel var på service.

Her har du meg sittende på denne. Bildet er tatt 22.april 2015, langt inne i svenske skoger:
BJERKNEZ_22_april_2015_00003.JPG
Vindskjermen var totalt ubrukelig (ikke overraskende) og sykkelen ga meg vel ikek akkurat noe gåsehud som nevnt, men den var god å kjøre. Hadde jeg kunnet nappet av vindskjermen og kun kjørt steder hvor ingen så meg, sa hadde denne vært en god kandidat. Men jeg synes det er helt innafor og offre LITT komfort og heller ha en sykkel jeg føler kan vises frem og som ser bra ut.

Jeg var veldig nær ved å bestille meg en Triumph Rocket III, men fornuften tok overhånd og det er jeg veldig glad for. Det KAN hende at det blir en slik ved neste korsvei, men først skal jeg helt klart la Speedmasteren få kjørt seg litt. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Jajo82 »

Hei Ove. Det ser ut som du kjørte en tiger modell før 2018? I så tilfelle må du prøve min en gang, den har elektrisk justerbar vindskjerm annerledes utformet enn den på bilde og fungerer veldig godt for meg.
Så kan jo være at den er brukendes nå :twothumbs:
I tillegg var sykkelen på "slankekur", slik at den modellen som kom i 2018 var en del lettere og smidigere.
Jo, du skal få prøve min engang :vs :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5019
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 23 sep 2021, 06:54 Jeg var veldig nær ved å bestille meg en Triumph Rocket III, men fornuften tok overhånd og det er jeg veldig glad for. Det KAN hende at det blir en slik ved neste korsvei, men først skal jeg helt klart la Speedmasteren få kjørt seg litt. :)
Er en dude som kjører Rocket III her i området. Det ser ut som han vanntrives på den og synes nok den er i overkant å håndtere, men han synes jo den er kul, det synes jo nesten alle. Men man skal leve med den også.

Tror man hadde fått en reprise og en ny vinter i furtebua kort tid etterpå om du hadde kjøpt Rocket III

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Vanntrives??

Tror vel ikke jeg hadde gjort det kanskje. Jeg tenker mer på prisen som fort bikker 400.000,- og det tapet blir ganske stort hvis man finner ut etter ett år at man går litt lei nok en gang.

Jeg tror ikke dyr sykkel er løsningen på problemet mitt med at jeg går lei. Det er ikke der skoen trykker. Rent økonomisk har jeg ikke noen problemer med å kjøpe både en eller flere sykler, men altså, glede kan ikke kjøpes... :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5019
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Det er en stor og tung sykkel og han ser ikke veldig blid eller tilfreds ut når han kjører den eller særlig bukserer den eller kjører i lav kronglete hastighet. På landeveien smiler han sikkert noe veldig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Godt gjort å se sinnstilstanden til en med hjelm og kjøreutstyr og hvor godt han liker sykkelen :twothumbs:

Uansett så tror jeg så absolutt jeg hadde kost meg på en slik, men altså, det er ikke der skoen har trykket for min del :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Uansett... det er snart fire uker siden jeg bestillte meg denne saken fra AliExpress:
34F3EF2C-663D-4E96-9565-0440ECCBFA77.jpeg
Nå ser det ut til at den snart ligger i postkassa mi :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Å der var den fremme, samt fersig koblet og montert :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24593
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg pakken fra dypen i posten som inneholder trafo som det skal "feilsøkes" litt på. Jeg er på ingen måte kvalifiser til noe slikt og faktisk den første gangen jeg feilsøker et produkt. Vertfall en trafo.

Men jeg skal gi det et forsøk i alle fall. :)

Må ta det litt og litt da jeg ikke har tid til å sitte timesvis av gangen med dette, men dette kan jo bli alt fra veldig enkelt til ganske innviklet :)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Fsva »

Det blir spennende å se om du finner årsaken den korte levetiden på disse omformerene, selve trafoen er tross alt en ganske robust sak.

Svar