MCsidens store samletråd om GPS
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Er det ett sted jeg ikke hadde vert redd for å kjøre meg bort, så er dte på en humpete avsideliggende skogsvei. Der har man jo god tid og all verdens muligheter til å svinge til side, ta frem kaffekoppen og sjekke mobilen eller papirkartet :)
Skal jeg finne en adresse i en storby etc. så ser jeg mer behovet for en dedikert GPS.
Men ja, du har uansett rett i at jeg ikke er den som beveger meg ut på grus hvis jeg ikke må. Men det betyr jo ikke at jeg har null peilig på hvordan en GPS fungerer på grusvei. Jeg antar at en GPS fungerer på samme måte i en bil?
Jeg har kjørt land og strand rundt i jobbsammenheng. Både i Finnmark midtvinters, Lofoten, Kautokeino og har vel tatt de fleste "snarveier" som er og ta i dette landet. En dedikert GPS har jeg kun nytte av når jeg skal finne spesifikke adresser i storbyer jeg ikke er kjent i og hvor trafikken og virrvarret av veier ikke akkurat innbyr til kosekjøring. :)
Skal jeg finne en adresse i en storby etc. så ser jeg mer behovet for en dedikert GPS.
Men ja, du har uansett rett i at jeg ikke er den som beveger meg ut på grus hvis jeg ikke må. Men det betyr jo ikke at jeg har null peilig på hvordan en GPS fungerer på grusvei. Jeg antar at en GPS fungerer på samme måte i en bil?
Jeg har kjørt land og strand rundt i jobbsammenheng. Både i Finnmark midtvinters, Lofoten, Kautokeino og har vel tatt de fleste "snarveier" som er og ta i dette landet. En dedikert GPS har jeg kun nytte av når jeg skal finne spesifikke adresser i storbyer jeg ikke er kjent i og hvor trafikken og virrvarret av veier ikke akkurat innbyr til kosekjøring. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Når jeg beveger meg ut på en avsideliggende skogsvei som med stor sannsynlighet ikke har veldig mange avstikkere, så kan man jo pugge hele greia ved hjelp av google maps før man kjører. Om veien er humpete eller ei har nok liten betydning i denne sammenhengen uansett. Jeg tror selv en mobiltelefon tåler humpete veier :)
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
MCsidens store samletråd om GPS
Hei
Skal ikke si så mye, men en velger vel det systemet en synes er greiest. Det meste funker jo greit. Om det er tlf eller en dedikert GPS.
En av de tingene jeg liker best med å bruke noe slags nav er at en kan se veien videre gjennom kurver. Om det er en hårnål, eller bare en slak kurve.
Jeg kjører rundt med en gpsmap 276cx å er veldig fornøyd med det.
Kan bruke alle slags tenkelige kart og har stor god skjerm som er lett å lese selv i skarpt sollys. Knappebetjening.
Får også inn værdata, og Messenger og Mail på skjermen hvis jeg vil. Kan dele livetrack på sosiale medier når jeg kjører.
Hvis jeg forhåndsplanlegger ruter så gjør jeg det på IPad. EasyPeasy å overføre til minnekortet på enheten.
Eller bare dropper en pin der jeg har tenkt meg, å velger innstillingen svingete vei.
Jeg er egentlig litt imponert over hva disse dingsene får til, makeløs mecanik.
Siden jeg er gammel å er vant til å bruke kart, liker jeg fremdeles å lese over kartet før jeg kjører. Å memorere de viktigste veipunktene i hodet.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Skal ikke si så mye, men en velger vel det systemet en synes er greiest. Det meste funker jo greit. Om det er tlf eller en dedikert GPS.
En av de tingene jeg liker best med å bruke noe slags nav er at en kan se veien videre gjennom kurver. Om det er en hårnål, eller bare en slak kurve.
Jeg kjører rundt med en gpsmap 276cx å er veldig fornøyd med det.
Kan bruke alle slags tenkelige kart og har stor god skjerm som er lett å lese selv i skarpt sollys. Knappebetjening.
Får også inn værdata, og Messenger og Mail på skjermen hvis jeg vil. Kan dele livetrack på sosiale medier når jeg kjører.
Hvis jeg forhåndsplanlegger ruter så gjør jeg det på IPad. EasyPeasy å overføre til minnekortet på enheten.
Eller bare dropper en pin der jeg har tenkt meg, å velger innstillingen svingete vei.
Jeg er egentlig litt imponert over hva disse dingsene får til, makeløs mecanik.
Siden jeg er gammel å er vant til å bruke kart, liker jeg fremdeles å lese over kartet før jeg kjører. Å memorere de viktigste veipunktene i hodet.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Jeg bruker veldig sjelden GPSn for å finne fram. Det eneste er for å loses inn eller ut av større ukjente byer, noe jeg helst unngår om det finnes veier rundt. Eller på ukjente motorveier med kompliserte kryss og stor trafikk. Dette unngår jeg også hvis jeg kan. Jeg gidder ikke ha det maset i hjelmen som blander seg inn i hvor jeg skal kjøre.
Men GPSn står alltid på, og den store nytten jeg har av den er å se et 3d bilde av veien foran meg når det er hindringer som gjør at jeg ikke ser veien. Dette gjør det lettere å planlegge/se forbikjøringsmuligheter i god tid før jeg ellers ville sett den på smale, svingete vestlandsveier når jeg har et par campingbiler foran meg. Der ser jeg også hva fartsbegrensninga er, og jeg ser nøyaktig hvor fort jeg kjører. Jeg ser også rundt de uoversiktlige svingene hvordan neste sving ser ut, og om det er kryss eller kan være andre utfordringer bak neste sving.
I min verden kan aldri en mobiltelefon erstatte GPSn. Telefonen ligger i tankveska på lading og med LocatoWeb på.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Men GPSn står alltid på, og den store nytten jeg har av den er å se et 3d bilde av veien foran meg når det er hindringer som gjør at jeg ikke ser veien. Dette gjør det lettere å planlegge/se forbikjøringsmuligheter i god tid før jeg ellers ville sett den på smale, svingete vestlandsveier når jeg har et par campingbiler foran meg. Der ser jeg også hva fartsbegrensninga er, og jeg ser nøyaktig hvor fort jeg kjører. Jeg ser også rundt de uoversiktlige svingene hvordan neste sving ser ut, og om det er kryss eller kan være andre utfordringer bak neste sving.
I min verden kan aldri en mobiltelefon erstatte GPSn. Telefonen ligger i tankveska på lading og med LocatoWeb på.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Tomtom Rider 500
Er det flere her som eier en Tomtom Rider 500 som sliter med å koble den til telefonen skikkelig?
Jeg får koblet de sammen, men ikke slik at jeg kan se hvem som ringer eller få informasjon om trafikk osv via internett på telefonen.
Det funker kanskje i ca 1 minutt etter at jeg kobler de opp første gangen, deretter funker det ikke. Jeg har prøvd factory reset på GPS'en flere ganger, og reinstallert MyDrive på telefonen mange ganger. Hvor er problemet?
Jeg får koblet de sammen, men ikke slik at jeg kan se hvem som ringer eller få informasjon om trafikk osv via internett på telefonen.
Det funker kanskje i ca 1 minutt etter at jeg kobler de opp første gangen, deretter funker det ikke. Jeg har prøvd factory reset på GPS'en flere ganger, og reinstallert MyDrive på telefonen mange ganger. Hvor er problemet?
Kan ikke alle bare være venner?
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Jeg er forundret jeg også ... spesielt på sykkel - med lite plass ... båt - der er det noe helt annet...Sakkle skrev: 22 apr 2020, 11:55 Jeg skjønner ikke helt at det selges dedikerte GPS enheter lenger en gang. Mobilen bør ha gjort disse overflødige for lengst...
Det eneste minus med telefon og navigering er at man bruker telefonen til mye annet - og da går det med mye strøm..- Min løsning 4 usb stikk på sykkelen.

Mine turer i fjor ble planlagt på google og storskjerm - men savna papirkart for å holde den store kontrollen på ruta.. Lærte og fant vanen etter hvert..
Så vil jeg bemerke at for å dra på tur - slik som mine , så behøves GPS når du rote deg bort i byer - ellers kan man navigere etter skilt og sol.

Ellers vil jeg fremheve at min bruk av GPS er mer som hukommelse og kjentmann - "se hvordan veien er der foran , når du er alene på veien" da finner jeg også at telefon er litt liten og holder nå på å finne ut av montasje av nettbrett .... vanntett trenger den ikke å være egentlig - for da har jeg vanligvis lagt vekk gps funksjon-- med mindre man kjører med dama på øret... ho e fin å ha av og til...

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
du har samme bruk som jeg - klarer meg med tlefon foreløpigkjellv skrev: 22 apr 2020, 18:16 Jeg bruker veldig sjelden GPSn for å finne fram. Det eneste er for å loses inn eller ut av større ukjente byer, noe jeg helst unngår om det finnes veier rundt. Eller på ukjente motorveier med kompliserte kryss og stor trafikk. Dette unngår jeg også hvis jeg kan. Jeg gidder ikke ha det maset i hjelmen som blander seg inn i hvor jeg skal kjøre.
Men GPSn står alltid på, og den store nytten jeg har av den er å se et 3d bilde av veien foran meg når det er hindringer som gjør at jeg ikke ser veien. Dette gjør det lettere å planlegge/se forbikjøringsmuligheter i god tid før jeg ellers ville sett den på smale, svingete vestlandsveier når jeg har et par campingbiler foran meg. Der ser jeg også hva fartsbegrensninga er, og jeg ser nøyaktig hvor fort jeg kjører. Jeg ser også rundt de uoversiktlige svingene hvordan neste sving ser ut, og om det er kryss eller kan være andre utfordringer bak neste sving.
I min verden kan aldri en mobiltelefon erstatte GPSn. Telefonen ligger i tankveska på lading og med LocatoWeb på.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 865
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Vurderer å kjøpe meg en Garmin Zumo XT GPS.
Jeg har USB uttak på sykkelen og ønsker ikke bruke den permanente motorsykkelbraketten /laderen som følger GPSen.
Leser på det "store" nettet at den ikke lader seg via USB kabel/uttak ??
Har noe her som bruker Garmin Zumo XT noen erfaring med dette ?
Jeg har USB uttak på sykkelen og ønsker ikke bruke den permanente motorsykkelbraketten /laderen som følger GPSen.
Leser på det "store" nettet at den ikke lader seg via USB kabel/uttak ??
Har noe her som bruker Garmin Zumo XT noen erfaring med dette ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Jeg har XT og den lader som bare det i fra mitt USB uttak. Det er gammel type usb kontakt. Ikke noe micro-usb eller usb-c. Man må ha kabel som støttet lading og dataoverføring, ikke bare dataoverføring.
-
- Innlegg: 865
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Takk for raskt svar
Fulgte kabelen som du bruker med i esken til GPSen din ?
Eller har du kjøpt en spesiell kabel ?
Fulgte kabelen som du bruker med i esken til GPSen din ?
Eller har du kjøpt en spesiell kabel ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Ny kabel i riktig lengde. Den som følger med er superlang og passer bare i sigarettenner uttak.Solo-rider skrev: 22 sep 2021, 19:20 Takk for raskt svar
Fulgte kabelen som du bruker med i esken til GPSen din ?
Eller har du kjøpt en spesiell kabel ?
Husk å sjekke at ny kabel støtter lading.
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: MCsidens store samletråd om GPS
USB A til USB mini
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Jeg er av den sorten som erkjenner feil når jeg oppdager dem-- her kommer en erkjennelse ... jeg har nå med BMW fått dedikert GPS og ser veldig godt nytten av den. Og nytte av at telefonen er frigjort.rolf-arne skrev: 10 mai 2020, 11:09Jeg er forundret jeg også ... spesielt på sykkel - med lite plass ... båt - der er det noe helt annet...Sakkle skrev: 22 apr 2020, 11:55 Jeg skjønner ikke helt at det selges dedikerte GPS enheter lenger en gang. Mobilen bør ha gjort disse overflødige for lengst...
Ikke så mye at jeg skal be om forlatelse

Nå litt mer nyansert Rolf-Arne ; du klarer deg godt med bare telefon - men GPS er bedre , fra en som har oppdaget GPSens styrker i forhold til telefon.

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Kan ikke fri meg helt fra tanken om "Helge Ingstad".
En gjengungdommer på brua som stoler mere på Google Maps enn navigasjonsutstyret ombord.
Så jo hvordan det gikk…..
Garmin lager navigasjonsutstyr.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
En gjengungdommer på brua som stoler mere på Google Maps enn navigasjonsutstyret ombord.
Så jo hvordan det gikk…..
Garmin lager navigasjonsutstyr.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro