Bagasje for helgetur?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av tagesk »

Bilde

Jeg er svak, kan ikke påstå annet.
Da vi begynte vår MC-karriere var bagasjen en liten sekk Hustruen hadde på ryggen.
Nå har vi tilsammen 150 liter i sidevesker og toppkoffert, 30 liter i tankveske, pluss to 35-liters vanntette sekker vi fester på topen av sideveskene.

Tilsammen veier vi og vår bagasje nøyaktig 250 kg. Sykkelen veide 249 da han var ny. Legg til ca 20 kg med veltebøyler, lys,
lamper, sidevesker, et cetera.
Da blir totalen, uh, hmm, omlag 460 kg som er registrert totalvekt på sykkelen.

Jeg skammer meg litt, men hva skal en mann gjøre?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av AJ »

Må si jeg kjenner meg litt igjen i dette de gangene hustruen her hjemme og jeg drar på tur... :-J
Kunne sikkert greid oss med mindre. Det forteller vi oss selv hver gang, men det samme pleier å gjenta seg neste gang sykker'n rigges til tur...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av evike »

Kremt: Har dere titta i vognkortet og sett hva det står om Lasteevne?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av Duville »

evike skrev:Kremt: Har dere titta i vognkortet og sett hva det står om Lasteevne?

Er ikke det dama`s jobb å sjekke ut og forholde seg til? Hvorfor skal alt sånt være mannfolkas jobb :D

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av tagesk »

evike skrev:Kremt: Har dere titta i vognkortet og sett hva det står om Lasteevne?
Som sagt: 249 kg sykkel + 20 kg greier + 250 kg mennesker og bagasje = 460 kg, som viser
seg å være registrert totalvekt.

Det ville vært helt uansvarlig å kjøre på tur til Hellas, med 2.000 km på Italiensk Autostrada hvor vi cruiser avgårde
i 140 km/t, med tyngere sykkel enn det som står i vognkortet.
Over de siste tre årene har vi vel kjørt noe slik som 15.000 km med, uhm, eh, akkurat 460 kg.

Eller med andre ord: Vognkortet er et juridisk dokument, laget for å passe med lover og regler, og ikke
minst avgifter og greier. Jeg har hatt sykkelen i 142.000 km og først denne uken tittet på Registrert Totalvekt.

Heldigvis blir alt jeg summerer 460 så jeg har mitt på det tørre :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av Relax »

Totalvekten er overraskende lav på mange sykler, eller er det antall kilo mennesker som har økt overraskende fort.
Det finnes jo flere morsomme historier hvor sensor og sjåfør ved oppkjøring har oversteget totalvekten, og man måtte finne en ny sensor...

Tror også mange, meg selv inkludert :sk? , har oversteget grense på landturer..


En annen morsom vinkling på vekt og sykler er dette med trimming osv... Man betaler dyrt og jobber mye for å hente ut 5-6-10 hester mer på en og annen sykkel.... ( guess how i know) .,,,,,)
OM man i stedet gikk ned 10-15 kilo i vekt selv!!!??? ville man antagelig vinne mer i kg/ hk ;e ,
.......men det er jo ikke noe morsomt :eh :D
"Do the right thing"

Godtvoksen

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av Godtvoksen »

Relax skrev:
.......men det er jo ikke noe morsomt :eh :D
Godt poeng - det er overhode ikke noe morsomt. :notlistening

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av tagesk »

Relax skrev:Totalvekten er overraskende lav på mange sykler, eller er det antall kilo mennesker som har økt overraskende fort.
Jeg ble ganske sjokkert da jeg så at Registrert Totalvekt er 460 kg.
Sykkelen veier 249 kg uten sidevesker, toppkuffert eller tankveske.
Jeg tikker enn på 120 kg med kjøreutstyr, Hustruen tikker inn på 85.

Litt kalkulatrorjobbing viser at vi kan ha med oss 6 (->SEKS<-) kg bagasje.
Toppkofferten TOM veier sikkert 6 kg. Da blir det VISA og tannbørste.
Vet ikke om jeg skal le eller gråte.
](*,)

Noen som er så heldig å ha en 12GS, og kan sjekke egenvekt (med full tank) og registrert totalvekt?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Gammelgutt

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av Gammelgutt »

Vær glad at det ikke er meg som skal sitte bakpå, vekta med full påkledning tippet 125 sist jeg prøvde den.

På biltilsynet i Asker og Bærum kjører sensor etter på egen sykkel ved oppkjøring. Da er vektproblemet eliminert.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av evike »

På NAF MC-seminaret for ca 2 år siden var dette nemlig et av foredragstemaene og det var mange som fikk seg en overraskelse. Kanskje særlig de med GW som endte opp med 10 kg lovlig vekt i veskene etter at passasjeren hadde satt seg... De har nemlig overraskende liten lasteevne.

Argument for å be dama ta lappen og kjøre selv? :lol
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Gammelgutt

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av Gammelgutt »

BMW har vel generelt god lasteevne.

Type------------- totalvekt--- kjøreklar vekt--- nyttelast
f650gs---------------- 436----- 199----- 237
f800gs---------------- 443----- 207----- 236
r1200gs-------------- 440----- 229----- 211
r1200gs adv--------- 475----- 256----- 219
k1300gt-------------- 520----- 288----- 232

Ohps, jeg visste det var bra nyttelast på f650gs og trodde det var like bra eller bedre på de større syklene, men der tok jeg feil. Det er kanskje ikke så rart at f650gs blir endel brukt som skolesykler, og i tillegg har de jo lav setehøyde slik at den passer mindre høye personer.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av tagesk »

Gammelgutt skrev:Vær glad at det ikke er meg som skal sitte bakpå, vekta med full påkledning tippet 125 sist jeg prøvde den.
Jeg er glad jeg har Hustruen og ikke deg også av andre årsaker :lol

200 kg last når man skal ha med seg to personer, det er ikke mye (for å si det mildt). To voksne med kjøreutstyr veier jo fort 200 kg.

Hmmm - jeg lurer på hva dette har å si for lufttrykket.
BMW (og Metzler) sier at jeg skal bruke 2.9 når sykkelen er fullastet. Hva skal jeg da bruke når sykkelen
ikke bare veier 460 kg (som vel per definisjon betyr fullastet) men veier nærmere 520 kg. Det aller meste av de
ekstra 60 kg befinner seg jo langt bakpå.

Faktisk, når jeg ser på bildene henger mye av vekten BAK navet på bakhjulet!

3.5?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av mekkern »

cbr 1000f`n min har tillatt restlasteevne på ca50 kg når den er fulltanket-med meg på....nei forresten jeg veier jo bare 75kg-står jo i vognkortet og det er vel riktig...eller er det dokumentfalsk når jeg veier mere enn oppgitt??? :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av Gammelgutt »

mekkern skrev:cbr 1000f`n min har tillatt restlasteevne på ca50 kg når den er fulltanket-med meg på....nei forresten jeg veier jo bare 75kg-står jo i vognkortet og det er vel riktig...eller er det dokumentfalsk når jeg veier mere enn oppgitt??? :lol
Slik er det med meg og Hyosungen også. Var innom en vekt i Telemark i fjor, hadde bare en tankveske og en liten bag på baksetet, med regntøy og litt verktøy og annet småtteri. Da hadde jeg 50 kg å gå på.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av Relax »

tagesk skrev:
Gammelgutt skrev:Vær glad at det ikke er meg som skal sitte bakpå, vekta med full påkledning tippet 125 sist jeg prøvde den.
Jeg er glad jeg har Hustruen og ikke deg også av andre årsaker :lol

200 kg last når man skal ha med seg to personer, det er ikke mye (for å si det mildt). To voksne med kjøreutstyr veier jo fort 200 kg.

Hmmm - jeg lurer på hva dette har å si for lufttrykket.
BMW (og Metzler) sier at jeg skal bruke 2.9 når sykkelen er fullastet. Hva skal jeg da bruke når sykkelen
ikke bare veier 460 kg (som vel per definisjon betyr fullastet) men veier nærmere 520 kg. Det aller meste av de
ekstra 60 kg befinner seg jo langt bakpå.

Faktisk, når jeg ser på bildene henger mye av vekten BAK navet på bakhjulet!

3.5?

[TaSK]

Dette blir jo litt galt uansett hva du velger... :D

Å gå mye ut over max trykk på dekket ville jeg være forsiktig med, men 3,5 er vel ikke "mye"
For lite luft gir varmgang og feil slittasje på dekket pluss "vinglete" bakende kanskje..
For mye luft gir vel kanskje bare noe økt slittasje i midt banen på dekket..... Så, av 2 "onde" ville jeg valgt litt mer luft enn oppgitt, men ikke mye ..... men alt dette er bare høyttenkning .. :sk?
"Do the right thing"

Svar