Noen gode refleksjoner over støy på mc
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Det er lite trafikkstøy som er mer irriterende enn motorsykler (og mopeder) med bråkepotter. Uansett om det er moped-scootere, 125er, HD eller R-sykler med tilnærmet frieksos.
Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."
- Plastrakett_71
- Innlegg: 151
- Registrert: 24 jul 2018, 20:32
- Motorsykkelen din: BMW f750GS
- Bosted: Nes i Viken
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Det du skriver om bruk av sirener stemmer. Kjørelæreren jeg hadde da jeg tok lappen på bil var en av pådriverne for å kun bruke sirene ved passering av lyskryss, rundkjøringer, etc.erik m skrev: 12 aug 2021, 22:41 Har lagt merke til at i og rundt Oslo bruker ambulanser og politi nesten bare sirene før kryss. Jeg tenker at det er så mange biler som har lydanlegg på full guff at folk ikke hører dem før de er rett bak. I mørket funker jo blålyset bra, men på dagtid ser jeg de ofte bruker lyshorn om de foran ikke viker.Og det er kraftige greier de har, lyser opp som som en superblitz!
Argumentet var at det er lettere å oppdage utrykningskjøretøy dersom de skrudde på sirena av og til enn om denne sto på hele tiden.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Hvordan fungerer dette i praksis? Jeg har ingen dokumentasjon med meg ut og kjører (annet enn førerkort og vognkort). Noe mer har jeg ikke hjemme heller. Dokumentasjon på bremsehendler, finnes det? Hvordan ser man om det er originalt eller ikke?E_S skrev: 16 aug 2021, 23:27 Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
Skjønner godt at det er strenge regler på støy, men hva har det med småting som fotpinner eller bremseslanger å gjøre?
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Uoriginale deler som ikke tilsvarer originale skal med svært få unntak alltid godkjennes og føres inn i merknadsfeltet i vognkortet.FreewheelBurning skrev: 17 aug 2021, 23:40
Hvordan fungerer dette i praksis? Jeg har ingen dokumentasjon med meg ut og kjører (annet enn førerkort og vognkort). Noe mer har jeg ikke hjemme heller. Dokumentasjon på bremsehendler, finnes det? Hvordan ser man om det er originalt eller ikke?
Skjønner godt at det er strenge regler på støy, men hva har det med småting som fotpinner eller bremseslanger å gjøre?
Det er et prinsipp - at alt som fraviker fra originalutførelse skal godkjennes. Det er dokumentasjon fra en uavhengig 3. part på at fotpinnene er solide nok og oppfører seg som de skal, at bremsehåndtaket ikke knekker i en nødbrems, at bremseslangene ikke revner, at eksosanlegget holder seg innenfor støygrensene. Når man kjøper slike deler som ikke er testet vet man jo aldri hvilken kvalitet det holder eller hvilken egenskap de har...
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Aldri sett det selv, men har hørt om bremsehendler fra wish som knekker ved panikkbrems….
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Gjelder det også bremseklosser, sete, styre, motordele, hjullager, støtdempere og annet som byttes for å forbedre sykkelen ?E_S skrev: 16 aug 2021, 23:27 Det er lite trafikkstøy som er mer irriterende enn motorsykler (og mopeder) med bråkepotter. Uansett om det er moped-scootere, 125er, HD eller R-sykler med tilnærmet frieksos.
Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
De som vil må gjerne hylle byråkratenes trang til nye lover og regler, som vel er på sin plass i noen tilfeller men gjør at i alle fall jeg mistenker at byråktatiet er mest interessert i å fore seg selv med enda mer byråkrati.
Og hvem kan kontrollere om man kjører med originale bremseklosser eller originale stempler i motoren ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Ja tenker det samme. Hvordan vet noen hva som er originalt eller ikke? Har satt på ny større vindskjerm, funker mye bedre enn den originale. Ofte er det originale helt middels kvalitet som blir solgt med for å senke prisen.
Mye kan an vurdere på pris og å se og ta på deler, kjenne etter kvaliteten.
Ingenting av hva jeg har byttet ut er registrert i vognkortet. Hvem er 3.part som kan kontrollere det? Og hvordan kan de godkjenne kvaliteten? Er det snakk om å klemme, tråkke og sparke på ting til det knekker?
Mye kan an vurdere på pris og å se og ta på deler, kjenne etter kvaliteten.
Ingenting av hva jeg har byttet ut er registrert i vognkortet. Hvem er 3.part som kan kontrollere det? Og hvordan kan de godkjenne kvaliteten? Er det snakk om å klemme, tråkke og sparke på ting til det knekker?
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Det er ikke slik at man ikke har lov til å bytte deler.Jompa skrev: 18 aug 2021, 20:11Gjelder det også bremseklosser, sete, styre, motordele, hjullager, støtdempere og annet som byttes for å forbedre sykkelen ?E_S skrev: 16 aug 2021, 23:27 Det er lite trafikkstøy som er mer irriterende enn motorsykler (og mopeder) med bråkepotter. Uansett om det er moped-scootere, 125er, HD eller R-sykler med tilnærmet frieksos.
Ellers har jeg stor sans for det tyske regelverket for modifikasjon av MC. Alt uoriginalt skal ha dokumentasjon og godkjennes, det være seg fotpinner, bremsehendler, blinklys eller hva som helst annet, og å fjerne katalysator eller ha for høyt støynivå er helt utelukket, så bråkepotter er ikke godkjennbare, og det slås hardt ned på. Min egen sykkel er import fra Sveits, som har noenlunde samme regime, og setter pris på at den er helt original. :)
De som vil må gjerne hylle byråkratenes trang til nye lover og regler, som vel er på sin plass i noen tilfeller men gjør at i alle fall jeg mistenker at byråktatiet er mest interessert i å fore seg selv med enda mer byråkrati.
Og hvem kan kontrollere om man kjører med originale bremseklosser eller originale stempler i motoren ?
Men de ser etter godkjenningsstempel på delene du har på sykkelen. Så uorginale og EU-godkjente bremseslanger går helt fint, uorginale uten riktig merking blir kuttet. Det samme gjelder for alle andre deler som har et regelverk og forholde seg til.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Ble nysgjerrig om det var noe stempel på de originale bremsehendlene. Må kanskje grave de frem igjen og sjekke.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Finner ikke så mye merking på Hondahendelen min...
Nå skal det sies at blant annet "DEKRA" som driver kontrollvirksomhet i Tyskland driver utstrakt lobbyvirksomhet mot EU pga at dette gir dem mer arbeid-de fleste feil i tyskland på mc er dekktrykk som avviker fra "boka"..
men de svartmaler alt slik at de sikres en kontrollfunksjon-dette har nå smittet til Norge også.

Nå skal det sies at blant annet "DEKRA" som driver kontrollvirksomhet i Tyskland driver utstrakt lobbyvirksomhet mot EU pga at dette gir dem mer arbeid-de fleste feil i tyskland på mc er dekktrykk som avviker fra "boka"..
men de svartmaler alt slik at de sikres en kontrollfunksjon-dette har nå smittet til Norge også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Er ikke et øyeblikk i tvil om at det kommer til å bli langt flere støykontroller i tiden som kommer.
Mange H-D folk som vil få seg en "kalddusj", da...

Mange H-D folk som vil få seg en "kalddusj", da...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Har i alle fall en kompis som ville fått seg umiddelbart kjøreforbud ved støykontroll. Selvfølgelig H-D.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Ja, det der har jeg stusset over, hvorfor de tilsynelatende slipper unna vs disse med lett-mc uten db-killer eller kina-potter.AJ skrev: 25 sep 2021, 10:09 Er ikke et øyeblikk i tvil om at det kommer til å bli langt flere støykontroller i tiden som kommer.
Mange H-D folk som vil få seg en "kalddusj", da...
![]()
Veldig mye av H-D bråker jo som et sant h.. med enten rake rør eller eksosanlegg fullstendig blottet for støydempende tiltak.
Riktig nok er det i et lavere frekvensområde enn lett-mc, men lydtrykket er mange-gangeren og helt sikkert også i målt db.
Er man tett på de så er det faktisk mer ubehag enn lyden av en lett-mc uten db-killer.
Men av en eller annen grunn virker det som at det er mer aksept for støy fra H-D, det virker som at "det bare er sånn" som gjelder.
Så er spørsmålet, de Harley´ne som blir solgt nye i Norge, kommer de fra fabrikk og blir levert kunden med det støynivået?
Om det er tilfelle så finner jeg det i så fall merkelig selv om det er "originalt" på de.
Også hender det de pirker på sykler som ikke har originalpotte men likevel ikke støyer mer, men at det ikke er skrevet inn som en merknad i vognkortet. Helt meningsløst mener jeg, det bør være kun målt støynivå som gjelder. Er det innenfor grenseverdien så bør det være ok.
Re: Noen gode refleksjoner over støy på mc
Hovedsakelig et lett-mc problem spør du meg :) https://www.nrk.no/vestland/nesten-halv ... 1.15658121