Bremsevæske og fukt
Bremsevæske og fukt
Tenkte å flushe kjølesystemet i morgen (takk Haakeik) samt skifte olje og bremsevæske. Jeg tenker å jobbe ute under tak og det er meldt regn. Hvor kritisk er den eventuelle fuktigheten for bremsesystemet? (Jeg legger på lokket mellom hver pumping/påfylling)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bremsevæske og fukt
Ikkeno problem. Og anbefaler sterkt å kjøpe en liten manuell vakumpumpe til dette formålet. Da skifter du væske på 5 minutter, uten pumping.
Feks Mityvac.
Feks Mityvac.
Sist redigert av cannon den 29 sep 2021, 11:47, redigert 1 gang totalt.
Re: Bremsevæske og fukt
De beste bremselufterne jeg har brukt er de med trykkluftmine som trykksettes, da kan du gjøre hele lufte / bytte oprasjonen alene uten hjelp. De færreste vil vel bruke penger på slik utstyr for å bytte væske hvert 2 eller 4 år.
Selv setter jeg på en gjennomsiktig slange på luftenippel som går ned i en passende flaske / boks, suger tomt reservoaret med ei plastsprøyte fra apoteket, bruker helst bremsevæske med annen farge enn den som er på sykkel fra før da det er lettere å se når det kommer ut ny væske i andre enden.
Tar ingen spesielle hensyn, stå inne evt under tak og pass på at du får den frigangen du bør ha på bremsehendel og at den er fast å fin når den griper. Kommer det ut ren væske i slangen uten noen luftbobler er det som regel i orden. Lykke til :)
Selv setter jeg på en gjennomsiktig slange på luftenippel som går ned i en passende flaske / boks, suger tomt reservoaret med ei plastsprøyte fra apoteket, bruker helst bremsevæske med annen farge enn den som er på sykkel fra før da det er lettere å se når det kommer ut ny væske i andre enden.
Tar ingen spesielle hensyn, stå inne evt under tak og pass på at du får den frigangen du bør ha på bremsehendel og at den er fast å fin når den griper. Kommer det ut ren væske i slangen uten noen luftbobler er det som regel i orden. Lykke til :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Bremsevæske og fukt
Takk! Mityvac ser veldig smart ut, men finner den bare på nett. Blir nok gamlemåten med en god kompis denne gangen. Mityvac settes hermed på ønskelista.
Re: Bremsevæske og fukt
Takker. Det sånn vi kommer til å gjøre det. Godt tips om sprøyte fra apoteket, det tenkte jeg ikke på.dypen skrev: ↑29 sep 2021, 10:40 De beste bremselufterne jeg har brukt er de med trykkluftmine som trykksettes, da kan du gjøre hele lufte / bytte oprasjonen alene uten hjelp. De færreste vil vel bruke penger på slik utstyr for å bytte væske hvert 2 eller 4 år.
Selv setter jeg på en gjennomsiktig slange på luftenippel som går ned i en passende flaske / boks, suger tomt reservoaret med ei plastsprøyte fra apoteket, bruker helst bremsevæske med annen farge enn den som er på sykkel fra før da det er lettere å se når det kommer ut ny væske i andre enden.
Tar ingen spesielle hensyn, stå inne evt under tak og pass på at du får den frigangen du bør ha på bremsehendel og at den er fast å fin når den griper. Kommer det ut ren væske i slangen uten noen luftbobler er det som regel i orden. Lykke til :)
Re: Bremsevæske og fukt
Må tillføye at jeg gjør hele oprasjonen alene med doble skiver foran, pumper trykk med venstre hand og løsner / trekker til lufteskrue med høyre og veksler på høyre / venstre side med to slanger og to flasker. Men selvfølgelig godt med hjelp :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Bremsevæske og fukt
Jeg bytter bremsevæske to ganger i sesongen. Raskt å gjøre. Etter 90 dager er væsken "gammel". (Etter ord fra Dave Moss) .Så før vinteren skifter jeg, og en gang ved våren.
Samtidig renser jeg kaliper og smører opp. :)
Samtidig renser jeg kaliper og smører opp. :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
-
- Innlegg: 498
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bremsevæske og fukt
Tips her er og fylle litt bremseveske i beholderen og passe på at slangen ligger neddi veska, om du da kløner litt og slipper hendel med åpen lufteskrue suger du ikke inn luft
If you gonna be dumb you gotta be tough
Re: Bremsevæske og fukt
Nå er alle væsker skifta på TDM’n, og det uten nevneverdig kløning. Takk for alle gode tips og råd. Jeg må si at jeg tror jeg foretrekker en litt eldre sykkel der garantien har gått ut, og der jeg kan våge meg på enklere fiksing på egen hånd.
Jeg syns det er morsomt å være litt sjølhjulpen, og det gir meg dessuten mer eierskap til og kunnskap om egen sykkel. Syns sjøl jeg har hatt en
rimelig bratt læringskurve etter de første nokså ubehjelpelige spørsmålene her på forumet. Men det kan fort komme flere -spørsmål altså -
Jeg syns det er morsomt å være litt sjølhjulpen, og det gir meg dessuten mer eierskap til og kunnskap om egen sykkel. Syns sjøl jeg har hatt en
rimelig bratt læringskurve etter de første nokså ubehjelpelige spørsmålene her på forumet. Men det kan fort komme flere -spørsmål altså -
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bremsevæske og fukt
Godt jobba! Helt enig med deg, gleden med MC forsterkes betydelig når man tar vare på egen sykkel og har innsikt og oversikt over sykkelens tilstand. I tillegg er det jo mye penger å spare.niko skrev: ↑01 okt 2021, 09:46 Nå er alle væsker skifta på TDM’n, og det uten nevneverdig kløning. Takk for alle gode tips og råd. Jeg må si at jeg tror jeg foretrekker en litt eldre sykkel der garantien har gått ut, og der jeg kan våge meg på enklere fiksing på egen hånd.
Jeg syns det er morsomt å være litt sjølhjulpen, og det gir meg dessuten mer eierskap til og kunnskap om egen sykkel. Syns sjøl jeg har hatt en
rimelig bratt læringskurve etter de første nokså ubehjelpelige spørsmålene her på forumet. Men det kan fort komme flere -spørsmål altså -
Svært mange kan gjøre det aller meste selv, gitt at man har litt verktøy og litt interesse. Servicemanualer er lett tilgjengelig og beskriver alle prosedyrer i detalj. Jeg har alltid hatt som prinsipp at jeg investerer i verktøy når det trengs, heller enn å betale verksteder for jobben.