rolf-arne skrev: 23 okt 2021, 11:30
Den første kommentaren som også jeg er enig i - kjede drift er forkastelig ... for langtur folket
Vel...
Velger man langtursykkel ut fra kriteriet om at den må ha kardang og anser kjededrift som forkastelig, så får man stadig færre sykler å velge blant.
Selv har jeg aldri opplevd kjededrift som problematisk eller utfordrende på noen måte på langtur.
Kjørte like langt med KTM 1290 SA med kjededrift på Italiaturen i 2016, som Moto Guzzi Stelvio med kardang på Italiaturen i 2013.
Det eneste vi opplevde på turen i 2016 var oljesvetting på kardangen til kjørekompisens Moto Guzzi Breva 1100. Førte ikke til noen problemer, men det var hele tiden litt usikkerhet og kanskje også en liten demper på kjøregleden hos kjørekompisen, da dette ble oppdaget i Italia.
I 2013 oppsto det også en oljelekkasje på en Moto Guzzi Stelvio NTX i kjørefølget. Og denne lekkasjen måtte fikses mens vi var i Italia. Husker ikke nå om det var lekkasje fra kardangen.
Selv hadde jeg aldri problemer med kardangen på min Moto Guzzi Stelvio de årene jeg eide den.
Og aldri noen kjede- og drev problemer på de kjededrevne syklene jeg har hatt hvor alle har vært på langtur i inn- og utland.
Litt vedlikehold (smøring av kjedet i løpet av turen) har det vært på de syklene som jeg ikke har hatt automatiske kjedesmørere montert.
Men det har aldri vært behov for justering av kjedet underveis på langturene.
Og skulle behovet for å bytte ut hele drivlinja mens man er på langtur så gjøres dette på under en time på et kvalifisert verksted. Det var i hvert fall det jeg ble fakturert for sist jeg byttet kjede og drev.
Så hva "problemet" er og hva som er "forkastelig" med kjededrift på en langtursykkel har jeg seriøst problemer med å forstå

.
Nåvel...
Dette ble en avsporing...
Tilbake til Honda og deres nye NT 1100.
Det er ganske klart at Honda bryter en tradisjon i dette tilfellet også. Som de gjorde med Africa Twin da de plasserte en rekketwin i denne i stedet for en V-twin, som mange hadde forventet da nylanseringen skjedde for noen år siden.
NT 650/700, som vel i sin tid på flere måter ble ansett som en mindre og rimelige utgave av Pan European, var kardangdrevet.
Så når ny NT modell lanseres hadde nok mange forventet en sykkel med kardang.
Ingen vanskeligheter med å se at dette nok har vært en stor forventning og dermed en ditto stor skuffelse for mange når det viser seg at slik blir det ikke.
Men Honda har gjort et valg og dette er neppe gjort bare ved å stikke fingeren i lufta. Det ligger nok gode vurderinger bak valget, må vi tro, fra det som fortsatt er verdens største motorsykkelprodusent.
Ellers må jeg si jeg er nysgjerrig på om Pan European 1300 fortsatt er i produksjon?