FredrikE24 skrev: 24 okt 2021, 18:23
R1100S er kule de. Tok du med en K1100RS med hjem også?
Kan du si litt om prosessen rundt å ta inn en 20+ år gammel sykkel? Regner med at det kun er moms å betale på grensa?
Det kan jeg.
Den sorte K1100RS`n i Stockholm hentet min kompis. Han betalte 15 lapper for den, gått kun 45 t km.
Først og fremt er det generelt rimeligere i Sverige og det er mye fint der.
Prosessen er enkel den, men det som gjør det mest problematisk er betaling. Jeg har famililie i Sverige og da betler jeg bittelitt håndpenger med swisch (samme som Vipps) her i Norge. Samme gjør jeg med resten av betalingen, så for meg er det enkelt.
Man får ikke ut svenske kr her i landet lenger, kun euro. Vil svensken ta euro så går jo det greit.
Man kan også betale med bankoverføring i sin nettbank (utland.) Tar 1 døgn før det er registrert.
1. Prossesen videre hos selger er å krysse av på vognkort 2 for EXPORT og signere denne. Selger leverer denne. Del 1 tar du med deg, samt
en kontrakt/eller en kvittering på betalt sum signert av begge parter.
2. Du kjører til Toll stasjon og kjører på rød sone og inn i ekspedisjonen med kontrakt og vognkort del 2. De spør hvor du har vært og vil ha
km kjørt, da de skal ha moms på litt frakt også + moms på sykkelens pris. Dette betales på stedet.
De utsteder da Toll papirer, som gjør deg klar til å besøke Biltilsynet, samt ta med sykkel dit da de skal kontrollere identitet. Da er du
egentlig klar for registrering.
3. Papirene du får kan du la ligge så lenge du vil FØR en registrering. (jeg registrerer og viser ikke denne før til våren.)
4 MEGET VIKTIG: Svenske vegvesen er slappe med understellsnr/Chassienr og antall siffer. Begge mine ganger er det bare 5 siffer i svenske
vognkortet og det holder IKKE hos Biltilsynet i Norge. FÅ ALLTID med deg Tollbetjent ut for å lese av Chassienr i sin helhet og få dette inn
i Toll klareringspapirene.
Fra turen i dag med 2 x "svenske" BMW`r på tur.
IMG_9915.jpg
IMG_9916.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.