Dette innlegget kunne like gjerne vært postet under "hva har du kjøpt i dag", men den passer nok bedre her da jeg ikke bare i dag, men også tidligere denne høsten har kjøpt billig strøm. Faktisk den billigste i Europa iflg. E24 som la ut denne oversikten i går.
Og for å understreke det som Kjellv har omtalt tidligere her inne så er nok strømmen dyrere sørpå takket være det store samarbeidet med ACER. Vi i midt Norge og nordover er noe mindre berørt siden det ikke er kapasitet videre sørover til overføring av strøm. Må det fortsette slik til evig tid slik at vi kan fortsette med flere gode dager med billig strøm.
Synes vi at det er riktig at det frie markedet skal frata borgere og bedrifter i Kongeriket Norge det som våre forfedre og skattebetalere har bygget? Vannkraftverk og tilhørende infrastruktur? Vi må huske at dette er en primær vare i dagens samfunn og du er påtvunget dette, koste hva det koste vil.
Tar jeg ikke skammelig feil er vel stort sett alt av vannkraftverk bygget med statlige midler for å sikre nok strøm, ikke for å gjøre livet til noe allerede rike investorer søkkrike gjennom et monopol spill hvor de selv setter agenda og ikke minst bestemmer hvor stor bunnlinje de ønsker? Alt dette på fellesskapets regning som en stor andel av befolkningen betaler på strømregningen nå i dag. 01.01.2022 blir det enda dyrere, da skal vel nettleien prises ut fra toppforbruket du har i inneværende døgn og alle timer får den avgiften lagt på, da blir det noe ekstra kroner der også.
Våre brødre og søstre i øst... Sverige, de vil ikke være med på dette og begynte så smått og stenge export av strøm for å sikre sine egne borgere og industri, faktisk så langt frem som 2030 snakkes det om. Er det bare vi "ola dunk" som skal redde verden på miljøsiden?
Slik jeg ser det er dette noe av grunnen til at Norske bedrifter og industri kan klare og konkurrere mot de landene som må bruke lønn og velferd i potten for å konkurrere. For det er mange land i Europa som ikke har noe i nærheten av de sosiale ordninger vi har i Norge pr.d.d.
Er vi villig til å gi slipp på velferd og sosiale goder vi har i Norge i bytte mot et marked styrt av de usannsynlig rike som i neste runde vil kutte lønn og goder for å matche pris?
Jeg jobber i en bransje som bruker store mengder strøm og ut fra mitt ståsted og innsikt i økonomiske forhold i bransjen så er det 100% sikkert at dersom strømprisen hadde vært 1-2 kroner dyrere så har kunne vi sett langt etter lønnsøkning, da hadde vi ikke klart konkuransen mot billig arbeidskraft og høyere strøm utgifter. En vare som kan skaffes andre plasser til mindre kost vil nesten alltid bli valgt så fremt det ikke er alt for stor kvalitetsforskjell.
Bilde over strømpriser i går. Jeg er så heldig at jeg har kanskje Europas billigste strømpris.... i midt Norge.
Strøm pris.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.