Norsense skrev: 08 des 2021, 14:37
https://no.wikipedia.org/wiki/Trond_Reidar_Hole
Man kan selvfølgelig velge å se dette som en helt uhildet kronikk. Vi er vel alle mer eller mindre skyldige i bekreftelsesbias, men å definere dette som noe "som belyser fakta" er å dra det langt etter min mening.
Angrepet på Spetalen er interessant. Man kan si mye rart om Spetalen, og jeg må nok innrømme at han ikke er noen personlig favoritt, men i denne saken fikk han beviselig rett. Derav kommer kanskje det ganske voldsomme behovet for angrep på mannen og litt mindre ballen.
4800MWh tilsvarer årsforbruket til 300 norske husstander. Altså ila. ett døgn eksporteres det strøm tilsvarende årsforbruket til 7200 norske husstander. Dette er ett helt vanlig tall for eksport etter at den siste kabelen ble åpnet.
Ikke akkurat en utpreget Høyre-manns-profil dette. Fin blanding av tradisjonelle røde og blå verdier, og sånn sett et godt utgangspunkt for en statsviters meninger og synspunkter :-)
Jeg skriver at han "belyser fakta", og jeg deler kronikken selv om hans meninger ikke nødvendigvis er helt sammenfallende med mine. Han skriver om både nasjonale myndigheters, kraftindustriens og internasjonale organisasjoners påvirkning på strømpriser i Norge. Altså ingen ensidig påstand om at det kun er ACER eller politikere eller næringen som bestemmer prisene. Jeg mener bestemt at han har rett, og at noen av de ensidige, bastante og udokumenterte påstandene lengre opp i denne tråden er feil.
Jeg tar for gitt at udokumenterte og ensidige påstander i slike diskusjoner blir underbygget med fakta og referanser når påstandene blir motsagt og betvilt.
Jeg tar også for gitt at alle voksne mennesker har en grad av kildekritisk sans til det som leses, selv uten at man behøver å påminnes om det
Sånn umiddelbart virker ikke omfanget av eksport å være særlig høyt. Dette representerer jo bare en liten småby i norsk målestokk. Hvilken betydning det kan ha for prisnivå har jeg ingen anelse om.