Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg laget meg en slags "testjigg" vedrørende batteribank modulen som skal holde batteribanken våken og enhetene oppladet hele tiden når man er på tur.

Testjiggen består av såkalte jumpere hvor jeg kjapt kan koble til batteribanker og teste med forskjellige laster, pulstider etc. uten å lodde av og på komponenter.

Mekkern var den første som fikk en slik controller tilsendt fra meg og det viste seg at denne ikke fungerte på hans batteribank. Det var jo en viss fare for det selvsagt og ikke kjempeoverraskende, men han skal sende både batteribank og controller tilbake til meg så jeg kan koble den til testjiggen og teste ut ganske kjapt hva som må til for å holde hans batteribank våken.
349D2131-5C3A-4FD0-B75D-B6F537F29BB7.jpeg
Det jeg derimot har funnet ut som vertfall virker på MIN batteribank, er at man kan få batteribanken til å holde seg våken med langt mindre last hvis man øker varigheten på pulsen. Det virker som om det er varigheten på pulsen som er mest avgjørende og ikke mengden last. Vertfall på min batteribank.

Lasten på min batteribank er nå satt ned fra 100mA til 50mA, men pulsvarigheten er satt opp til 1.5 sekunder. Lyset i furtebua er slukket og slik skal den få stå til i morgen ettermiddag. Så får vi se om den fortsatt er aktiv og hvor mye strøm batteribanken er tappet for. Dette er uansett snakk om ubetydelige mengder strøm som denne controlleren trekker. 2.5mA i hvilemodus og en puls på 50mA som varer i 1.5 sekund som aktiveres hvert 20. sekund.

Den som gidder kan sikkert regne ut hvor mye kapasitet denne trekker pr. Time etc. :)
B609DAD4-77F4-4FBD-98C0-35F66FAF16ED.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Tok en liten smugtitt i furtebua nå ca. 12 timer etter at jeg aktiverte controlleren og det er fortsatt liv i batteribanken :)

Derimot er jeg litt overrasket over at vertfall min batteribank har en slags krets som slår av batteribanken etter en stund hvis pulsen ikke er lang nok. Det med lengden på pulsen har faktisk større betydning enn jeg trodde. Derfor tror jeg det krever litt mer tilpassing til hver batteribank. Eller man kan gå for en slags idiotsikker løsning hvor man bruker lenger puls og høyere last som en slags standard.

Uansett. Så ser det ut til at strømtrekket fra denne controlleren har veldig liten betydning i praksis.

Normalt så bruker man en slik batteribank i maks 12 timer som feks. På en MC tur, eller en timelapse video etc. hvor man lader den opp en gang i døgnet. Da vil en slik controller ha svært liten betydning. Uansett så er fordelene større enn ulempene.

Noen batteribanker kan trolig ha en "smartere" krets med følere etc. som gjør det vanskeligere og tilpasse en slik controller, men jeg tror vel kanskje de aller fleste batteribanker har ganske standard ladekretser. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker du bare øker pulsbredden, og det er nok denne som har noe å si, og ikke det faktiske strømtrekket.

Dette strømforbruket du nevner er ikke så nøye spør du meg. Mister du 15 minutter med batteri ila. Dag så tror jeg nok ikke noen irriterer seg over det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 des 2021, 09:46 Jeg tenker du bare øker pulsbredden, og det er nok denne som har noe å si, og ikke det faktiske strømtrekket.

Dette strømforbruket du nevner er ikke så nøye spør du meg. Mister du 15 minutter med batteri ila. Dag så tror jeg nok ikke noen irriterer seg over det.
Det er ikke helt riktig ut fra testene jeg har gjort. Man må både gi riktig strømtrekk OG pulsbredde.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Tenker at man bare passer på at den strømmen er stor nok. Er jo ikke så nøye akkurat..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 des 2021, 16:00 Tenker at man bare passer på at den strømmen er stor nok. Er jo ikke så nøye akkurat..
Nei, er jo egentlig ikke så nøye. Men problemet her er at dette kretskortet er VELDIG lite og motstanden jeg bruker for lasten er en 1206 0.5W motstand. Jeg har laget en ny type som bruker en fysisk større mostand (2512) på 1W, og selv om jeg ikke tror det er nødvendig, så tenker jeg litt på hvor varm denne motstanden kan bli ved høye laster. Selv om det bare er pulser.

Men jeg har laget meg denne testjiggen nå, så nå kan jeg teste flere batteribanker og lettere finne en slags allround løsning for å holde de fleste batteribanker i live. Uten at strømtrekket blir for stort.

Man kan jo tross alt fikse dette enkelt ved å lodde på en 50ohm motstand i parallell. Problemet er bare at da drar den 100mA kontinuerlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Et lite eksempel ut fra en del tester jeg har gjort så langt.

Med 100mA puls som varer i ~1 sek. så funker det en stund, men batteribank slår seg av etter en stund. Jeg vet ikke hvor lenge den ble holdt våken da jeg ikke var i kjelleren, men kretsen holdt liv i batteribanken den timen jeg var der.

Med samme last, men med 1.5 sekund puls, så sto den på ett helt døgn uten problemer. Med 200mA last og kun 0.5 sek. varighet på pulsen så funket det ikke. Den slo seg av etter få minutter.

Så MIN batteribank som jeg forøvrig anser som relativt "sofistikert" i forhold til batteribanker fra supern, har tydeligvis en liten krets som måler utgangseffekten på en mer "intelligent" måte. Ikka bare måler den lasten, men den måler også hvor lang tid lasten varer etc. Det holder altså ikke å bare sende av gårde en høy puls. Pulsen må stå i stil til varigheten.

På "rimeligere" og mindre sofistikerte batteribanker kan trolig dette være litt enklere da disse kanskje måler kun last etc.

______________

Målet mitt nå er egentlig at jeg har lyst til å lage meg en testjigg som jeg nevnte over men med trinnløs justerbare motstander hvor jeg kan finjustere kretsen til å passe den enkelte batteribank.

Slett ikke nødvendig selvsagt, men litt gøy er det jo om ikke annet :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg batteribanken til mekkern i posten samens med "Stay Awake Controlleren" jeg sendte han for noen dager siden. Denne klarte ikke å holde liv i batteribanken hans, så det endte med at vi ble enige om at han skulle sende den til meg så jeg fikk konfigurert controlleren skikkelig.

Ut fra mine målinger var lasten for liten. Det sat en 75ohm motstand i parallell som kun lastet batteribanken med pulser på i underkant av 70mA. Dette var ikke nok, og selv ikke en 47ohm motstand holdt som lastet med 106mA.

Men når jeg satt på en 33ohm motstand som laster med hele 150mA så så det ut til at det funket. Da kunne jeg også sette ned pulslengden slik at denne ble litt kortere.

Heldigvis hadde jeg en komponent sample book med mange verdier :thumleft
8E23A6D0-11E8-433B-9913-FB289B8F12EC.jpeg
Den fungerte vertfall de 20 minuttene jeg var i kjelleren og tenker jeg lar den stå på til i morgen. Er batteribanken fortsatt våken i morgen, så anser jeg problemet som løst.
02991582-5523-4423-8BC0-7FF16A2B620F.jpeg
Jeg bruker 1/2 watt 1206 motstander og med en last på 150mA så bruker den 0.7 watt under last. Men siden pulsene er veldig korte og kommer i en intervall på 15-20 sekunder så tror jeg ikke dette gjør noe. Jeg har derimot bestillt meg nye kretskort som kan ha motstander som takler opp til 2 watt, men jeg tror egentlig ikke det er nødvendig. Men skulle man lastet denne kretsen med 150mA kontinuerlig så hadde denne motstanden blitt veldig varm og levetiden hadde nok ikke vert veldig lenge. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

men hvordan ser dette ut i forhold til andre powerbanker?
er det noen fellesnevner slik at man si at "denne funker" på alle? eller er forskjeller på last eller pulsbredde for store?
med det mener jeg at en puls med lav last med lengre varighet funker på noen og vise versa?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 des 2021, 06:12 men hvordan ser dette ut i forhold til andre powerbanker?
er det noen fellesnevner slik at man si at "denne funker" på alle? eller er forskjeller på last eller pulsbredde for store?
med det mener jeg at en puls med lav last med lengre varighet funker på noen og vise versa?
Nja, det er forskjeller på powerbanker. Det vil si i den elektroniske kretsen dem bruker. Bruker man en ator last og en lang puls med korte intervaller så vil nok en slik sak som dette fungere på veldig mange batteribanker.

Den jeg har fikset for deg nå bruker en ganske høy last. 150mA. Mitt inntrykk etter å ha lest litt om dette er at de aller fleste batteribanker krever rundt 100mA. Enkelte trenger ikke mer enn 50mA men kanskje en lenger puls etc. men din måtte ha 150mA uansett puls lengde.

Dette forteller meg trolig at ladekretsen i denne ikke er like "sofistikert" som på andre batteribanker. Uten at dette bør være negativt i virkeligheten. Alt handler om å beskytte batteriene i batteribanken da disse er helt ubeskyttet alene. Uten en slik ladekrets/batterikrets ville batteribanken tatt fyr eller eksplodert ved første opp eller nedlading.

Jeg har testet å laste batteribanker (for å tømme batteriene) med store 50W 10ohm motstander, og selv disse blir veldig varme. Så og bare montere en motstand som laster batteribanken konstant er en ganske simpel og dårlig ide synes jeg. Den controlleren jeg laget blir ikke var i det hele tatt og er langt "smartere"

Hadde jeg feks. Økt pulslengden på den du sendte meg til feks. 2-3 sekunder med intervaller på rundt 10 sekunder med 150mA last så ville den nok fungert på de aller fleste batteribanker. Men den hadde også konsumert langt mer strøm etc.

Med en pulslengde pårundt 0.5 sekunder, en intervall på ca 20 sekunder og en last på 150mA er en slags sweetspot for denne batteribanken.

Jeg har ikke vært i kjelleren ennå så vet ikke om den fortsatt holder liv i batteribanken. Skal ned å sjekke dette om ikke alt for lenge. Hvis den har slått seg av nå, så må jeg evt. øke pulslengden og ikke lasten. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Min batteribank trenger kun 50mA for å slå seg på, men den holder seg ikke påslått veldig lenge. Med 100mA holder den seg påslått lenger, men kun hvis pulsen er lenger. Så den powerbanken jeg har ser ut til å ha en slags chip som "vurderer" hva som er reell last og ikke.

Grunnen kan være at batteribanken kun ser etter enheter som drar strøm kontinuerlig og ikke bare i 1 sekund. Ingen tilkoblede enheter gjør dette så derfor beskytter den batteriene ved å "stenge ute" slike enheter da dette også kan bety at det er en feil på den tilkoblede enheten.

Men batteribanken er ikke "smartere" enn at man kan lure den til å tro det er en annen enhet tilkoblet ved å gi den lenger puls.

Jeg har laget en slik testjigg nå som lett lar seg konfigurere med såkelte jumpers hvor jeg lett kan endre pulslengde, last etc. da finner jeg veldig fort ut hvor landet ligger til de fleste batteribanker og kan lage krets ut fra dette :)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

oki doki.. den jeg sendte deg har jeg 2 av-egentlig har den en fast kabel med lightningkabel i siden men den har jeg fått røsket av..
fant de i "billigkørja" til 50kr så jeg tenkte skitt au..kapasiteten er nok så som så men lader da opp litt..
:thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 des 2021, 09:38 oki doki.. den jeg sendte deg har jeg 2 av-egentlig har den en fast kabel med lightningkabel i siden men den har jeg fått røsket av..
fant de i "billigkørja" til 50kr så jeg tenkte skitt au..kapasiteten er nok så som så men lader da opp litt..
:thumleft
Jeg tror dette er en veldig bra batteribank til den prisen. Det spiller vel egentlig liten trille. Billige batteribanker har ofte (men ikke alltid) dårligere effektivitet enn de dyrere, og batteriene som brukes er kanskje også ikke like gode. Som den Biltema powerbanken jeg åpnet her om dagen som ikke hadde en bokstav på batteriene.

__________

år det er sagt så var jeg i kjelleren nå og batteribanken er fortsatt våken, så da er problemet fikset. Sender enheten til deg i retur til mandagen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Da sender jeg batteribanken og den oppdaterte controlleren i morgen mekkern :)

Som nevnt, til 49 kroner er dette en veldig god batteribank tror jeg. Så lenge du er fornøyd med den selv. For den prisen får du ikke engang kun batteriene fra AliExpress, så sant du ikke kjøper noe noname fake batterier fylt med sand. :)

Synd den har kun en USB utgang da. Men ett sted måtte dem jo spare inn :) dem har trolig også spart en god slant på batteriene, men så lenge den funker og beskyttelseskretsen/ladekretsen er ok, så er nok ikke dette noe problem heller. De aller fleste måler jo ikke kapasiteten på powerbankene dem kjøper uansett og er stort sett fornøyde bare dem funker. :)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

Den har egentlig en fast lightning kabel på siden også. Men den fikk jeg revet av når jeg fikk satt den i klem.
Den andre like jeg har som er intakt er kjekk i så måte og greier å lade ipad`n 2 ganger. :thumleft
Fin og flat for varmejakka- men den kuttet pga termostaten så håper controlleren fixer det.
Og 2 for 100kr var helt greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, den funket vertfall før jeg pakket den ned, så da tenker jeg den fungerer når du får den også :)

Sender den etter jobb i dag. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en liten "testjigg" her om dagen og tenkte jeg like godt kunne lage meg et kretskort som ser litt bedre ut som også har en USB-C INPUT for enklere å teste batteribanker og hva som trengs av last og pulstid etc.

Veldig greit og lage et slikt kretskort da det for det første ser mye bedre ut og for det andre kan jeg pakke ned breadboard utgaven og rydde dette av bordet. Prisen for 10 stk. slike test jigger er 140 kroner inkuldert frakt så koster ikke all verden heller.

Størrelsen på kretskortet er 8x5 cm.
jigg.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Å ja, Bzztech er en ny nettside jeg holder på og surre litt med :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Artig. Kom over denne videoen som ble postet i dag.

https://youtu.be/ay9wFQAW19Y

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 15 des 2021, 17:13 Artig. Kom over denne videoen som ble postet i dag.

https://youtu.be/ay9wFQAW19Y
ja det er en sannhet i dette-når vi hadde folk fra https://www.lockheedmartin.com/ kommende fra Huston ville de ha utstyr de kjente for å sikre prosedyrene vi jobbet etter.
-spesielt siden vi var den første leverandøren utenfor USA som leverte kritiske Hovedkomponenter til US Army sine https://en.wikipedia.org/wiki/M270_Mult ... ket_System.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Kan være enig med han om mye. Man skal dog huske at han forhandler billigere multimetere selv.

Har vel nevnt tidligere at uansett hvilken målesituasjon jeg står i, og skal gjøre en måling med et ikke-Fluke instrument, så skal det mye til og enda flere prøvemålinger før jeg kan gå tilbake til det jeg faktisk er ute etter å måle bare for å sjekke instrumentet, men det ender opp med at jeg må dra hjem og hente Fluke’n. Som regel gjør man lurt i det. Han nevner mye militæret, men alle som tar dette litt seriøst kjøper et Fluke-instrument. De andre er som regel selgere av et annet merke :roll

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Dere nevner Fluke Multimeter og da er også pris tema, ser du får Fluke fra ca kr 2500 - 3500 men også opp mot 20k. Hvilken Fluke brukes, er de billigste ok … :-k
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av ejs »

Brukte Fluke til 4-5 tusen tror jeg de kosta, ?.? da jeg drev med N D T. Kalibrert og sertifisert årlig. Alt måtte rapporteres, til og med serienr på instrumentet. Dette gjalt jo allt annet utstyr også.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

dypen skrev: 15 des 2021, 20:10 Dere nevner Fluke Multimeter og da er også pris tema, ser du får Fluke fra ca kr 2500 - 3500 men også opp mot 20k. Hvilken Fluke brukes, er de billigste ok … :-k
Fluke 177 er et veldig ålreit allround-instrument. Vil du ha temperaturføler i tillegg(Thermocoupler type K) kjøper du 179. Hadde ikke kjøpt de som er billigere enn 177.

Har flere 179 instrumenter, og disse løser 98% av mitt behov.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 des 2021, 22:59
dypen skrev: 15 des 2021, 20:10 Dere nevner Fluke Multimeter og da er også pris tema, ser du får Fluke fra ca kr 2500 - 3500 men også opp mot 20k. Hvilken Fluke brukes, er de billigste ok … :-k
Fluke 177 er et veldig ålreit allround-instrument. Vil du ha temperaturføler i tillegg(Thermocoupler type K) kjøper du 179. Hadde ikke kjøpt de som er billigere enn 177.

Har flere 179 instrumenter, og disse løser 98% av mitt behov.
Hvilken Fluke modell som er best kommer jo helt ann på hva man skal bruke det til. Det som er litt rart, er at Fluke 179 er et multimeter med nøyaktighet på 0.09% og har kun 6.000 count display.... det vil altså si at alle målinger over feks. 6V vises med kun to desimaler. Dette er i mine øyne ikke et multimeter som er egnet for elektronikk.

Brymen 869S (som er modellen over den han viste og som koster under halvparten av Fluke 179) regelrett pisser på Fluke når det kommer til funksjoner og oppgitt nøyaktighet. Med 0.02%.nøyaktighet og hele 500.000 count display er det himmel og hav forskjell.

Å si at man trenger Fluke sin sporbarhet og Fluke for å gi selvtillitt når man måler noe som har med hjemmeelektronikk å gjøre kan man gjerne si, men det høres utrolig dumt ut. Fluke er multimeter for større firmaer samt millitæret etc. som vil kjøpe ryggen sin fri og ha noen å skylde på hvis målinger blir feil.

Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg skulle reklamert på et 10 år gammelt Fluke multimeter. Jeg tror den livstidsgarantien ikke fungerer knirkefritt i virkeligheten og vertfall ikke for oss vanlige forbrukere.

Dette er det jeg finner på Fluke sine egne sider angående garanti:
Livstid er definert som syv år etter at Fluke slutter å føre produktet, men garantiperioden skal vare i minst ti år fra kjøpsdato. *(Livstidsgaranti gjelder for produkter som er produsert etter oktober 1996 ). Garantien dekker ikke håndbøker, sikringer, engangsbatterier, skade grunnet forsømmelse, misbruk, forurensing, endring, ulykker eller unormale håndteringsmetoder, inklusive feil når maskinen er brukt utenfor dets bruksområde eller normal slitasje av mekaniske komponenter. Denne garantien gjelder for den originale kjøperen og kan ikke overføres til andre. Denne garantien dekker LCDen i 10 år (det nyeste for LCDer). Kvittering er påkrevd for å fastslå originalt eierskap (Modellene 20, 70, 80, 170, 180 og 280).
Lykke til med å få reparert en 10 år gammel Fluke på garantien. Man må jo hyre en advokat for å kunne bevise sin uskyld her.... :lol

Svar