Dette er ganske sikkert rimelig basic for mange her inne, men for de av oss som ikke er så vant med å skru på MC kan det kanskje være en trøst at når selv
jeg greier dette, så er det også mange andre som helt klart kan gjøre denne jobben
Før jeg startet leste jeg meg opp i en utvidet brukermanual som jeg lastet ned fra nettet for noen måneder siden. Gode tegninger og forklaringer gjorde at jeg bestemte meg for å prøve.
Som så mye annet er det trangt om plassen der bakbremsen sitter...:
... men ved å bende ekospotta forsiktig til side gikk det greit å få ut de to lange kaliperskruene...:
Kaliperen var det bare å løfte opp og legge pent til side. Vær særlig oppmerksom på bremseslangen slik at den ikke bøyes for mye.
Med kaliperen fjernet var det bare å skyve bremseklosser og disse tynne metallskivene utenpå (shims) til side og ut av sporet de sitter i:
De gamle klossene var absolutt utskiftningsmodne...:
Føre de nye klossene settes på plass må/bør kaliperstemplet presses tilbake slika t åpningen i kaliperne blir størst mulig. Det går helt fint å presse stempelet tilbake med hånda slik at du unngår bruk av skarpt verkstøy...
Så er det bare helt enkelt og greit å putte på plass de nye klossene. Jeg klinte på litt aluminiumsfett på baksiden av disse og på baksiden av de tynnemetallplatene.
Så settes kaliperen på plass igjen og skruene settes inn med litt fett før de skrus på plass., pluss litt medium sterk Locktite på gjengene.
Og helt til slutt noen tråkk på bremsen, se om det flyter over bremsevæske, noe det ikke gjorde, og deretter kjenne at hjulet går rundt slik man er vant til, dvs. uten at bremsene henger på.
Og nå! ute å prøvekjøre
Sjekket for øvrig bremsene foran også, men disse var langt fra like mye slitt som bakbremsen. På klossene foran var det mye igjen av slitesporet, mens de bakre klossene var slitt forbi slitesporet.
Rart at bakbremsen var mer slitt siden jeg knapt bruker den. Antakelig har jeg brukt den mer enn hva jeg har trodd...
Det neste jeg trolig kommer til å prøve meg på senere i år er å ta av hjulene og levere det til en lokal dekkforhandler som tar kr. 200,- for omlegg. En høyst akseptabel pris! Han hadde gode priser på
Dunlop Roadsmart dekk også :-)
Dette oppdaget jeg først i går da jeg tok meg en runde for å sjekke tilbud på dekke til bilen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene
her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
![Bilde](https://s25.postimg.cc/jhuaiplbj/Super_Adv_S_150.png)